Zodpovědný řidič bez dětské autosedačky nevyjede

aktualizováno 
Nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7x častěji než děti v autosedačce. Pokud si myslíte, že dítě udržte v náruči, jste na omylu. Při nárazu ho nikdy neudržíte, ale naopak rozmačkáte tíhou vlastního těla. Například při rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg byste totiž museli udržet ve svých rukou 300 kg.

Dítě v autosedačce | foto: Chicco

Hrozí ještě další nebezpečí: Bez odpovídající autosedačky nestačí dítě připoutat bezpečnostním pásem – ten může totiž malé dítě zaškrtit.

Dítě v autosedačce

Povinnost být za jízdy připoután bezpečnostním pásem na sedadle, které je povinně tímto zařízením vybaveno, je stanoveno již několik let jako základní povinnost všech cestujících ve vozidle.

Novinku však přinesl zákon č. 361/2000 Sb., který ukládá povinnost používání dětských autosedaček každým dítětem (menším než 150 cm, lehčím než 36 kg) na dálnicích a rychlostních silnicích.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích přinesla v červenci loňského roku výrazné zpřísnění, podle kterého se děti musí vozit ve vhodné autosedačce na všech typech pozemních komunikací.

Výjimku mají pouze početnější rodiny. Pokud se na zadní sedadlo nevejdou vedle sebe tři dětské sedačky, je možné třetí dítě starší 3 let a menší než 150 cm na zadním sedadle mimo dálnice a rychlostní komunikace přepravovat také, ale pouze je-li připoutané bezpečnostním pásem. Tato výjimka však platí jen to 1. května roku 2008.

Jak vybrat správnou autosedačku? Základním kritériem pro výběr je váha a výška dítěte.
Sedačky se dělí do několika váhových skupin:
Skupina 0 od narození do 10 kg
Skupina 0+ od narození do 13 kg
Skupina 1 od 9 do 18 kg
Skupina 2 od 15 do 25 kg
Skupina 3 od 22 do 36 kg
 

Autosedačka

Sedačka musí být technicky i tvarově vhodná do vašeho auta. Každá homologovaná sedačka musí být opatřena nálepkou o její homologaci.

Nálepka obsahuje:
jméno výrobce a jméno produktu.

Nápis Universal na značce znamená, že schválená sedačka je použitelná téměř v každém autě.

15-36 kg udává váhový rozsah a rozsah použiti

E4 v kroužku je zkušební symbol a kód země (E4 - Nizozemí, E8 - ČR)

ECE R44/03 předpis Evropské hospodářské komise OSN č.44 verze 03

Každá dětská sedačka musí projít bezpečnostním testem. Ten zkouší bezpečnostní pásy, upínací spony, odolnost vůči korozi a celkovou kvalitu vlastním crash testem.

V crashtestech nezávislé organizace EuroNCAP se provádí speciální nárazové zkoušky, hodnotící ochranu dítěte v autě. Každý výrobce přímo doporučuje určité značky a modely autosedaček a právě úroveň ochrany dítěte, kterou taková kombinace (ochranné prvky auta + dětská autosedačka) zajišťuje, EuroNCAP při svých testech zkoumá.

Autosedačka

Důležité zásady při používání autosedačky
Při přepravě dětí váhové kategorie 0 a 0+ je nutné sedačky vždy upevnit proti směru jízdy vozidla. Pokud je místo spolujezdce vybaveno i airbagem, je bezpodmínečně nutné jej před usazení sedačky deaktivovat.

Pokud se tak nestane, může vystřelený airbag dítě smrtelně zranit. Některá vozidla jsou vybavena přímo speciálním vypínačem, v ostatních případech je nutné navštívit odborný autoservis, kde deaktivaci provedou a tuto skutečnost zaznamenají do technického průkazu.

Při upínání dítěte do sedačky musíme dbát na její dobré upevnění. Menší děti do dětské sedačky zapínáme sami a u větších dětí se vyplatí zapnutí zkontrolovat, zda je provedeno dobře.

Pro účely zákona č. 361/2000 Sb. vyhovuje i tzv. kolíbka nebo podsedák, pokud je homologován pro použití (má atest). Je tedy možné jej považovat za autosedačku, pokud bude použit zároveň s bezpečnostním pásem.

Autosedačka musí být ve vozidle umístěna, upevněna a použita k přepravě dětí pouze podle podmínek stanovených výrobcem autosedačky, které jsou uvedeny v návodu k použití.

Dítě v autosedačce

Autor:

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz