Šéf VW o manipulacích věděl měsíce před odhalením aféry Dieselgate

  16:02aktualizováno  16:02
Bývalý generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn věděl o manipulacích s testy emisí naftových vozů přinejmenším dva měsíce před vypuknutím skandálu. Informoval o tom německý list Bild am Sonntag.

Martin Winterkorn při svém vystoupení před německými zákonodárci (19. ledna 2017). | foto: Reuters

Volkswagen podle agentury DPA tvrdí, že jeho nejvyšší vedení se podrobnosti o manipulacích dozvědělo jen několik dnů před odhalením skandálu v USA. Již dříve se však objevily zprávy, že ve skutečnosti bylo vedení na manipulaci upozorněno mnohem dříve.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě nainstaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda.

Podle listu Bild am Sonntag o tomto softwaru Winterkorna již v červenci 2015 podrobně informoval jeden ze zaměstnanců. „Neměl jsem pocit, že o tom Winterkorn slyší poprvé,“ citoval list zaměstnance. Schůzky se údajně zúčastnil rovněž Herbert Diess, který ve Volkswagenu stále pracuje jako šéf hlavní značky VW. Diess nastoupil do Volkswagenu jen několik týdnů před údajnou schůzkou.

V srpnu 2015 pak podle listu Bild am Sonntag byli Winterkorn, Diess a bývalý šéf technického vývoje Heinz-Jakob Neusser informováni, že podvádění při testech emisí by firmu v samotných Spojených státech mohlo stát až 18,5 miliardy dolarů (424 miliard korun).

Volkswagen se po odhalení skandálu dohodl, že na řešení aféry ve Spojených státech vynaloží až 25 miliard dolarů. Tato částka zahrnuje náklady na řešení požadavků regulačních orgánů a státních úřadů i na odškodnění majitelů a prodejců naftových aut, která manipulaci s testy emisí umožňovala.

Bývalý předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piëch již delší dobu tvrdí, že Winterkorn a někteří členové rady měli informace o manipulacích s testy emisí ve Spojených státech už v březnu 2015 (více čtěte zde).

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Další z rubriky

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Milovat i nenávidět elektroauta, která nikdo nechce. Šéf BMW musí umět obojí

BMW Vision M Next

U VW je to jasné, tam jsou všichni do elektroaut zamilovaní, aspoň navenek. S jejich rozmachem spojili vládci německého...

Najdete na iDNES.cz