Úterý 29. září 2020, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. září 2020 Michal

Designéři o nové škodovce. Je hodně zdobná, měla by ubrat na agresivitě

Dva profesionální průmyslové designéry, kteří mimo jiné vychovávají nové generace výtvarníků navrhujících věci každodenní potřeby od propisek po tramvaje, jsme nechali okomentovat design elektrické škodovácké novinky. Shodují se na tom, že je hodně výrazná. Svítící masku chladiče by si odpustili.

Petr Siebert a Vlastimil Bartas jsou designéři, první z nich se v polovině devadesátých let mihl dokonce designstudiem Škody. Oba dlouhé roky učí průmyslový design: Siebert v Plzni, Bartas v Praze. Co říkají na škodováckou prvotinu navrhovanou výhradně jako elektromobil? Design modelu Enyaq vznikal v továrním studiu v Mladé Boleslavi.

Enyaq je do konce září k vidění v muzeu značky

Nultý kus Škody Enyaq iV z limitované edice 1895 vozů Founders Edition je součástí stálé expozice Škoda Muzea do 30. 9. 2020

"Stalo se již tradicí, že designové studie bývají bezprostředně po představení na mezinárodních autosalonech k vidění právě ve Škoda Muzeu. Výjimkou nebyla ani studie Vision iV, jejíž premiéra se konala v březnu 2019. Stala se předobrazem automobilu Škoda Enyaq iV, světové odborné veřejnosti představeného 1. září 2020," popisuje Vítězslav Kodym, mluvčí muzea. "Až do 30. září tohoto roku se návštěvníci muzea mohou přijít seznámit s elektromobilem Enyaq iV přímo v expozici. Jedná se o nultý kus z limitované edice 1895 vozů Founders Edition, připomínající položení základů současné automobilky vizionáři Václavem Laurinem a Václavem Klementem právě v roce 1895." 

Vůz v černé barvě laku karoserie s měděnými dekorativními prvky zaujal v rámci stálé expozice první pozici v sekci Evoluce. Zároveň je začleněn do krátkodobé výstavy „S tradicí do budoucnosti“, která připomíná milníky 125 let existence automobilky.

Vlastimil Bartas, designér, učí průmyslový design na UMPRUM v Praze:
Na první pohled drží nastavený charakter předchozích konceptů hlavně na přídí v oblasti světel a masky. Hru průniků několika těles mám rád a líbí se mi. Členěním masky dosahují větší dramatičnosti, zatímco bok není tak tvarově bohatý a dovažují tento nepoměr bujným „vrásněním“ u prahů. Myslím si, že trochu méně linek v této partii by vozidlu pořád slušelo. V souvislosti s vykrojením předních kol mě trochu zaráží členitý obrys světel. Vidím logiku tvaru a návazností, ale budu si na něj muset nějakou chvíli zvykat. Podobně tak s hrankou vycházející ze zadního světla kolmo k blatníku. 

Rušivě na mě působí barevné zdůraznění spoilerů na přídi. Očekávám za tímto krokem nějakou koncepční strategii a další rozvinutí u příštích modelů značky. 

Enyaq už se dá objednat za 1,2 milionu. V Česku to trhák nebude

ANALÝZA

Enyaq se povedl: je hezký a dobře vymyšlený, narazí ale na problém všech elektromobilů – je to drahá hračka pro nadšence. Čtěte více

Svítící gril je krásná chuťovka, úplně vidím ten krásný efekt při noční jízdě, ale přijde mi trochu laciný (přitom asi hodně nákladný) hodící se více na koncept, do školy nebo na matějskou. Z enyaqu mám pocit trochu přefouklého balonu… myslím, že by mu slušelo lehce upustit. Třeba kapota by mohla být o kousek méně zaoblená. Na interiéru mě zaujalo zmenšení kapičky.

Vytýkat něco profesionálním automobilovým designérům mi připadá bláhové. Je málo odvětví, kde se klade na vizualitu větší pozornost a pokud se nám něco nezdá a máme možná i pravdu, tak je často v pozadí ústupků nějaké nařízení nebo konkrétní strategie, technologie. Sériová produkce je často výsledkem nekonečného množství sochařských ústupků.

Škoda Enyaq iV

Petr Siebert, designér, učí na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni:
Krátké převisy, veliká kola, vysoké boky, nízké prosklení a vyšší karoserie, to jsou typické prvky SUV. Designéři se museli vyrovnat s platformou pro elektromobily. Překvapuje mě, jak předek působí agresivně. Vypadá jako vytuněné auto. Z boku je silueta osobitá a dynamická. Zadní světla by mohla být větší, opticky by se zmenšila veliká plocha pátých dveří a nárazníku. Interiér je povedený a tváří se honosně. Celkově enyaq vyvolává dojem prémiové značky.

Škodovka u posledních modelů opouští tvarovou čistotu a čím dále víc je dekorativnější. Posouzení tvarů je pro zákazníky pocitová záležitost. Kdo bude chtít „nabušené“ auto, bude spokojený. Chybí mi jednoduchost. Uvítal bych, pokud by se do tvarování více promítl slogan Simply clever.

Designéři Škody o enyaqu:

Marwan Khiat, design interiéru - architektura:
Vžili jsme se do pocitů našich zákazníků a inspirovali se současnými řešeními jejich domovů. Nenavrhovali jsme interiér automobilu, ale prostor, v němž se budou cítit jako ve svém obývacím pokoji. Tomu jsme podřídili i výběr materiálů a tvarů. 

Petr Nevřela, vedoucí designér exteriérového osvětlení:
Díky úzkým světlometům působí vůz velmi dynamickým dojmem, který je ještě umocněn novým designem světel pro denní svícení a hexagonálním tvarem hlavních LED světlometů. Nejvýraznějším prvkem modelu je však nepochybně osvětlená přední maska, která je ve voze Škoda použita poprvé a podtrhuje inovativní charakter modelu. 

Jak se vám líbí nový elektromobil Škody, crossover Enyaq iV?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00úterý 22. září 2020. Anketa je uzavřena.

LÍBÍ6362
NELÍBÍ2085
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární zážehové motory ztrácí na spolehlivosti, problémy začínají u oleje

Premium Po letech převahy dieselů se pozornost obrací k zážehovým motorům, o kterých se říká, že jejich údržba je méně...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

Hybridní Octavia RS je rychlá a úsporná, sportovní míň

Elektrifikace je hlavním tématem dnešního světa aut, aspoň v Evropě. Elektrický pohon tak nasazuje i nejdůležitější...

Svezení Golfem GTI první generace je radost až na kost

Je to úžasný zážitek. Kdo aspoň trochu při řízení vnímá jejich chování, je nadšený. Projeli jsme pratátu všech GTI,...

Designér musí stále popichovat inženýry, říká tvůrce interiérů škodovek

Exkluzivně Vždy miloval auta, vždy miloval design, vždy ho řešil v technických souvislostech a jeho funkčnost pro něj byla stejně...

Autofotka týdne: Autonomní kapsle pro ochranu před koronavirem

V době koronavirové paralýzy světa dostalo auto novou funkci – má být prostorem, který nás má ochránit. Marius Lochner,...

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...