PEAK38

Expedice Peak 38: hora nás vábí dál

"Peak 38 pro nás zůstává magnetem. Je jen otázkou času, kdy se na něj znovu vydáme," svorně tvrdí členové české skialpinistické expedice, kteří se nedávno neúspěšně pokusili o výstup na dosud...

10. listopadu 2003

Zklamání: konec těsně pod vrcholem!

Expedice se 13. října přiblížila ke zdolání vrcholu. K překvapení všech účastníci zjišťují, že stěna hory není vhodná pro skialpinisty, ale pouze pro horolezce. Zklamaná výprava se z výšky 6100 metrů...

15. října 2003  17:21

Útok na vrchol se blíží

Vladimír, Láďa, Libor, Kalda a Alice odešli po snídani z BC do C2 připravit se na vrcholový útok. Kalda s Alicí si nesli lyže, Vladimír už je má vynesené do C2 z předchozího pokusu, který hned v...

11. října 2003  17:16

Navštívila nás Italská pyramida

Fakta: Po dvou dnech je opět pěkné počasí. Robin, Libor a Láďa šli do C1 a zpět, Vladimír a Luboš šli fotit a natáčet kus nahoru na Island Peak, Kalda a Alice šli směrem na Amphu La někam kousek za...

10. října 2003  17:05

Postup nepřipadá v úvahu

Ráno po probuzení bylo všude kolem stanů bílo jako o vánocích. O dalších plánech týkajících se lezení na kopec se raději nikdo vůbec ani slovem nezmiňuje, nálada je při povrchním pohledu sice dobrá,...

9. října 2003  17:01

Sníh nám stojí v cestě

Korejský oběd, koncert Yanni a Liborova lavina Dopoledne bylo hezké počasí a Vladimír, Láďa, Kalda, Alice i Libor měli hejble přesunout se do C2 již dnes. Vladimírovy zažívací potíže a v druhé řadě i...

8. října 2003  16:59

Náladu rozptýlil až Mistr Um

Ráno sestupují Vladimír a Láďa z C2 do BC. Přicházejí chvilku před obědem, dobrou náladou viditelně neoplývají, korejské neštěstí je zastihlo nažhavené na výstup. Později se dovídáme, že Vladimíra v...

7. října 2003  16:52

Tragedie přerušila přípravy k zdolání vrcholu

"Jano? Jano, vstávej!" Ještě nebude zdaleka sedm. Venku je ještě příliš studené, světle modravé světlo. Jak je v tomhle červeném péřovém spacáku příjemně. "Jano?", ozve se opět tiše, ale neodbytně...

6. října 2003  16:41

K vrcholu ještě daleko...

Vladimír s Láďou dopoledne odešli z BC do C2 připravit se na vrcholový útok. Vladimír, zarostlý o něco více než v civilu svým jako uhel černým usámovským plnovousem s několika bílými skvrnkami, měl...

5. října 2003  16:25

Jak se žije Čechům na svazích Peaku 38

Tohle je možná poslední podrobnější zpráva z expedice Peak 38. Skialpinistům se totiž rozbil generátor a nejspíš tak definitivně ztratili možnost komunikovat se světem přes počítač. Jinak...

4. října 2003  16:26

Generátor si dal zase říci... Na jak dlouho?

Před pár dny jsem vám poslali povídání o neděli a pondělku a vypadalo to, že to bude to poslední, co vám odtud pošleme. Moc nás zlobí generátor, kluci ho dnes opravovali celé dopoledne, žere to moc...

3. října 2003  15:29

Jaký je život na laně s dříčem

Láďa Prieložný je neúnavný dříč. Abyste si představili, jaké to je mít takového člověka za parťáka na laně, přečtěte si následný rozhovor Ládi se mnou - Vladimírem Smržem. Při stavbě C1: Já: "Pojď se...

2. října 2003  11:36

Počasí nic moc, ale cesta do C2 je ale zajištěná

Vladimír s Láďou vyfixovali 600 výškových metrů z prvního tábora (C1) až do míst, kde by mohl stát C2. Ráno vyrazili z C1 v 7:30. Do miniaturního sedýlka na konci skalního pilíře pod nevyhnutelným...

2. října 2003  9:54

C 2 je připravený, ale počasí nás drží v šachu

Robin, Kalda a Alice postavili v neděli za pěkného počasí jeden stan v C2. Láďa a Vladimír odpočívali ten den po tvrdé práci (zlezení a vyfixování cesty z C1 do C2) v základním táboře . Pozvolna už...

1. října 2003  17:08

Kde končí zpravodajství a kde začínáme my?

"Tak mi v několika posledních dnech vrtá hlavou, proč jsme zatoužili mít s sebou v horách (jednou, poprvé) takovouhle techniku - tj. notebook a satelitní telefon - ne kvůli záchraně, ale kvůli...

30. září 2003  17:05

Séraky pod Peakem 38 jsou neprůchodné

Ve středu 24. září odpoledne se po dvou dnech práce v prvním výškovém táboře (C1) vrátili do základního tábora (BC) kvůli špatnému počasí průkopníci Vladimír a Láďa. Jen co pojedli trochu horké...

26. září 2003  11:58

Cesta do C1 a spolupráce s Korejci

Dnes byl pro naši výpravu významný den. V šesti jsme vyrazili s vynáškou směr první tábor. Místo vyhlédli Vladimír s Láďou při včerejším průzkumu. Jelikož je přístupová cesta pod JV pilíř Lhotse Shar...

24. září 2003  8:15

První den v základním táboře

Tak v základním táboře jsme už všichni. Kuchař Dhany se zatím moc neprojevuje, ale obě polévky, chapati (placky dělané na sucho) i dal-bhat (rýže s čočkovou omáčkou a zeleninou - nepálské národní...

23. září 2003  15:05

Dovolená v Himálaji: s báglem krysou

Hodně lidí mi před odjezdem říká, jak mi závidí dva měsíce v Himalájích - žádná práce atd. Dnešní den (pondělí 22.září) bych všem závistivcům přál. Mým společníkem byl bágl - to je pro něho ale v...

22. září 2003  14:15

Přesun do Chukhungu - poslední den v lodžiích

Ráno jsme při odchodu z Dingboche všichni dostali od majitele nově postavené lodžie "Peak 38 View Lodge" katangu, tj. hedvábnou šálu kolem krku, protože jsme byli jeho úplně první hosté. Svoji lodžii...

21. září 2003  21:45

Peak 38 - šmankote, to je hrůza

Je pátek 19.září půl deváté ráno a po dvou hodinách kochání se výhledy na okolní panorama s majestátním Everestem odcházíme s Láďou z Kalapataru. Po doplnění tekutin se vesele vydáváme na sestup do...

21. září 2003  14:30

Nejkrásnější svítání: přehlídka bílých krasavic

Nepříjemný zvuk budíku. Mrazivý vzduch, těsně po čtvrté ranní. Tma. A už se rojí světýlka na temném kamenném svahu. Stoupáme pomalu k vrcholu Kala Pattharu (5.545m), chceme stihnout východ slunce....

21. září 2003  12:38

Z Lobuche na Gorak Shep, a jak se tady žije

Neklidná noc. Všudypřítomné lodže z překližek, které při každém kroku pruží, kvílí a vržou. Vše je stavěno a uzpůsobeno pro pohodli turistů. Bohužel. Oblast Khumbu je pravděpodobně jednou z...

21. září 2003  12:12

Sestup z Gorak Shepu

V Gorak Shepu, tj. ve výšce přibližně našeho ještě nepostaveného základního tábora (5200 m), jsme přespali dva dny. Přišli jsme sem ve čtvrtek, přespali zde první noc a v pátek ráno v pět jsme se...

20. září 2003  17:40

Z Pheriche do Lobuche: kamera se jen nesla

Dnes ráno mě probudilo sluníčko už v šest ráno. Tak krásný pohled na ty zasněžené štíty šesti- a osmitisícovek mně Himálaje ještě nepřipravily. Hurá pro kameru a natočit tu krásu. Nevím, jak dlouho...

19. září 2003  18:41

Když se nad Pheriche otevře nebe...

No to se vám musíme pochlubit! Včera večer se částečně otevřela obloha a my jsme kousek od nás zahlédli nádherné, mohutné, ostré a sněhem pokryté štíty Tawoche a Cholatse - ty se zvedají přímo nad...

18. září 2003  15:51

Budhistické ráno: tantamy v hlavě

Dnešní probuzení řeší lámové z nedalekého budhistického kláštera, bohužel už kolem páté hodiny. Berou to důkladně. K ranním modlitbám používají zvučné činely a hluboký dunivý zvuk vydávající dlouhé...

17. září 2003  9:38

Ama Dablam a koňská dávka rakši

Každý den nás probouzejí rytmické zvuky z Láďova pokoje. Je to jeho pravidelných ranních padesát kliků. Ten den nás Láďa probudil do překvapivě slunného rána s Ama Dablamem na obzoru. Po prohlídce...

14. září 2003  21:04

Na návštěvě v Hillaryho nemocnici v Khunde

Ráno jsme navštívili sobotní trh v Namche. Jedná se o velikou událost a někteří obchodníci jdou se svým zbožím na tyto trhy i 3-4 dny. Dá se zde koupit úplně všechno, co místní lidé potřebují k...

14. září 2003  20:19

Z Phakdingu do Namche Bazaaru: klacek místo antény

Vstali jsme v půl osmé, paní domácí nám udělala velkou termosku čaje, chapati a sýrovou omeletu. V osm jsme vyrazili podél Dudh Kosi proti proudu směrem do Namche Bazaaru.

13. září 2003  17:55

Přílet do Lukly a přesun do Phakdingu

Ve čtvrtek jsme vstávali před pátou, v pět nás odváželo auto k Nawangovi, abychom tam mohli nechat depozit a pak rovnou hurá na letiště. Naše dobrodružství začíná. Letět jsme měli v 6:45 s Yeti...

12. září 2003  7:05

Přípravy na odchod do BC vrcholí

Den jsme zahájili jako obvykle společnou snídaní kolem osmé ranní hodiny na terase nad pekárnou v sousedství Staru, snad nejlevnějšího hotelu v KTM. V devět hodin lékař expedice Libor převzal...

11. září 2003  14:08

Naše hora je vlastně trošku jiná hora...

Někdy se stane, že vás špatné informace stojí spoustu peněz. Když jsme před dvěma lety začali připravovat tuto expedici, žili jsme v domnění, že náš kopec se jmenuje Shartse. Na poplatek za tuto...

11. září 2003  11:59

Další zádrhel: kamera stávkuje

a je to v pr..! Po roční přípravě techniky, generální opravě kamery, veškeré techniky, dvou notebooků, kamer, střižny, satelitního telefonu, palmtopu atd. se nám toho začíná dost kazit a nefungovat....

9. září 2003  12:53

Setkání se slavnou himálajskou kronikářkou

Významnou událostí našeho nedělního dopoledne byla návštěva Elizabeth Hawley. Tuto slavnou kronikářku himálajského horolezectví zná každý, který kdy zavítal za zlézáním hor do Nepálu. Hawley nás...

9. září 2003  11:44

Odlet do Nepálu se o pár dní zpozdil

Ve čtvrtek 4. září ráno jsme se plně naložení rozjeli do Frankfurtu. Kluci ještě před hranicemi nakoupili noviny a pár časopisů plné snědých těl těch nejkrásnějších modelek, aby bylo ve studeném...