Traktor jede sám do Brna. Řidič si zdřímne i ve skutečnosti, ale jen na poli

aktualizováno 
Desítky tisíc lidí už viděly na sociálních sítích video, na kterém se po centru Brna projíždí traktor se spícím traktoristou za volantem. Reklama na veletrh zemědělských strojů přitom nemá k realitě daleko. Traktory dnes umí na poli pracovat úplně samy s přesností na dva a půl centimetru.

Je to jako scénka z legendárního seriálu Knight Rider. Řidiče za volantem přepadne spánek, ale místo aby skončil mimo silnici, jeho stroj jede bez problémů dál, projíždí nočním Brnem mezi bavícími se lidmi, mine proslulý rozjezd brněnských půlnočních autobusů a nakonec bezpečně zaparkuje na brněnském výstavišti. Jenže v tomto případě hraje hlavní roli místo futuristického sporťáku KITT (v podání Pontiacu Firebird Trans Am s Davidem  Hasselhoffem za volantem) traktor.

Video, které s nadsázkou popisuje trend autonomního řízení u zemědělských strojů, by přitom klidně mohlo být skutečné. Stroj, který si ve videu zahrál a který si může kdokoliv koupit, totiž opravdu umí jezdit sám. Traktory se v mnoha ohledech obejdou bez řidiče lépe než skutečná autonomně řízená auta, s jejichž používáním nyní experimentuje řada výrobců.

„Díky autonomnímu řízení je práce efektivnější. Stroj pracuje bez přesahů a vynechávek, zbytečně dvakrát nepřejíždí stejné místo. To se projevuje v úspoře nákladů, zároveň je taková technologie šetrnější k životnímu prostředí,“ popisuje Pavel Fiala ze společnosti Strom Praha, která do Česka dováží traktory John Deere. Navigací s autonomním řízením je podle něj dnes vybavena až polovina strojů, které se u nás prodají, včetně modelu 6250R, který si zahrál ve videu.

Klíčovým prvkem chytrého řízení je nadstandardně přesná GPS navigace. Ta je sice placená, stroje s ní ale dokážou pracovat s přesností na 2,5 centimetru. Standardní navigace v autech má přitom přesnost v řádu metrů. „Ovládání strojů dnes pracuje s otevřenými databázemi půdních celků,“ popsal před časem Jaroslav Šmejkal ze Zetoru na konferenci AutoSympo. Z map stroj vyčte nejen jeho polohu a profil, ale i jak byla půda dřív využívána a jak je ošetřena v současnosti. Podle toho je schopen přesně dávkovat například hnojivo.

Propracovaný software určuje strategie pohybu stroje po poli, aby byl co nejefektivnější. Ale také třeba to, aby stroj jezdil stále stejnými „kolejemi“ a zbytečně nezatěžoval půdu. Podle připojeného stroje si také traktor sám určí, jak se otočí na konci pole. Na řidiči je vlastně jen to, aby ho po směně odvezl po silnici do garáže.

Bez něj by to ale nešlo. Alespoň prozatím. „Brání tomu jednak legislativní důvody, jednak bezpečnost. Stroje se orientují podle GPS, zatím nemají optická čidla a kamery, které by zasáhly při nepředvídatelných situacích,“ vysvětlil Fiala.

Video se spícím traktoristou, které vzniklo jako upoutávka na brněnské veletrhy zemědělské techniky Techagro, které začínají v neděli, se natáčelo na běžných silnicích. „Záběry na klimbajícího řidiče ale vznikly v době, když se obří stroj vezl na podvalníku,“ popsal autor videa Michal Čeliš. „Průjezdy traktoru městem jsme samozřejmě natáčeli s běžným řidičem. V centru Brna v době, kdy bylo plné pařících studentů, to ale byla atrakce i tak.“ 

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Toyota představila nové auto na vodík. V Česku natankuje příští rok

Toyota chystá novou generaci svého vodíkového modelu. Sedan jménem Mirai se dostane nejprve na trhy v Japonsku, v...

Volkswagen zvažuje prodej nebo nabídku akcií Lamborghini

Automobilová skupina Volkswagen uvažuje o budoucnosti své značky luxusních aut Lamborghini, včetně jejího prodeje či...

KOMENTÁŘ: Je tažení proti SUV ekologie, nebo třídní boj?

Auta jsou zlo. To už jste jistě slyšeli, není to nic nového. Řekne vám to kdejaký zelený aktivista. Ale v poslední době...

Autofotka týdne: Král českého designu má známku

Nová poštovní známka připomíná krále českého průmyslového designu – je na ní jeho supertatra. Pulmilionová edice...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz