V USA chtějí do tří let zavést povinnou tichou poštu mezi auty

  12:08aktualizováno  12:08
Americké vládní úřady začaly dělat první kroky k budoucímu povinnému vybavení automobilů technologií pro vzájemnou komunikaci. Takzvaná "mluvící auta" se budou moci vzájemně varovat před možným nebezpečím srážky, což by mělo výrazně snížit počet nehod. Systém komunikace mezi vozidly se testoval i v Česku.

Na systémech decentralizované komunikace pracují automobilky už několik let. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) oznámil, že začne pracovat na pravidlech pro zavádění této technologie do nových vozů. Podle výzkumné zprávy úřadu by to mohlo ročně zabránit 592 tisícům srážek při odbočování vlevo a přejezdech křižovatek a ušetřit 1 083 životů, uvedla agentura AP.

Technologie zvaná V2V umožňuje automobilům na silnicích vyměňovat si prostřednictvím radiového signálu základní údaje o rychlosti, směru a aktuální poloze s frekvencí desetkrát za sekundu. Palubní počítače pak upozorní řidiče na hrozící srážku. Technologie, kterou loni testovali inženýři v Ann Arboru u Detroitu na zhruba třech tisících vozů, funguje na vzdálenost až 275 metrů.

S projíždějícími automobily budou pomocí nové technologie moci komunikovat i města a obce, které budou investovat do její instalace. Bude tak možné předem informovat řidiče o dopravních zácpách a dalších problémech, aby mohli příslušná místa objet.

Podle únorového prohlášení NHTSA a ministerstva dopravy, začne být tato technologie ve Spojených státech u nových vozů od roku 2017 povinná.

Auta si budou povídat i s chodci

Na systémech decentralizované komunikace pracují automobilky už několik let. Nejprve začaly s propojením aut (Car2Car, nebo Vehicle2Vehicle), později myšlenku rozšířily i na komunikaci s infrastrukturou, jako jsou brány s proměnlivými značkami, informačními tabulemi a semafory (Car2X). Vývojáři mají v plánu zahrnout do komunikace i motorky. A dnes už se začíná mluvit i o komunikaci mezi autem a mobilními zařízeními, která u sebe mají chodci (tablety, mobilní telefony).

Auta mezi sebou budou komunikovat na přidělené frekvenci. Představte si to jako bluetooth v telefonu. Začnete zprudka brzdit za kolonou a auto samo vyšle ostatním  zprávu, že je třeba brzdit. Na přístrojovce ve vozidle za vámi se zobrazí výstražné hlášení pro řidiče a zároveň předá zprávu o hrozícím nebezpečí dál. Je to taková "tichá pošta".

"Až 60 procent nehod by se dalo eliminovat včasnými informacemi," uvádí odborník na telematiku Zdeněk Lokaj. "Aby byl systém přínosný, je zapotřebí alespoň desetiprocentní penetrace (rozšíření - pozn.red.), zásadní přínosy bude možné sledovat při 30 procentech," dodává Lokaj. První sériová auta schopná komunikovat mezi sebou podle něj vyjedou za pět až deset let.

Systém komunikace mezi auty se loni testoval v unikátním projektu v běžném provozu na obchvatu kolem Prahy na sjezdech mezi Jesenicí a Vestcem. Nyní je projekt je utlumený. "Na pokračování výzkumu nyní hledáme financování v ČR i v rámci Evropy," dodává pro iDNES.cz Zdeněk Lokaj.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz