Úterý 27. září 2022, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. září 2022 Jonáš

Třetí ze smečky yarisů je svalovec. Má elektrickou čtyřkolku a kufr na fíkus

Podle statistiky Svazu dovozců automobilů se na českém trhu aktuálně prodává 116 různých SUV. Potřebujeme ještě další? Toyota se domnívá, že ano. Po prvním krátkém seznámení s modelem Yaris Cross se zdá, že má pravdu.

Toyota Yaris Cross | foto: Toyota

Toyota se sice chlubí, že s modelem RAV4 v roce 1994 stála u vzniku třídy SUV, dlouho ale neměla tak širokou paletu modelů tohoto druhu jako řada jiných značek. 

Kromě zmiňované stálice RAV4 přišla před pár lety s modelem C-HR, který je spíše designovým crossoverem, a kromě toho má v nabídce samozřejmě Land Cruiser, který má ale trochu blíž k offroadu.

Ale přesné zařazení do rodiny SUV je často jen hra se slovy. Stačí přidat k nějakému modelu pár plastových dílů a zvýšit podvozek, případně dát hatchbacku trochu nafouklejší karoserii a hned můžete mít jako výrobce v ceníku nové SUV.

Toyota to ale vzala přece jen zodpovědněji. Yaris je jejím velkým prodejním trhákem, ale Toyota nepodlehla lákadlu poskytnout vozu jen nějaký optický paket a vydávat ho za SUV. S yarisem je novinka postavená na stejné podvozkové platformě Toyota GA-B pro kompaktní vozy. Sdílí s ní i designovou a konstrukční koncepci vozu s prostorným interiérem při zachování kompaktních vnějších rozměrů. Nechybí jí ostře řezané rysy a robustní vzhled.

Je to vlastně už třetí verze modelu Yaris, rozhodně nejde jen o karosářské verze. Ve všech případech jde o svébytná provedení, která se výrazně liší technikou. Normální yaris je malý hatchback (jeho test čtěte zde), v závěsu za ním přifrčel ostrý GR Yaris, což je nefalšované sportovní nářadí (o té dokonalé hračce pro velké kluky a nadšené řidiče čtěte zde). Malý svalovec je tedy třetí do rodinné smečky.

Crossová verze přerůstá výchozí yaris o 240 mm (4180 mm), naopak je o 210 mm kratší než C-HR. Cílí na zákazníky, kterým je sympatický yaris, ale chtějí něco praktičtějšího, trochu většího, do čeho se lépe nasedá. Yaris Cross toto všechno splňuje, když nabídne nejen vyšší posez za volantem, ale i větší zavazadlový prostor (konkrétně až 397 litrů proti 286). Také může být vybavena pohonem všech kol, což ve třídě SUV-B umí nabídnout už pouze Dacia Duster, Suzuki Vitara a Hyundai Kona. Velikostí kufru konkuruje Yaris Cross větší Toyotě C-HR, ta má být však spíše zbožím pro zákazníky, kteří preferují design nad praktičností.

Pozornému oku sice neujdou detaily, které prozradí, že Yaris Cross není úplně od začátku kompletně nově vyvinuté auto, ale přece jen vychází z klasického yarisu. Znát je to hlavně pod kapotou, kde je motor poněkud utopený, jak je auto nastavené do výšky, a zámek víka prodloužený jakýmsi navařeným nástavcem, ale s praktickými detaily, které jsou důležitější, si dal výrobce opravdu záležet. Navíc jsme viděli jen předprodukční vůz, takže řada věcí se bude ještě ladit.

Toyota Yaris Cross

Z těch praktických zajímavých novinek zmiňme třeba multimediální systém Smart Connect s devítipalcovou barevnou obrazovkou s řadou nových funkcí jako vzdáleným přístupem před mobilní aplikaci nebo na 4 roky předplacenou integrovanou SIM kartou, pomocí které auto z cloudu nahrává třeba aktuální data o dopravní situaci. 

Dále je to balík asistenčních systému Toyota Safety Sens s rozpoznáváním vozidel, chodců i cyklistů nebo nejpokročilejší systém automatického parkování Toyota Teammate, který zvládá podélní i příčné zaparkování i vyparkování, přičemž řidič ovládá pouze řadicí páku a auto si umí zapamatovat i parkovací místo mimo bílé čáry třeba před rodinným domem, kam umí automaticky zaparkovat, ať k němu přijedete z jakéhokoli směru.

Zajímavé jsou i praktické neelektronické detaily, jako třeba podlaha kufru s dvěma úrovněmi, kde však dělení neprobíhá klasicky v ose zadních kol, ale v ose vozu, tedy že levá část podlahy může být níže než pravá či naopak. Třeba pro převoz fíkusu.

Kromě klasického benzinového tříválcového motoru 1.5 Dynamic Force o výkonu 125 koní sází Toyota logicky hlavně na hybridní pohon. Ten tvoří nový benzinový tříválec 1,5 litru s Atkinsonovým cyklem a malý elektromotor o výkonu 116 koní. Ten je vždy spojen s převodovkou e-CVT a pouze on může být spárován s pohonem všech kol AWD-i. 

Není to klasická čtyřkolka s kardanem a mezináprovovou spojkou, pohon zadních kol obstarává druhý elektromotor uchycený na nápravě. Inteligentní elektronika umí v případě prokluzu některé ze zadních pneumatik dané kolo přibrzdit a přidat víc na ostatních kolech (i předních).  Za normálních okolností posílá pohon 100 procent výkonu na přední nápravu, může však až 60 % síly poslat dozadu (to odpovídá 100 procentům výkonu zadního elektromotoru, jehož parametry ovšem Toyota nechce prozradit).

Voličem na středovém tunelu je možné přepínat mezi režimy Normal, Snow a Trail, nechybí ani asistent pro kontrolované sjíždění svahů. Uživatel Yarise s pohonem všech kol má k dispozici menší kufr, a to 320 litrů. Naopak výhodou je víceprvková zadní náprava určená jen pro tuto verzi.

S cenou od 435 000 Kč sice bude Toyota Yaris Cross patřit mezi ty malinko dražší SUV své třídy a velikostí zavazadlového prostoru bude na většinu ostatních, byť jen lehce ztrácet. Dožene to designem, nabídkou pohonu všech kol a úsporným hybridním motorem. Za hybrid dáte nejméně 525 000 Kč, za čtyřkolku 610 000 Kč. První vozy se u dealerů objeví v rámci představovací roadshow během léta, první zákaznické vozy dorazí na přelomu září a října.

  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Japonci mizí z Ruska. Toyota fabriku zavře, auta nedoveze, přidá se Mazda

Největší japonská automobilka Toyota Motor se rozhodla definitivně uzavřít svou továrnu v Rusku. Oznámilo to ruské...

Boj o změny na registru aut. Platnost evidenční kontroly může být kratší

Platnost evidenční kontroly motorových vozidel by se mohla prodloužit z nynějších 30 dní na jeden rok. Vláda v novele...

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Před pár lety byla čínská auta Evropanům k smíchu. Kopie evropských nebo amerických aut z mnohdy nefunkčními částmi...

Kachna, dinosauři, Biden, sólo pro Mustang a benzinové finále v Detroitu

V postpandemickém světě autosalonů je vše jinak. Ten detroitský se ale letos v září poprvé od roku 2019 opět...

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Rusové v panice skupují letenky za rekordní sumy. Zájem je o jednosměrné

Ruský prezident Vladimir Putin ve středečním projevu k národu vyhlásil částečnou mobilizaci. Začne platit okamžitě a...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...