Dieselgate: cinknutá TDI po úpravě ztrácí výkon a chovají se hůř

Švédský magazín Teknikens Värld rozporuje tvrzení VW, že úpravy motorů v souvislosti s kauzou Dieselgate neovlivní výkon motoru.

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Časopis, který před dvaceti lety proslul převrácením původního Mercedesu třídy A v losím testu, kvůli němuž výrobce do auta nasadil systém ESP, se zaměřil na měření výkonu aut postižených emisní aférou Dieselgate. Cílem bylo ověřit, jestli se po provedené úpravě softwaru, která má mj. odstranit funkci, jež rozpoznala laboratorní měření, nezměnily charakteristiky motoru. Dřívější testy německého autoklubu ADAC ukázaly, že se výkon ani spotřeba vozů příliš nezměnila. Švédové však tvrdí opak.

Na rozdíl od Němců se totiž zaměřili i na použitelnost motoru. Tedy na to, jestli se nemění charakteristika jeho projevu, jestli mu někde nevznikla „turbodíra“, tedy prodleva, než přeplňovaný motor po sešlápnutí plynu v nízkých otáčkách zabere.

Výsledky se liší auto od auta. V některých případech došlo k nárůstu výkonu, točivého momentu i spotřeby, ale u většiny aut byl zjištěn pokles. Ztráta točivého momentu se pohybuje až okolo 10 %, větším problémem je ale posun maxima točivého momentu (ono místo zátahu, které je u dieselových motorů žádané) do vyšších otáček. To znamená v praxi nutnost častěji řadit, využívat nižší převodové stupně a s tím i vyšší spotřebu.

Jako příklad uvádí Švédové VW Passat Alltrack 2.0 TDI 4Motion. Před úpravou mu na stolici naměřili 130 kW a 379 Nm, po ní jen 121 kW a 369 Nm. Další výrazná změna přišla s posunem charakteristiky točivého momentu. Původně byla nejvyšší hodnota téměř 380 Nm k dispozici mezi 1500 až 2300 otáčkami za minutu. Po ní motor v 1500 otáčkách vyprodukuje jen 220 Nm, k maximu (které je samo o sobě nižší, jen 369 Nm) se dostane až v 1900/min. Majitel vozu Erik Lehfeldt je z výsledků rozčarován. „Cítím rozdíl v nízkých i vysokých otáčkách,“ řekl pro Teknikens Värld, „Volkswagen mě zklamal. Nejdříve podváděli s emisemi a pak nám zákazníkům lhali. Slibovali, že se po úpravě nezmění charakter motoru, ale to se přesně stalo.“ Dojmy majitele potvrzuje i redakce švédského magazínu. Auto přišlo o svůj živý projev, největší změna byla znát ve městě a při popojíždění, kde se nejvíc projeví nedostatek točivého momentu v nízkých otáčkách.

Dalším testovaným autem byla i Škoda Yeti, u níž majitel navíc pozoruje zvýšení spotřeby. Před provedením úpravy si auto řeklo o 6,1 l/100 km, po ní se zvedla o litr. I jemu vadí projev motoru: „Původně jsem držel otáčky pod 2000/min, nyní auto působí tak slabě, že to pro mě není přijatelné.“ Příčinou změn jsou opatření, která jsou nutná pro snížení emisí NOX. „Abyste toho dosáhli, musíte buď zvýšit recirkulaci výfukových plynů, nebo odložit načasování vstřiků,“ vysvětluje pro Teknikens Värld Ingemar Denbratt z univerzity v Göteborgu, „Obojí vede k nižšímu točivému momentu a vyšší spotřebě“.

Švédové zkoušeli i Golf s motorem 1.6 TDI, který při úpravě dostává kromě modifikovaného software řídicí jednotky i nové sací potrubí s usměrňovačem proudění vzduchu. To se projevilo na skutečnosti, že ani jedna z testovaných jedna-šestek neztratila výkon, naopak u jedné došlo dokonce k nárůstu. I v jejich případě se ale maximum točivého momentu posunulo do vyšších otáček.

Jedinou světlo výjimkou v testu, kde úprava přinesla zlepšení charakteristiky motoru, je Audi A4 2.0 TDI. U něj se naměřený výkon zvedl ze 121 kW na 126 kW a točivý moment z 362 na 370 Nm. Závěry ale nelze pro prémiovou značku zobecňovat, další měřené Audi Q5 2.0 TDI ztratilo po úpravě asi 4 kW a 25 Nm. V případě těžkého a velkého SUV s pohonem všech kol ztrátu točivého momentu v nízkých otáčkách skutečně pocítíte.

Komik narušil prezentaci VW, vtipkoval o dieselgate:

1. března 2016

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...