České vynálezy pro traktory: pneumatiky nahradí pásy a samy se nahustí

aktualizováno 
Český výrobce mimosilničních pneumatik Mitas představil dvě zásadní novinky v oblasti traktorových pneumatik. Řešení AirCell míří do výroby a zrychlí huštění pneumatik, pláště PneuTrac pak mohou v některých aplikacích nahradit obvykle používané pásy. Do výroby zamíří do dvou let.

I pneumatiky pro mimosilniční aplikace se časem vyvíjí a objevují se u nich nové technologie a trendy. Mitas představil v sériové podobě řešení, které usnadní opětovné nahuštění plášťů, které musel řidič traktoru například pro práci na poli podhustit. Novinka se nazývá AirCell a jde o speciální duši, která slouží jako tlakový zásobník umístěný přímo uvnitř pneumatiky.

Tlakový zásobník

Duše AirCell má speciální konstrukci vyztuženou textilním kordem, díky čemuž mění svůj objem minimálně. Je zkonstruována tak, aby šla nasadit na běžné ráfky s použitím běžných nástrojů. Na rozdíl od běžné duše se AirCell nedotýká z vnitřku pláště pneumatiky, je to jen jakýsi zásobník vzduchu uvnitř, který je konstantně natlakovaný na 8 barů. Zabírá asi 30 % vnitřního objemu pneumatiky.

Fotogalerie

Díky speciálnímu přepouštěcímu mechanismu, který je přímo součástí AirCell, lze pak v pneumatice samotné snadno a rychle měnit tlak. To je u zemědělských strojů důležité, při práci na poli je potřeba nižší tlak pro lepší trakci a lepší rozložení hmotnosti stroje, na silnici jsou ale tyto vlastnosti nežádoucí. Podhuštěná pneumatika se totiž při jízdě po silnici více opotřebovává a zvyšuje také spotřebu paliva. Vysoký tlak uvnitř AirCell umožní během půl minuty zvýšit tlak v pneumatice samotné asi o 1 bar (například z 0,8 na 1,8 baru). Tlak lze také přepustit zpět z pneumatiky do AirCell.

Řešení AirCell bude Mitas nabízet pro pneumatiky 710/75 R42 SFT, později také Mitas 710/70 R42 SFT. Výrobce slibuje, že množství plášťů a rozměrů s touto technologií bude postupně přibývat.

Nahradí pásy

Mitas chystá i další novinku, tentokrát jde o pneumatiky označované jako PneuTrac. Ty mají v některých aplikacích nahradit obvykle využívané pásy. Firma momentálně pokračuje ve zkouškách těchto plášťů, vývoj by měl být dokončený do konce roku 2017 a v roce 2018 by se mohly nové pláště dostat na trh.

Výrobce má v současnosti vyzkoušeno, že pláště se speciálním tvarem dezénu mají větší otisk a tažnou sílu oproti standardním pneumatikám i plášťům kategorie Improved Flexion. Vůči běžným pneumatikám jde o zlepšení o 25 %, oproti IF plášťům 15 %. Teď bude výrobce své pneumatiky porovnávat právě s pásy a doufá, že se jejich schopnostem přiblíží. PneuTrac by tak mohly vyplnit určitou mezeru na trhu.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Test rezervy ve spreji. Vyzkoušeli jsme její životnost

Stále více nových aut je namísto rezervního kola vybaveno sadou na dočasné utěsnění defektu. Vyzkoušeli jsme, zda...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Automobilové šílenosti na japonský způsob: turbína a postmoderní obývák

Japonská automobilová škola se od zbytku světa v mnohém liší. Jednou z parádních disciplín jsou „ulítlé“ studie....

Prodej elektroaut v Česku roste, příští rok má výrazně zrychlit

Prodej nových elektromobilů na českém trhu by se měl v příštím roce víc než ztrojnásobit – na tři až tři a půl tisíce...

Země EU schválily novou bezpečnostní výbavu, promítne se do ceny aut

Členské země Evropské unie formálně schválily seznam povinných bezpečnostních technologií, kterými budou vybaveny nové...

Končící Octavii už koupíte jen jako kombi. Firma dnes představí novou

Už dnes, 11. listopadu večer, představí domácí automobilka Škoda novou generaci svého bestselleru Octavia. Uvedení nové...

TIP PRO MAMINKY: Jak si usnadnit cestování s miminkem
TIP PRO MAMINKY: Jak si usnadnit cestování s miminkem

Advent a Vánoce se kvapem blíží a vás možná letos čekají návštěvy rodiny s malým miminkem. Změna prostředí však může být pro malého človíčka náročná. Pojďte se podívat, jak mu ji usnadnit.

Najdete na iDNES.cz