VIDEO: Bílou čepici smekněte, za sníh na autě hrozí dva tisíce pokuty

  12:01aktualizováno  12:01
Auto musí řidiči před jízdou očistit od sněhu a námrazy ze zákona, a to nejen v Česku, ale i v okolních zemích. Náš zákon přímo říká, že řidič nesmí řídit vozidlo, na kterém jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran.

Omezený výhled má na svědomí spoustu nehod, za špatně očištěné auto navíc hrozí pokuta.

Fotogalerie

Najít v hromadě sněhu před domem své auto a vyhrabat ho z ní je v těchto dnech často extrémní sportovní výkon. Ale přivstat si o pět minut dříve a omést auto od sněhu je opravdu potřeba. A nejen kvůli tomu, že za sněžnou čepici na střeše auta můžete dostat pokutu.

Povinností pro řidiče všech typů vozidel, která vjíždějí na veřejné komunikace, je očistit zasněžené, omrzlé, ale také zabahněné auto. Prvním důvodem pro nařízení je zajištění ničím nerušeného výhledu dopředu, dozadu i do stran, druhým pak ohrožení řidičů jedoucích za takto znečištěným vozidlem.

Než vyjedete, je třeba očistit na autě všechna okna - i zadní a boční, kterými řidič provoz sleduje. Nesmí se zapomenout ani na zpětná zrcátka a střechu vozu, na které řidiči často vozí sněhovou čepici. Stejně tak by měla jít dolů i vrstva sněhu na kapotě. Pokud řidič vozidlo řádně neočistí vystavuje se blokové pokutě až dva tisíce korun a sankci do 2 500 korun ve správním řízení.

Kvůli špatnému výhledu z vozidla riskujete ohrožení sebe i ostatních účastníků provozu. Sníh ze střechy totiž může v zatáčce odletět třeba na chodce nebo při brzdění zasype čelní sklo tak, že nic neuvidíte.

Vyškrabávání ‚tankových průzorů‘ v ledu a sněhu na oknech je také velmi nebezpečné, protože nemáte z auta rozhled. Omezený výhled také může být brán jako přitěžující okolnost v případě dopravní nehody. Je nutné také očistit světlomety, protože vrstva sněhu či ledu snižuje jejich svítivost.

Prašan, který necháte na střeše, sice po pár kilometrech odfoukne proud vzduchu, ale právě po tuto dobu ohrožujete řidiče za sebou, na které z vašeho vozu nepříjemně sněží. Sníh na vozidle také snižuje aerodynamiku a zvyšuje spotřebu automobilu.

Co říká český zákon?

§ 5 odst. 2 písm. i) a písm. j) zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích

Řidič nesmí:

řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh, které zabraňují výhledu z místa řidiče vpřed, vzad a do stran)

řídit vozidlo, na němž nebo na jehož nákladu je led, který by při uvolnění mohl ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích

V zimních měsících se mějte na pozoru před nákladními auty a autobusy, na vysokou střechu se řidič často nemá jak dostat, aby ji očistil. Především u vozidel s plachtovou střechou hrozí vytvoření kaluže vody, která snadno zmrzne v mohutný kus ledu. Během jízdy se může takový několikakilogramový kus uvolnit a způsobit vážné škody.

Čistou a čitelnou je třeba mít také registrační značku. Pokud nebude k přečtení, hrozí pokuta až 10 tisíc korun a zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok. Více k tématu čtěte tady.

Na dobrý výhled z vozu a bezpečnost na silnici v souvislosti se zasněženými auty pamatují i v cizině. Pokud vyjedete na hory do okolních zemí, pamatujte, že i tam rozdávají za neočištěné auto poměrně vysoké pokuty. Například v Německu mají pro takový případ pokut hned několik: první varovná pokuta je 25 eur (asi 635 korun). Tu tamní policie ukládá tomu, kdo vyjede se sněhem na karoserii vozidla. Pokud zasněžené auto ohrožuje ostatní účastníky provozu, zvyšuje se pokuta na 80 eur (asi 2030 korun), řidiči navíc nesmí pokračovat v jízdě, dokud si auto neočistí. Více o pokutách za neometené auto v dalších zemích čtěte zde.

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

OBRAZEM: Škodu Kamiq zachytili v lehkém maskování při testech v provozu

Maskovaný prototyp Škody Kamiq

Třetí auto na zvýšeném podvozku v podání Škody se představí na autosalonu v Ženevě začátkem března. Nejmenší crossover...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Najdete na iDNES.cz