Nejdražší facelift v historii Škody. Kodiaq má novou tvář a nový motor

Kodiaq, největší a aktuálně nejstarší SUV Škody má novou tvář a kompletně přepracované provedení RS. Je to nejnákladnější facelift v historii značky, říká František Drábek, muž, který má celý projekt Kodiaqa na starosti. Dnes už žije jeho nástupcem, ovšem jeho aktuální provedení mu dělá obrovskou radost.

Vždyť jich Škodovka ve čtyřech fabrikách (Kvasiny, čínské Čchang-ša, indický Aurangabád a ruský Nižnij Novgorod) vyrobila od února 2017 přes 620 tisíc.

Na pohled se příď změnila hlavně graficky, světla jsou nižší, kapota je víc přetáhlá dopředu ke snížené více vzpřímené masce, přemodelovaný je také nárazník. Martin Hrdlička, šéf vývoje pohonu ovšem vysvětluje, proč Drábek mluví o tom, že to je „drahý facelift“. Kompletně celá příď se kvůli novým dílům a odlišné aerodynamice musela ladit znova - chlazení, crashtesty a další věci. A to stojí desítky, možná stovky milionů.

Za předním nárazníkem má kodiaq už od letošního (předfaceliftového) modelového roku kompaktor, díl dokonale utěsňující partie směrem k motoru a podběhům kol. Konstruktéři díky němu lépe pracují s prouděním vzduchu přídí, motorovým prostorem a k brzdám. Tento vynález je chloubou škodováků už od aktuální Octavie.

Kodiaq nově dostává také speciální svislé průduchy na bocích předního nárazníku, které usměrňují proudění vzduchu k podběhům kol. Vytvoří jakýsi neviditelný vnější kryt celého výřezu kola, kde se jinak tvoří nežádoucí turbulence, takže pak vzduch v těchto partiích lépe obtéká karoserii. Na upřesněnou dodejme, že s tímto prvkem u Škodovky poprvé přišla Scala.

Škoda Kodiaq RS

Nejvýraznější technickou změnou kodiaqa je kromě nové přídě ovšem nový motor. RSo vyměnilo TDI za benzin. To znamená oproti dosavadním 240 koním pět koní výkonu navíc, ale taky méně newtonmetrů, zato vyšší maximálku. „Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá verze RS za 6,5 s, což oproti předchozímu modelu představuje zlepšení o 0,4 s. Maximální rychlost činí 234 km/h, což je o 9 km/h více než u předchůdce,“ vypočítává mluvčí značky Zdeněk Štěpánek.

Z nejrychlejšího kodiaqa je teď pocitově jiné auto. Radostněji mění směr a působí lehčím dojmem. Čísla to potvrzují, benzinový motor je o šedesát kilogramů lehčí než TDI, díky nižšímu točivému momentu mohli použít jinou dvouspojkovou převodovku (stále má mokré spojky), ta společně s novou rozvodovkou ušetřila dalších pět kilogramů. To se na ochotě předku zatáčet projeví. Kromě toho museli předělat výfukový systém, aby sportovně zvučel. RSo má samozřejmě také nový vlastní specifický přední nárazník.

RSo je pro model Kodiaq velmi důležité, od září 2018, kdy ho představili, jich vyjelo přes dvacet tisíc. Jsou trhy, kde tvořilo toto provedení velkou část prodejů, rekordmanem je Lucembursko se 44procentním podílem, novozélandský trh jich prodává 41 procent, německý dvacet, švýcarský pětadvacet a český 16 procent.

Martin Hrdlička teď jezdí už pátým Kodiaqem RS v pořadí, vyhovuje mu, líbí se mu, jak jezdí. Mohl by si vybrat vlastně jakoukoliv škodovku z nabídky, ale jako služební volí právě největší SUV značky, i to naznačuje, jaká škodovka v nabídce je dnes možná ta nejlepší.

Proč skončilo TDI? Výměna pod kapotou RSa byla kromě emisí vynucena také atmosférou v Evropě, diesely mají tak pošramocenou pověst, že je jejich ústup ze scény doslova překotný. Kromě jakési „společenské neakceptovatelnosti“ je také ubíjejí emisní předpisy, kterým dokážou konstruktéři dostát jen s maximálním vypětím sil a především extrémně drahými technologiemi.

Při prvním svezení jsme v kopcovitém terénu jeli s Kodiaqem RS s přeplňovaným benzínovým dvoulitrovým čtyřválcem aboslutně předpisově za osm a půl litru benzinu, při trochu svižnější jízdě to bylo o litr víc.

Newtonmetry, kterými razantně cvičilo TDI s RSovým kodiaqem dosud,  mu nakonec nechybí. Nově to s TSI pod kapotou vynahrazuje lehkostí a obratností. A i tabulky říkají, že RSovému kodiaqu převýchova prospěla, sprint z nuly na sotvku teď zvládá za 6,5 sekundy, tedy o čtyři desetiny rychleji.

Další nabídka motorů obsahuje benziňáky 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k) a naftové motory 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k). Základní motor 1,5 TSI se jako jediný pojí se šestistupňovou manuální převodovkou a je dodáván výhradně s pohonem předních kol. U všech ostatních verzí je součástí standardní výbavy sedmistupňová automatická převodovka DSG. U motorů s výkonem od 140 kW (190 k) je součástí standardní výbavy také pohon všech kol.

Motor 1,5 TSI je vybaven technologií aktivního řízení válců (ACT), která při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a snižuje tak spotřebu. U motorů TDI se objevuje systém Twin Dosing, který díky optimalizaci systému úpravy výfukových plynů SCR se dvěma katalyzátory vypouští oba naftové motory generace Evo až o 80 % méně oxidů dusíku (NOx). Systém vstřikuje činidlo AdBlue před dva SCR katalyzátory, které jsou řazené za sebou.

Oproti předchozím motorům byla optimalizována kliková hřídel a provedeny změny ve vedení výfukových plynů, v turbodmychadle, vstřikovací soustavě a systému řízení provozní teploty motoru, což vede ke snížení spotřeby. Výkonnější varianta naftového motoru má také lehčí písty z hliníkové slitiny a turbodmychadlo chlazené vodou.

Škoda Kodiaq RS
Škoda Kodiaq RS

František Drábek zdůrazňuje nový tvar světel. Součástí standardní výbavy jsou ve „full LED“ provedení. Novinkou jsou příplatkové světlomety s matrix technologií a full-led zadní lampy. Osmnácti až dvacetipalcové ráfky jsou nově v nabídce v provedení se snímatelnými aerodynamickými kryty, které snižují o pár kapek spotřebu, a tím i emise.

Nový přední a zadní nárazník doplňuje nový černě lakovaný střešní spoiler s finlety po stranách, které snižují odpor vzduchu. V interiéru je nejvýraznější změnou nový volant.

Škodováci vyzdvihují kromě nových dekorů nebo jemných úprav grafiky displejů a dalších drobností prošívání na hraně palubní desky. I to je z pohledu faceliftu nebývalý luxus, nový materiál a šev na přístrojovce znamená totiž další investice do různých testů jak životnostních, tak bezpečnostních.

Výraznou novinkou je možnost poprvé u kodiaqu připlatit za elektricky nastavitelná ergonomická přední sedadla čalouněna perforovanou kůží, která nabídnou odvětrávání a masážní funkci. Pro výbavový stupeň Style jsou na přání dostupná ekologická sedadla s potahy z veganských recyklovaných materiálů. Kodiaq je také jediná škodovka v nabídce, která umí mít až sedm míst.

Občerstvený kodiaq je k mání od července za cenu od 799 900 korun. Nejdražší je RSo, které startuje na 1 249 900 korunách. Automobilka nabízí kodiaq na přibližně 60 trzích po celém světě. Martin Jahn, od letošního března (staro)nový člen představenstva značky zodpovědný za oblast prodeje a marketingu zdůrazňuje, že Kodiaq je jeden z nejdůležitějších modelů značky. Protože patří do velmi nabitého segmentu, jehož prodeje se za poslední dekádu jen v Evropě ztrojnásobily (z milionu na tři), znamená pro Škodu Kodiaq mnoho. Podle Jahna také symbolizuje přerod značky. „V roce 2020 tvořil podíl modelů kategorie SUV na celkových dodávkách vozů značky téměř 40 procent,“ dodává Martin Jahn.

Aktuálně nabízí značka na celém světě osm modelů na zvýšeném podvozku, nejmladším je letošní novinka pro indický trh jménem Kushaq.

Nejčtenější

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

Premium

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení. Elektromobily jsou méně náchylné k poruchám než auta se spalovacími motory. Největším potížistou jsou...

ANALÝZA: Maroko je rájem výrobců aut. Německá honorace spěje k záhubě

Premium

Proč domácí výroba automobilů v Německu upadá? Důvodem není jen všeobecný propad trhu, tlak čínských automobilek nebo celní smrště amerického prezidenta Trumpa. Tím nejsilnějším argumentem je výše...

20. května 2025

Prozkoumejte elektrickou Cupru Raval. Španělé z ní postaví i Škodu

Barcelona (od zpravodaje iDNES.cz) Cupra chystá na rok 2026 premiéru nového malého elektromobilu. Malý bateriový hatchback dostane dvojčata pod značkami VW a Škoda, vyvíjejí a vyrobí ho ve Španělsku pod dohledem Seatu. Osvalený Raval...

20. května 2025,  aktualizováno  12:25

Hledá se šampion autobazarů. Ojeté auto roku volí zákazníci

Octavia, nebo Peugeot 308? Golf, či Astra? Trojkové BMW, nebo VW Passat? Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily vyhlásil netradiční anketu, hledá se ojeté auto roku. V...

20. května 2025

Novodobí zelení komunisté nám chtějí vzít auta, varoval Turek na srazu

Exkluzivně

V království miliardáře Richarda Chlada ve středočeských Všenorech se konalo další setkání Smažák & Káry. Na sraz aut, ve kterém byla hlavními hvězdami garáž Chladových skvostů, dorazil také...

19. května 2025  8:07

Rollse z bazaru se nebojte, jen pokud jste milionáři. Servis stojí majlant

Premium

Jsou luxusní auta, a pak je Rolls-Royce. Ikonická britská automobilka funguje velmi úspěšně pod křídly BMW a díky poměrně velké autonomii, co do vývoje a konstrukce vozů, si zachovává vlastní...

19. května 2025

KVÍZ: Jaký nový motocykl má Petr Pavel a ve kterém autě najdete žraloka?

V dubnu jsme pro vás v rubrice Auto přichystali opět řadu zajímavých článků o automobilech, motocyklech a všem okolo nich. V našem kvízu pozorného čtenáře si můžete vyzkoušet, jak pozorně jste je...

vydáno 19. května 2025

Tuto perlu art deca nikdy neuvidíte. Leží v chuďoučké Severní Koreji Afriky

Čerpací stanice dnes odráží extrahovanou funkčnost. Hodnotit u nich můžeme jen čistotu toalet a přístup obsluhy. Všimneme si jich tehdy, když potřebujeme natankovat, a v paměti si obvykle zvláštní...

18. května 2025

Stop pro stop-start v USA. Trump chce vypnout nejotravnější pomoc v autech

Trumpova administrativa si chce posvítit na systém stop-start v autech. A rozjíždí další kolo kulturní války. Spadeno má zejména na progresivistickou Kalifornii, kterou by ráda srovnala do latě....

18. května 2025

Jednoduchý úkol s velkým dopadem. Proč nezanedbávat kontrolu tlaku v pneumatikách

Přestože řada motoristů každoročně řeší přezouvání a nákupy pneumatik, na pravidelnou údržbu už jich velká část zapomíná. Tlak v pneumatikách vašeho vozu je ovšem vhodné ověřovat alespoň jednou za...

17. května 2025

Češi si často neumějí vybrat správné kolo. Na co se zaměřit a jak si neublížit

Výběr správné velikosti je při pořizování jízdního kola často podceňovaná disciplína. Letmý pohled u cyklostezky říká, že možná víc než polovina jezdců má kolo špatné velikosti nebo ho mají špatně...

17. května 2025

Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila
Vůně ranní rosy, květin a pohody. Ranní Louka od Manufaktury nás okouzlila

Lehká, svěží a plná přírody – taková je parfémová voda Ranní Louka od Manufaktury, kterou jsme v naší redakci měly možnost otestovat. Proč se hodí...

Manželům začal hluk vadit dodatečně, spor s autodromem Most nekončí

Manželé bydlící jen kousek od mosteckého autodromu si roky stěžují na přílišný hluk. Vše skončilo u soudu, který jim, pro některé překvapivě, dal za pravdu. Zástupci okruhu se hodlají dovolat k...

17. května 2025

Prezident zná cestu do Lán nejlíp. Závod harleyářů vyhrál na motorce z Číny

Pátý ročník charitativního závodu Harley-Davidson Praha pro Nedoklubko Challenge 2025 startoval z Prahy a už po třetí končil na Lánech. Nejkratší možná trasa měřila 150 km. Závod se totiž nejede na...

17. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.