V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

  8:00aktualizováno  8:00
Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou aktualizaci softwaru. S odvoláním na dokumenty Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) to napsal německý magazín Focus.

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut. | foto: Volkswagen

Vedle aut značky Volkswagen se to týká i vozů Škoda, Audi a Seat. České úřady zatím majitele postižených vozů postihovat neplánují.

Volkswagen po vypuknutí skandálu v září 2015 přiznal, že softwarem umožňujícím podvody při testech emisí bylo po celém světě vybaveno zhruba 11 milionů vozů. Téměř o dva roky později bylo v Evropě upraveno asi 5,5 milionu z 8,5 milionu dotčených aut, z toho 1,8 milionu na domácím, tedy německém trhu.

V Česku se emisní problém týká zhruba 160.000 vozidel, jejichž majitele úřady zatím jakkoliv postihovat neplánují. „Nechceme pokutovat majitele, kteří si auta koupili v dobré víře, že splňují všechny předepsané emisní podmínky,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Automobilka Škoda Auto k odebrání registrací autům bez aktualizace softwaru nevidí důvod. „Vozy lze bez omezení používat před i po provedení technických opatření, které pro zákazníky neznamená žádné výdaje navíc,“ uvedl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc. Z obeslaných provozovatelů škodovek v Česku si úpravu zatím nechalo provést přes 51 procent, třeba u superbů s dvoulitrovým turbodieselovým motorem je to víc než 72 procent. Celosvětově se servisní akce týká přibližně 1,2 milionu škodovek, z toho zhruba 94 000 v Česku.

Dodatečnou úpravu softwaru mnoho řidičů odmítá. Obávají se, že jakákoliv změna, po které bude auto splňovat emisní normy, způsobí, že vůz pak bude pomalejší a spotřebuje více paliva. Dodatečnou úpravu přitom nedoporučují ani někteří odborníci.

Focus uvedl, že v závislosti na tom, kdy obdrželi oznámení o úpravě softwaru, by mohli majitelé přijít o registraci vozu již v srpnu. Budou také muset zaplatit veškeré poplatky s tím související. Mluvčí Volkswagenu se ke zprávě odmítl vyjádřit.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Najdete na iDNES.cz