Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Virtuální premiéra. Optimistické Audi představilo sourozence Škody Enyaq

I když ta nejpřísnější opatření kvůli koronaviru padají, premiéry nových aut se konají nadále převážně online. Audi v novém formátu představilo koncept elektromobilu Q4 Spotback e-tron concept, který se do roka promění v sériový automobil. Mimochodem ve vůz, který bude velikostí a koncepcí blízký Škodě Enyaq.

Automobilka Audi se probouzí z koronavirových omezení a začíná servírovat novinky, které by měly firmě pomoci stabilizovat situaci. „Představoval bych si trochu jiný začátek, ale jsem rád, že už zase fungujeme,“ řekl na začátku přenosu Vorsprung.live nový šéf Audi Markus Duesmann, který do vedení automobilky nastupoval ve chvíli, kdy přicházela největší omezení kvůli koronaviru.

Jeho úkolem bude automobilku připravit na „novou budoucnost“. „Na tom, abychom tuto krizi překonali, pracuje tvrdě opravdu mnoho kolegů a to mě naplňuje optimismem,“ říká Duesmann. „Naší prioritou je podpořit značku super-emocionálními produkty a přetvoření našeho portfolia,“ dodává nový šéf Audi. Podle něj je v nabídce prostor i pro nový kabriolet. Velmi důležitou roli budou hrát elektromobily, jejichž nabídku chce Audi výrazně rozšířit. Zatím má dva modely: větší SUV e-tron a od něj odvozený e-tron Sportback.

Vedle nového čtyřdveřového kupé e-tron GT se bude Audi soustředit na rozšiřování palety elektrických SUV. Loni představený koncept Q4 e-tron by se tak měl letos dočkat sériové podoby a Audi mu rovnou chystá sourozence, čerstvě představená studie Q4 Sportback e-tron concept opět sází na osvědčený recept, k běžné variantě přidává provedení SUV-kupé. I tato novinka by se do roka měla dočkat sériové výroby, tou dobou má jít o celkově sedmý elektromobil v nabídce Audi.

Oba modely Q4 e-tron stojí na koncernové platformě MEB, která je určena pro elektromobily kompaktní velikosti. Chystaný Q4 Sportback e-tron tak bude jasným sourozencem připravované Škody Enyaq, jejíž premiéry bychom se měli dočkat v závěru tohoto roku a jejíž podobu naznačila studie Škoda Vision E (špionážní fotky zde). Audi a Škoda tak budou mít v nabídce koncepčně i velikostně shodné auto, což se moc často nestává.

Z této dvojice ovšem bude Audi prémiovějším a dynamičtějším modelem – minimálně po stránce vzhledu. „Je to asi nejsportovnější SUV-kupé, jaké jsme kdy udělali, možná nejsportovnější SUV-kupé vůbec,“ rozplývá se nad designem exteriéru šéf designu Audi Mark Lichte. A upozorňuje především na provedení zadních partií vozu s extrémně svalnatě tvarovanými blatníky a velmi pozvolna padající linií střechy.

Design konceptu jde tak daleko, že je zadní okno rozdělené spojlerem, což je efektní, ale z hlediska výhledu vzad nepříliš praktické řešení. Jenže Q4 Sportback e-tron concept si takové výstřely může dovolit, a to nejen proto, že je to studie. Vzhledem k existenci běžné karosářské varianty Q4 e-tron jednoduše může praktičnost trochu obětovat a zdá se, že spojler zůstane i v sériovém provedení.

Můžeme očekávat, že zatímco Škoda Enyaq se oproti studii Vision E trochu umírní, sériové provedení Q4 Sportback e-tron bude koncepční studii hodně podobné. Dramatické změny oproti studii se nejspíš nebudou konat ani v interiéru, ten není zdaleka tak futuristický, jak u konceptů bývá (a jak tomu bylo třeba u Vision E). Audi ukazuje praktické uspořádání s virtuálním kokpitem před řidičem a velkou obrazovkou infotainmentu natočenou směrem k němu. V rámci podpoření dynamického pojetí převládají v interiéru různé horizontální linie.

Po stránce technické bude Audi Q4 Sportback e-tron se Škodou Enyaq velmi blízce příbuzné. Studie Audi má rozvor náprav 2,77 metru (Enyaq přesně 2 765 mm), celkovou délku 4,6 metru (Enyaq 4,64). Audi slibuje nejsilnější provedení s výkonem 225 kW, to je totéž, co nabídne Enyaq RS. Zrychlení z nuly na 100 za 6,3 sekundy a maximální rychlost 180 km/h jsou opět hodnoty, kterými se koncept Audi chystané elektrické škodovce velmi blíží. Q4 Sportback e-tron dále slibuje dojezd 450 kilometrů v WLTP cyklu pro nejsilnější čtyřkolku a přes 500 kilometrů u varianty s nejsilnější baterií a pohonem pouze zadní nápravy.

To jsou hodnoty pro variantu s největší baterií o nominální kapacitě 82 kWh. Teprve u sériového provedení se nejspíše dozvíme, zda Audi nabídne i verze s menším dojezdem a nižší kapacitou baterie. Platforma MEB má v zásobě varianty s 55 a 62 kWh.

Co se dalšího vývoje elektromobilů u Audi týče, budou auta na platformě MEB a také s Porsche sdílené platformě PPE jen jakýmsi začátkem. Duesmann pověřil počátkem června tým inženýrů prací na takzvaném projektu Artemis, který si klade za cíl přinést na trh elektrický automobil s vysoce automatizovaným stupněm řízení už v roce 2024. Projekt by především měl být průkopníkem ve zcela novém způsobu práce napříč koncernem a měl by ukázat, jak se dá dramaticky urychlit vývoj nových automobilů.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...