Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejlevnější vůz světa byl propadák, Nano Indům rikšu nenahradilo

  15:57
Indie patří k největším automobilovým trhům světa. V lidnaté zemi se masový automobilismus překotně rozvíjí, Indové ovšem mají velmi hluboko do kapsy. Vozítko, které by nahradilo kolo, skútr nebo rikšu, jim chtěl nabídnout domácí magnát Ratan Tata.
Tata Nano Europa

Tata Nano Europa | foto: Tata

Tak vzniklo Nano, italsky znamená jeho jméno trpaslík nebo skřítek, vzhled má jako kontejner na odpadky a jízdní vlastnosti podobné.

Tatův stejnojmený koncern vlastní dnes mimo jiné britskou šlechtu, automobilku Jaguar Land Rover, indickému trhu bylo ovšem na míru šité právě Nano. 

Uvedení vozu před deseti lety, 23. března 2009, bylo v automobilovém průmyslu malou revolucí. Lidový miniautomobil jednoduché koncepce totiž vzbudil nadšení svým hlavním trumfem, tedy cenou - původně stál v základní verzi 100 000 rupií, tedy necelých 45 000 korun, čímž si vysloužil primát nejlevnějšího automobilu na světě. Pro masový automobilismus v Indii měl být podobným impulzem jako Volkswagen Brouk nebo Fiaty 500 a 600 v poválečné Evropě. Jeho konec však byl neslavný.

18. února 2014

Čtyřdveřový a zároveň čtyřsedadlový hatchback o délce pouhých 3,1 metru poháněl dvouválcový agregát se vstřikováním Bosch o skromném obsahu 624 kubických centimetrů a výkonu 28 kW, s nímž dosahoval maximální rychlosti 105 km/hod. Spotřeba benzinového motoru činila jen něco málo přes čtyři litry na 100 kilometrů.

Vůz, který svým vzhledem připomínal vajíčko, byl představen veřejnosti již na autosalonu v Dillí v lednu 2008 a původně se měl začít prodávat ještě v říjnu téhož roku, firma však byla nucena přestěhovat hlavní továrnu na jeho výrobu kvůli násilným protestům zemědělců ze Západního Bengálska do továrny ve státě Gudžarát, což celý projekt zbrzdilo. Proti novému vozu protestovali i ochránci životního prostředí. Objednávky tak začala indická automobilka přijímat až v dubnu 2009 a první zákazník si Nano převzal v červenci.

Nízká cena minivozu korespondovala s jeho velmi chudou základní výbavou. Vozidlo tak mělo například jen jeden stěrač, jedno zpětné zrcátko, žádný airbag či posilovač řízení a palivovou nádrž přístupnou jedině po otevření kapoty motoru. Pro srovnání, nejlevnější model Škody Fabia měl v té době cenu v přepočtu zhruba pětkrát vyšší. Největším konkurentem vozu na domácím trhu bylo Maruti Alto 800 s o něco silnějším tříválcovým motorem, vyšší výbavou a také cenou. Nicméně poté, co bylo na trh uvedeno Nano, klesly prodeje modelu Alto o 20 procent.

Původní záměr automobilky se ovšem tak zcela naplnit nepodařilo. Majitelé jízdních kol, mopedů a skútrů, kteří své jednostopé stroje využívají i pro převoz vícečlenných rodin, totiž nevnímali Nano jako plnohodnotný automobil. V plánu byl i prodej modelu Nano v Evropě (na ženevském autosalonu 2009 byl dokonce představen koncept Nano Europa - k vidění zde) či USA, k němuž však nikdy nedošlo.

Tata Nano Gold Plus

V počátcích výroby se Tata Nano potýkala s problémy s kvalitou a bylo zaznamenáno i několik případů vznícení vozu. Firma tehdy uvedla, že tento problém identifikovala jako vadu spínačů zapalování a že se rozhodla změnit dodavatele, od kterého tyto součástky pocházely. O mizerné bezpečnosti vozu svědčil i výsledek nárazových testů společnosti Euro NCAP, ve kterých Nano v roce 2014 nezískalo ani jednu hvězdičku.

V červnu 2011 se vozem Nano svezl redaktor iDNES.cz. Jízdu s ním popsal jako „děsivý motoristický zážitek“ - celý článek čtěte zde.

Cena vozu se postupně zvyšovala spolu s jeho modernizacemi, v roce 2015 přišla na trh inovovaná verze GenX Nano, která měla pozměněný vnější i vnitřní design i mírně zvětšenou délku a pětimístnou homologaci. Od roku 2017 přišlo základní provedení vozu v přepočtu na zhruba 70 000 korun. Výbava se také zvýšila, nejdražší verze LX obsahovala oproti nejlevnější třeba klimatizaci, centrální zamykání nebo elektricky stahovatelná okénka a zákazníci si mohli vozidlo koupit třeba i s variátorovou převodovkou CVT.

Tata Nano

Přestože Tata plánovala prodat až 250 000 kusů svého minivozu ročně a zpočátku byla poptávka po voze skutečně velmi slušná, k tomuto číslu se automobilka nikdy ani nepřiblížila. Největší úspěch zaznamenala ve fiskálním roce 2011/2012, kdy prodala 74 500 vozů, o pět let později to bylo již jen 7500 vozů a poté, co v červnu 2018 sjel z výrobní linky pouhý jeden kus, oznámila Tata ukončení sériové výroby modelu Nano.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: Se Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...