Machři, bez kterých by Škodovka nebyla: tragický začátek, překotný dnešek

  • 26
Už je to třicet let, co se česká Škoda zasnoubila s koncernem Volkswagen. Automobilku na to připravoval manažer Ludvík Kalma. Není to však jediné jméno, které se navždy zapíše do novodobé historie české značky. Prolistujte seriál z úspěšné novodobé historie značky ilustrovaný příběhy osobností Škody. S koncem letoška se vše znovu zašmodrchalo.

Ludvík Kalma

Havarovaný automobil Škoda-Octavia, ve kterém 24. listopadu 1996 zahynul předseda představenstva a.s. Škoda Mladá Boleslav Ludvík Kalma.

Charismatický manažer Ludvík Kalma dostal za úkol zakomponovat značku Škoda do nadnárodního koncernu Volkswagen a svůj úkol zvládl bravurně za pět let. Pod jeho vedením se mladoboleslavská automobilka vrátila na světové trhy a smyla nelichotivý punc výrobce nespolehlivých aut „odněkud z Východu“.

Úspěšný rozlet Škody poznamenala tragédie

Tragický konec talentovaného manažera

Nová Škoda Octavia, dodnes nejdůležitější model automobilky, byla tehdy žhavou novinkou a Kalmovou „dcerou“. V listopadu 1996 se mu však stala osudnou. První předseda představenstva tragicky zahynul 24. listopadu 1996 ve svých 55 letech poté, co u Horusic na Táborsku narazil do kamionu, který uvázl v křižovatce.

Kalma řídil právě první generaci nové Octavie, tehdejší škodováckou žhavou novinku v provedení SLX s benzinovým motorem 1,8 litru. Jeho poznávací značka měla zelené znaky a písmeno F – pro takové espézetky tehdy na volných silnicích a dálnicích neplatily rychlostní limity. Havárii dlouho provázely spekulace, zda šlo skutečně o nešťastnou náhodu.

Od Kalmy po Schäfera

30 let Škodovky s Volkswagenem

Celý seriál najdete ZDE

Vratislav Kulhánek

Vratislav Kulhánek představuje Škodu Fabii Václavu Havlovi na zámku v Lánech.

Do nového tisíciletí dovedl mladoboleslavskou značku kamarád Ludvíka Kalmy a dávný známý z jihu Čech Vratislav Kulhánek. Modely, které dodnes nezestárly, vznikly za jeho éry pod šéfdesignérskou tužkou Dirka van Braeckela.

Kulhánkův úkol byl jasný: udržet směr, kterým značku nasměroval Kalma, a využít jedinečných příležitostí, jež se Škodě tehdy naskytly. Volkswagen byl ochoten do automobilky investovat a podělit se o tu nejmodernější techniku, to bylo výjimečné nejen v kontextu ostatních východoevropských značek (těch mála, co přežily).

Poslední Čech u vesla Škody

Vratislav Kulhánek

Nesmrtelnou fabii prohnal s Havlem u Lán (čtěte více).

Dnes sedmasedmdesátiletému Kulhánkovi je připisován velký podíl na rozšíření modelových řad značky. V roce 1999 představoval světu model Fabia. Malé auto, které je dnes právě po „oktávce“ druhým nejdůležitějším modelem Škody.

Wilfried Bockelmann

Wilfried Bockelmann

Německý manažer s blokem Wilfried Bockelmann byl tak trochu zapomenutým, Škoda mu přesto vděčí za mnohé: pomohl jí s Favoritem a odjížděl z ní v šestiválcovém superbu (všechna jeho auta byla červená). Právě tak moc se i díky němu značka proměnila. Nic neilustruje jeho působení v Boleslavi líp.

Pro Škodu prosadil nejen modely Fabia a Superb, ale nastartoval výrobu tříválcových motorů, vrátil značku do světa velkých rally a zachránil závod v Kvasinách. Díky němu závod v Kvasinách dostal novou montážní halu nebo lakovnu. Říct, že za svůj rozlet pod křídly VW vděčí Škoda právě Bockelmannovi, není vůbec nadnesené. Svět se to bohužel pořádně dozvěděl, až když na konci srpna 2017 zemřel.

Zapomenutý vizionář s blokem

Wilfried Bockelmann

Dal Škodě technický základ, na němž staví dodnes (čtěte zde).

Wilfried Bockelmann zůstal ve Škodě Auto do roku 2002 a kromě Fabie, Superbu a Kvasin zajistil třeba budoucnost vývoje agregátu v Boleslavi tím, že motorářům přinesl z koncernu úlohu vyvinout tříválcový motor a prosadil pro něj výstavbu nové haly, získal také vývoj a výrobu koncernové převodovky a nechal vybudovat nové konstrukční centrum.

Detlef Wittig

Škoda Tudor

Nejodvážnější škodovky vznikaly v Boleslavi v novém tisíciletí za štace Detlefa Ernsta Wittiga, který do nejužšího vedení značky nastoupil v roce 1995. Wittig měl štěstí být u toho, když Škoda představila Octavii. Ta byla po rustikální Felicii opravdovým milníkem automobilky.

„Škodovku jsme proměnili v podnik vyrábějící své výrobky s vysokým technologickým standardem, v nejvyšší kvalitě a s nízkými náklady, čímž zákazníkům dává vysokou funkčnost a velkou protihodnotu. Na trhu tak přebírá roli protiváhy vůči výrobcům z Dálného východu, zejména pak korejským, malajsijským a japonským.“

Světoběžník, který dal Škodovce první SUV

Detlef Wittig

Za jeho druhé štace v Boleslavi vznikaly v novém tisíciletí nejodvážnější škodovky. Čtěte dále.

Wittig stál u mnoha velmi důležitých rozhodnutí automobilky. Tím, které bylo jednoznačně nejdůležitější pro další rozlet a dnešní pozici značky, je Yeti. Pravda, Škoda tento dodnes ceněný model, který pro značku znamenal velmi úspěšný vstup do kategorie SUV, jež dnes vládne prodejům, uvedla na trh v roce 2009, tedy dva roky po Wittigově odchodu z Mladé Boleslavi, ovšem právě v jeho éře se o osudu Yetiho rozhodlo. A pak je tu bláznivý Roomster, frčící na tehdy módní vlně malých MPV, který byl ještě větším šokem pro publikum, když se představil v sériové podobě.

Reinhard Jung

Škoda Joyster

Nejméně viditelným šéfem v novodobé historii automobilky byl zřejmě Reinhard Jung. Prvního října 2007 převzal ve Škodovce klíče od šéfovské kanceláře od Detlefa Wittiga, který zanechal v historii značky hlubokou stopu. Klidné tři roky to však rozhodně nebyly, i když přebíral Škodovku dobře nastartovanou.

Na začátku roku 2007 byla Škoda Auto dokonce nejziskovější divizí koncernu. Jenže přišel rok 2008 a v Americe tou dobou začínala hlásit problémy banka Lehman Brothers. Na podzim 2008 doplula velká ekonomická krize i do Evropy. V té době se pevné semknutí koncernu Volkswagen projevilo jako stěžejní. Jung tou dobou na autosalonu v Paříži představoval faceliftovanou octavii druhé generace s kontroverzními výrazně zvětšenými a zaoblenými předními lampami. To byly radosti.

Nenápadný šéf a jeho perné krizové roky

Reinhard Jung

Ze škodováckých šéfů v novodobé historii značky pod křídly Volkswagenu asi nejméně viditelný. Klidné tři roky to však rozhodně nebyly. Třeba musel obhajovat moc dobrého superba. Čtěte dále.

Starosti přišly brzy poté. Už na přelomu let 2008 a 2009 byla Škoda nucena omezit výrobu na čtyři dny v týdnu. Německý koncern však krizi ustál a dá se říci, že z ní vzešel posílen. I se Škodou. Do éry Reinharda Junga patří ještě další důležitá Škodovka, Superb druhé generace. Jeho design je dílem týmu tehdy vedeného Jensem Manskem.

Jozef Kabaň

Jozef Kabaň

Jednou z nejzářivějších hvězd současného autodesignu je neuvěřitelně talentovaný a pracovitý, ale stejnou měrou paličatý slovenský designér Jozef Kabaň. Za mnohé Škodovce vděčí a Škodovka vděčí za mnohé jemu. Poprvé se jméno rodáka z Námestova objevilo v Mladé Boleslavi začátkem devadesátých let. Tehdy osmnáctiletý Jozef Kabaň přihlásil do soutěže vyhlášené Škodou Auto svůj návrh klasického sedanu.

On i okolí to rychle pochopili: je dobrý; místo na slunci chce hlavně pro sebe. Jako jeden z mála má dnes ovšem fyzickou i mentální kapacitu na to, aby vytvořil celé auto, které chápe a vytvoří komplexně. Jozef Kabaň skvěle vnímal charakter a pozici značky. S delikátní vnímavostí ji posunul od „jednoduchých“ škodovek výš, ale přesně o tolik, aby se neodcizily praktickému a dostupnému autu. Je to jednoduchá krása bez ozdob.

Nesnesitelný génius

Jozef Kabaň

Fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z nejzářivějších hvězd dnešního autodesignu. Za mnohé Škodovce vděčí a Škodovka vděčí za mnohé jemu. Čtěte dále.

Tvář moderním škodovkám Kabaň dával téměř deset let. Vedení ateliéru v Mladé Boleslavi převzal v roce 2008, kdy automobilku vedl Reinhard Jung. A svůj vstup pojal ve velkém stylu. V roce 2011 přišel se studií Vision D. Ta byla slabikářem slohu, se kterým značka slaví úspěchy dodnes. Zřetelný, čistý „kubistický“ styl Škody je jednoznačně identifikovatelný. Jen málo automobilek má dnes tak silnou genetiku jako Škoda a čerpá z ní i aktuální designérský jazyk.

Jeho odchod byl náhlý, nečekaný a dost překotný. Boleslav ovšem Kabaň neopustil. Kromě toho, že tam má dům, Škoda dnes vyrábí „jeho“ modely Kodiaq, Karoq a Superb (podle mnohých nejkrásnější sériovou škodovku novodobé historie).

Winfried Vahland

Winfried Vahland

Winfried Vahland byl opravdový šéf. Jeho éra znamenala pro Škodovku roky rozvoje, ofenzívy. Značka nabrala drajv, ze kterého čerpá dodnes. Vahland začínal u konkurence. Se Škodou se seznámil v srpnu 2002, kdy byl jmenován členem představenstva, o rok později byl povýšen do funkce místopředsedy. Jeho nová kariéra se rozeběhla v září 2010, kdy se z čínské mise vrátil do Mladé Boleslavi, aby převzal po Reinhardu Jungovi funkci předsedy představenstva Škody.

Po svém předchůdci převzal automobilku zotavenou po celosvětové ekonomické krizi. Škoda tehdy měla nového Yetiho, který se trefil do chutí publika a zachytil v pravou chvíli nastupující SUV mánii. K tomu automobilka pracovala na kontinuitě modelové řady – jelo se po kolejích jménem Fabia a Octavia, které se pravidelně obměňují a občerstvují bez ohledu na to, kdo je u kormidla.

Pevná ruka, která Škodě prospěla

Winfried Vahland

Z rozhodnutí drsného šéfa těží dodnes. Čtěte více.

Po šumech okolo nástupce Superbu právě Vahlandovo vedení dovedlo do produkce aktuální provedení této vlajkové lodi, která patří k nejkrásnějším škodovkám současnosti. Vahland Superb představoval v březnu 2015 na autosalonu v Ženevě. Na opačný konec nabídky se přiřadilo v roce 2011 malinké Citigo.

Vahland byl jako šéf absolutně nekompromisní, nebál se rozhodovat a byl extrémně náročný. Byl pro Škodovku tím pravým mužem pro ten správný moment, kdy mohl značce udat směr a pomoci jí. A pomohl. Zasvěcení říkají, že z jeho rozhodnutí čerpá značka dodnes. Obrovskou výhodou byla jeho ekonomická erudice. Vahland dal světu Škody také Kodiaqa. Největší mladoboleslavký (přesněji kvasinský) crossover představil spolu s SUV ofenzívou v září 2016 Vahlandův nástupce Bernhard Maier.

Bernhard Maier

Bernhard Maier

Pro Bernharda Maiera to možná byl spíš povolávací rozkaz než nabídka. Měl za úkol vést Škodu. Odlišnější místo asi manažer značky Porsche dostat nemohl. Ale v době po aféře dieselgate, kdy se celá skupina Volkswagen potřebovala očistit po skandálu s odhalenými manipulacemi s testy emisí, to byla pro Maiera výzva.

Nikdy to nepřizná, ale moc se mu asi nechtělo. Přeci jen je mainstreamová značka generující zisk z objemů něco jiného než Porsche, které na jednom prodaném autě vydělá tolik, co Škoda na stovce fabií. Těžko říci, nakolik Bernhardu Maierovi přirostla Škodovka k srdci, každopádně se své role ujal se ctí. Fešák s okouzlujícím úsměvem a obrovským charismatem se stal opravdovou tváří značky. Na autosalonech se obešel bez předřečníků, nové modely prezentoval se suverenitou školeného moderátora.

Miláček publika v čele Škody odmítal poslušnost

Bernhard Maier

Miláček publika v čele Škody odmítal poslušnost. Padáka dostal až po boji. Čtěte dále.

Bernhard Maier si ze Züffenhausenu do Mladé Boleslavi přinesl sousloví „produktová ofenziva“; světu představil Kodiaq, Karoq i Kamiq. Trio SUV, které dnes patří k pilířům značky. Maierova Škoda také zabrala v digitalizaci a konektivitě. O čtvrté generaci Octavie už řeč byla, k ní Scala, jež nahradila model Rapid. A konečně Enyaq: podle nepotvrzených informací ze zákulisí jsou právě jména posledních dvou jmenovaných modelů (Scala a Enyaq) z Maierovy hlavy. Právě elektrické SUV, posla nové éry značky, ovšem už Maier v pražské světové premiéře nepředstavil, Enyaqa odhalil až jeho nástupce. Spory se svým šéfem odnesl Bernhard Maier v koronavirovém roce 2020.

Martin Hrdlička

Martin Hrdlička představuje speciální aerodynamické kryty na kolech Škody Kodiaq RS.

Petrovi Hrdličkovi už dávno po právu přiřkli titul „otec Favorita“. A Martin, dnešní šéf vývoje podvozku a agregátu automobilky v Mladé Boleslavi, je jeho synem; takže má bratra Favorita. Se Škodou je odjakživa. Kariéru začal na počátku devadesátých let, tehdy ho vedl a do tajů vývoje aut zasvěcoval Jan Nepomucký, další legenda konstrukčního oddělení Škody a jeho strýc.

Na kontě má patenty, které Škodovka, potažmo koncern Volkswagen využívá a těží z nich. Nejnověji je spolupodepsán pod geniálně jednoduchým nápadem na speciální kryty, které zlepšují aerodynamiku ráfků nově faceliftované Škody Kodiaq.

Dává škodovkám duši a nápady

Martin Hrdlička

Se Škodou je odjakživa. Kariéru začal na počátku devadesátých let, je to legenda uznávaná v celém koncernu VW. Čtěte dále.

Ve svých začátcích ve Škodovce, které se víceméně překrývají s převzetím značky Volkswagenem, pracoval na brzdách. A tehdy tvořil vnitrokoncernovou metodiku na testování životnosti a výkonu brzdové soustavy. Vymýšlel testy na slavném padáku z Grossglockneru, kde se podle jeho metodiky testují brzdy škodovek a nejen jich dodnes. Vyvíjel první čtyřkanálové ABS v koncernu a vůbec první ABS pro vozy Škoda. A možná i díky tomu je dnes česká značka specialistou na některé disciplíny týkající se brzd v rámci celého koncernu VW pro celý svět.

Thomas Schäfer

Předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer

Thomas Schäfer toho za rok čtvrt v šéfovském křesle v Mladé Boleslavi stihl a zažil víc, než by si sám asi přál. Stylem vystupování i chování k podřízeným se od svých bezprostředních předchůdců na velitelském můstku Škody liší. Razí přívětivý, týmový styl vedení. Chce s lidmi komunikovat napřímo, vrchnostenské manýry u něj nenajdete.

Jeho nástup do Mladé Boleslavi byl víc než dramatický, přesně měsíc po nástupu do funkce představoval světu v Praze start nové éry Škody zhmotněný v elektrickém SUV Enyaq, prvním čistě bateriovém modelu značky (čtěte zde). Předsedou představenstva Škody Auto ho zvolili v pondělí 3. srpna 2020. Německý inženýr se zkušenostmi z Daimleru a vrcholný manažer Volkswagenu v Jižní Africe se funkce ujal s okamžitou platností.

Škodě naplánoval elektrifikaci

Thomas Schäfer

Profil Thomase Schäfera z léta letošního roku čtěte zde.

Koncem letních prázdnin musel Schäfer oznámit, že původně vybojované pokračování modelu Fabie Combi musela automobilka „odpískat“. Vše vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz (čtěte zde). 

Hlavním úkolem Schäfera bylo pozměnit další fungování automobilky. A to se stalo: koncem června představil svou novou strategii pro značku, jmenuje se Next Level – Škoda Strategy 2030. Výhledem je zvýšení podílu elektromobilů na prodejích v Evropě na padesát až sedmdesát procent. Nyní je to méně než pět procent. Kvůli tomu chystá do příští dekády představit nejméně tři další čistě elektrické modely, které budou cenou i velikostí pod modelem Enyaq.

Začátkem prosince ovšem nabrala kariéra Thomase Schäfera nový směr. V průběhu příštího roku Mladou Boleslav opustí a přestěhuje se do Wolfsburgu vést hlavní značku německého koncernu Volkswagen. Zároveň se stane členem představenstva celé skupiny VW. Podrobnosti čtěte zde. Schäfer zanechává ve Škodě velmi dobrý dojem, šéf odborářů automobilky mu věští velkou budoucnost (čtěte zde).