Šéf VW o manipulacích věděl měsíce před odhalením aféry Dieselgate

  16:02aktualizováno  16:02
Bývalý generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn věděl o manipulacích s testy emisí naftových vozů přinejmenším dva měsíce před vypuknutím skandálu. Informoval o tom německý list Bild am Sonntag.

Martin Winterkorn při svém vystoupení před německými zákonodárci (19. ledna 2017). | foto: Reuters

Volkswagen podle agentury DPA tvrdí, že jeho nejvyšší vedení se podrobnosti o manipulacích dozvědělo jen několik dnů před odhalením skandálu v USA. Již dříve se však objevily zprávy, že ve skutečnosti bylo vedení na manipulaci upozorněno mnohem dříve.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že tento software po celém světě nainstaloval do zhruba 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda.

Podle listu Bild am Sonntag o tomto softwaru Winterkorna již v červenci 2015 podrobně informoval jeden ze zaměstnanců. „Neměl jsem pocit, že o tom Winterkorn slyší poprvé,“ citoval list zaměstnance. Schůzky se údajně zúčastnil rovněž Herbert Diess, který ve Volkswagenu stále pracuje jako šéf hlavní značky VW. Diess nastoupil do Volkswagenu jen několik týdnů před údajnou schůzkou.

V srpnu 2015 pak podle listu Bild am Sonntag byli Winterkorn, Diess a bývalý šéf technického vývoje Heinz-Jakob Neusser informováni, že podvádění při testech emisí by firmu v samotných Spojených státech mohlo stát až 18,5 miliardy dolarů (424 miliard korun).

Volkswagen se po odhalení skandálu dohodl, že na řešení aféry ve Spojených státech vynaloží až 25 miliard dolarů. Tato částka zahrnuje náklady na řešení požadavků regulačních orgánů a státních úřadů i na odškodnění majitelů a prodejců naftových aut, která manipulaci s testy emisí umožňovala.

Bývalý předseda dozorčí rady Volkswagenu Ferdinand Piëch již delší dobu tvrdí, že Winterkorn a někteří členové rady měli informace o manipulacích s testy emisí ve Spojených státech už v březnu 2015 (více čtěte zde).

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

VIDEO: Kolik Ameriky stihne zneuctít hybridní toyota za 60 sekund?

Toyota Corolla 2019

Spot propagující novou Toyotu Corolla vypadá na první pohled naprosto nevinně. Nejednomu Američanovi se z něj ale...

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Najdete na iDNES.cz