Šampiony v autonomním řízení jsou traktory. Zetor brázdí pole úplně sám

aktualizováno 
Nepoučení si nad postel lepí obrázky aut a nad zemědělskými stroji ohrnují nos. Jenže co se techniky týče, je traktor mnohem onačejší stroj. Zetor dnes umí třeba sám jezdit po poli a orat, a splete se nejvýš o dva a půl centimetru.

Plakát zetoru, to byla vždycky ozdoba každé plechové skříňky v pánských šatnách. Brněnská značka je v mnoha místech světa synonymem pro traktor. Pro příští rok připravil Zetor hned dvě verze svého kalendáře.

Brněnská značka patří opět do světové extraligy výrobců traktorů. V Brně-Líšni, kde firma sídlí, má velké vývojové centrum. Zetor si totiž tradičně vyvíjí a vyrábí vlastní motory, které prodává také samostatně do celého světa. Kromě traktorů jiných značek je montují do vysokozdvižných vozíků, nakladačů, stavebních a silničních strojů, kompresorů, svářecích souprav, elektrocentrál nebo čerpacích agregátů.

Fotogalerie

Křest kalendáře Zetoru na rok 2018 proběhne 12. listopadu na celosvětovém veletrhu zemědělské techniky Agritechnica 2017 v německém Hannoveru. Brněnský výrobce přichystal dva typy kalendářů: produktová edice zobrazující tradičně červené zetory zasazené do futuristického prostředí a limitovaná edice, na které traktory pózují s modelkami a které vytiskli pouze osm set kusů. Obě edice vznikaly už na začátku září u montážních linek firmy. Na kalendáři se kromě slovenského fotografa Martina Fridnera, který připravoval také loňský a předloňský kalendář, podílely i modelky Alžbeta Šugarová a Andrea Zlesáková. Příprava a samotné fotografování kalendářů trvalo dva dny.

Kalendář Zetor 2017
Kalendář Zetor 2017
Kalendář Zetor 2017
Focení kalendář Zetor 2017

Zobrazit fotogalerii

Hitem dneška je podle Jaroslava Šmejkala ze Zetoru takzvané precizní zemědělství. Aby byly výnosy ze zemědělské produkce co nejvyšší, pracují moderní stroje s maximální přesností. Traktor je vlastně výrobní stroj, osmdesát procent práce odvede na poli, na zbytek pracovního výkonu připadají jízdy po silnicích. Výrobci zemědělské techniky jsou dnes vlastně nejdál v autonomním ovládání.

Traktory opravdu umí brázdit pole bez toho, aby byl řidič v kabině. Například při sázení se stroj sám plouží po poli tříkilometrovou rychlostí a pracovníci vkládají sazenice.

Asi dvacet procent přípojné techniky, která se dnes v zemědělství používá, je podle Šmejkala inteligentní. Dochází tedy k interakci přípojného zařízení (agregace) a traktoru.

Všichni výrobci dnes pracují s GPS navigací, ovšem v její (placené) superpřesné formě, takže stroj dokáže pracovat s přesností na 2,5 centimetru. „Ovládání strojů dnes pracuje s otevřenými databázemi půdních celků,“ popsal Šmejkal na specializované konferenci AutoSympo věnované autonomnímu řízení. V těchto databázích jsou také zaznamenány plodiny a další údaje o půdě, výnosové mapy a podle předchozího roku se určuje, jak selektivně hnojit nebo postřikovat.

Propracovaný software určuje strategie pohybu stroje po poli, aby byl co nejefektivnější. Ale také třeba to, aby stroj jezdil stále stejnými „kolejemi“ a zbytečně nazatěžoval půdu. Podle připojeného stroje si také traktor sám určí, jak se otočí na konci pole. Na řidiči je vlastně jen to, aby ho po směně odvezl po silnici do garáže.

Focení kalendáře Zetor 2018
Focení kalendáře Zetor 2018
Focení kalendáře Zetor 2018

Vlastníkem společnosti Zetor je od roku 2002 slovenská společnost HTC holding. Výrobní kapacita firmy je soustředěna v Brně-Líšni a v současnosti společnost zaměstnává 660 pracovníků v Brně a dalších 90 manažerů a zaměstnanců v zahraničí. Zetor má šest dceřiných společností na exportních trzích ve Velké Británii, Francii, Německu, Polsku, Severní Americe a v Indii. Portfolio značky se v současné době skládá ze čtyř modelových řad traktorů a plánuje se rozšíření na šest modelových řad, 85 % celkové produkce je určeno na export. Vedle Česka a Slovenska patří mezi tradiční trhy Polsko, Litva, Irsko, Německo, Velká Británie, Francie, USA anebo Bulharsko. Od zahájení výroby traktorů značky Zetor v roce 1946 bylo vyrobeno více než 1,3 milionu kusů, které výrobce prodal do 136 zemí světa.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Legenda se dramaticky mění. Corvette s motorem uprostřed je za super peníze

Corvette Stingray C8

Americká legenda Corvette se představila v nové generaci. Podle očekávání radikálně mění koncepci. Namísto uspořádání s...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Nelepte se autům na zadek, brzy se za to budou rozdávat vysoké pokuty

Nehoda (ilustrační foto)

V mezirezortním řízení je nyní návrh novely zákona o silničním provozu, který by přesně definoval bezpečnou vzdálenost...

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

Autofotka týdne: Olympijský speciál Toyoty jezdí na elektřinu

Toyota Accessible People Mover

Toyota je celosvětový partner olympijských a paralympijských her, které se budou konat příští rok v japonském hlavním...

Najdete na iDNES.cz