K žalobě na Volkswagen se v Německu připojilo přes tři sta tisíc lidí

  17:04aktualizováno  17:04
Ke vzorové žalobě na koncern Volkswagen kvůli emisnímu skandálu se v Německu připojilo přes tři sta tisíc lidí, což je o poznání více, než se čekalo. Uvedla to veřejnoprávní televize ARD.

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut. | foto: Volkswagen

Institut vzorové žaloby, díky němuž se spotřebitelé nemusejí s velkými firmami soudit jednotlivě, je možné v Německu využít od 1. listopadu loňského roku.

Do 28. prosince se k žalobě připojilo 294 000 majitelů aut, u nichž Volkswagen manipuloval s měřením emisí (vše o aféře Dieselgate čtěte zde). Do konce roku jich ještě několik tisíc přibylo, takže jejich celkový počet překonal 300 000. Organizace na ochranu spotřebitelů přitom očekávala, že se k žalobě připojí jen desetitisíce dotčených zákazníků. Žalobu začátkem listopadu u soudu v dolnosaském Braunschweigu podala organizace na ochranu spotřebitelů Verbraucherzentrale Bundesverband.

Cílem žaloby je, aby majitelé dostali odškodnění, nebo aby jim byla vrácena kupní cena auta. Připojit se k ní do konce loňského roku mohli lidé, kteří si po 1. listopadu 2008 koupili auto značky Volkswagen, Audi, Škoda či Seat s naftovým motorem typu EA 189 o objemu 1,2; 1,6 nebo dva litry. Podmínkou bylo také to, že jejich vůz automobilky svolaly k úpravě a majitelé už se s koncernem Volkswagen nesoudí individuálně.

Takzvaná vzorová žaloba, kterou německý parlament schválil loni, umožňuje, aby nezřídka velmi nákladné soudní procesy za poškozené vedla sdružení na ochranu spotřebitele. Procesní riziko přitom nenesou spotřebitelé, ale právě sdružení na jejich ochranu. 

Pokud soud rozhodne v jejich prospěch, měli by se sice spotřebitelé konkrétního odškodnění domáhat individuálně, soudy už však budou vázány rozhodnutím ve vzorovém případu. Navíc se očekává, že by Volkswagen v takovém případě zasaženým rovnou vyplatil odškodné, aby nemusel platit za další desetitisíce či dokonce statisíce soudních procesů, v nichž by nemohl vyhrát.

Vzorová žaloba, která podle Volkswagenu v tomto případě nemá šanci na úspěch, se má používat především tehdy, když řadě spotřebitelů vznikla velmi podobná škoda. Týkat se může třeba nepovoleného zvýšení cen elektřiny, nepřípustných bankovních poplatků nebo také manipulace s emisemi.

Právě případ masivních podvodů ze strany koncernu Volkswagen, který do zhruba 11 milionů naftových aut instaloval software umožňující manipulovat s emisemi, vedl k tlaku na politiky, aby spotřebitelům umožnili snazší ochranu.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

Najdete na iDNES.cz