Neděle 25. července 2021, svátek má Jakub
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. července 2021 Jakub

Škoda představila velké elektrické SUV. Enyaq startuje cenou nad milionem

  12:30aktualizováno  2. září 7:16
Enyaq iV je symbolem nové éry Škody, aspoň tak to vidí v Mladé Boleslavi. Velký elektrický crossover se představil ve světové premiéře v Praze. Se základní cenovkou 1 059 900 je to nejdražší Škoda.

Škodu Enyaq představil nový předseda představenstva značky Thomas Schäfer, který zároveň oznámil, že nový elektromobil se stane jeho služebním vozem.

Thomas Schäfer uvítal na premiéře nového elektromobilu ministry české vlády v čele s premiérem Andrejem Babišem, se kterým se sešel v uplynulém týdnu (čtěte zde).

„Mám důvěru ve škodovku. A jsem si jistý, že to nejlepší je ještě před námi. Škoda je ve skvělé situaci,“ prohlásil optimisticky nový šéf automobilky, který do Mladé Boleslavi nastoupil před necelým měsícem.

„Enyaq iV je opravdovým přelomem pro Škodu,“ řekl Schäfer. Je symbolem nové éry Škody, aspoň tak to vidí v Mladé Boleslavi. „V následujícím období se zaměříme na elektrifikaci a digitalizaci,“ zopakoval Schäfer (čtěte zde).

„Uvedení bateriového elektromobilu odpovídá celkové strategii koncernu VW, která jednoznačně vsadila na rozvoj elektromobility a pod tlakem regulace jej logicky zvolila jako jedinou cestu rychlého snižování průměrných emisí CO2 zaregistrovaných vozů,“ vysvětluje Petr Knap z EY. „Plug-in hybridní i čistě bateriové automobily budou představovat minimálně střednědobě jeden ze zásadních pilířů její nabídky.“

Výroba vedle octavie

Auto, které si jméno vypůjčilo z irštiny (slovo enya znamená „zdroj života“), má být prvním krokem značky k elektromobilitě ve velkém; aktuálně má Škoda v nabídce malé Citigo, které je v bateriovém provedení modifikací modelu se spalovacím motorem. Vyrábí se ovšem jen v omezeném množství kvůli nedostatku akumulátorů. Enyaq bude tedy první auto značky na čistě elektrické platformě MEB, kterou pro bateriová auta vyvinul koncern Volkswagen.

Škoda Enyaq iV v číslech

  • délka x výška x šířka x rozvor (mm): 4 649 x 1 616 x 1 879 x 2 765 
  • objem kufru: 585 - 1711 litrů
  • kapacita baterie (brutto/netto): 55 kWh / 52 kWh, 62 kWh / 58 kWh, 82 kWh / 77 kWh
  • maximální výkon/moment (kW/Nm): 109/220, 132/310, 150/310, 195/425, 225/460 (RS)
  • zrychlení 0–100 km/h (s): 11,5 - 6,2
  • dojezd (WLTP): 340 - 500 km
  • maximální rychlost: 160 km/h (RS - 180 km/h)
  • základní cena: 1 059 900 Kč

Elektrický crossover dorazí ve dvou karosářských verzích, kromě bachratého crossoveru taky s malým odstupem s ladnější kupé-zádí. Vždy bude ovšem maximálně pětimístný, o sedmimístné verzi s polohovatelnými sedadly druhé řady se zpočátku uvažovalo, ale nakonec tuto variantu zavrhli. Základem je pohon zadních kol (4x4 za příplatek), k němu se Škoda vrací po třiceti letech.

„Enyaq se bude vyrábět v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi. Bude se tak jednat o jediný závod v Evropě mimo Německo, kde se vyrábí vozy na bázi MEB,“ říká Thomas Schäfer. To bude unikum: na jedné lince se budou střídat čistě bateriová auta s konvenčním modelem se spalovacím motorem. Dvě úplně odlišná auta na zcela odlišných platformách a jinou architekturou (předokolka vs. zadokolka). Škodovka tak bude moci flexibilně upravovat poměr výroby modelů podle poptávky. V Boleslavi si pro něj také sami budou kompletovat akumulátory z článků dodávaných z Polska od společnosti LG Chem.

Do úprav výrobní linky pro nový model Škoda investovala v posledním roce 32 milionů eur, tedy asi 840 milionů korun.  Je to jediná výrobní linka v celém koncernu, která umožňuje paralelní výrobu vozů na konvenční platformě MQB a elektrické MEB.

„Modulární platforma pro elektromobily je skvělým technickým základem čistě elektrických vozů značky Škoda. Nabízí různé možnosti kombinací kapacity baterie a výkonu elektromotoru. Také nám umožňuje v budoucnu vyvíjet další vozy,“ říká Christian Strube, člen představenstva Škody odpovědný za oblast technického vývoje.

Enyaq bude mít také provedení s pohonem všech kol, automobilka slibuje reálný dojezd až pět set kilometrů v konfiguraci s největším balíkem baterií. Vůz nabídne pět různých výkonnostních variant a tři velikosti baterií, které v závislosti na konkrétní verzi pohání zadní, nebo všechna kola. V prototypu Škody Enyaq už jsme se svezli (čtěte zde).

Nebude mít konkurenta

Enyaq bude definicí crossoveru – navenek mohutný, majestátní jako SUV, uvnitř prostorný. Je o šest centimetrů kratší než Kodiaq a taky o něco nižší. S délkou 4,64 metru pasuje mezi Octavii a model Kodiaq, a to i místem uvnitř.

Elektromobily začíná nabízet množství značek, Škoda ovšem svou čistě elektrickou prvotinu vymyslela šikovně tak, že alespoň zpočátku nebude mít žádného přímého soupeře. Ti jsou buď dražší, menší nebo mají jiný typ karoserie – nejsou to crossovery. Velikostí a využitelností je Enyaqu nejbližší Kodiaq.

„Jedná se o velmi chytrý tah: zvýšená konstrukce je vhodná pro elektrifikaci, protože umožňuje snadnou zástavbu baterie. Zároveň v tomto segmentu konkurence v podstatě neexistuje. To by mohlo rezonovat na cílových trzích, jako je Nizozemsko, Norsko nebo Dánsko. Tedy v zemích, kde už dnes tvoří elektromobily tržní podíl mezi 15 a 20 procenty, ale zároveň jsou k dostání hlavně menší auta do města a větší výběr prostorných vozů chybí,“ všímá si Pavel Štefek, expert na automobilový průmysl a partner PwC ČR.

Protože u aut do zásuvky tvoří 40 procent ceny baterie, bude vybavenost Enyaqu navázána na jejich kapacitu – vyšší kapacita, a tedy delší dojezd, bude spojena s bohatší výbavou. Tak se cena za baterky do celkové částky lépe schová.

Startuje nad milionem

Ceník začíná částkou 1 059 900 Kč, to je víc, než se čekalo. Je to kvůli tomu, že na český trh nedorazí provedení s nejmenším 55kWh akumulátorem, k mání budou 62 a 82kWh verze s delšími dojezdy (340–500 km). Na západoevropských trzích zákazníci na nákupu elektrického vozu dostávají dotace (v Německu 9000 eur – 235 000 Kč), v Česku ovšem výraznější podporu elektrovozy nemají.

Naučí se parkovat

Zaujalo nás

  • Systém automatického parkování, který v současné verzi umí Enyaq iV zaparkovat do příčných i podélných parkovacích míst, přičemž z podélných dokáže také vyjet. Budoucí verze tohoto asistentu bude umět také automaticky brzdit a zabránit případným střetům s chodci nebo objekty. Ještě pokročilejší je funkce parkování na dálku, která slouží k zaparkování a vyparkování vozu do a z úzké řady podélně nebo příčně stojících vozidel, přičemž řidič ovládá vůz na dálku pomocí aplikace v mobilním telefonu. Asistent samočinně ovládá řízení a také brzdění. Automatické parkování doplňuje nová funkce "trénované parkování". Řidič nejprve provede první parkovací manévr na často používané parkovací místo sám, například na úzkém, klikatém vjezdu k domu. Systém si celou trasu ukládá do paměti, aby podle toho mohl příště vůz po stisknutí tlačítka navést na parkovací místo zcela automaticky. Asistent ovládá řízení a brzdění a zabraňuje kolizím.
  • Novým trendem autoprůmyslu jsou zajímavé ekologické materiály. V Enyaqu tak najdeme speciální potahovou látku, která obsahuje 30-49,9 % přírodní vlny, zbylých 60 % potahu sedadel tvoří polyester z recyklovaných PET lahví. Interiér "ecoSuite" zase nabízí kůži v koňakové barvě, k jejímuž vyčinění se namísto chemikálií používá extrakt z listů olivovníku.
  • Samostatně stojící, centrální obrazovka ohromí velkým 13" displejem, který je největší v aktuálních škodovkách. Nabízí personalizované režimy zobrazení a lze ji ovládat dotykem, pomocí posuvné lišty, gesty podobně jako u mobilního telefonu, pohybem ruky nebo také pomocí digitální asistentky Laury, která rozumí celkem 15 jazykům, v šesti z nich také vysloveným celým větám.
  • Stálé připojení k internetu pomocí zabudované karty eSIM umožňuje mnoho funkcí, které nabízí online podporu. Dopravní informace a plánování tras z navigace tak používají online data. A také specifické funkce pro elektrickou trakci. Řidič tak může na dálku ovládat nabíjení baterie, zapnout klimatizaci ještě před začátkem cesty nebo si ukládat do paměti časy plánovaných odjezdů. Připojení k internetu také umožňuje aktualizovat mapové podklady a software systému „vzduchem”.
  • Ceník bude jednodušší, je založený na stupních výbavy (Studio - Loft - Lodge - Lounge - Suite - Eco-suite) a k nim dokupovaných paketech (má jich být deset). Minimum výbavy se bude doobjednávat po jednotlivých položkách.

„O revoluci slýcháme téměř pokaždé, kdy je na trh uváděn nový elektromobil, ale dosud stále nepřišla. Zatím tento segment, jemuž doteď dominuje americká Tesla, spotřebitelsky zajímavý příliš není,“ komentuje aktuální situaci na trhu Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA AUTO.

Enyaq iV nabízí pohon zadních nebo všech kol a pět výkonnostních stupňů. Na vrcholu bude provedení RS s raketovým zrychlením, které je první sériovou škodovkou s výkonem 300 koní a 460 Nm (elektromotory jsou stále stejné), a rozparádí dvoutunový elektromobil na stovku za 6,2 sekundy. Pro srovnání: normální Enyaq s největší baterkou je na stovce za 8,6 s.

Hodnoty výkonu pohonného ústrojí nejsou u elektromobilů tak moc sledované jako u dnešních aut, ta elektrická totiž jezdí a ovládají se dost jinak – blesková akcelerace je zdobí všechna. Podle očekávání se budou zákazníci orientovat podle dojezdu. Nabíjení z 230 V 11kW zásuvky trvá 6–8 hodin. Nejrychlejší nabíjení zvládá Enyaq 125 kW, to pak trvá 40 min z 10 na 80 procent.

Pohon zadních kol přidá na hbitosti, to se hodí třeba při otočkách ve městě, kde ještě vypomůže velký rejd přední nápravy. Přední náprava je McPhersonovská, zadní víceprvková. Základem jsou osmnáctipalcové plechové ráfky, maximem dvacítky a pro RS jedenadvacítky. Vůz zvládne táhnout přívěs o hmotnosti až 1 400 kg.

Jako kombík

Od strohého designu libujícího si v precizním vyvážení hmot a jednoduchých ostrých linkách se styling škodovek posouvá k větší zdobnosti, to u Enyaqu vyvrcholí příplatkovou svítící maskou chladiče.

Silueta je SUVčková, je ovšem zřetelné, že Enyaq není tak vysoký. Úplně nová architektura umožnila stavitelům kabiny využít maximum prostoru. V podlaze jsou uložené akumulátory, vynechat mohli středový tunel, takže na zadních místech nepřekáží nohám nic. Dlouhý čumák ukrývá chladič, příplatkové tepelné čerpadlo na přídavné vyhřívání interiéru (využívá zbytkové teplo od vysokonapěťových komponentů pro efektivní vyhřátí a ochlazení interiéru), nápad nechat tam ještě druhý zavazadlový prostor nakonec Škoda opustila.

Novou elektrickou škodovku jsme v předstihu exkluzivně prozkoumali. Enyaq je na poměry SUV nízký. Díky zvýšenému podvozku a linkám na spodku boků, které profil ještě opticky snižují, působí spíš jako přizvednutý kombík. To podporuje ještě linka střechy protažená až za zadní kolo a na ni navazující spojler. Zanedlouho dorazí ještě provedení kupé, kterému bude silueta padat ladně mnohem dřív.

Vzadu se sedí výš než vepředu. Figurant na videu měří 175 centimetrů. Stehna má pohodlně podepřená, do všech směrů má dost místa, prostoru pro kolena je víc než dost. Enyaq má tlustou podlahu, ve které jsou baterky, prahy jsou mohutné, ale zarovnané s podlahou, nastupuje se dobře. Protože je zadní sedák vysoko, výš než kuchyňská židle, spíš z něj při vystupování sklouznete do strany jako z barové stoličky.

Okno ve víku kufru je hodně nízké, výhled vzad je normální, jak to u moderních mohutných SUV bývá.

Příď je hodně mohutná, s vysokou kapotou a kolmým čumákem, kterému u speciální zaváděcí edice vévodí prosvětlená maska chladiče. Nechybí typické škodovácké prolisy a ostré hrany.

Průduchy v bocích nárazníků mají za úkol usměrňovat vzduch tak, aby vytvořil jakýsi kryt kola, po kterém se proudění sklouzne. Právě rotující kola patří k nejproblematičtějším partiím z pohledu aerodynamiky vozu.

Jako všechno ostatní je i přístrojovka docela jiná; plochá, potažená látkou, nebo kůží. Přes volant vidí řidič jen malou kapličku s 5,3palcovým displejem se základními provozními informacemi, k tomu auto dostalo velký barevný průhledový (head-up) displej. Palubce totiž vévodí stojící velký tablet infotainmentu, menší provedení má 10, větší 13 palců. Už poněkolikáté v Boleslavi zvažovali, že ho umístí na výšku jako v Tesle nebo Volvu, nakonec ho nechali na šířku, ovšem dodávají „prozatím“. Rozhraní infotainmentu navazuje na novou Octavii, to znamená „smartphonové“ ovládání, stálé připojení k internetu a spoustu menu, podmenu a rozsáhlé možnosti konfigurace.

Aktualizace softwaru se budou provádět na dálku jako v mobilu. Převratem bude doplňování výbavy na dálku – všechna vyrobená auta budou mít z pohledu „hardwaru“ většinu prvků, ovšem odemykat se budou softwarově podle toho, jak je zákazník bude chtít, třeba vyhřívání zadních sedadel jen na zimu. Výhoda to bude pro další majitele, ti si budou moci přikoupit věc, kterou původní uživatel nechtěl.

Libůstkou Škody jsou chytrá „simply clever“ řešení. Slavnou škrabku na omrzlá okna přestěhovali do obkladu víka kufru. Novinkami jsou speciální čistič nabíjecích kabelů a ochranný kryt konektoru při nabíjení.

Škoda Enyaq

Prodeje elektroaut táhnou dotace

Enyaq už se dá objednávat, první kusy už v Boleslavi sestavili, sériová výroba odstartuje do konce roku. Uvedení na trh je naplánováno na začátek roku 2021.

Enyaq není prvním elektromobilem vyráběným v Česku. V polovině března zahájila automobilka Hyundai v závodě v Nošovicích na Frýdecko-Místecku sériovou výrobu vozu Kona Electric.

V ČR je nyní registrováno zhruba 8,2 milionu vozidel všech kategorií, elektromobilů je z toho 4 000 kusů, tedy necelých pět setin procenta.

Podle studie zpracované pro provozovatele české přenosové soustavy a distribučních sítí by v Česku v roce 2030 mohlo jezdit až 523 000 elektromobilů. Pesimistický scénář počítá s 26 000 auty s bateriovým pohonem.

Elektromobily podle některých odborníků představují budoucnost automobilového průmyslu. Mezi jejich hlavní výhody patří levnější a ekologičtější provoz, jednodušší motor i úspora v oblasti servisu a údržby. Automobilky k produkci elektromobilů nutí především zpřísňující se požadavky EU na emise CO2, které už nelze splnit výrobou konvenčních aut.

Cena elektromobilů na českém trhu začíná na zhruba půl milionu Kč za mini vůz Škoda Citigo iV. Nejlevnější elektromobily kategorie SUV, Hyundai Electric nebo Mazda MX30, stojí zhruba od 850 000 Kč výše. Jsou ale menší než Enyaq. 

Čistě bateriové elektromobily v Evropě táhnou dotace. Francouzi například mohou zažádat až o 12 000 eur (315 240 Kč), což se blíží polovině ceny levnějších modelů, Nizozemci mají nárok na 4 000 eur. Německo nedávno své dotace na nákup elektromobilu navýšilo na 6 000 eur, a od samotného výrobce zájemce obdrží až další 3000 eur. V Česku jsou dotované jen nákupy elektromobilů pro firmy a organizace, nikoli pro jednotlivce. Firmy mohou dostat přibližně až 40 procent ceny vozu. S elektromobily v Česku je možné bezplatně parkovat v modrých zónách.

„Stále více vidíme, že elektromobily pomalu získávají své místo i ve firemních flotilách. Pro klienty vybírající elektroauta do svého vozového parku je většinou důležitá společenská odpovědnost a snaha být eco-friendly společností,“ komentuje pozici nové škodovky Jan Pařízek, ředitel fleetového oddělení Volkswagen Financial Services.

„V novodobé historii je to pro značku nová kapitola a v zájmu všech dealerů bude, aby těch aut prodala co nejvíc. A netýká se to jen samotného elektromobilu, ale i plug-in hybridů. Očekávám v tom velký servisní potenciál. Sama Škoda počítá s tím, že auta budou méně poruchová a servis bude zaměřený hlavně na baterie. Navíc pro nás jako prodejce přibude možnost prodávat další služby, například tarify na elektřinu,“ komentuje pro iDNES.cz Martin Dundálek, majitel brněnského autorizovaného partnera škodovky Auto-Spektrum-ACC.

„Všichni autorizovaní partneři mají možnost do servisního vybavení investovat ve dvou úrovních. Zjednodušeně řečeno - v první bude mít servis oprávnění baterie z auta demontovat, ve druhé úrovni je může i opravovat. Tomu odpovídá i objem investice. Já očekávám, že investici do té první úrovně budeme mít zaplacenou za rok. Pokud bude potenciál těch aut vyšší, dovybavíme se na vyšší úroveň.“

„Investice pro servisy jsou v řádu milionů, k tomu je ale třeba připočíst proškolený personál na elektromobilitu - nejlépe autotronika, kterých je ale velmi málo,“ dodává Martin Dundálek.

„Elektrifikovaná auta jsou vhodná do městského provozu, vzhledem k nízkým provozním nákladům a tichému bezemisnímu provozu jsou tedy ideální pro taxislužby. Naši řidiči najedou za den ve valné většině případů do 400 kilometrů, udávaný dojezd moderních čistě elektrických vozidel by jim tedy měl bez problémů dostačovat,“ komentuje Robert Faltýnek, jednatel taxislužby Modrý anděl. „Nad zařazením elektrických automobilů do naší flotily vážně uvažujme, už jsme sondovali nabídku dalších značek. Nová Škoda Enyaq svou cenovkou i celkovým pojetím patří do prémiového segmentu, v této kategorii provozujeme v naší flotile Škody Superb, které nový elektromobil ideálně doplní.“

Jak se vám líbí nový elektromobil Škody, crossover Enyaq iV?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00úterý 22. září 2020. Anketa je uzavřena.

LÍBÍ6362
NELÍBÍ2085
  • Nejčtenější

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...

Policie přebírá kodiaqy za čtvrt miliardy, Hamáček má elektrický enyaq

Skoro na den přesně před rokem prohlásil ministr vnitra Jan Hamáček, že octavie začínají být policistům malé. Jeho...

Zkusili jsme nejlepší nabíječku v ČR: doplní 1200 km/h, energii bere z vody

Je na ní 12 ultrarychlých nabíjecích stojanů, elektřina pochází výhradně z vodní elektrárny a má nadstandardní zázemí...

Nový problém pro elektromobily: Čína kontroluje dodávky magnetů

Západní svět, zejména Evropská unie, se rozhodl v zájmu záchrany planety v blízké budoucnosti nahradit spalovací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

GLOSA: Stovka za dva miliony je výjimečný nesmysl, cenu mají jiné škodovky

Premium Zázrak, nebo důkaz, že svět se dočista zbláznil? Na české dražbě v Lysé nad Labem se vyšplhala cena Škody 100 z...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

Daimler urychlí přechod k elektřině, dá na to více než bilion

Německý výrobce osobních a nákladních automobilů Daimler oznámil, že mezi lety 2022 a 2030 investuje do vývoje vozů s...

Pořádní chlapi ještě nevymřeli: Johann řádí se vzácným veteránem jak čert

Skutečný, opravdový požitek z řízení nabídne pouze staré auto. Takové, které zcela postrádá elektroniku, má přímé...

Nová Škoda z Plzně má 250koňový diesel a až 36 míst

Plzeňská Škoda Transportation představila nový městský autobus s dieselovým motorem. Devítimetrový vůz s označením...

Sňatek z rozumu: Bugatti patří chorvatskému pavouku, část v něm má Hyundai

Premium S Chorvatskem máme spojené malebné pláže a krásné moře, málokdo však ví, že právě tam se rodí elektrická budoucnost...

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...

Pornoherečka se zastřelila kvůli rakovině. Její kolega se zabil na motorce

Americká pornoherečka Dahlia Sky spáchala sebevraždu. Měla rakovinu prsu a podle lékařů poslední fáze nemoci provázely...