Autem přes libyjskou poušť. Cesta zemí, kde prý mají všichni autoškolu

Cestovat po Libyi je celkem luxus. Je to totiž možné pouze s místním průvodcem, který si svou práci cení na sto eur na den bez auta, s vlastní dopravou na dvojnásobek. Navíc je nutné s ním domluvit přesný termín a místo setkání. Abychom ušetřili, stěhujeme si jednoho takového chlapíka do nissana a plánujeme jen tranzit.
Tak pomačkané koráby u nás nestojí ani na vrakovišti. A tady jsou plně v...

Tak pomačkané koráby u nás nestojí ani na vrakovišti. A tady jsou plně v provozu. | foto: Archiv Andrea Kaucká

Jsme poslední noc v Tunisku, zhruba 15 kilometrů od libyjských hranic a představujeme si, jak se tři namačkáme tam, kde i dvěma bylo těsno.

Na hranicích nás čeká brýlatý trpaslík v nažehleném obleku s kufříkem v ruce. Máme hodinové zpoždění. V Libyi se totiž čas posouvá o hodinu dopředu oproti našim hodinkám. Když nás vidí, jak zaprášení a zpocení lezeme z auta ven a začínáme přerovnávat celý obsah vozu tak, aby jeden z nás mohl sedět místo lednice, nějak bledne. Na příští čtyři dny se uvelebí na předním sedadle a já se mačkám vzadu, kde jindy vozíme chladničku.

Po pěti hodinách byrokracie na nás mává oprýskanou libyjskou značkou, která nám bude auto zdobit až na hranice s Egyptem. Platíme dohodnutých 650 dolarů a nabíráme naftu, jejíž litr vyjde na osmdesátník, takže počítadlo ukazuje v přepočtu asi 250 korun za plné nádrže a kanystry. S takovou se to jinak jezdí!

Cestovat po Libyi je celkem luxus. Je to totiž možné pouze s místním průvodcem, který si svou práci cení na 100 eur na den bez auta, s vlastní dopravou na dvojnásobek. Navíc je nutné s ním domluvit přesný termín a místo setkání.

„Vítejte v Libyi! Nemáme moc času, ale kousek z mojí krásné pouštní země vám rád ukážu,“ povídá veselým hlasem Bilgasem. Jedeme pěkně podél pobřeží. Na silnicích, které jsou kupodivu ve slušném stavu, se odehrává ruská ruleta. Dva pruhy jedním směrem sdílí v klidu až čtyři auta, všude panuje chaos. „Jak tu lidé získávají řidičské oprávnění?“ zajímá mě a Bilgasem odpovídá: „V autoškole zakončené závěrečnými zkouškami.“

Jo, tu autoškolu bych tedy chtěla vidět, protože na stylu jízdy to vůbec není znát. Ani na autech – tak pomačkané koráby u nás nestojí ani na vrakovišti. Krajnici a poušť lemuje nespočet rachotin ponechaných tam, kde vypověděly službu nebo kde se „políbily“ s protijedoucími vozy. Náš expedičně upravený naleštěný Nissan Patrol tu září jako mnohakarátový diamant v prachové žíle.

Libyjská přeprava velbloudů

Zastavujeme se na oběd v místní restauraci, či spíše bufetu. Abych nevnímala zatoulané hranolky v mém mohutném hovězím sendviči se zeleninou, pozoruji okolí. „Všimla sis, že tu na ulici není žádná žena?“ prohodí mezi sousty René. „Jednu jsem viděla, zahalenou do černého hábitu od hlavy až po špičky prstů, na nohou černé punčochy a ruce ukryté v černých rukavicích. Na očích měla černé brýle a cupitala za nějakým mužem,“ namítám.

Libye je jednou z těch striktnějších muslimských zemí. Je to má první zkušenost s velmi odlišným světem. Jako cizinka se tu necítím nežádoucí, snažím se dodržovat základní pravidla. Mužská část populace se chová přátelsky a s respektem. Musím si na severoafrickou kulturu zvyknout, budeme její součástí několik měsíců...

Africký Řím

Jedeme po hlavním průtahu Libyí, míjíme město Khoms. Výhled na moře pyšně protíná starověké sloupoví. Co to je? ptám se Bilgasema. Sjíždíme do Wádi Lebda, kde se před námi rozprostírají pozůstatky obrovského města Leptis Magna, které bylo do počátku 20. let 19. století dokonale konzervované saharským pískem. První osídlení oblasti se datuje do doby daleko před naším letopočtem.

O autorech

Autoři článku Andrea Kaucká a René Bauer propadli závislosti zvané cestování a lásce jménem Afrika. Pokud se chcete o jejich cestách dozvědět víc, podívejte se na jejich web divokaafrika.cz.

Z původního rybářského přístavu Féničanů vybudovali Kartáginci velké město, jež drželi až do konce punské války, kdy je při porážce ztratili, takže se stalo součástí Římské říše. Pro Leptis, či také Lepcis, to bylo přínosné. Římané město přestavěli na monumentální sídlo, významný přístav, obchodní centrum... prostě na takový africký Řím.

Velmi úrodná a bohatá Libye byla pokladnicí Římské říše a Leptis bylo největší tržiště mezi Afrikou a Evropou, kde se prodávalo všemožné zboží: olivy, koření, zvířata, slonovina, drahé kovy, ale i otroci na gladiátorské zápasy.

Římané město přestavěli na monumentální sídlo, významný přístav, obchodní...

Na významnosti mu přidal nový císař, místní rodák Lucius Septimus Severus, který město rozvíjel i po kulturní stránce a získal mu přezdívku Perla Afriky. Nikdy se této památce zapsané na seznam UNESCO nedostalo takového zájmu jako jiným místům v saharské Africe. Má to však i svá pro.

Procházíme se po trhu, uličkami lemovanými dekorovanými zdmi a sloupy docházíme do Severaneho baziliky, pak do amfiteátru, prohlížíme si lázně a sauny. Žasneme nad detaily zdobení a zachovalými prostory – taková latrína by ještě dobře posloužila. Mužští to mají trochu jinak – René s Bilgasemem jdou po stopách nevěstinců.

Před odjezdem relaxujeme na vrcholu hlediště divadla s fantastickým výhledem na Středozemní moře.

Úkaz: ženská za volantem

Je čas pokračovat na východ, k egyptským hranicím – máme v Libyi pouze čtyři dny a čeká nás ještě 1 250 kilometrů. Jízdu nám kromě dobrodružné dopravy zpestřují i policejní kontroly. Jak později zjišťujeme, jsou všude v arabské části Afriky.

Krajnici a poušť lemuje nespočet rachotin ponechaných tam, kde vypověděly službu.

Z města Agedabia přebírám řízení já. Bilgasem sedí na sedadle spolujezdce s očima navrch hlavy a křečovitě se drží madla nad dveřmi. Uvažuje, že si na zbytek cesty pronajme taxi. Ženská za volantem – to se v Libyi běžně nevidí!

Auto DNES

Krajina je jednotvárná, holou kamenitou poušť zdobí pouze odstavené vraky aut. Po několika desítkách kilometrů Bilgasem uznává, že se nemusí bát, může v klidu zavřít oči a odpočívat.

Zastavujeme v Tobruku, který má za sebou pernou historii, jistě ji znáte z filmů. Založili jej Řekové a říkali mu Antipyrgos. Římanům sloužil jako pevnost strážící hranice provincie, později byl důležitou zastávkou karavan. Na počátku 20. století jej obsadili Italové a v době druhé světové války zažil několik bitev britských jednotek proti Němcům a Italům.

Nechyběl ani Československý pěší prapor, jenž po boku britských, australských,...

Nechyběl ani Československý pěší prapor, jenž po boku britských, australských, polských a jihoafrických jednotek bránil strategický přístav. Horké období připomíná památník a vojenský hřbitov. Dnes je Tobruk významným přístavem a také rafinérií.

Po pár dnech přijíždíme na hranice. Myslím, že náš průvodce, zpocený z poslední etapy cesty, je rád, že dorazil bez úhony. Po výstupním úřadování a vrácení značky se loučíme s fajn chlapíkem a odjíždíme do Egypta. Ale o tom zase příště.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  9.5 15:53

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Znáte bizarní Česko? Poznejte rarity v Česku a vyhrajte skvělou knihu

11. května 2024

Česká republika má spousty krásných a unikátních lokalit, které většina turistů opravdu moc dobře...

Zkažená dovolená? Na naštvané hosty pomalu nastupuje umělá inteligence

12. května 2024  10:11

Omluvy rozzlobeným klientům je podle Natashi, ředitelky luxusního resortu jednou z nejtěžších částí...

Na co zírá mašinfíra: S Praotcem Čechem k Řípu a za mašinkami do Zlonic

12. května 2024

Seriál Dnes pojedeme s Praotcem Čechem přímo pod bájný Říp. Spěšný vlak, kterým jsme vyrazili z Vraňan do...

Od půl desáté žádný alkohol. Na Mallorce a Ibize se zpřísní prodej v resortech

11. května 2024  19:58

V částech Mallorcy a Ibizy, které jsou hojně navštěvovány turisty, bude nově platit přísný zákaz...

KVÍZ: Znáte bizarní Česko? Poznejte rarity v Česku a vyhrajte skvělou knihu

11. května 2024

Česká republika má spousty krásných a unikátních lokalit, které většina turistů opravdu moc dobře...

Prodej bytu 2+kk 51m2
Prodej bytu 2+kk 51m2

Za nádražím, Třeboň, okres Jindřichův Hradec
4 823 520 Kč

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...