Jourová, která je komisařkou pro spravedlnost a ochranu spotřebitele, nemůže, na rozdíl od amerických úřadů, Volkswagen ke kompenzacím přímo donutit. Snaží se však najít společnou řeč s úřady na ochranu spotřebitelů v jednotlivých členských zemích EU, vysvětluje Politico.
Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě do zhruba jedenácti milionů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. V EU nyní musí svolat k opravě kolem 8,5 milionu aut.
V USA většina majitelů takových aut obdrží odškodné 5 100 až 10 000 dolarů (zhruba 130 000 až 255 000 korun). Šéf koncernu Müller už loni uvedl, že odškodnění evropských zákazníků podle tohoto vzoru by bylo vzhledem k rozdílným právním podmínkám nepřiměřené a navíc příliš nákladné.
„Podle našeho názoru není v kompetenci komise prosazovat evropská spotřebitelská práva,“ napsal Müller 27. března Junckerovi, uvedlo Politico, které se dostalo k textu dopisu i k odpovědi šéfa komise. „Komise vždy jedná v rámci své odpovědnosti,“ reagoval Juncker, který před odpovědí podle serveru celou věc s Jourovou konzultoval.
Juncker odmítl i Müllerovo tvrzení, že komise kompenzace opakovaně vyžaduje přes to, že šéf Volkswagenu se prý s Jourovou shodl na nemožnosti takového postupu. Juncker upozornil, že komisařka navrhuje dobrovolné odškodnění, které by bylo ze strany firmy gestem. „Takový krok by ukázal, že vaše společnost není lhostejná k nepříjemnostem, které zákazníkům od října 2015 způsobila,“ napsal Juncker, který podle Politica také Müllera ve své odpovědi vyzval, ať pokračuje v dialogu právě s Jourovou.