Archimédes by měl radost, traktor díky němu umí plavat

aktualizováno 
Těleso ponořené do kapaliny je nadlehčováno silou rovnou tíze kapaliny tělesem vytlačené. Díky Archimédově přemýšlivosti při koupání ve vaně jezdil čtyřtunový traktor po vodě.

Když to Archimédes vymyslel, byl z toho prý v takovém transu, že vyskočil z té vany a pobíhal nahý po Syrakusách s výkřiky „Heuréka!“ Význačný matematik, fyzik a vynálezce tehdy přemýšlel, jak odhalit podvod klenotníka, který nahradil zlato v královské koruně za jiný, méně ušlechtilý kov.

Netradiční ověření, že zákon rodáka ze sicilských Syrakus platí i po více než dvou tisícovkách let, uspořádal český výrobce speciálních pneumatik Mitas.

Obří pláště nadnášely čtyřtunový traktor Claas Axos 320 na hladině jezera ve městě Offingawier v Nizozemsku. Na zadní nápravu obuli jedny z největších zemědělských plášťů, které se ve světě vyrábějí, mají rozměr 1250/50 R30 SFT, na přední nápravě byly pneumatiky 750/55 R 30 SFT.

„Bez těchto flotačních pneumatik, které jsou určeny pro výkonné zemědělské stroje, by traktor šel rychle ke dnu. Ale díky pečlivým výpočtům a Archimédově zákonu se traktor vznášel na vodní hladině a pohyboval se pomocí záběru kol,“ popisuje PR manažer Mitasu Aleš Kosina. „Řidič a kapitán v jedné osobě se pak bezpečně a suchou nohou vrátil na pevninu.“

„Pneumatiky vytvořily takový vztlak, že se čtyřtunový traktor mohl vznášet na hladině. Stejně tak jsou tyto pneumatiky díky obrovskému objemu vzduchu šetrné k půdě, když traktor vykonává běžné zemědělské práce,“ vysvětluje Pavel Kott, produktový manažer pro zemědělské pláště Mitas. „Flotační pneumatiky zajistí lepší výnosy, protože méně zhutňují půdu,“ dodává.

Fotogalerie

Celková hmotnost traktoru Claas Axos 320 s plnou nádrží, závažím a řidičem činila 4 068 kg. Objem pláště Mitas 1250/50 R 32 SFT je 2 157 litrů a plášť 750/55 R 30 SFT má objem 685 litrů. Tyto objemy jsou kalkulovány při nominálním tlaku 2,4 baru.

Plášť Mitas 1250/50R32 SFT je určen pro valníky na obilí, kombajny a další výkonné zemědělské stroje. Váží 571 kilogramů a obsahuje 76,5 m² kordových drátů. Pneumatika Mitas 1250/50R32 SFT 188A8/185B má průměr 2,02 metru a je schopna unést zatížení až 14 tun (při 10 km/h).

Mitas, člen skupiny Trelleborg, provozuje tři výrobní závody v České republice, jeden v Srbsku a jeden v USA.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Značka v Praze mate řidiče. Porušení zákazu stojí nejmíň 1500 korun

MHD

Neobvyklá značka u supermarketu v pražské Michli mate řidiče. Někteří ji dodržují, jiní ji považují za neplatnou a...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Cena roční dálniční známky by mohla narůst na dva tisíce korun

Dálniční známka pro rok 2019

Cena roční dálniční známky pro osobní automobily by se mohla zvýšit z 1 500 na 2 000 korun, jak původně chtělo...

Máme to těžší, než si myslíte, nežijeme na jachtě, říkají dědicové BMW

Muzeum BMW v Mnichově

Být majitelem tak velké firmy, jako je německá automobilka BMW, neznamená jen samá pozitiva, večírky a okázalý život....

Výroba Passatu v Česku není jistá, říká odcházející šéf továrny v Kvasinách

Jiří Černý na konci června končí ve funkci ředitele závodu Škody Auto v...

Za jeho pětiletého působení závod Škoda Auto v Kvasinách zdvojnásobil kapacitu a připravuje se na výrobu prvního...

Další z rubriky

Vládní koalice smetla návrh zrušit povinnost ředit palivo biosložkou

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Povinné přimíchávání biopaliv do benzinu a nafty zrušeno nebude. Sněmovna návrh čtyř desítek poslanců v čele s Piráty...

Šéf Rolls-Royce: Dvanáctiválec si necháme tak dlouho, jak jen to půjde

Torsten Müller-Ötvös, šéf značky Rolls-Royce

Automobilka Rolls-Royce podle svého šéfa Torstena Müllera-Ötvöse nespěchá se zaváděním technických novinek, ale...

Pražský soud uznal nárok majitelů aut VW na odškodnění v Dieselgate

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...

Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v kauze...

Najdete na iDNES.cz