Třetí ze smečky yarisů je svalovec. Má elektrickou čtyřkolku a kufr na fíkus

Podle statistiky Svazu dovozců automobilů se na českém trhu aktuálně prodává 116 různých SUV. Potřebujeme ještě další? Toyota se domnívá, že ano. Po prvním krátkém seznámení s modelem Yaris Cross se zdá, že má pravdu.
Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross | foto: Toyota

Toyota se sice chlubí, že s modelem RAV4 v roce 1994 stála u vzniku třídy SUV, dlouho ale neměla tak širokou paletu modelů tohoto druhu jako řada jiných značek. 

Kromě zmiňované stálice RAV4 přišla před pár lety s modelem C-HR, který je spíše designovým crossoverem, a kromě toho má v nabídce samozřejmě Land Cruiser, který má ale trochu blíž k offroadu.

Ale přesné zařazení do rodiny SUV je často jen hra se slovy. Stačí přidat k nějakému modelu pár plastových dílů a zvýšit podvozek, případně dát hatchbacku trochu nafouklejší karoserii a hned můžete mít jako výrobce v ceníku nové SUV.

Toyota to ale vzala přece jen zodpovědněji. Yaris je jejím velkým prodejním trhákem, ale Toyota nepodlehla lákadlu poskytnout vozu jen nějaký optický paket a vydávat ho za SUV. S yarisem je novinka postavená na stejné podvozkové platformě Toyota GA-B pro kompaktní vozy. Sdílí s ní i designovou a konstrukční koncepci vozu s prostorným interiérem při zachování kompaktních vnějších rozměrů. Nechybí jí ostře řezané rysy a robustní vzhled.

Je to vlastně už třetí verze modelu Yaris, rozhodně nejde jen o karosářské verze. Ve všech případech jde o svébytná provedení, která se výrazně liší technikou. Normální yaris je malý hatchback (jeho test čtěte zde), v závěsu za ním přifrčel ostrý GR Yaris, což je nefalšované sportovní nářadí (o té dokonalé hračce pro velké kluky a nadšené řidiče čtěte zde). Malý svalovec je tedy třetí do rodinné smečky.

Crossová verze přerůstá výchozí yaris o 240 mm (4180 mm), naopak je o 210 mm kratší než C-HR. Cílí na zákazníky, kterým je sympatický yaris, ale chtějí něco praktičtějšího, trochu většího, do čeho se lépe nasedá. Yaris Cross toto všechno splňuje, když nabídne nejen vyšší posez za volantem, ale i větší zavazadlový prostor (konkrétně až 397 litrů proti 286). Také může být vybavena pohonem všech kol, což ve třídě SUV-B umí nabídnout už pouze Dacia Duster, Suzuki Vitara a Hyundai Kona. Velikostí kufru konkuruje Yaris Cross větší Toyotě C-HR, ta má být však spíše zbožím pro zákazníky, kteří preferují design nad praktičností.

Pozornému oku sice neujdou detaily, které prozradí, že Yaris Cross není úplně od začátku kompletně nově vyvinuté auto, ale přece jen vychází z klasického yarisu. Znát je to hlavně pod kapotou, kde je motor poněkud utopený, jak je auto nastavené do výšky, a zámek víka prodloužený jakýmsi navařeným nástavcem, ale s praktickými detaily, které jsou důležitější, si dal výrobce opravdu záležet. Navíc jsme viděli jen předprodukční vůz, takže řada věcí se bude ještě ladit.

Toyota Yaris Cross

Z těch praktických zajímavých novinek zmiňme třeba multimediální systém Smart Connect s devítipalcovou barevnou obrazovkou s řadou nových funkcí jako vzdáleným přístupem před mobilní aplikaci nebo na 4 roky předplacenou integrovanou SIM kartou, pomocí které auto z cloudu nahrává třeba aktuální data o dopravní situaci. 

Dále je to balík asistenčních systému Toyota Safety Sens s rozpoznáváním vozidel, chodců i cyklistů nebo nejpokročilejší systém automatického parkování Toyota Teammate, který zvládá podélní i příčné zaparkování i vyparkování, přičemž řidič ovládá pouze řadicí páku a auto si umí zapamatovat i parkovací místo mimo bílé čáry třeba před rodinným domem, kam umí automaticky zaparkovat, ať k němu přijedete z jakéhokoli směru.

Zajímavé jsou i praktické neelektronické detaily, jako třeba podlaha kufru s dvěma úrovněmi, kde však dělení neprobíhá klasicky v ose zadních kol, ale v ose vozu, tedy že levá část podlahy může být níže než pravá či naopak. Třeba pro převoz fíkusu.

Kromě klasického benzinového tříválcového motoru 1.5 Dynamic Force o výkonu 125 koní sází Toyota logicky hlavně na hybridní pohon. Ten tvoří nový benzinový tříválec 1,5 litru s Atkinsonovým cyklem a malý elektromotor o výkonu 116 koní. Ten je vždy spojen s převodovkou e-CVT a pouze on může být spárován s pohonem všech kol AWD-i. 

Není to klasická čtyřkolka s kardanem a mezináprovovou spojkou, pohon zadních kol obstarává druhý elektromotor uchycený na nápravě. Inteligentní elektronika umí v případě prokluzu některé ze zadních pneumatik dané kolo přibrzdit a přidat víc na ostatních kolech (i předních).  Za normálních okolností posílá pohon 100 procent výkonu na přední nápravu, může však až 60 % síly poslat dozadu (to odpovídá 100 procentům výkonu zadního elektromotoru, jehož parametry ovšem Toyota nechce prozradit).

Voličem na středovém tunelu je možné přepínat mezi režimy Normal, Snow a Trail, nechybí ani asistent pro kontrolované sjíždění svahů. Uživatel Yarise s pohonem všech kol má k dispozici menší kufr, a to 320 litrů. Naopak výhodou je víceprvková zadní náprava určená jen pro tuto verzi.

S cenou od 435 000 Kč sice bude Toyota Yaris Cross patřit mezi ty malinko dražší SUV své třídy a velikostí zavazadlového prostoru bude na většinu ostatních, byť jen lehce ztrácet. Dožene to designem, nabídkou pohonu všech kol a úsporným hybridním motorem. Za hybrid dáte nejméně 525 000 Kč, za čtyřkolku 610 000 Kč. První vozy se u dealerů objeví v rámci představovací roadshow během léta, první zákaznické vozy dorazí na přelomu září a října.

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Největší kolony aut způsobily sněhové vánice, tajfuny i Woodstock

Ani ty nejdelší kolony, v nichž můžete na českých silnicích a dálnicích uváznout, nebývají zpravidla delší než třicet kilometrů. A byť vám to čekání může přijít krajně depresivní, většinou je to...

15. dubna 2025

Projeli jsme dravou Cupru Terramar, famílii vystřelí na stovku za šest sekund

Pocta závodnímu okruhu, ale hlavně auto s emocemi. Cupra rozšiřuje svoji modelovou paletu o spalovací SUV Terramar. Naváže na úspěch menšího Formentoru, anebo to nebude tak jednoduché?

15. dubna 2025