První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Část 2/3

Trojbarevná cesta k nápravě

Když válka skončila, bylo třeba na to reagovat. Pověřeno nápravou bylo nově založené Ministerstvo pro osvobozená území. To primárně usilovalo o vyčištění rozsáhlých válečných oblastí od lidských těl a nevybuchlé munice. Podíleli se na tom němečtí váleční zajatci, dělníci přivolaní až z Číny, zahraniční specialisté a dobrovolníci z celého světa.

Mapa zobrazující zelené, žluté a červené zóny k roku 1921. O sto let později se rozloha červených snížila desetkrát, ale v krajině stále přetrvávají.

Ani při nejlepší vůli ale nebylo možné zachránit všechno. Proto také byly do map zakresleny barevné zóny, udávající současně prioritu nápravy a nebezpečnost různých lokalit.

Zones vertes, vyznačené zeleně, charakterizovala území, jež utrpěla minimální škodu. Frontové linie jimi vedly, ale boje na nich probíhaly s menší intenzitou. Poté, co zde byly sesbírány lidské ostatky, železný šrot a nevybuchlá munice, mohly se pozemky navrátit původním majitelům a být obdělávány, s určitými výjimkami, dosavadním způsobem. Stále na nich nebyla povolena například hluboká orba, která by mohla odkrýt nástrahy nevybuchlé munice skryté pod zemí.

Žluté zóny, zones jaunes, byly poškozeny velmi těžce, ovšem s lokalizovaným účinkem. Hypotetickým příkladem může být kopec nad francouzskou vesnicí, který sloužil za války jako velitelské stanoviště. Kopec sám byl přeorán krátery k nepoznání, koncentrace nevybuchlé munice na něm byla opravdu markantní. Ale zbytek katastru už tak zdevastován nebyl. A ve spolupráci s pyrotechniky bylo alespoň teoreticky možné připravit místo na návrat obyvatel.

To je vše, co zůstalo z kostela v Craonne a celé vesnice. Celá oblast se po válce stala červenou zónou.

Dobový náčrtek zachycuje frontovou linii před druhou bitvou na Marně. Většina z uvedených vesnic tehdy z mapy definitivně zmizela.

Omezení všedního života ve žlutých zónách byla výrazná. Lidé se nesměli pohybovat mimo přesně vyznačené cesty, každé stavební nebo rekonstrukční práci tu musel předcházet důsledný průzkum. Problém tu byl i s čistotou vodních zdrojů.

Ještě v roce 2012 byla v 544 obcích, které ležely v blízkosti žlutých zón, zakázána konzumace vody z místních studen. Kvůli vysokému obsahu perchlorátu. Tato chemická látka se totiž používala k výrobě munice, a dodnes z kontaminované půdy prosakuje do podzemní vody.

Zákopová linie nedaleko Longuevalu na Sommě. Podobně po válce vypadalo sedm procent území Francie.

Zatímco zelené zóny se daly napravit relativně snadno, proto měly prioritu záchrany, a do žlutých se s vynaložením nemalé energie mohl život navrátit, nad Zones rouges, červenými zónami, zlomili hůl.

Ministerstvo pro osvobozená území tyto oblasti, jež obvykle ležely nejblíže k bývalým frontovým liniím, mělo za zcela zničené. Vypovídá o tom i jejich popis z roku 1919: „Kompletně zdevastované. Škody na zástavbě činí 100 %. Škody na zemědělské půdě 100 %. Nemožné vyčistit. Lidský život tu není možný.“

Vstoupit do diskuse (129 příspěvků)

Nádraží Praha Vršovice

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Češi vybudovali na Srí Lance penzion. Všechno je tady víc na pohodu, říkají

Marcela Adamusová provozuje na Srí Lance úspěšný penzion. I přes složité začátky si svůj druhý domov v ostrovní zemi zamilovala. Povídaly jsme si nejen o tom, zda jsou bílí lidé pro místní opravdu...

Retro výlet do komunismu. Takto se jezdilo pražským metrem za socíku

První úsek pražského metra byl otevřen v roce 1974, od té doby se síť metra rozvinula natolik, že převeze téměř jeden milionů cestujících denně. Unikátní snímky vám připomenou, jak provoz metra...

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Cesta autem do Chorvatska. Vše co potřebujete vědět před dovolenou 2025

Chystáte se do Chorvatska autem? Sepsali jsme přehled praktických informací, které vám usnadní přípravu i samotnou cestu. V článku najdete tipy na trasu, ceny pohonných hmot i mýtné, místa pro...

Když je cesta cíl. Novodobé poutě, které nemají náboženský charakter

Dřív je obráželi bosí poutníci v režných kutnách, dnes na nich potkáte cestovatele s perfektním vybavením pro pěší turistiku. Rozdíly jsou i v navigaci, ubytování a tom, že novodobí poutníci už...

18. května 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  17.5 11:22

Kousek od domova, přesto jako v jiném světě – to je Salcbursko

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Zažijte Salcbursko. Alpská příroda, kultura i klid na dosah

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Alpy, klid a čerstvý vzduch. Objevte Salcbursko jinak

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Léto v Salcbursku: Ráj pro dobrodruhy, milovníky relaxace a dětských radovánek

Advertorial

Chcete zažít skvělé letní dobrodružství, aniž byste museli cestovat přes půl světa? Salcbursko je doslova na dosah! Z Prahy se sem dostanete za něco málo přes 4 hodiny jízdy a ocitnete se v srdci...

17. května 2025

To nejlepší z lidského umu. Proč stavíme přehrady a jaké to má následky

Stoupají nad hladinu, jsou to katedrály řek, vrcholy lidského inženýrství. Přehrady krotí divoké toky, chrání před povodněmi i suchem, ale také v nich mizí města a příroda. Redaktor magazínu Víkend...

16. května 2025

Stvořila věčný voskový život. Marie Tussaud málem skončila pod gilotinou

Bylo jí 16 let, když vytvořila prvního voskového hrdinu, Voltaira. Dnes jsou muzea Madame Tussaud, jež zemřela před 175 lety, magnetem po celém světě. Se zajímavým příběhem této výjimečné ženy vás...

15. května 2025

Budí děs i zvědavost. Výstava mapuje historii dolu Sauersack u Přebuzi

Stísněnou a tajemnou atmosférou dýchá okolí bývalého cínového dolu Sauersack. Důlní dílo leží jen kousek od městečka Přebuz v Krušných horách. Za druhé světové války zde bývala i úpravna rudy a...

15. května 2025  10:23,  aktualizováno  11:19

Očima šotouše. Milovníci železnice posílali fotky z NDR, Afriky i Aljašky

Opět se nám potvrdilo, že láska k železnici opravdu nezná hranice. Naši čtenáři a milovníci vlaků a kolejí tentokrát posílali do fotografické výzvy Očima šotouše i záběry z daleké ciziny i dávných...

15. května 2025

Audience u brunejského sultána: 1 788 pokojů, 250 koupelen, vše zdobené zlatem

Premium

Pohádkový palác panovníka ropného státečku na ostrově Borneo jitří fantazii stejně jako vládcův okázalý životní styl. Ale jak se v jeho zemi vede obyčejným lidem? To zjišťoval reportér magazínu...

14. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.