Nová ranvej pro Heathrow. Britská vláda souhlasí, lidé se bouří

  11:24aktualizováno  11:24
Britská vláda tento týden schválila výstavbu nové vzletové a přistávací dráhy na londýnském mezinárodním letišti Heathrow. Projekt v hodnotě 22 miliard dolarů (547,2 miliardy Kč) ukončuje podle agentury Reuters 25 let váhání. Budování nové dráhy má mnoho odpůrců, podle kterých zvýší znečišťování ovzduší a hluk, také nejspíš povede k bourání domů na západním předměstí metropole.

Letadlo přistávající na letišti Heathrow ve Velké Británii. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

„Krok, který vláda přijala, je skutečně významný. Jsem hrdý na to, že po letech diskusí a odkladů tato vláda přijímá rozhodující akci, aby si Spojené království udrželo místo na světovém leteckém trhu,“ prohlásil britský ministr dopravy Chris Grayling. Rozšíření Heathrow podle něj prospěje britskému obchodu, podnikání a turistice. Vytvoří také nová pracovní místa.

Heathrow je nejvytíženějším letištěm v Evropě. Výstavba nové dráhy na letišti byla vybrána před levnějšími alternativami, kterými bylo rozšíření jedné ze současných drah na Heathrow nebo stavba nové vzletové dráhy na menším letišti Gatwick. V Londýně se bude stavět nová vzletová dráha poprvé po 70 letech.

Projekt ještě musí schválit parlament. Hlasovat by o něm měl zhruba za rok. Většina zákonodárců projekt podporuje. Nová ranvej by se mohla podle agentury Reuters otevřít v roce 2025.

Boj o největší evropské letiště

Politici se vesměs shodují na tom, že jihovýchodní Anglie potřebuje novou ranvej, aby zůstala ekonomicky konkurenceschopná a dokázala zvládnout nárůst počtu letů. Budování další dráhy na Heathrow, v blízkosti hustě zalidněné západní části metropole, je ale politicky výbušný problém. Již v minulosti obavy z negativních dopadů zvýšené kapacity dopravy vedly k řadě protestů proti výstavbě a k politickým sporům, což v roce 2010 vyústilo ve zrušení původního projektu rozšíření Heathrow.

Rozhodnutí o výstavbě nové dráhy je podle agentury Reuters jedním z nejdůležitějších rozhodnutí premiérky Theresy Mayové od nástupu do funkce letos v červenci. Schválení nové dráhy na Heathrow však naráží i na odpor některých členů kabinetu, včetně ministra zahraničí Borise Johnsona, který byl dříve starostou Londýna a hlasitě kritizoval plán na rozšíření letiště Heathrow.

Sadiq Khan

S výstavbou nové ranveje nesouhlasí ani současný starosta Londýna Sadiq Khan.

Proti je i současný londýnský starosta Sadiq Khan, který slíbil prozkoumat všechny právní možnosti, jak zabránit výstavbě, protože město je podle něj již nyní kvůli Heathrow vystaveno většímu hluku z letadel než Paříž, Frankfurt nad Mohanem, Amsterodam, Mnichov a Madrid dohromady. Pobouření Londýňané také tvrdí, že je zradili politici, kteří slibovali, že zablokují rozhodnutí, pokud budou ve funkci, a později svůj názor změnili.

Heathrow bez nové dráhy hrozí, že ho o pozici nejrušnějšího letiště v Evropě do roku 2020 připraví pařížské letiště Charlese de Gaulla. Maximální kapacita Heathrow je nyní 480 000 letů ročně, konkurenční evropská letiště mají díky více vzletovým drahám kapacitu více než 600 000 letů ročně. Heathrow vlastní španělská infrastrukturní firma Ferrovial, Qatar Holding, China Investment Corp. a další investoři.

Nezávislá komise loni doporučila postavit novou dráhu na letišti Heathrow. To je podle ní lepší alternativou než Gatwick, protože s novou ranvejí bude moci obsluhovat 40 nových destinací, do roku 2050 vytvořit přes 70 000 nových pracovních míst a zvýšit hrubý domácí produkt o 0,65 až 0,75 procentního bodu.

Autor:
  • Nejčtenější

Dvacet hodin ve vzduchu. Padesát statečných poletí z New Yorku do Sydney

Letadlo australské aerolinky Qantas se chystá na nejdelší let v historii. Podnikne téměř dvacetihodinovou cestu z New...

Tak vypadala minulost. Dnes se do Krušných hor vrací krása i zašlá sláva

Krušné hory už dávno nejsou zkroušené. Ba naopak. Jsou tajemné, báječné a tak trochu neobjevené. Těžce zkoušené přírodě...

Šanghaj není jako Brno. Netradiční pohled na život v čínské metropoli

Navštívit Šanghaj je něco jako jet na seznamovací kurz na škole. Probudí ve vás zvědavost, poznáte plno nového a...

Dokonalé letiště pro milovníky létání. Do Curychu můžete vyrazit i bez kufru

Mezinárodní letiště Curych-Kloten spojuje Švýcarsko se 170 destinacemi ve více jak šedesáti zemích světa. Za špičkový...

Braniborskem po zchátralých sanatoriích. Sovětská vojska nahradila zkáza

Ve starých vojenských městech a nemocnicích sovětské armády v Braniborsku je všechno, co hledáte. Tedy pokud hledáte...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Po stopách dědečkovy válečné cesty. Vnučka chce na vespě dojet do Afriky

Američanka, která žije v Praze, se vydala napříč Itálií. Sama, na vespě, kterou koupila pár dní předtím. Téměř bez...

Ideál na podzimní výlet. Všechny tváře Sicílie za pár dní nepoznáte

Největší ostrov Středomoří je díky své jižní poloze a teplému podnebí nadmíru vhodným cílem pro kratší podzimní...

Ztracený svět Sabahu. Výlet do srdce jednoho z nejstarších deštných pralesů

Čtyřicetikilometrový pochod džunglí s patnáctikilovým batohem na zádech? Tropické teploty, téměř devadesátiprocentní...

Marocká metropole Rabat. Příjemné město uhrane pevností v maurském stylu

Marrákeš, Casablanca, Fez. Tato tři města asi napadnou člověka, který se chystá do Maroka, nejdříve. Za návštěvu však...

Najdete na iDNES.cz