Pátek 13. prosince 2019, svátek má Lucie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 13. prosince 2019 Lucie

Na silvestrovský sraz dorazil i Kaďour, obojživelný veterán z roku 1943

  15:29aktualizováno  15:29
Budil velkou pozornost ještě dlouho před tím, než na silvestrovský sraz dorazil. Přijede Kaďour? Už je tady Vodník? ptali se zvědavci. Všichni v Bystřici nad Pernštejnem netrpělivě vyhlíželi Jana Lukáška z nedalekého Lískovce. Na tradiční sraz měl přijet se 70 let starým obojživelným vozem KdF 166 Schwimmwagen. Jak dorazil, obklopili jeho vůz obdivovatelé.

Silvestrovský sraz veteránů | foto: Petr Lemberk, MAFRA

"Je to KdF 166 Schwimmwagen, plovoucí auto. Ve čtyřicátých letech minulého století ho zkonstruoval Ferdinand Porsche. Je to nástupce brouka v bojové verzi," vysvětloval majitel vozu. Na pozornost je zvyklý, s vozem, který na zádi nese lodní šroub, jí budí všude, kam dorazí.

První brouky se začaly jako lidová vozidla v Německu montovat v roce 1933. "Ale pak přišla válka a dělaly se z toho vojenské verze. Nejprve KdF 82, potom přišla na řadu obojživelná auta," vypráví Jan Lukášek.

Fotogalerie

Jeho model pochází z roku 1943. Vypadá naprosto stejně jako před sedmdesáti lety a je plně funkční. "Dokonce i plaveme. Jezdíme na srazy a plavení tam předvádíme," dodává milovník starých válečných vozů. Vodníka nebo Kaďoura, jak se tomuto vozu také český říká, sehnal asi před šesti lety od kamaráda. Nebylo v příliš dobrém stavu, bylo potřeba spoustu věcí vyměnit.

"Všechno jsem posháněl na burzách, jak se to ostatně u veteránů nejčastěji dělá. Některé součástky ale nebylo možné sehnat ani v původní podobě, ani jako repliky. Kamarád mi jich pár musel na soustruhu vyrobit. Je to pořád jen plech," krčí rameny majitel.

Veterán za dva miliony

Volkswagen KdF 166 Schwimmwagen

Vojenský obojživelný automobil s pohonem všech čtyř kol se čtyřmístnou karoserií, s motorem umístěným vzadu a sklopným lodním šroubem na zádi. Sériová výroba byla zahájena v roce 1942. Karoserii vyráběla berlínská firma Ambi-Budd. První prototypy vznikly v roce 1940 na základě armádní zakázky. Obojživelníci s karoserií podobnou typu KdF 82 měli rozvor 2400 mm, rozchod kol obou náprav 1360 mm. Ve výbavě u těchto prototypů byla i pádla a třimetrová tyč na měření hloubky. Pohon všech kol měl vypínatelný pohon přední nápravy. Celkem bylo vyrobeno do podzimu 1944 celkem 14 276 vozů KdF 166 při ceně 4200 říšských marek. Vůz poháněl benzínový vzduchem chlazený čtyřválec 1131 cm³, 25 koní, převodovka měla zvláštní převod pro bezpečné vyjíždění na břeh. Vozidlo dosáhlo na silnici rychlosti 80 km/h, na vodě 10 km/h. Spotřeba se pohybovala kolem 9 až 10 litrů na 100 km na silnici, 10 litrů na hodinu plavby, objem dvou nádrží v přídi byl 50 litrů.

Jak říká, vůz dával dohromady tři roky. "Byla to makačka. Strávil jsem na tom všechny soboty a neděle, veškerý volný čas," přiznává. Před třemi lety konečně vyjel. Malé obojživelné auto si nyní cení na jeden a půl až dva miliony korun.

A není to ani zdaleka jediný veterán, který mu stojí v garáži. "Doma mám ještě KdF 82, předchůdce tohoto obojživelníka. Dále pak dva vojenské Steyery, jeden model 1500, což je osmimístný kabriolet v přepadové verzi. Vyjedu s ním příští rok, teď ho dodělávám. Mám ještě civilní kabriolet Steyer z roku 1937. Ten je pro rodinu," směje se sběratel.

Péče o auta z konce první poloviny dvacátého století je pro něho obrovským koníčkem. Už jen proto, že tato stará auta to prý v terénu hravě nandají dnešním off-roadům a džípům plným moderní techniky.

"To jsme dělali takový malý soukromý sraz Suzuki. Zkoušeli jsme s nimi prorážet sníh. Suzuka urazila deset metrů, KdF 166 třikrát tolik. Je to loď, spodek má oplechovaný, jede krásně i po tom sněhu. Vyjede to všechno. Navíc je to lehké. Když to někde zapadne, popadnem to a vynesem," srovnává Lukášek.

Jak se obojživelník pohybuje v terénu, se mohli přesvědčit i všichni, kdo přijeli na silvestrovský sraz veteránů do Bystřice nad Pernštejnem. Dopoledne kolona historických vozů vyrazila na zhruba padesátikilometrovou vyjížďku.

"Jezdíme různě po okolí lesními a polními cestami, kde se nám podaří získat od lesáků povolení. Po silnici je to z celé délky jen asi dva nebo tři kilometry," uvedl předseda pořádajícího bystřického Tatra veteran clubu František Prosecký. Staré vozy tentokrát mířily na Karasín, Písečné a Pletenici, vyjížďka končila v Rozsochách.

I když se jí zúčastnili nadšenci do staré techniky, skutečných veteránů jela jen asi třetina. "Rozsolené silnice nejsou pro veterány moc vhodné, proto řada našich účastníků přijíždí moderními vozy, kterými své veterány alespoň převážejí," pousmál se Prosecký.

Protože se jezdí terénem, nebývá podle něho nouze o karamboly. Nikdy se při nich ale v okolí Bystřice nic nestalo. Například v Písecké Zmoli se v minulosti při couvání mimo cestu převrátil "fungl nový" UAZ po repasi. "Řidiči to prokluzovalo, couval a najel na mez. Tam se auto zvrhlo a zůstalo kolama vzhůru,“ popisuje Prosecký.

"Je nás na těchto akcích hodně. Takže jsme auto bafli, hodili ho zpátky na kola, narovnali střechu, sedli jsme do toho a jelo se dál," směje se. Podobně dopadl i on sám, když se s Tatrou 805 netrefil na mostek. "Nikdy nedošlo k žádné škodě, která by se nedala nahradit, nebo ke zranění. Bereme to spíš jako takové úsměvné momenty," dodává předseda klubu.

Autor:
  • Nejčtenější

ANALÝZA: Autoprůmysl začne propouštět, Německo s sebou stáhne i Česko

Velká německá prémiová trojka Audi, Mercedes i BMW se připravuje na krizi. Plán na hubené roky představují i jejich...

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Premium

Test zimních pneumatik: zkoušeli jsme, zda ty drahé jsou opravdu lepší

Kvalitní pneumatika se od té nevyhovující často liší až propastně. Třeba brzdná dráha a chování auta na mokru je v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Legendární Čína válcovala konkurenci. Sršela inovacemi

V září 1979 se na frankfurtském autosalonu představil přelomový Mercedes-Benz třídy S. Ve výrobě vydržel dnes stěží...

Premium

Zoufale jsme se snažili postřeleného muže zachránit, líčí lékař z Ostravy

Hrudní chirurg Marcel Mitták z Fakultní nemocnice Ostrava se snažil s týmem zdravotníků zachránit jednoho z těžce...

Premium

Na Gottově pohřbu jsem se bál, že spáchám atentát na Zemana, říká Strach

Každý se ho ptá na Anděla Páně 3. Jiří Strach ale trpělivě vysvětluje, že to nezáleží jen na něm. „Rozhodujeme o tom...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

  • Další z rubriky

ANALÝZA: Autoprůmysl začne propouštět, Německo s sebou stáhne i Česko

Velká německá prémiová trojka Audi, Mercedes i BMW se připravuje na krizi. Plán na hubené roky představují i jejich...

Prodej aut v Číně dál klesá. Pro Škodu je to stále největší trh

Prodej aut v Číně se snižuje už sedmnáct měsíců v řadě. A vyhlídky na příští rok nejsou lepší. Podle prognózy čínského...

Karel s Anežkou míří na Rallye Dakar. Martin Macík nás před odjezdem svezl

Další dakarské dobrodružství začíná. Závodní stroje týmu Martina Macíka putují do Saúdské Arábie, kde 5. ledna...

Tesla chce v Německu vyrábět půl milionu elektroaut ročně

Americký výrobce elektromobilů Tesla plánuje ve svém novém závodě v Německu vyrábět 500 000 vozů ročně. Uvedl to...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz