Šampiony v autonomním řízení jsou traktory. Zetor brázdí pole úplně sám

aktualizováno 
Nepoučení si nad postel lepí obrázky aut a nad zemědělskými stroji ohrnují nos. Jenže co se techniky týče, je traktor mnohem onačejší stroj. Zetor dnes umí třeba sám jezdit po poli a orat, a splete se nejvýš o dva a půl centimetru.

Plakát zetoru, to byla vždycky ozdoba každé plechové skříňky v pánských šatnách. Brněnská značka je v mnoha místech světa synonymem pro traktor. Pro příští rok připravil Zetor hned dvě verze svého kalendáře.

Brněnská značka patří opět do světové extraligy výrobců traktorů. V Brně-Líšni, kde firma sídlí, má velké vývojové centrum. Zetor si totiž tradičně vyvíjí a vyrábí vlastní motory, které prodává také samostatně do celého světa. Kromě traktorů jiných značek je montují do vysokozdvižných vozíků, nakladačů, stavebních a silničních strojů, kompresorů, svářecích souprav, elektrocentrál nebo čerpacích agregátů.

Fotogalerie

Křest kalendáře Zetoru na rok 2018 proběhne 12. listopadu na celosvětovém veletrhu zemědělské techniky Agritechnica 2017 v německém Hannoveru. Brněnský výrobce přichystal dva typy kalendářů: produktová edice zobrazující tradičně červené zetory zasazené do futuristického prostředí a limitovaná edice, na které traktory pózují s modelkami a které vytiskli pouze osm set kusů. Obě edice vznikaly už na začátku září u montážních linek firmy. Na kalendáři se kromě slovenského fotografa Martina Fridnera, který připravoval také loňský a předloňský kalendář, podílely i modelky Alžbeta Šugarová a Andrea Zlesáková. Příprava a samotné fotografování kalendářů trvalo dva dny.

Kalendář Zetor 2017
Kalendář Zetor 2017
Kalendář Zetor 2017
Focení kalendář Zetor 2017

Zobrazit fotogalerii

Hitem dneška je podle Jaroslava Šmejkala ze Zetoru takzvané precizní zemědělství. Aby byly výnosy ze zemědělské produkce co nejvyšší, pracují moderní stroje s maximální přesností. Traktor je vlastně výrobní stroj, osmdesát procent práce odvede na poli, na zbytek pracovního výkonu připadají jízdy po silnicích. Výrobci zemědělské techniky jsou dnes vlastně nejdál v autonomním ovládání.

Traktory opravdu umí brázdit pole bez toho, aby byl řidič v kabině. Například při sázení se stroj sám plouží po poli tříkilometrovou rychlostí a pracovníci vkládají sazenice.

Asi dvacet procent přípojné techniky, která se dnes v zemědělství používá, je podle Šmejkala inteligentní. Dochází tedy k interakci přípojného zařízení (agregace) a traktoru.

Všichni výrobci dnes pracují s GPS navigací, ovšem v její (placené) superpřesné formě, takže stroj dokáže pracovat s přesností na 2,5 centimetru. „Ovládání strojů dnes pracuje s otevřenými databázemi půdních celků,“ popsal Šmejkal na specializované konferenci AutoSympo věnované autonomnímu řízení. V těchto databázích jsou také zaznamenány plodiny a další údaje o půdě, výnosové mapy a podle předchozího roku se určuje, jak selektivně hnojit nebo postřikovat.

Propracovaný software určuje strategie pohybu stroje po poli, aby byl co nejefektivnější. Ale také třeba to, aby stroj jezdil stále stejnými „kolejemi“ a zbytečně nazatěžoval půdu. Podle připojeného stroje si také traktor sám určí, jak se otočí na konci pole. Na řidiči je vlastně jen to, aby ho po směně odvezl po silnici do garáže.

Focení kalendáře Zetor 2018
Focení kalendáře Zetor 2018
Focení kalendáře Zetor 2018

Vlastníkem společnosti Zetor je od roku 2002 slovenská společnost HTC holding. Výrobní kapacita firmy je soustředěna v Brně-Líšni a v současnosti společnost zaměstnává 660 pracovníků v Brně a dalších 90 manažerů a zaměstnanců v zahraničí. Zetor má šest dceřiných společností na exportních trzích ve Velké Británii, Francii, Německu, Polsku, Severní Americe a v Indii. Portfolio značky se v současné době skládá ze čtyř modelových řad traktorů a plánuje se rozšíření na šest modelových řad, 85 % celkové produkce je určeno na export. Vedle Česka a Slovenska patří mezi tradiční trhy Polsko, Litva, Irsko, Německo, Velká Británie, Francie, USA anebo Bulharsko. Od zahájení výroby traktorů značky Zetor v roce 1946 bylo vyrobeno více než 1,3 milionu kusů, které výrobce prodal do 136 zemí světa.

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz