Sobota 23. září 2023, svátek má Berta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 23. září 2023 Berta

ANALÝZA: Enyaq už se dá objednat za 1,2 milionu. V Česku to trhák nebude

Škoda v Česku zahájila předprodej svého nového modelu Enyaq iV, který představila 1. září. Prozatím nejlevnější provedení, které lze objednat, stojí 1,2 milionu korun. Enyaq se povedl: je hezký a dobře vymyšlený, narazí ale na problém všech elektromobilů – je to drahá hračka pro nadšence.

„Představení elektromobilu Škoda Enyaq iV proběhlo 1. září v Praze a krátce poté přichází tuzemské zastoupení mladoboleslavské automobilky s oficiálním oznámením o zahájení příjmu objednávek,“ uvádí mluvčí českého zastoupení značky Pavel Jína. V Mladé Boleslavi aktuálně ladí výrobní linku a sestavují auta ve zkušebním režimu, sériová výroba se má rozběhnout ke konci roku, první kusy dorazí za nejrychlejšími zákazníky pravděpodobně v březnu.

Ceník je ovšem zatím nekompletní. Prozatím je k mání Enyaq iV 80 s největší baterií o kapacitě 82 kWh a elektromotorem v prostřední výkonové verzi 150 kW za 1 189 900 Kč včetně DPH. Základní verze s 62kWh baterku za 1 059 900 Kč půjde předobjednávat od podzimu.

Škoda Enyaq

„Pro nejnáročnější zákazníky je určena exkluzivní limitovaná série, takzvaná Founders Edition, která nabídne to nejlepší z modelové řady Enyaq. Tato vrcholná edice, která odkazuje na zakladatele firmy, je k dispozici za 1 379 900 Kč,“ dodává Pavel Jína. Ve standardní výbavě má mimo jiné Matrix-LED světlomety, osvětlenou masku, 21palcová litá kola nebo kožený interiér.

Pavel Jína připomíná, že enyaq už je dostupný i v konfigurátoru na webu značky. V dosud dostupných verzích pohání vzadu umístěný elektromotor zadní kola. Verze s pohonem obou náprav také dorazí až následně. Ceník enyaqa je jednodušší než u konvenčních modelů, je založený na stupních výbavy a k nim dokupovaných paketech. Minimum výbavy se bude doobjednávat po jednotlivých položkách.

Vše o nové elektrické škodovce

Enyaq se představil 1. září 2020 v Praze

Enyaq iV je symbolem nové éry Škody, aspoň tak to vidí v Mladé Boleslavi. Čtěte více zde.

Na český trh mají v počáteční fázi jít provedení s většími variantami akumulátorů, kvůli tomu má model Enyaq přesmilionovou cenovku. Na některých dalších trzích se cena vejde pod milion (35 tisíc eur), protože tam jsou k mání i verze s menším akumulátorem s 55kWh kapacitou.

Toto provedení se často trefuje do limitu pro poskytnutí dotace na nákup elektromobilu, ty ovšem v České republice nejsou. „Pokud by vláda takový program vytvořila a viděli jsme zájem ze strany zákazníků, uvažovali bychom o nasazení verze s menším akumulátorem i na českém trhu,“ uvádí pro iDNES.cz jeden z manažerů českého zastoupení automobilky.

Dá se ovšem čekat, že tyto vozy na český trh stejně dorazí jako ojetiny. Program německých příspěvků (až 9 tisíc eur – 235 tisíc korun) je nastavený tak, že zadotovaný elektromobil mohou majitelé po půl roce od pořízení prodat. Dá se tedy čekat, že tato auta budou prodejci ve spolupráci s poskytovateli finančních služeb rychle „točit“ (to se bude hodit i automobilce, protože bude mít odbyt bezemisních aut, která potřebuje umisťovat na trh, aby snížila flotilový průměr emisí). Lehce ojeté vozy pak poputují do dalších zemí, pravděpodobně nejprve tam, kde jsou dotace poskytovány i na lehce ojetá ekologická vozidla. Následně pak auta dorazí na český trh.

„Předpokládáme, že příští rok celá rodina modelů Škoda iV dosáhne na českém trhu prodejů ve výši jednotek tisíc vozů. Škoda Enyaq iV bude hrát významnou roli. V příštím roce očekáváme přes tisíc zákazníků,“ říká Jiří Maláček, nový vedoucí českého zastoupení mladoboleslavské automobilky. Nejoptimističtější odhady mluví o dvou tisícovkách enyaqů prodaných v Česku v příštím roce. Ovšem ještě letos chce české zastoupení shromáždit několik stovek objednávek, nejoptimističtější scénáře mluví o šesti stovkách aut. Do elektrické rodiny modelu iV patří i bateriový model Citigo, jehož prodej ovšem automobilka musí limitovat z důvodu nedostatku akumulátorů.

Pro bohaté pionýry

Zaměření i cenové nastavení modelu potvrzuje, že elektromobilita bude teď v počáteční fází opravdu pro bohaté (tak to ostatně bylo i se spalovacími auty prvních padesát let). Bez dotací jako v Německu, Itálii, Francii nebo Norsku se elektromobilita nerozeběhne. A obzvlášť v Česku v masovém měřítku ne. Aut nad milion se v tuzemsku prodává střízlivým odhadem do deseti procent (v roce 2019 se v ČR prodalo čtvrt milionu nových osobních aut). Bez dotací to nejde, vysvětlil Volkswagen německé vládě, premiérka Angela Merkelová je nyní v prosazování elektromobilů a dotací na ně spojencem šéfa koncernu Herberta Diesse. V Česku to bude muset být podobné, automobilky tuší, že je to jejich jediná šance. Odpuštěná dálniční známka a parkování v centru Prahy zdarma jsou čistě symbolickými kroky.

První elektroškodovka (když pomineme) je velký crossover proto, že se do milionové částky lépe schová cena baterie, která tvoří asi 40 procent sumy za vůz. U menšího auta za polovic by to bylo pro zákazníky neakceptovatelné. Automobilky to ostatně přiznávají: elektromobily jsou vždy nabušené výbavou, aby se aspoň trochu schovalo, že cenou jsou úplně jinde než srovnatelné normální auto. Pro srovnání: minimálně srovnatelná základní Škoda Kodiaq stojí 720 tisíc. Automobilky samy přiznávají, že elektromobily budou nyní kupovat hlavně bohatí průkopníci, kteří si auto za milion dopřejí. Kdo si jde kupovat auto za 400 tisíc, na podobné kratochvíle pomyšlení ani peníze nemá.

Enyaq zamíří pravděpodobně hlavně do firemních flotil. „Stále více vidíme, že elektromobily pomalu získávají své místo i ve firemních flotilách. Pro klienty vybírající elektroauta do svého vozového parku je většinou důležitá společenská odpovědnost a snaha být eco-friendly společností,“ komentuje pozici nové škodovky Jan Pařízek, ředitel fleetového oddělení Volkswagen Financial Services. Firmy si často snižování emisního průměru své flotily nařizují, leasingová splátka za enyaq, superb nebo kodiaq v obvyklých výbavách bude navíc podobná.

Reálný stav na českém trhu komentuje Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA Auto. „O revoluci slýcháme téměř pokaždé, kdy je na trh uváděn nový elektromobil, ale dosud stále nepřišla. Zatím tento segment, jemuž doteď dominuje americká Tesla, spotřebitelsky zajímavý příliš není.“

„Trh s ojetými elektromobily je podle našich zkušeností tvořen především zánovními vozy s prodejní cenou do tři čtvrtě milionu korun. I když prodeje každoročně rostou, stále se v AAA Auto a Mototechně jedná jen o desítky vozů ročně. Na situaci, která nastane, jakmile se na trh začnou dostávat ojeté luxusní vozy jako Audi e-tron nebo Mercedes EQC a nebo právě zánovní enyaqy, jsme zvědavi.“

Petr Vaněček navíc přidává příklad ztráty hodnoty elektrického vozu v porovnání s konvenčním. Právě zůstatková hodnota vozu totiž promlouvá do výběru vozu stále výrazněji (proto dnes trhu vévodí značky a modely, které si drží cenu). Nejlépe je to patrné na Volkswagenu Golf, který existuje v předchozí generaci kromě spalovací také v elektrické variantě.

„Čtyřleté e-Golfy stojí od 480 do 530 tisíc korun a dvouleté od 560 do 700 tisíc korun. Bez ohledu na stáří většinou nemají ani 10 tisíc kilometrů najeto. U dvouletých vozů s naprosto minimálním nájezdem je tak propad ceny proti novému až necelých 40 %. Spalovací golfy s těmito nájezdy stojí od 360 do 650 tisíc korun a propad jejich hodnoty je procentuálně přibližně poloviční oproti e-Golfu,“ vypočítává. „V korunách je pak rozdíl ve ztrátě hodnoty ještě znatelnější – zatímco u dvouletého e-Golfu s 10 tisíci km je propad hodnoty asi 200 až 400 tisíc, u spalovacího golfu to často není ani 100 tisíc korun.“ vysvětluje. „Kdybyste oněch 10 tisíc kilometrů ujeli taxíkem, vyšlo by vás to nejspíš levněji,“ shrnuje.

Vaněček dodává, že by trhem s elektroauty z druhé ruky mohlo zahýbat bateriové citigo, které je dnes ani ne rok po uvedení hodně úzkoprofilovým zbožím. „Jakmile budou na trhu k dispozici ojeté škodovky Citigoe iV s udávaným dojezdem až 252 km za cenu kolem 300 tisíc korun, nebo dokonce nižší, může tento segment trhu trochu ožít. Problém ovšem je, že se elektrická citiga na český trh prakticky nedostávají. Většina takových vozů končí velice rychle v zahraničí,“ připomíná Vaněček. U Citigoe iV eviduje tuzemské zastoupení značky za rok prodeje téměř 650 registrací.

Optimističtěji vidí blízkou budoucnost Martin Dundálek, majitel brněnského autorizovaného partnera Škodovky Auto-Spektrum-ACC: „Očekávám v tom velký servisní potenciál. Sama Škoda počítá s tím, že auta budou méně poruchová a servis bude zaměřený hlavně na baterie. Navíc pro nás jako prodejce přibude možnost prodávat další služby, například tarify na elektřinu,“ komentuje. Dundálek zainvestoval do vybavení servisu tak, aby mohl bateriové škodovky opravovat. Očekává, že investice v řádu milionů, ke které je třeba připočíst proškolený personál na elektromobilitu, bude mít zaplacenou za rok.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autozápisník: Musk ukradl záchod pro kočky, Toyotě došlo místo na serverech

Automobilky vymýšlejí, jak zabavit posádku elektromobilů při dobíjení. BMW ve...

Letošní srpen přinesl bohatou úrodu automobilových událostí. Automobilky vymýšlely, jak zabavit...

Úpadek Německa a převahu Číny uznávají šéfové automobilek i kancléř Scholz

Veletrh mobility IAA v Mnichově probíhá od 4. do 10. září 2023

VIDEO „Čínská konkurence v automobilovém průmyslu by neměla být důvodem k obavám, ale naopak...

Autosalon v Mnichově začíná. Je to exhibice čínských značek

Expozice čínské automobilky BYD na autosalonu v Mnichově

VIDEO Pro veřejnost se v úterý 5. září v centru bavorské metropole otevírá jedna z největších světových...

Definitivní vyhlášení války. Čína se postavila proti zbytku automobilového světa

Čínská automobilka BYD oslavila pět milionů vyrobených vozidel s elektrickým...

VIDEO BYD oslavil pět milionů vyrobených vozidel poháněných elektřinou. Sice záleží na tom, jak se to...

Z hummeru je elektromonstrum rapperů. Escalade potřebuje náklaďákový řidičák

Cadillac Escalade IQ

VIDEO Je to, jako kdyby se dal papež František na buddhismus a Václav Klaus se stal předsedou Strany...

Hyundai sází na elektřinu, v Nošovicích vyrábí druhou generaci Kony Electric

Z výrobních linek továrny Hyundai ve slezských Nošovicích začínají sjíždět vozy...

VIDEO Výrobu druhé generace vozu Kona Electric v pátek slavnostně zahájila automobilka Hyundai v...

Prodeje elektroaut rostou. Na plný plyn jede Čína, Evropa šlape na brzdu

Toyota bZ4X

VIDEO Za pět let bude po světě jezdit 63 milionů elektrických či hybridních aut, což je ve srovnání se...

  • Nejčtenější

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

Autobus, který jezdí bez řidiče, je v Praze. Ozkoušet ho může každý

Na pražském Výstavišti jezdí autonomní minibus. Svézt se může zdarma i veřejnost. Během testovacího provozu je ve voze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Kdo vládne Hradu. Co jsou zač lidé kolem prezidenta a o co spolu válčí

Premium Z Hradu se půl roku po inauguraci Petra Pavla stává mocenské sídlo, v němž hlava státu nemá vždy hlavní slovo....

Prapor Azov vrací úder. S Rusy si srovnává účty za jatka v Mariupolu

Premium Za zprávou o osvobození dvou malých vesnic na východě Ukrajiny se skrývá zajímavý příběh. Osudy obránců Mariupolu,...

Agáta a Soukup: Nečekaný zvrat u soudu. Co se stalo při předání dcery Rozárky?

Premium Rozchod slavné herečky Agáty Hanychové (38) a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa (54) má mnohem složitější pozadí, než...

V Číně mají největší dobíjecí stanici světa, dráty v ní má dravá domácí značka

Britská energetická společnost Shell v Číně otevřela svou největší dobíjecí stanici pro elektromobily na světě....

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

Pomocník vinaře, co maká za polovic, bez přestávek. Robot ovládaný telefonem

Sezona burčáku je v plném proudu. Od vinice po posezení u sklenky vína je ovšem dlouhá cesta. Dřinu ve vinohradu umí...

Autofotka týdne: První čínské auto postavili před 65 lety pro Mao Ce-tunga

Sedan Dongfeng CA71 byl postaven v roce 1958 na přání čínského vůdce, který po konstruktérech požadoval státní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Cítím se jako vítěz, říká Brzobohatý. Manželé ukázali fotky ze svatby v Itálii

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) a Daniela Brzobohatá (44) se pochlubili fotkami i zážitky z víkendové svatby. Muzikant a...

Až oči přecházejí. Jak vypadá jídlo z fast foodů na fotkách a v realitě

Nadýchané housky, šťavnaté hovězí, zelený salát a lahodně rozteklý sýr. Obrázky hamburgerů na reklamních fotografiích...

Velmi mi to pomohlo, říká o plastice prsou herečka Aneta Krejčíková

Aneta Krejčíková (32), která nedávno zazářila v roli sekretářky Květy v seriálu Volha, promluvila o modelaci prsou i...

Drahota změnila nakupování Čechů, obchodníci začínají s cenami brzdit

Inflace je v Česku stále vysoká, meziročně se drží na úrovni 8,5 procenta. Nakupování v akčních nabídkách a ve slevách...