Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Nejlevnější vůz světa byl propadák, Nano Indům rikšu nenahradilo

  15:57
Indie patří k největším automobilovým trhům světa. V lidnaté zemi se masový automobilismus překotně rozvíjí, Indové ovšem mají velmi hluboko do kapsy. Vozítko, které by nahradilo kolo, skútr nebo rikšu, jim chtěl nabídnout domácí magnát Ratan Tata.
Tata Nano Europa

Tata Nano Europa | foto: Tata

Tak vzniklo Nano, italsky znamená jeho jméno trpaslík nebo skřítek, vzhled má jako kontejner na odpadky a jízdní vlastnosti podobné.

Tatův stejnojmený koncern vlastní dnes mimo jiné britskou šlechtu, automobilku Jaguar Land Rover, indickému trhu bylo ovšem na míru šité právě Nano. 

Uvedení vozu před deseti lety, 23. března 2009, bylo v automobilovém průmyslu malou revolucí. Lidový miniautomobil jednoduché koncepce totiž vzbudil nadšení svým hlavním trumfem, tedy cenou - původně stál v základní verzi 100 000 rupií, tedy necelých 45 000 korun, čímž si vysloužil primát nejlevnějšího automobilu na světě. Pro masový automobilismus v Indii měl být podobným impulzem jako Volkswagen Brouk nebo Fiaty 500 a 600 v poválečné Evropě. Jeho konec však byl neslavný.

18. února 2014

Čtyřdveřový a zároveň čtyřsedadlový hatchback o délce pouhých 3,1 metru poháněl dvouválcový agregát se vstřikováním Bosch o skromném obsahu 624 kubických centimetrů a výkonu 28 kW, s nímž dosahoval maximální rychlosti 105 km/hod. Spotřeba benzinového motoru činila jen něco málo přes čtyři litry na 100 kilometrů.

Vůz, který svým vzhledem připomínal vajíčko, byl představen veřejnosti již na autosalonu v Dillí v lednu 2008 a původně se měl začít prodávat ještě v říjnu téhož roku, firma však byla nucena přestěhovat hlavní továrnu na jeho výrobu kvůli násilným protestům zemědělců ze Západního Bengálska do továrny ve státě Gudžarát, což celý projekt zbrzdilo. Proti novému vozu protestovali i ochránci životního prostředí. Objednávky tak začala indická automobilka přijímat až v dubnu 2009 a první zákazník si Nano převzal v červenci.

Nízká cena minivozu korespondovala s jeho velmi chudou základní výbavou. Vozidlo tak mělo například jen jeden stěrač, jedno zpětné zrcátko, žádný airbag či posilovač řízení a palivovou nádrž přístupnou jedině po otevření kapoty motoru. Pro srovnání, nejlevnější model Škody Fabia měl v té době cenu v přepočtu zhruba pětkrát vyšší. Největším konkurentem vozu na domácím trhu bylo Maruti Alto 800 s o něco silnějším tříválcovým motorem, vyšší výbavou a také cenou. Nicméně poté, co bylo na trh uvedeno Nano, klesly prodeje modelu Alto o 20 procent.

Původní záměr automobilky se ovšem tak zcela naplnit nepodařilo. Majitelé jízdních kol, mopedů a skútrů, kteří své jednostopé stroje využívají i pro převoz vícečlenných rodin, totiž nevnímali Nano jako plnohodnotný automobil. V plánu byl i prodej modelu Nano v Evropě (na ženevském autosalonu 2009 byl dokonce představen koncept Nano Europa - k vidění zde) či USA, k němuž však nikdy nedošlo.

Tata Nano Gold Plus

V počátcích výroby se Tata Nano potýkala s problémy s kvalitou a bylo zaznamenáno i několik případů vznícení vozu. Firma tehdy uvedla, že tento problém identifikovala jako vadu spínačů zapalování a že se rozhodla změnit dodavatele, od kterého tyto součástky pocházely. O mizerné bezpečnosti vozu svědčil i výsledek nárazových testů společnosti Euro NCAP, ve kterých Nano v roce 2014 nezískalo ani jednu hvězdičku.

V červnu 2011 se vozem Nano svezl redaktor iDNES.cz. Jízdu s ním popsal jako „děsivý motoristický zážitek“ - celý článek čtěte zde.

Cena vozu se postupně zvyšovala spolu s jeho modernizacemi, v roce 2015 přišla na trh inovovaná verze GenX Nano, která měla pozměněný vnější i vnitřní design i mírně zvětšenou délku a pětimístnou homologaci. Od roku 2017 přišlo základní provedení vozu v přepočtu na zhruba 70 000 korun. Výbava se také zvýšila, nejdražší verze LX obsahovala oproti nejlevnější třeba klimatizaci, centrální zamykání nebo elektricky stahovatelná okénka a zákazníci si mohli vozidlo koupit třeba i s variátorovou převodovkou CVT.

Tata Nano

Přestože Tata plánovala prodat až 250 000 kusů svého minivozu ročně a zpočátku byla poptávka po voze skutečně velmi slušná, k tomuto číslu se automobilka nikdy ani nepřiblížila. Největší úspěch zaznamenala ve fiskálním roce 2011/2012, kdy prodala 74 500 vozů, o pět let později to bylo již jen 7500 vozů a poté, co v červnu 2018 sjel z výrobní linky pouhý jeden kus, oznámila Tata ukončení sériové výroby modelu Nano.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....