Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Válka na Ukrajině povede k dalšímu zdražování aut, předpovídá analýza

Globální automobilový průmysl se již déle než rok potýká s katastrofálním nedostatkem čipů a dalších důležitých součástek, což omezuje výrobu, zpomaluje dodávky a zvyšuje ceny nových i ojetých aut do té míry, že se pro miliony spotřebitelů stávají nedosažitelnými. Ruská agrese na Ukrajině nyní přináší další překážku.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Nedostupnými se náhle stávají klíčové kabelové svazky vyráběné na Ukrajině. Vzhledem k vysoké poptávce, nedostatku materiálů a novým výpadkům způsobeným válkou se očekává, že automobily budou dál zdražovat, píše agentura AP.

Negativní dopady války na automobilový průmysl se nejprve projevily v Evropě. Časem však pravděpodobně bude zasažena také výroba ve Spojených státech, pokud se přeruší ruský vývoz kovů, například palladia potřebného pro katalyzátory či niklu používaného v bateriích pro elektromobily, upozorňuje AP.

„K tomu, abyste nedokázali vyrobit auto, stačí jedna chybějící součástka,“ uvedl odborník na automobilový průmysl Mark Wakefield z poradenské společnosti Alix Partners. „Každá taková překážka vede k narušení produkce či k neplánovanému růstu nákladů,“ dodal.

Výpadky v dodavatelských řetězcích trápí automobilky od začátku pandemie covidu před dvěma lety. Čas od času si vyžádají pozastavení výroby v továrnách a znamenají nedostatek automobilů. Silné oživení poptávky po automobilech z útlumu způsobeného koronavirovou krizí způsobilo, že nabídka za poptávkou výrazně zaostává. To vede k prudkému zdražování nových i ojetých vozidel, píše AP.

Ve Spojených státech se podle údajů společnosti Edmunds.com průměrná cena nového automobilu za poslední rok zvýšila o 13 procent na 45 596 dolarů (zhruba milion Kč). Ještě výraznějším tempem zdražily ojeté vozy, jejichž průměrná cena stoupla o 29 procent na 29 646 dolarů (655 000 Kč).

Před začátkem války na Ukrajině společnost S&P Global Mobility předpovídala, že globální automobilky letos vyrobí 84 milionů a napřesrok 91 milionů vozů. Nyní předpokládá, že produkce letos dosáhne necelých 82 milionů a v příštím roce 88 milionů aut.

Mark Fulthorpe ze společnosti S&P patří mezi analytiky, kteří se domnívají, že nabídka nových aut v Severní Americe a v Evropě zůstane i po značnou část příštího roku výrazně omezená a jejich ceny vysoké. Mnozí potenciální kupci si již nový automobil nebudou moci dovolit, což posílí poptávku po ojetých vozech, jejichž ceny tak rovněž zůstanou na zvýšené úrovni, napsala agentura AP.

Celkově vysoká inflace, včetně vysokých cen potravin, benzinu či bydlení, nakonec pravděpodobně povede k tomu, že si velká část obvyklých zákazníků již nebude moci dovolit nový ani ojetý vůz. To bude znamenat pokles poptávky a následně i cen, předpovídá AP.

Dodávky kabelů z Ukrajiny váznou

K nepříznivému výhledu pro výrobu přispívá uzavírání automobilových továren v Rusku a přeměna Ukrajiny ve válečnou zónu. Banka Wells Fargo odhaduje, že na Ukrajině se vyrábí deset až 15 procent kabelových svazků pro produkci automobilů v Evropské unii. Automobilky a dodavatelé automobilových součástek v posledním desetiletí investovali do ukrajinských továren, aby využili nižších výrobních nákladů a jejich blízkosti k závodům pro montáž aut v Evropě.

Nedostatek kabelových svazků zpomalil výrobu v automobilových továrnách v Německu, Polsku, České republice i dalších zemích. Kabelové svazky jsou pro každý model specifické, takže je pro automobilky obtížné přejít k novému dodavateli, upozornila AP.

Výrobce kabelových svazků Aptiv se nyní snaží přesunout produkci z Ukrajiny do Polska, Rumunska, Srbska a případně i Maroka. To však zabere řadu týdnů, během nichž se budou některé automobilky potýkat s nedostatečnými dodávkami. „V dlouhodobém horizontu musíme posoudit, zda a kdy bude mít smysl vrátit se na Ukrajinu,“ uvedl finanční ředitel Aptivu Joseph Massaro, podle kterého nyní Ukrajina není vhodná „pro jakoukoliv běžnou obchodní činnost“.

Nalezení alternativních dodavatelů může být nyní pro automobilky téměř nemožné. Většina továren na kabelové svazky mimo Ukrajinu v současnosti pracuje na plný výkon, takže by bylo zapotřebí postavit nové výrobní prostory. Problém představuje i zajištění kvalifikovaných pracovníků.

Suroviny ovlivní další vývoj

Fulthorpe navíc předpovídá další omezování dodávek surovin z Ukrajiny a Ruska. Ukrajina je největším světovým producentem neonu, který se používá při výrobě čipů. Většina výrobců má zásoby tohoto plynu na šest měsíců, takže by se koncem roku mohla potýkat s jeho nedostatkem. To by prohloubilo výpadky v dodávkách čipů, které již před válkou na Ukrajině brzdily produkci aut výrazněji, než automobilky očekávaly, píše AP.

Rusko je klíčovým dodavatelem platiny a palladia, tedy kovů používaných v automobilových katalyzátorech. Podílí se rovněž deseti procenty na globální produkci niklu, který je klíčovou součástí baterií pro elektromobily. Je také velkým výrobcem hliníku a dodavatelem surového železa pro výrobu oceli, jejíž cena v posledních týdnech prudce vzrostla.

Mírová jednání mezi Ruskem a Ukrajinou zatím nepřinesla dohodu o příměří a boje pokračují. Dodávky automobilových součástek by navíc mohl ještě více zkomplikovat nynější vzestup počtu případů nákazy koronavirem v Číně. Podle odborníků z automobilového průmyslu je tak v současnosti těžké odhadnout, kdy se dodávky součástek i surovin a výroba automobilů vrátí k normálu, napsala agentura AP.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: Se Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...