Úterý 26. října 2021, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. října 2021 Erik

Designéři o nové škodovce. Je hodně zdobná, měla by ubrat na agresivitě

Dva profesionální průmyslové designéry, kteří mimo jiné vychovávají nové generace výtvarníků navrhujících věci každodenní potřeby od propisek po tramvaje, jsme nechali okomentovat design elektrické škodovácké novinky. Shodují se na tom, že je hodně výrazná. Svítící masku chladiče by si odpustili.

Petr Siebert a Vlastimil Bartas jsou designéři, první z nich se v polovině devadesátých let mihl dokonce designstudiem Škody. Oba dlouhé roky učí průmyslový design: Siebert v Plzni, Bartas v Praze. Co říkají na škodováckou prvotinu navrhovanou výhradně jako elektromobil? Design modelu Enyaq vznikal v továrním studiu v Mladé Boleslavi.

Enyaq je do konce září k vidění v muzeu značky

Nultý kus Škody Enyaq iV z limitované edice 1895 vozů Founders Edition je součástí stálé expozice Škoda Muzea do 30. 9. 2020

"Stalo se již tradicí, že designové studie bývají bezprostředně po představení na mezinárodních autosalonech k vidění právě ve Škoda Muzeu. Výjimkou nebyla ani studie Vision iV, jejíž premiéra se konala v březnu 2019. Stala se předobrazem automobilu Škoda Enyaq iV, světové odborné veřejnosti představeného 1. září 2020," popisuje Vítězslav Kodym, mluvčí muzea. "Až do 30. září tohoto roku se návštěvníci muzea mohou přijít seznámit s elektromobilem Enyaq iV přímo v expozici. Jedná se o nultý kus z limitované edice 1895 vozů Founders Edition, připomínající položení základů současné automobilky vizionáři Václavem Laurinem a Václavem Klementem právě v roce 1895." 

Vůz v černé barvě laku karoserie s měděnými dekorativními prvky zaujal v rámci stálé expozice první pozici v sekci Evoluce. Zároveň je začleněn do krátkodobé výstavy „S tradicí do budoucnosti“, která připomíná milníky 125 let existence automobilky.

Vlastimil Bartas, designér, učí průmyslový design na UMPRUM v Praze:
Na první pohled drží nastavený charakter předchozích konceptů hlavně na přídí v oblasti světel a masky. Hru průniků několika těles mám rád a líbí se mi. Členěním masky dosahují větší dramatičnosti, zatímco bok není tak tvarově bohatý a dovažují tento nepoměr bujným „vrásněním“ u prahů. Myslím si, že trochu méně linek v této partii by vozidlu pořád slušelo. V souvislosti s vykrojením předních kol mě trochu zaráží členitý obrys světel. Vidím logiku tvaru a návazností, ale budu si na něj muset nějakou chvíli zvykat. Podobně tak s hrankou vycházející ze zadního světla kolmo k blatníku. 

Rušivě na mě působí barevné zdůraznění spoilerů na přídi. Očekávám za tímto krokem nějakou koncepční strategii a další rozvinutí u příštích modelů značky. 

Enyaq už se dá objednat za 1,2 milionu. V Česku to trhák nebude

ANALÝZA

Enyaq se povedl: je hezký a dobře vymyšlený, narazí ale na problém všech elektromobilů – je to drahá hračka pro nadšence. Čtěte více

Svítící gril je krásná chuťovka, úplně vidím ten krásný efekt při noční jízdě, ale přijde mi trochu laciný (přitom asi hodně nákladný) hodící se více na koncept, do školy nebo na matějskou. Z enyaqu mám pocit trochu přefouklého balonu… myslím, že by mu slušelo lehce upustit. Třeba kapota by mohla být o kousek méně zaoblená. Na interiéru mě zaujalo zmenšení kapičky.

Vytýkat něco profesionálním automobilovým designérům mi připadá bláhové. Je málo odvětví, kde se klade na vizualitu větší pozornost a pokud se nám něco nezdá a máme možná i pravdu, tak je často v pozadí ústupků nějaké nařízení nebo konkrétní strategie, technologie. Sériová produkce je často výsledkem nekonečného množství sochařských ústupků.

Škoda Enyaq iV

Petr Siebert, designér, učí na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni:
Krátké převisy, veliká kola, vysoké boky, nízké prosklení a vyšší karoserie, to jsou typické prvky SUV. Designéři se museli vyrovnat s platformou pro elektromobily. Překvapuje mě, jak předek působí agresivně. Vypadá jako vytuněné auto. Z boku je silueta osobitá a dynamická. Zadní světla by mohla být větší, opticky by se zmenšila veliká plocha pátých dveří a nárazníku. Interiér je povedený a tváří se honosně. Celkově enyaq vyvolává dojem prémiové značky.

Škodovka u posledních modelů opouští tvarovou čistotu a čím dále víc je dekorativnější. Posouzení tvarů je pro zákazníky pocitová záležitost. Kdo bude chtít „nabušené“ auto, bude spokojený. Chybí mi jednoduchost. Uvítal bych, pokud by se do tvarování více promítl slogan Simply clever.

Designéři Škody o enyaqu:

Marwan Khiat, design interiéru - architektura:
Vžili jsme se do pocitů našich zákazníků a inspirovali se současnými řešeními jejich domovů. Nenavrhovali jsme interiér automobilu, ale prostor, v němž se budou cítit jako ve svém obývacím pokoji. Tomu jsme podřídili i výběr materiálů a tvarů. 

Petr Nevřela, vedoucí designér exteriérového osvětlení:
Díky úzkým světlometům působí vůz velmi dynamickým dojmem, který je ještě umocněn novým designem světel pro denní svícení a hexagonálním tvarem hlavních LED světlometů. Nejvýraznějším prvkem modelu je však nepochybně osvětlená přední maska, která je ve voze Škoda použita poprvé a podtrhuje inovativní charakter modelu. 

Jak se vám líbí nový elektromobil Škody, crossover Enyaq iV?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00úterý 22. září 2020. Anketa je uzavřena.

LÍBÍ6362
NELÍBÍ2085
  • Nejčtenější

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Němci řeší požáry elektrovozidel, odstavují bateriové autobusy

Stále více německých měst stahuje preventivně elektroautobusy z provozu, všímá si magazín Focus. Mají obavy z jejich...

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců,...

Policie loví v levém pruhu. Důkazy pořizuje i ze vzduchu

Dopravní policie se začala zaměřovat na víceproudé komunikace a řidiče v jízdních pruzích. V záři a říjnu kontrolovala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka týdne: Kapesní karavany jsou hit. Vyrábí je na Ukrajině

Ubytování na kolech nemusí mít jen podobu obytného vozu nebo karavanu s komfortem hotelového pokoje. Trendem posledních...

Otužování podle Wima Hofa je nebezpečné. Hrozí zástava, říká kardiolog Táborský

Premium Otužování je nejlepší prevence proti těžkému průběhu nemoci covid-19. Lidé mají větší šanci, že neskončí v nemocnici,...

Dětem, kterým pomáháte moc, mozek nepracuje správně, říká speciální pedagožka

Premium „Kdybychom k dětem v batolecím a předškolním věku přistupovali v některých oblastech víc ,postaru‘, měli bychom méně...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

  • Další z rubriky

Svět Jawa: Pérák byl světová špička, následoval úpadek urychlený Japonci

Cesta na vrchol světové jednostopé scény začala v Jawě hned po válce pérákem. Motocykly se úspěšně vyvážely do celého...

Návštěva v alchymistické dílně: jak myjí auta profesionálové

Premium Připadá vám starost o vzhled a čistotu auta povrchní? A nikdy byste nedali za kompletní očistu dva tisíce korun? Po...

První jízda: Elektrickou parybu zaparkujete na dálku

Na silnici působí Kia EV6 mezi ostatními jako zjevení, koncept, který ujel designérům ze studia rovnou do provozu....

VIDEO: Kamion před sebou hrne osobák jako hračku. Řidič o něm neví

Plést se do cesty kamionu vždycky zavání průšvihem. Moderní nákladní vozy mají spoustu bezpečnostních asistentů,...

Grafton Recruitment Praha
SEŘIZOVAČ | 32 000 Kč

Grafton Recruitment Praha
Jihočeský kraj
nabízený plat: 30 000 - 32 000 Kč

Čekají nás daleko horší problémy, než jaké způsobil covid, varuje OECD

Pandemie koronaviru sice zastavila výrobu, vysála státní kasy a způsobila krachy mnohých podniků, to ale není nic proti...

Pavel Liška se omluvil za reklamy pro dodavatele elektřiny a plynu

Pavel Liška měl potřebu se vyjádřit ke svému dlouholetému účinkování v reklamách pro dodavatele plynu a elektřiny...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Kostková má covid, do sobotní StarDance nezasáhne. Televize řeší, co dál

Třetí soutěžní večer oblíbené show StarDance je v ohrožení. Moderátorka Tereza Kostková byla pozitivně testována na...

Jestli bude inflace stoupat dál, lidé ztratí polovinu úspor, varuje ekonom

Současná míra inflace bude trvat ještě několik let, důvodem jsou zejména vysoké objemy pumpování peněz do ekonomiky,...