Body sbírají hlavně muži. Nejčastějším přestupkem je vysoká rychlost

aktualizováno 
Nejčastějším dopravním přestupkem bylo loni překročení nejvyšší dovolené rychlosti o méně než dvacet kilometrů za hodinu. Takového přestupku se dopustila třetina všech bodovaných řidičů, což je více než 130 tisíc případů, oznámilo ministerstvo dopravy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Trestné body loni mělo na konci roku 480 000 motoristů, z toho osm procent jich nasbíralo 12 bodů a na rok jim tak byl odebrán řidičský průkaz.

Ministerstvo dopravy chystá změny v bodovém systému, překročení rychlosti o méně než 20 km/h by nově mělo být bez bodu.

Loni policisté evidovali přes 395 tisíc bodovaných přestupků. V Česku je podle údajů ministerstva registrováno 6,8 milionu řidičů, body tak mělo na konci roku evidováno sedm procent z nich. Vyplývá to z analýzy stavu bodového systému z loňského roku zpracovaného Centrem dopravního výzkumu.

Dvanáct bodů má na kontě dohromady skoro 40 tisíc řidičů, tedy přes 8 procent všech bodovaných řidičů. Nejčastěji mají ovšem řidiči dva body (170 tis. řidičů), následuje skupina se třemi body (107 tis. řidičů).

Největší skupinu bodovaných řidičů tvoří muži ve věku 44 let a řidičky ve věku 43 let. Body sbírali především muži, kteří tvoří 80 procent z celkového počtu motoristů s trestným bodem.

Druhým nejčastějším přestupkem na tuzemských silnicích loni byla jízda bez připoutání bezpečnostním pásem nebo ochranné přilby (66 000 přestupků), následovalo držení telefonu za jízdy (51 000 přestupků). Tyto přestupky tvořily více než polovinu všech bodovaných přestupků.

Čtvrtým bodovaným přestupkem bylo v loňském roce překročení rychlosti v obci o 20 km/h a více a pátým přestupkem překročení rychlosti o více než 10 km/h, ale méně než 30 km/h mimo obec. 

Následuje nedání přednosti v jízdě, výraznější překročení rychlosti, nezastavení na červenou nebo na pokyn „Stůj!“, ohrožení pod vlivem návykové látky nebo řízení vozidla bez příslušného řidičského oprávnění.

Ministerstvo dopravy letos navrhlo úpravu bodového systému, který by se měl zjednodušit na dvě sazby, a to čtyři a šest bodů. V současnosti hrozí za nejzávažnější přestupek sedm bodů. Nově budou body udělovány za nedodržení bezpečné vzdálenosti, což bude za čtyři body. 

Bez bodu by naopak mělo být překročení rychlosti do 19 km/h v obci a do 29 km/h mimo obec. V současnosti jsou za to udělovány dva body. Ostatní přestupky, za které jsou v současnosti udělovány body v bodovém systému, zůstávají, u některých se však změní jejich ohodnocení. Hranici 12 bodů pro odebrání řidičského průkazu plánuje ministerstvo zachovat.

Vedle toho chce ministerstvo i výrazně zvýšit pokuty za nejzávažnější přestupky. Například za zakázané vjetí na železniční přejezd by se měla maximální pokuta zvýšit pětinásobně na 25 000 korun, za držení telefonu během jízdy by pak místo současných 2 500 korun nově hrozilo až 10 000 korun. Nejvyšší pokuty za až 75 000 korun budou hrozit za řízení bez řidičského oprávnění (řidič není jeho držitelem) a se zadrženým technickým průkazem od vozidla.

Bodový systém začal v Česku platit 1. července 2006. Maximum 12 trestných bodů nasbíralo jen za prvních deset let jeho fungování 70 000 řidičů, tj. zhruba procento všech registrovaných šoférů.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz