Nový průšvih VW: „cinklá“ TDI vyvinul za levné peníze EU na ekologii

aktualizováno 
Volkswagen bojuje o post největší automobilky světa, ale je to i největší průšvihář v autoprůmyslu. Evropská investiční banka mu teď zastavila poskytování úvěrů. Podezřívá totiž automobilku, že za půjčené peníze, za které měla vyvinout technologie šetrné k životnímu prostředí postavila mimo jiné turbodiesel EA189.

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Ano, to je to „cinklé“ TDI, kolem kterého je už dva roky mela v rámci kauzy Dieselgate (kompletní zpravodajství o aféře čtěte zde).

Už v lednu 2016 Evropská investiční banka (EIB) v důsledku emisního skandálu pozastavila poskytování dalších úvěrů Volkswagenu. Její šéf Werner Hoyer slíbil, že nejpozději do roka vyšetří, zda automobilka peníze z dřívějších půjček nepoužila na falšování údajů o emisích.

Hoyer po rozpoutání kauzy Dieselgate na podzim roku 2015 upozornil, že EIB by mohla požadovat vrácení 400 milionů eur (téměř 11 miliard korun), pokud by zjistila, že Volkswagen některou z jejích půjček použil k podvodům s testy emisí u naftových motorů.

Werner Hoyer nyní pro New York Times prohlásil, že se vrcholový management automobilky se od počátku Dieselgate k celé této záležitosti nestavěl dobře.

Volkswagen vše popírá: „Veškeré finanční prostředky získané společností Volkswagen z Evropské unie byly použity pro určený účel,“ uvedla společnost v prohlášení.

Banka je pro Volkswagen důležitým zdrojem financování. Od roku 1990 poskytla Volkswagenu půjčky za zhruba 4,6 miliardy eur (124 miliard korun). Třetinu z levných úvěrů měla automobilka využít k financování vývoje technologií šetrných k životnímu prostředí.

Do případu se zamotal také Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF), který tento týden uzavřel vyšetřování možného zneužití úvěrů EU ze strany Volkswagenu. „Závěrečnou zprávu a doporučení soudního řešení OLAF poslal německým státním orgánům, jmenovitě státnímu zastupitelství v Braunschweigu. Administrativní doporučení zaslal Evropské investiční bance,“ uvádí se v prohlášení úřadu.

OLAF doporučuje, aby Evropská investiční banka (EIB), která patří členským zemím EU a zastupuje jejich zájmy, podnikla aktivní kroky při realizaci strategie v boji proti podvodům. Současně však uvedl, že dotyčné úvěry již byly splaceny.

Volkswagen má ovšem u Evropské investiční banky stále ještě 700 milionů eur v nezaplacených půjčkách divizí těžkých nákladních automobilů a poboček v Latinské Americe a Indii.

Úřad OLAF zkoumal, zda automobilka Volkswagen nezískala úvěry od EIB neoprávněně a zda peníze od Evropské unie určené na vývoj a výzkum nepoužila k jiným účelům. OLAF má na starosti boj proti podvodům a korupci v případech poškozujících finanční zájmy Evropské unie.

Volkswagen v září 2015 přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Společnost tak spadla do největší krize ve své 80leté historii, skandál už ji stál více než 25 miliard dolarů. Nově čelí s dalšími německými automobilkami podezření z kartelové dohody. Firmy Daimler, vyrábějící mercedesy, BMW a Volkswagen se svými prémiovými značkami Porsche a Audi měly dvacet let přesně koordinovat všechny kroky (více čtěte zde).

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Najdete na iDNES.cz