Šéf VW o manipulacích věděl měsíce před odhalením aféry Dieselgate

  16:02aktualizováno  16:02
Bývalý generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn věděl o manipulacích s testy emisí naftových vozů přinejmenším dva měsíce před vypuknutím skandálu. Informoval o tom německý list Bild am Sonntag.

Martin Winterkorn při svém vystoupení před německými zákonodárci (19. ledna 2017). | foto: Reuters

Volkswagen podle agentury DPA tvrdí, že jeho nejvyšší vedení se podrobnosti o manipulacích dozvědělo jen několik dnů před odhalením skandálu v USA. Již dříve se však objevily zprávy, že ve skutečnosti bylo vedení na manipulaci upozorněno mnohem dříve.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě nainstaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda.

Podle listu Bild am Sonntag o tomto softwaru Winterkorna již v červenci 2015 podrobně informoval jeden ze zaměstnanců. „Neměl jsem pocit, že o tom Winterkorn slyší poprvé,“ citoval list zaměstnance. Schůzky se údajně zúčastnil rovněž Herbert Diess, který ve Volkswagenu stále pracuje jako šéf hlavní značky VW. Diess nastoupil do Volkswagenu jen několik týdnů před údajnou schůzkou.

V srpnu 2015 pak podle listu Bild am Sonntag byli Winterkorn, Diess a bývalý šéf technického vývoje Heinz-Jakob Neusser informováni, že podvádění při testech emisí by firmu v samotných Spojených státech mohlo stát až 18,5 miliardy dolarů (424 miliard korun).

Volkswagen se po odhalení skandálu dohodl, že na řešení aféry ve Spojených státech vynaloží až 25 miliard dolarů. Tato částka zahrnuje náklady na řešení požadavků regulačních orgánů a státních úřadů i na odškodnění majitelů a prodejců naftových aut, která manipulaci s testy emisí umožňovala.

Bývalý předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piëch již delší dobu tvrdí, že Winterkorn a někteří členové rady měli informace o manipulacích s testy emisí ve Spojených státech už v březnu 2015 (více čtěte zde).

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz