Dětem hrozí v autosedačkách udušení

aktualizováno 
Rodiče by neměli nechávat své potomky vyspávat v autosedačkách bez dozoru. Hrozí, že děti přestanou dýchat. Upozornili na to novozélandští vědci. Je to podle nich dáno nedostatečně vyvinutým reflexem, který umožňuje držení hlavy zpříma a normální dýchání.

Dětská sedačka v případě nehody chrání život. Při jízdě by ale dítě v ní nemělo být bez dozoru | foto: EuroNCAP

Autoři studie zveřejněné v časopise The British Medical Journal tvrdí, že kdyby výrobci uzpůsobili sedačky tak, aby hlava dítěte nepadala dopředu, mohlo by to riziko udušení snížit.

Rodiče často používají sedačky nejen v autech, ale také venku nebo doma. Když v ní ale nechávají dítě klimbat i v poměrně vzpřímené pozici, může to mít podle expertů tragické následky.

Podle mluvčího britské královské společnosti pro prevenci nehod se však design sedaček neustále zlepšuje. Studie novozélandských vědců nemá podle něj příliš široký záběr a případy udušení dětí v sedačkách jsou vzácné.

"Doufáme, že se lidé nenechají odradit od používání dětských autosedaček. Tato zařízení zachraňují životy," řekl mluvčí serveru BBC News.

Odborníci zkoumali devět takových případů z let 1999 a 2000. Všechna miminka byla údajně "promodralá" nebo "nedýchala". U osmi z devíti dětí tyto problémy nastaly, když spaly doma v sedačce, a jen u jednoho během jízdy. Všechny děti, staré od tří dnů do šesti měsíců, byly předtím zdravé.

Miminkům podle vědců padala hlavička, která tlačila čelist do hrudníku, což ztěžovalo dýchání. Důležité byly prý ale i další faktory, například že polovina matek kouřila. Skutečnost, že kouř zvyšuje riziko syndromu náhlého úmrtí dítěte, je již známa.

Předchozí studie ukázaly, že udušení v autosedačce hrozí především novorozencům nebo předčasně narozeným dětem.

Na dálnici jen s sedačkou
"Dětské autosedačky jsou povinné na všech typech komunikací pro děti do 150 centimetrů a do 36 kilogramů. Nevejde-li se na zadní sedadlo třetí sedačka, je možné vézt třetí dítě připoutané pouze bezpečnostním pásem," uvedla zástupkyně odboru dopravy mělnické radnice Renata Michňová.

Do května 2008 ale platí výjimka. Je-li ve vozidle více dětí starších tří let, než je počet sedadel vybavených bezpečnostními pásy nebo dětskými autosedačkami, mohou jet mimo dálnice a rychlostní silnice bez použití zádržného systému.

Z povinnosti použít zádržný systém je vyňata i přeprava dětí do mateřských nebo základních škol, na sportovní, kulturní nebo společenské akce, avšak za podmínky omezení rychlosti vozidla na 70 kilometrů za hodinu.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz