Společnost Volkswagen jim má podle březnového verdiktu zaplatit 533 milionů korun, oznámila to společnost Safe Diesel, která část poškozených zastupuje.
Volkswagen prohrál spor s majiteli aut proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání.
Konkrétně se jedná o 2 435 spotřebitelů, jejichž nároky byly prostřednictvím společnosti Safe Diesel zažalovány do 7. září 2018 k Obvodnímu soudu pro Prahu 8.
„Právníci Škoda Auto na výzvu soudu reagovali s tím, že vinu odmítají,“ vysvětluje pro iDNES.cz Jiří Hrabovský , který společnost Safe Diesel mediálně zastupuje. „Právníci koncernu Volkswagen, kteří jsou úplně stejní jako pro Škodu Auto, ovšem na tuto výzvu nereagovali, proto soud takto rozhodl.“
Safe Diesel vymáhá za každého vlastníka vozu, který se připojí k žalobě, náhradu 220 000 korun. Celková žalovaná částka dosáhla téměř 550 milionů korun, spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení. Rozsudek je dosud nepravomocný. Koncern v tuzemsku zažaluje i další firma z Dieselgate.
„Společnost Škoda Auto předpokládá, že rozsudky budou zrušeny a žaloby zamítnuty,“ sdělil mluvčí firmy Vítězslav Pelc. Mladoboleslavská automobilka nadále trvá na tom, že majitelům vozů nevznikla žádná újma.
Společnost Porsche Česká republika jako importér značek Volkswagen, Audi a Seat není podle mluvčího Jana Klímy stranou ve sporu, a k soudním řízením se tedy nemůže podrobně vyjadřovat. „Podle našich informací Volkswagen AG proti nepravomocnému rozsudku podá opravný prostředek, protože soud žalobu a kvalifikovanou výzvu doručoval v rozporu s platným evropským právem. Věříme, že odvolání Volkswagen AG bude úspěšné. Jsme přesvědčeni, že rozsudek bude zrušen a žaloba bude nakonec zamítnuta,“ dodal.
„Celková výše nároků vůči VW a Škodovce v ČR může dosáhnout téměř 37 miliard Kč,“ uvádí Jiří Hrabovský. „Čeští spotřebitelé zastoupení společností Safe Diesel jako první v Evropě uspěli s hromadnou žalobou a mají dostat stejnou náhradu jako Američané,“ dodává.
„Jedná se o průlom v evropské větvi této aféry, je to první úspěch poškozených spotřebitelů sdružených v hromadné žalobě v Evropě. Podařilo se nám prosadit stejné odškodnění jako v USA, čehož chceme dosáhnout i pro další tisíce spotřebitelů, jejichž nároky jsme podali k soudu později nebo je teprve podáme. Již zítra rozšíříme žalobu na VW a Škoda Auto o dalších více než šest set spotřebitelů“, říká k rozsudku František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která spotřebitelské organizaci Safe Diesel poskytuje právní služby.
Částka 220 tisíc Kč je odvozena od modelu odškodnění v USA, kde VW již dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až deset tisíc dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s inkriminovanými motory.
„Rozsudek se nevztahuje na nároky vůči společnosti Škoda Auto, která nároky společnosti Safe Diesel nadále neuznává. Co se těchto nároků týče, stejně jako nároků vůči VW, které společnost Safe Diesel vznesla později, tedy po 7. září 2018, bude o nich soud rozhodovat v dalším řízení. První jednání v řízení bylo stanoveno na 22. listopadu 2019,“ uvádí Hrabovský.
Emisní skandál propukl před třemi lety, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Daný software dokáže rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během kterého vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží.
Celkově se problém dotkl 11 milionů aut, z toho 1,2 milionu škodovek. V Česku se týká asi 165 000 aut, ze dvou třetin značky Škoda. Pokud by se o nárok na odškodnění přihlásili všichni majitelé těchto vozidel, mohla by celková suma kompenzace dosáhnout až k téměř 37 miliardám Kč.
V USA Volkswagen vyplatil majitelům dotčených vozů odškodné. Majitelům také nabídl opravu či zpětný odkup jejich vozu. V Německu koncern akceptoval pokutu ve výši jedné miliardy eur a odškodnění se domáhají stovky tisíc spotřebitelů v celé Evropě.
Agentura Reuters natočila v dubnu 2018 tisíce odstavených Volkswagenů v poušti:
13. dubna 2018 |