Dieselgate: kniha odhalila člověka, který prozradil fígl Volkswagenu

aktualizováno 
U světových knihkupců se 23. května objevila kniha s titulem Faster, Higher, Farther (Rychleji, výše, dále) – The Volkswagen Scandal, která popisuje okolnosti kauzy Diselgate. Publikace mimo jiné odhaluje jméno člověka, který celou kauzu na Volkswagen, svého tehdejšího zaměstnavatele, vyzradil.

Test softwarových úprav motoru 2,0 TDI prováděly evropské autokluby. Technici zkoumali čtyři vozy: tři audi a jeden volkswagen. | foto: ADAC

Už od počátku vypuknutí kauzy Dieselgate se hovoří o tom, že metodu, kterou Volkswagen používal k dosažení lepších hodnot emisí v laboratorních podmínkách než v reálném provozu, musel americkým úřadům někdo „prásknout“. Pozdější informace v podstatě tyto domněnky potvrdily, ale doposud byla identita toho, kdo měl za vyzrazením takových informací stát, skryta. Jen se mluvilo o tom, že to logicky musel být někdo ze zaměstnanců automobilky.

Whistleblowing

Whistleblowing označuje fenomén, kdy zaměstnanci státní správy nebo velkých firem sami upozorní na podezřelé či přímo trestné jednání, přičemž se o něm dozvěděli jen díky svému postavení a interním informacím. Název znamená pískání na píšťalku a má symbolizovat poplašné upozornění na něco nezákonného. Více čtěte zde

Kniha od reportéra New York Times Jacka Ewinga teď jméno toho, kdo měl celou záležitost prozradit, odhaluje. Za onoho whistleblowera označuje Stuarta Johnsona, šéfa Engineering and Environmental Office pobočky koncernu Volkswagen v americkém Auburn Hills. Ewing byl zodpovědný za komunikaci s regulátory.

Existenci určitého podvodného zařízení měl zástupcům Kalifornské rady pro ochranu ovzduší (California Air Resources Board - CARB) prozradit Johnson sám, bez nátlaku. V knize to naznačuje Alberto Ayala, zastupující výkonný ředitel CARB. Johnson měl trik, který VW používá, prozradit zástupcům úřadů krátce před oficiálním setkáním zástupců CARB a VW 19. srpna 2015. Tou dobou už úřady nějakou dobu zkoumaly nesrovnalosti mezi laboratorními výsledky dieselových motorů VW a naměřenými hodnotami v praxi. Celý skandál se následně na veřejnost dostal 18. září 2015.

Žádná ze stran, které se skandál týká, však identitu whistleblowera nepotvrdila. Ve spisech k obžalobě šesti vysokých manažerů americké pobočky VW je tento veden pouze jako „Spolupracující svědek 1“. Ten, stejně jako ještě jeden, má svědčit proti svému bývalému zaměstnavateli výměnou za to, že nebude stíhán. Jisté ovšem je, že Johnsona, i když měl zásadní vliv na užití podvodného řešení, se aktuální žaloba netýká, píše server Automotive News.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

VIDEO: Řidiči kradou bezpečné odstupy, lepení na nárazník se bude trestat

Tyto kamiony rozhodně nedodržují pravidlo dvou sekund. Mají mezi sebou pár...

Nedodržení bezpečného rozestupu bývá jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Základní pravidlo zní nechat si od...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Najdete na iDNES.cz