Neděle 13. června 2021, svátek má Antonín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 13. června 2021 Antonín

Dieselgate: cinknutá TDI po úpravě ztrácí výkon a chovají se hůř

Švédský magazín Teknikens Värld rozporuje tvrzení VW, že úpravy motorů v souvislosti s kauzou Dieselgate neovlivní výkon motoru.

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Časopis, který před dvaceti lety proslul převrácením původního Mercedesu třídy A v losím testu, kvůli němuž výrobce do auta nasadil systém ESP, se zaměřil na měření výkonu aut postižených emisní aférou Dieselgate. Cílem bylo ověřit, jestli se po provedené úpravě softwaru, která má mj. odstranit funkci, jež rozpoznala laboratorní měření, nezměnily charakteristiky motoru. Dřívější testy německého autoklubu ADAC ukázaly, že se výkon ani spotřeba vozů příliš nezměnila. Švédové však tvrdí opak.

Na rozdíl od Němců se totiž zaměřili i na použitelnost motoru. Tedy na to, jestli se nemění charakteristika jeho projevu, jestli mu někde nevznikla „turbodíra“, tedy prodleva, než přeplňovaný motor po sešlápnutí plynu v nízkých otáčkách zabere.

Výsledky se liší auto od auta. V některých případech došlo k nárůstu výkonu, točivého momentu i spotřeby, ale u většiny aut byl zjištěn pokles. Ztráta točivého momentu se pohybuje až okolo 10 %, větším problémem je ale posun maxima točivého momentu (ono místo zátahu, které je u dieselových motorů žádané) do vyšších otáček. To znamená v praxi nutnost častěji řadit, využívat nižší převodové stupně a s tím i vyšší spotřebu.

Jako příklad uvádí Švédové VW Passat Alltrack 2.0 TDI 4Motion. Před úpravou mu na stolici naměřili 130 kW a 379 Nm, po ní jen 121 kW a 369 Nm. Další výrazná změna přišla s posunem charakteristiky točivého momentu. Původně byla nejvyšší hodnota téměř 380 Nm k dispozici mezi 1500 až 2300 otáčkami za minutu. Po ní motor v 1500 otáčkách vyprodukuje jen 220 Nm, k maximu (které je samo o sobě nižší, jen 369 Nm) se dostane až v 1900/min. Majitel vozu Erik Lehfeldt je z výsledků rozčarován. „Cítím rozdíl v nízkých i vysokých otáčkách,“ řekl pro Teknikens Värld, „Volkswagen mě zklamal. Nejdříve podváděli s emisemi a pak nám zákazníkům lhali. Slibovali, že se po úpravě nezmění charakter motoru, ale to se přesně stalo.“ Dojmy majitele potvrzuje i redakce švédského magazínu. Auto přišlo o svůj živý projev, největší změna byla znát ve městě a při popojíždění, kde se nejvíc projeví nedostatek točivého momentu v nízkých otáčkách.

Dalším testovaným autem byla i Škoda Yeti, u níž majitel navíc pozoruje zvýšení spotřeby. Před provedením úpravy si auto řeklo o 6,1 l/100 km, po ní se zvedla o litr. I jemu vadí projev motoru: „Původně jsem držel otáčky pod 2000/min, nyní auto působí tak slabě, že to pro mě není přijatelné.“ Příčinou změn jsou opatření, která jsou nutná pro snížení emisí NOX. „Abyste toho dosáhli, musíte buď zvýšit recirkulaci výfukových plynů, nebo odložit načasování vstřiků,“ vysvětluje pro Teknikens Värld Ingemar Denbratt z univerzity v Göteborgu, „Obojí vede k nižšímu točivému momentu a vyšší spotřebě“.

Švédové zkoušeli i Golf s motorem 1.6 TDI, který při úpravě dostává kromě modifikovaného software řídicí jednotky i nové sací potrubí s usměrňovačem proudění vzduchu. To se projevilo na skutečnosti, že ani jedna z testovaných jedna-šestek neztratila výkon, naopak u jedné došlo dokonce k nárůstu. I v jejich případě se ale maximum točivého momentu posunulo do vyšších otáček.

Jedinou světlo výjimkou v testu, kde úprava přinesla zlepšení charakteristiky motoru, je Audi A4 2.0 TDI. U něj se naměřený výkon zvedl ze 121 kW na 126 kW a točivý moment z 362 na 370 Nm. Závěry ale nelze pro prémiovou značku zobecňovat, další měřené Audi Q5 2.0 TDI ztratilo po úpravě asi 4 kW a 25 Nm. V případě těžkého a velkého SUV s pohonem všech kol ztrátu točivého momentu v nízkých otáčkách skutečně pocítíte.

Komik narušil prezentaci VW, vtipkoval o dieselgate:

1. března 2016


Autoři:
  • Nejčtenější

Supervila na kolech má garáž i centrální vysavač, pracuje se na heliportu

Stojí i patnáct milionů korun, uvnitř je garáž třeba na vaše porsche a samozřejmě můžete připřáhnout přívěs s jachtou....

Mnichov žalují kvůli cyklopruhům. Jsou prázdné, ucpávají ulice, vadí autoklubu

Michael Haberland z autoklubu Mobil in Deutschland žaluje bavorskou metropoli kvůli novým cyklopruhům. Podle jeho...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenápadný šéf Škody a jeho perné krizové roky i radosti s moc dobrým superbem

Premium Reinhard Jung byl ze škodováckých šéfů v novodobé historii značky pod křídly Volkswagenu asi nejméně viditelný. Klidné...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

Poslední snímky: Abrhám testoval vozíček, Šafránková se ho snažila rozesmát

Premium Jak dnes žijí Josef Abrhám (81) a Libuše Šafránková (67)? O pohádkovém podzimu života bohužel nemůže být řeč, časopis...

  • Další z rubriky

VIDEO: Když vás smete vlak, zdá se vyprošťování nekonečné

Za rok 2020 eviduje drážní inspekce 146 střetů na železničních přejezdech při kterých zahynulo 33 lidí. Reportér CNN...

Auta nebudou, ceny porostou, předpovídá evropský online bazarník z Česka

Premium Stále víc se mluví o tom, že nová i ojetá auta se budou prodávat přes internet, online. V Česku to teď ve velkém zkouší...

VIDEO: Kamioňák neodložil mobil ani před kamerou policie

V pondělí 7. června se policisté Krajského ředitelství policie Královéhradeckého kraje zapojili do akce, která byla...

Autofotka týdne: Elektrický rolls drandí po nemocnici. Teď byl na servisu

Slavná automobilka z Goodwoodu se na přechod na elektrický pohon teprve chystá. Jeden rolls do zásuvky ale už je v...

Bezpečné opalování dětí: Jak vybrat správný opalovací krém?
Bezpečné opalování dětí: Jak vybrat správný opalovací krém?

V létě musíme k pravidelné péči o pokožku dětí přidat i ochranu před slunečním zářením. Dětská pokožka je citlivá, a proto je potřeba volit...

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Datově neomezený tarif nebyl nikdy tak levný. Co na to konkurence?

Datově neomezené tarify mají v nabídce všichni tuzemští mobilní operátoři, avšak ve srovnání s běžnými tarify s...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....