Pátek 27. května 2022, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 27. května 2022 Valdemar

Kompenzace za zpožděný let? Dejte si pozor na pořízení pořádných důkazů

Klient společnosti SmartWings se u soudu domáhal kompenzace za zpoždění letu na lince z Dubaje do Prahy. S nárokem neuspěl přesto, že soudu doložil fotografie se záznamem času před opuštěním letadla. Jaké důkazy si tedy máme při zpožděném letu pořídit?

Zpožděný let není ničím výjimečným. Poradíme vám, jak úspěšně žádat o finanční kompenzaci. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kompenzace za zpožděné lety jsou nejen na cestovatelských fórech evergreenem. Přesto, že práva cestujících vůči leteckým společnostem na letech v rámci (či z a do) Evropské unie již mnoho let upravuje Nařízení evropského parlamentu a Rady č. 261/2004, mohou nastat situace, kdy o přiznání či nepřiznání nemalé finanční kompenzace mohou rozhodovat doslova sekundy.

O jeden takový příběh se s redakcí iDNES podělil J. S. (iniciály jsou změněny, redakce však identitu cestujícího zná). Šlo o let společnosti SmartWings na trase Dubaj–Praha na sklonku roku 2019; případ dospěl do svého finále verdiktem odvolacího soudu teprve před několika dny.

Tři hodiny a ani o sekundu méně

Hraniční hodnotou, od které mají cestující nárok na kompenzaci, je zpoždění více než 180 minut. Výše kompenzace záleží na délce letu, při cestách delších než 3 500 kilometrů činí 600 eur (asi 15 600 korun). Na základě evropské judikatury je rozhodným okamžikem, ke kterému se zpoždění vůči času uvedenému v letovém řádu počítá, otevření prvních dveří po zaparkování letadla (nikoli tedy dosednutí na plochu cílového letiště).

Jako důkaz o tom, že zpoždění přesáhlo tři hodiny, si J. S. v popsaném případě pořídil snímek svých náramkových hodinek ve chvíli, kdy se cestující začali po přistání zvedat ze sedadel a dveře ještě byly zavřené. Na snímku je vidět čas o 3 hodiny a 7 minut pozdější v porovnání s plánovaným časem přistání v letovém řádu.

Případ se dostal k soudu, kde letecká společnost předložila tzv. záznam o provedení letu (flight brief), ve kterém bylo uvedeno, že letadlo zaparkovalo se zpožděním „pouhých“ 2 hodin a 58 minut. Tedy ještě v toleranci, kdy na kompenzaci není nárok. A odvolací soud dal letecké firmě za pravdu.

Čas v rozporu s realitou

Klíčová pasáž odůvodnění soudního rozhodnutí (redakce má rozsudek k dispozici) zní takto: „Z fotografie předložené žalobcem (…) není zřejmé, kterého dne byla pořízena a nelze vyloučit nastavení času v rozporu s realitou. Není proto důvod důkaz touto fotografií provádět.“ Jinak řečeno, soud předloženou fotografii jako důkaz neuznal a rozhodl, že J. S. nárok na kompenzaci nemá.

Letadlo se blíží na parkovací pozici na letišti v Praze, někteří cestující začínají netrpělivě vstávat. Je 02:22, tedy 182 minut po plánovaném příletu.

„Rozumím tomu, že u soudních sporů je vždy výsledek otevřený, přesto mě však tato argumentace soudu překvapila,“ komentuje rozsudek J. S. a dodává: „Jaký jiný důkaz by ještě chtěli? Na palubě letadla nejsou žádné hodiny a kdy přesně byla fotografie pořízena, si lze jednoduše ověřit z digitální stopy snímku.“

Upozorňuje také na rozpor mezi tvrzením letecké společnosti a údajem, který se objevil na elektronické tabuli v budově terminálu po příletu. Ta u předmětného letu udávala „přistálo 02:14“ (tedy 2 hodiny a 54 minut po plánovaném příletu). To by znamenalo, že od momentu, kdy se letadlo dotklo ranveje přes pojíždění po letištní ploše, finální zaparkování a přisunutí mostu až k otevření dveří by musely uplynout pouhé čtyři minuty. A to je podle J. S. vyloučené.

Jak věrohodné jsou záznamy?

V popsaném případě bylo z pohledu letecké společnosti v sázce velké množství peněz. Podle J. S. byl let z Dubaje téměř zaplněný, v Boeingu 737-800 tedy mohlo cestovat zhruba 160 pasažérů. I kdyby se s nárokem na kompenzaci na leteckou firmu obrátila jen polovina z nich a spory byly z hlediska cestujících úspěšné, společnost by to stálo jeden a čtvrt milionu korun.

Mluvčí SmartWings Vladimíra Dufková na dotaz redakce k předmětnému případu uvedla: „Pokud klient s našimi záznamy nesouhlasí, tak je na něm, aby svá tvrzení doložil (např. u soudu). Jaké důkazy je třeba k tomu předložit, však již záleží na posouzení jeho advokáta či příslušného soudu.“

Hraniční hodnotou, od které mají cestující nárok na kompenzaci, je zpoždění více než 180 minut. Ilustrační snímek

Podle vyjádření Martiny Borákové, manažerky zákaznické péče společnosti Vaše nároky (tato firma J. S. v soudním sporu zastupovala), letecké společnosti v hraničních případech zpoždění často na podporu své pozice předkládají právě tzv. záznamy o provedení letu. „Jde však o dokumenty vytvořené přímo dopravcem a vzniká tedy otázka nad jejich věrohodností,“ dodala.

Ze strany cestujícího je podle Borákové každopádně vhodné pořídit co nejvíce důkazů o přesném čase přistání, respektive otevření dveří. To mohou být fotografie, videozáznam, svědectví dalších cestujících, případně potvrzení palubního personálu či letiště. Konečné posouzení je ale vždy na soudu.

Jak to funguje?

Na vymáhání kompenzací za zpoždění v letecké dopravě se v Česku specializuje několik firem. Jde např. o společnosti Vaše nároky (to byl i popsaný případ), Click2Claim a další. Pro úspěch kauzy klient potřebuje doložit, že se letu skutečně zúčastnil (palubní vstupenkou, elektronickou letenkou), vhodná je i fotografická dokumentace o zpoždění. Jak vidno, ani to však někdy nemusí stačit.

Agentury si v případě úspěšného vymožení účtují provizi ve výši 25 % ze zaplacené kompenzace. V případě neúspěchu jdou případné náklady (např. soudem stanovená náhrada nákladů řízení) za agenturou, klient neplatí nic.

Autoři: , pro iDNES.cz

Praha na dlani. Podívejte se na ni z ptačí perspektivy

  • Nejčtenější

Dvě uhelná jezera, dva jiné světy. Milada pokulhává za vzkvétajícím Mostem

Zcela rozdílná letní sezona čeká návštěvníky na dvou vodních plochách, které vznikly zatopením hnědouhelných lomů....

Dcery už na svět nenahlíží podle mediálních měřítek, říká Fotr na tripu

Mají za sebou na 75 tisíc kilometrů. Objevili kurdské Turecko, projeli rizikový Irák, stihli předválečnou Ukrajinu a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pojďte pěšky do hor. Tři unikátní treky, kde poznáte pocit osamělého tuláka

Premium Jistě, tak jako v zimě s lyžemi i v létě se můžete po mnohých horských vyhlídkách vozit lanovkami, ale byla by to věčná...

S jachtou pobřežím Chorvatska. Vyplout může i nováček, co k tomu potřebuje?

Premium Na moře při pobřeží Chorvatska vyplouvá teď zkraje sezony až polovina všech jachet s českou a slovenskou vlajkou. Co je...

Povinná výbava na kolo. Zkontrolujte si, jestli máte před dovolenou všechno

Jaro je v plném proudu a své kolo vytáhli ze sklepů a garáží snad všichni. Málokdo si ovšem vzpomenete na to, jakou...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Krása i nebezpečí útěku do divočiny. Jak se na něj připravit a užít si ho

Premium Na první pohled to vypadá jako skvělý tip na dobrodružnou dovolenou – vyrazit někam do opravdické divočiny, daleko od...

VIDEO: Pouštní výheň zvládali zakladatelé Dubaje díky větrným věžím

V dnešní Dubaji se dá v létě pohodlně žít hlavně díky klimatizaci. Město však začalo vznikat v době, kdy žádná taková...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S jachtou pobřežím Chorvatska. Vyplout může i nováček, co k tomu potřebuje?

Premium Na moře při pobřeží Chorvatska vyplouvá teď zkraje sezony až polovina všech jachet s českou a slovenskou vlajkou. Co je...

OBRAZEM: Lví skálu na Srí Lance vystavěl otcovrah. Výstup vyžaduje odvahu

Pevnost a archeologické naleziště Lví skála patří k nejkrásnějším přírodním úkazům Srí Lanky. V pátém století se zde v...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Zakladatel Microsoftu Bill Gates používá mobil, který byste nečekali

Miliardář a zakladatel Microsoftu Bill Gates se pochlubil tím, jaký aktuálně používá smartphone. Ačkoli Microsoft...