Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

aktualizováno 
Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich, že všechny nově homologované naftové agregáty vykazují nižší emise NOx, než určuje norma platná pro rok 2020. A díky nižší spotřebě paliva jsou k planetě šetrnější než benzinové motory.

Emisní laboratoř Škody Auto | foto: Lukáš Vaverkapro iDNES.cz

Politici a ekologové bojují proti dieselovým motorům, přibývá měst, které slibují zavedení zákazu vjezdu pro vozy vybavené těmito agregáty. Řada výrobců proto ohlásila postupné ukončení jejich výroby – například Volvo, Suzuki či Fiat. Dieselové motory však udělaly v posledním roce obrovský skok v tom, kolik škodlivých látek produkují. A ukazuje se, že tažení proti nim začíná ztrácet argumenty.

Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) bylo v posledním roce uvedeno na trh 270 různých typů naftových motorů, homologovaných podle normy Euro 6d Temp. Byly podrobeny testům v reálném provozu (podle metodiky RDE – Real Driving Emissions). Všechny bez výjimky vykázaly nižší emise oxidu dusíku (NOX), než jaké předepisuje norma platná od roku 2020. Ve srovnání s motory Euro 5c jsou v průměru čistší o 85 procent, některé dokonce o 95 %. ACEA tedy tvrdí, že diesely můžou prospět životnímu prostředí.

„Výrobci automobilů vynaložili velké investice na rychlé dosažení takto masivního snížení emisí NOX,“ uvedl generální tajemník ACEA Erik Jonnaert. „Je důležité, abychom přestali démonizovat dieselovou technologii jako celek. Místo toho musíme rozlišovat mezi starým dieselem a nejnovější generací vozidel.“ 

Jonnaert tvrdí, že právě moderní dieselové motory mohou díky tomu, že mají nižší spotřebu než benzinové motory a tím i nižší emise CO2, v kombinaci s podporou alternativních pohonů, pomoci městům zlepšit jejich životní prostředí. Je proto mnohem důležitější výměna starých dieselů za nové, než zatracovat tuto technologii jako celek.

Tyto závěry potvrdil i nezávislý test německého autoklubu ADAC. Ten otestoval 243 dieselových modelů, které plní emisní normy Euro 5, Euro 6, Euro 6b i nejnovější Euro 6d. Z 25 testovaných aut splňujících normu Euro 6c a 6d TEMP 52 % mělo hodnoty nižší než 80 mg NOX / km. Devět vozidel mělo menší emise NOX než 80 g / km i v dálničním režimu. Celkově nejlépe na tom byl model BMW X1 sDrive18d s pouhými 8 g / km.

Prodeje dieselových aut v Evropě přitom stále klesají. Ve třetím čtvrtletí roku 2018 bylo téměř 58 % všech nových osobních automobilů nově registrovaných v EU poháněno benzinovým motorem. To je meziroční růst zhruba o sedm procent. Naopak podíl naftových vozů klesl meziročně z 43,1 na 34,7 %. Všechna vozidla s alternativním pohonem dohromady představovala 7,8 %, pouze dvě procenta byla čistě elektrická.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

I Renault má svou Dieselgate. Vypouští velké množství škodlivin ve městě

Renault Captur

Naftové motory od Renaultu podle nejnovější studie vypouštěly minimálně třikrát víc škodlivých emisí dusíku, než byly...

Na výstaviště v Holešovicích najíždějí Legendy za miliardu

15. ročník srazu US Cars

Letošní automobilová slavnost Legendy představí o nadcházejícím víkendu více než tisíc aut v hodnotě přes jednu...

Najdete na iDNES.cz