Neděle 20. června 2021, svátek má Květa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 20. června 2021 Květa

Třetí ze smečky yarisů je svalovec. Má elektrickou čtyřkolku a kufr na fíkus

Podle statistiky Svazu dovozců automobilů se na českém trhu aktuálně prodává 116 různých SUV. Potřebujeme ještě další? Toyota se domnívá, že ano. Po prvním krátkém seznámení s modelem Yaris Cross se zdá, že má pravdu.

Toyota Yaris Cross | foto: Toyota

Toyota se sice chlubí, že s modelem RAV4 v roce 1994 stála u vzniku třídy SUV, dlouho ale neměla tak širokou paletu modelů tohoto druhu jako řada jiných značek. 

Kromě zmiňované stálice RAV4 přišla před pár lety s modelem C-HR, který je spíše designovým crossoverem, a kromě toho má v nabídce samozřejmě Land Cruiser, který má ale trochu blíž k offroadu.

Ale přesné zařazení do rodiny SUV je často jen hra se slovy. Stačí přidat k nějakému modelu pár plastových dílů a zvýšit podvozek, případně dát hatchbacku trochu nafouklejší karoserii a hned můžete mít jako výrobce v ceníku nové SUV.

Toyota to ale vzala přece jen zodpovědněji. Yaris je jejím velkým prodejním trhákem, ale Toyota nepodlehla lákadlu poskytnout vozu jen nějaký optický paket a vydávat ho za SUV. S yarisem je novinka postavená na stejné podvozkové platformě Toyota GA-B pro kompaktní vozy. Sdílí s ní i designovou a konstrukční koncepci vozu s prostorným interiérem při zachování kompaktních vnějších rozměrů. Nechybí jí ostře řezané rysy a robustní vzhled.

Je to vlastně už třetí verze modelu Yaris, rozhodně nejde jen o karosářské verze. Ve všech případech jde o svébytná provedení, která se výrazně liší technikou. Normální yaris je malý hatchback (jeho test čtěte zde), v závěsu za ním přifrčel ostrý GR Yaris, což je nefalšované sportovní nářadí (o té dokonalé hračce pro velké kluky a nadšené řidiče čtěte zde). Malý svalovec je tedy třetí do rodinné smečky.

Crossová verze přerůstá výchozí yaris o 240 mm (4180 mm), naopak je o 210 mm kratší než C-HR. Cílí na zákazníky, kterým je sympatický yaris, ale chtějí něco praktičtějšího, trochu většího, do čeho se lépe nasedá. Yaris Cross toto všechno splňuje, když nabídne nejen vyšší posez za volantem, ale i větší zavazadlový prostor (konkrétně až 397 litrů proti 286). Také může být vybavena pohonem všech kol, což ve třídě SUV-B umí nabídnout už pouze Dacia Duster, Suzuki Vitara a Hyundai Kona. Velikostí kufru konkuruje Yaris Cross větší Toyotě C-HR, ta má být však spíše zbožím pro zákazníky, kteří preferují design nad praktičností.

Pozornému oku sice neujdou detaily, které prozradí, že Yaris Cross není úplně od začátku kompletně nově vyvinuté auto, ale přece jen vychází z klasického yarisu. Znát je to hlavně pod kapotou, kde je motor poněkud utopený, jak je auto nastavené do výšky, a zámek víka prodloužený jakýmsi navařeným nástavcem, ale s praktickými detaily, které jsou důležitější, si dal výrobce opravdu záležet. Navíc jsme viděli jen předprodukční vůz, takže řada věcí se bude ještě ladit.

Toyota Yaris Cross

Z těch praktických zajímavých novinek zmiňme třeba multimediální systém Smart Connect s devítipalcovou barevnou obrazovkou s řadou nových funkcí jako vzdáleným přístupem před mobilní aplikaci nebo na 4 roky předplacenou integrovanou SIM kartou, pomocí které auto z cloudu nahrává třeba aktuální data o dopravní situaci. 

Dále je to balík asistenčních systému Toyota Safety Sens s rozpoznáváním vozidel, chodců i cyklistů nebo nejpokročilejší systém automatického parkování Toyota Teammate, který zvládá podélní i příčné zaparkování i vyparkování, přičemž řidič ovládá pouze řadicí páku a auto si umí zapamatovat i parkovací místo mimo bílé čáry třeba před rodinným domem, kam umí automaticky zaparkovat, ať k němu přijedete z jakéhokoli směru.

Zajímavé jsou i praktické neelektronické detaily, jako třeba podlaha kufru s dvěma úrovněmi, kde však dělení neprobíhá klasicky v ose zadních kol, ale v ose vozu, tedy že levá část podlahy může být níže než pravá či naopak. Třeba pro převoz fíkusu.

Kromě klasického benzinového tříválcového motoru 1.5 Dynamic Force o výkonu 125 koní sází Toyota logicky hlavně na hybridní pohon. Ten tvoří nový benzinový tříválec 1,5 litru s Atkinsonovým cyklem a malý elektromotor o výkonu 116 koní. Ten je vždy spojen s převodovkou e-CVT a pouze on může být spárován s pohonem všech kol AWD-i. 

Není to klasická čtyřkolka s kardanem a mezináprovovou spojkou, pohon zadních kol obstarává druhý elektromotor uchycený na nápravě. Inteligentní elektronika umí v případě prokluzu některé ze zadních pneumatik dané kolo přibrzdit a přidat víc na ostatních kolech (i předních).  Za normálních okolností posílá pohon 100 procent výkonu na přední nápravu, může však až 60 % síly poslat dozadu (to odpovídá 100 procentům výkonu zadního elektromotoru, jehož parametry ovšem Toyota nechce prozradit).

Voličem na středovém tunelu je možné přepínat mezi režimy Normal, Snow a Trail, nechybí ani asistent pro kontrolované sjíždění svahů. Uživatel Yarise s pohonem všech kol má k dispozici menší kufr, a to 320 litrů. Naopak výhodou je víceprvková zadní náprava určená jen pro tuto verzi.

S cenou od 435 000 Kč sice bude Toyota Yaris Cross patřit mezi ty malinko dražší SUV své třídy a velikostí zavazadlového prostoru bude na většinu ostatních, byť jen lehce ztrácet. Dožene to designem, nabídkou pohonu všech kol a úsporným hybridním motorem. Za hybrid dáte nejméně 525 000 Kč, za čtyřkolku 610 000 Kč. První vozy se u dealerů objeví v rámci představovací roadshow během léta, první zákaznické vozy dorazí na přelomu září a října.

  • Nejčtenější

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Premium Jozef Kabaň, fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z...

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

Před 20 lety vyrobili poslední z 1,4 milionu felicií. Oblékli ji v Německu

Poslední Škoda Felicia sjela z výrobních pásů automobilky 20. června 2001. Ve stejný den jako poslední felicii přitom...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hyundai Bayon bude hvězdou českých sídlišť. Je jednoduchý, líbivý, příjemný

Až při osobním setkání pochopíte, že je o dost jiné, než jak jste si ho představovali podle fotek. Na nich vypadá o...

Feri odešel s kryptoměnou za 3 miliony. Za peníze z mandátu, tvrdí

Premium Bývalý poslanec Dominik Feri stihl od začátku letošního roku do konce květnu nakoupit kryptoměnu v hodnotě přes 3...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Z dětství jsem si nesla zranění, rodinu chceme, říká Gregor Brzobohatá

Premium Vítězka Miss World, topmodelka, zakladatelka nadace a influencerka Taťána Gregor Brzobohatá přijala další výzvu: právě...

  • Další z rubriky

Italského pacienta čeká po resuscitaci velký mejdan. Lancia bude bez genderu

Tradiční italská značka Lancia, která je již několik let udržovaná jen „na přístrojích“, dostane koňskou dávku invence...

Autofotka týdne: Dáma s úžasnou bugattkou, kterou nezvládne uřídit každý

Markéta Profeldová a její modrá bugattka je hvězdou veteránských závodů, sama organizuje ten nejslavnější...

Americké úřady jdou po autopilotu Tesly. Zkoumají deset smrtelných nehod

Americký národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA) zahájil třicet vyšetřování, ve kterých zkoumá i deset...

Autonovinky týdne: nejrychlejší SUV, porsche bez křídla a vodíkový offroad

Automobilky už nečekají na tradiční akce a představují novinky průběžně celý rok. V uplynulém týdnu bylo hodně slyšet o...

Primark v Praze otevřel: fronta až od koně, hasiči lidi ve vedru kropili

S ročním zpožděním způsobeným koronavirovými restrikcemi se na Václavském náměstí otevřela pobočka irského řetězce s...

Nevěřím, že někdo dokáže být roky věrný, přiznává polyamorii Frühlingová

Iva Frühlingová (39) vydala novou píseň Moralisté, ve které se nepřímo přiznává k paralelním mileneckým vztahům....

Dojemné parte Šafránkové. Nikde mě nehledejte, jsem všude, také tedy ve vás

Pozůstalí po herečce Libuši Šafránkové ve čtvrtek zveřejnili netradiční smuteční oznámení. Dominuje mu černobílá...

Žena dala za dárce spermatu své úspory, teď vychovává postiženého syna

Nyní třiačtyřicetiletá Michele Elizaga z Arizony dlouhá léta čekala na pravého muže, se kterým by založila rodinu....

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...