V závodu Toyota Motor Manufacturing Czech Republic bude vyrábět vozy na nové podvozkové platformě TNGA (Toyota New Global Architecture), a to jak s klasickým spalovacím motorem, tak i hybridní variantu. Yaris brzy doplní na nově přebudované a doplněné lince nové Aygo X.
Závod, který je od ledna 2021 ve stoprocentním vlastnictví společnosti Toyota Motor Corporation, se zaměřuje na produkci menších vozidel ze segmentů A a B. V průběhu posledních tří let investovala Toyota do rozšíření provozu v Kolíně přes 180 milionů eur. Od roku 2005 vyrobila fabrika v Kolíně 3,8 milionu aut.
„Start produkce nového Yarisu v Kolíně by měl ještě posílit pozici automobilky na českém trhu. Toyota je už čtvrtá nejprodávanější značka s podílem lehce přes pět procent na českém trhu a polovina prodaných vozů je v hybridní variantě. Od ledna do října jsme již na české trhu uzavřeli bezmála 16 tisíc zákaznických smluv, což představuje meziroční nárůst o 77 procent. Věříme, že zahájení výroby tohoto mimořádně populárního modelu v Česku nám pomůže dále posílit vnímání značky na domácím trhu,“ řekl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Toyota Yaris v akciTest Yaris je pojem mezi malými auty. S hybridem jezdí klidně za čtyři litry. Jak, čtěte zde. |
Náběh výroby Yarisu byl do Kolína naplánován původně na konec srpna, byl ovšem o několik týdnů zdržen omezeními v souvislosti s epidemií koronaviru.
„V posledních třech letech jsme vybudovali nové výrobní prostory, nastavili nové logistické trasy, zapojili nové dodavatele, nainstalovali nové technologie a v závodu Toyota jsme přivítali bezmála šestnáct set nových zaměstnanců,“ uvedl prezident Toyota Motor Manufacturing Czech Republic Koreatsu Aoki.
Závod navýšil výrobní kapacitu, přičemž od 28. února letošního roku je v něm zaveden třísměnný provoz. Do budoucna závod plánuje vyrábět také nedávno představený model Toyota Aygo X. Pro víc než dvacet firem sdružených v rámci tzv. Toyota Associated pracuje v Česku víc než devět tisíc lidí.
„Toyota plánuje prodávat v Evropě do roku 2025 na jeden a půl milionu vozidel ročně. K dosažení tohoto cíle velkou měrou přispěje i Yaris,“ uvedl Marvin Cooke, výkonný viceprezident pro oblast výroby ze společnosti Toyota Motor Europe.
„Nyní vyrábíme asi 700 aut za den, vrchol je 960 až 980 aut denně. Každých 67 sekund opustí továrnu nové auto. V plánu je vyrábět padesát procent yarisů a padesát procent nových Toyot Aygo X,“ doplňuje Tomáš Paroubek, mluvčí kolínské továrny. Výroba nové toyoty je mnohem složitější, protože yaris má v porovnání s aygem více komponent a jejich větší rozmanitost, ovšem výrobní takt zůstal zachován. Robert Kiml, generální ředitel továrny v Kolíně vysvětluje, že pro dodržení rychlosti výroby museli na výrobní linku přidat pracovníky.
Toyota má v Evropě v současnosti zastoupeno již osm závodů včetně kolínského, vývojové centrum a několik logistických center. Dlouhodobou filozofií Toyoty je vyrábět auta tam, kde prodává, a navazuje tak na dlouhodobou výrobu vozů Toyota v Evropě.
Toyotu Yaris si letos v Česku zatím pořídilo 2 630 zákazníků, loni se prodalo 2 398 kusů. Yaris je tak čtvrtým nejprodávanějším modelem ve třídě malých vozů. Kromě Kolína probíhá jeho produkce také ve Francii, zástupci automobilky zdůrazňují, že se yarisy vyrobené v obou továrnách ničím neliší.
Model Yaris využívá jako první v segmentu novou podvozkovou platformu TNGA. V nabídce motorizací je nový tříválcový benzinový agregát 1,5 Dynamic Force o výkonu 121 koní a jeho hybridní provedení 1,5 Hybrid Dynamic Force s výkonem 116 koní.
Od roku 2005 se v České republice prodalo na šest tisíc Toyot Aygo. Končící provedení je aktuálně nejprodávanějším autem své kategorie v Česku. Jeho objednávky jsou ukončeny, fabrika v Kolíně dokončuje prodané vozy včetně dalších dvou sbratřených modelů značek Citroën a Peugeot.