Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Je to oficiální: šéf Škody odejde za půl roku vést VW. Nástupce není

  14:38aktualizováno  18:49
O tak raketové kariéře Thomas Schäfer nejspíš ani nesnil. Když před třemi lety otevíral ve Rwandě montovnu volkswagenů jako zástupce automobilky pro jižní Afriku a subsaharský region, asi netušil, že brzy povede největší a nejdůležitější značku koncernu VW celou. Na cestě do Wolfsburgu se zastavil na zkušenou ve Škodě Auto.
Předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer

Předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer | foto: Škoda Auto

„K 1. červenci 2022 převezmu funkci předsedy představenstva značky Volkswagen ve Wolfsburgu. Rád bych Vás ale ujistil o jedné věci: Do té doby budu nadále s plným nasazením pracovat pro naši společnost, máme před sebou hodně výzev,“ uvedl Thomas Schäfer v dopise zaměstnancům Škody.

Značka na trh za tu dobu podle něj uvede například další verzi modelu rodiny Enyaq iV, modernizovaný Karoq nebo fabii ve verzi Monte Carlo. „Budeme dále rozšiřovat elektromobilitu a podporovat přerod České republiky v její centrum. Navzdory koronavirové pandemii a nedostatku polovodičů budeme bojovat o každý vůz,“ napsal.

Česká značka bude měnit vedení po necelých dvou letech. 

Zda to tak vyplynulo z událostí posledních týdnů v koncernu VW, kde se hlasitě o slovo přihlásili odboráři nervozní z kroků šéfa koncernu VW Herberta Diesse, nebo byl Thomas Schäfer jeho tajným trumfem schovaným v Mladé Boleslavi, se asi nedozvíme.

Tak hluboko do rozhodování, plánování a politiky v rámci koncernu VW vidí jen pár vyvolených a do hlavy vládce celého koncernu VW Herberta Diesse asi nikdo. Takže je taky možné, že si Thomase Schäfera v jižní Africe vyhlédl, připravil ho do zálohy do Škody a se strategickým plánováním šachisty měl tu spoustu tahů a variant naplánovaných už dávno dopředu. 

Každopádně do té doby spíše neznámého manažera, který se stal specialistou na Asii za svého působení u Daimleru a doplnil si kvalifikaci o specializaci na Afriku u Volkswagenu, vytáhl Diess před rokem a půl do Škodovky.

Nyní tedy Thomase Schäfera posune ještě dál, v hierarchii německého koncernu výš, povede největší značku skupiny, samotný Volkswagen a dostane se až do představenstva koncernu.

Za rok a půl v Mladé Boleslavi toho zažil možná víc než očekával a chtěl. Diess ho tak může prezentovat jako manažera, který uspěl v krizových okamžicích. Bude v něm mít věrného a vděčného spojence, který možná není tolik „zatížen“ atmosférou centrály automobilky ve Wolfsburgu. 

Značka Volkswagen – stejně jako celý koncern – nyní prochází velmi nelehkým obdobím, kromě výpadků ve výrobě kvůli nedostatku čipů a externích faktorů (tlak na snižování emisí, nové předpisy), je ve složité situaci kvůli razantnímu přechodu na elektromobilitu. Právě ten vyvolává rozepře i v samotném koncernu a jeho velký propagátor Diess musí bojovat s odboráři, kteří ve změně směřování firmy vidí ohrožení pracovních míst. Podrobnosti čtěte zde.

Schäfer ve vedení značky Volkswagen nahradí od 1. července příštího roku Ralfa Brandstättera, který se přesune do představenstva celého koncernu a dostane na starost čínské aktivity skupiny. Na důležitém trhu nyní koncern VW výrazně ztrácí své pozice. Změny ve vedení značky Volkswagen jsou součástí rošády ve vedení celé skupiny, kterou schválila dozorčí rada firmy (čtěte více).

Schäfer se v Mladé Boleslavi tedy zdrží jen pár měsíců, necelé dva roky (nastupoval v srpnu 2020). Do Wolfsburgu postěhuje dřív, aby se rozkoukal, od prvního dubna se stane členem představenstva značky Volkswagen, oznámil Brandstätter na Linkedinu. Od prvního srpna 2022 bude Schäfer také členem představenstva koncernu VW. Kdo Schäfera ve vedení Škody Auto nahradí prozatím nebylo oznámeno. 

Se šéfem koncernu Volkswagen Herbertem Diessem se bude na výběru nového předsedy představenstva automobilky podílet odborový předák Jaroslav Povšík. „Nevezmeme člověka, který bude proti Škodě, a nevezmeme člověka, který bude slabý. To si pohlídám,“ řekl Povšík. Dnešní oznámení koncernu pro něj není nové, o personálních změnách ví již déle. „Pan Schäfer je dobrý předseda, férový, gentleman, dobře se mi s ním jedná. Pro něj je to kariérní postup, s vyhlídkou na ještě vyšší metu,“ dodal.

Podle Povšíka zůstane Schäfer ve Volkswagenu na straně škodovky. „Je důležité pro Škodu mít někoho v koncernu na své straně,“ uvedl předseda škodováckých odborářů. Podle něj je pravděpodobné, že do vedení české automobilky přijde někdo, kdo již v koncernu působí na jiné pozici. V každém případě ho podle Povšíka čeká pohovor s vlastnickými rodinami koncernu VW, tedy rodinami Wolfganga Porscheho a Ferdinanda Piëcha.

Změny dozorčí rada vysvětlila nezbytností zefektivnit chod společnosti tak, aby byla připravena na výzvy nadcházejících let, což je především elektrifikace aut a digitalizace.

Koncernový ředitel Herbert Diess, který je v poslední době pod tlakem kvůli neshodám s vlivnou závodní radou koncernu a který měl Čínu na starosti, ve funkci zůstává. Přijde ale o část pravomocí, mimo jiné i na úkor Brandstättera, který se zároveň stane členem představenstva koncernu.

Do představenstva německé automobilové skupiny navíc od února nastoupí Hildegarda Wortmannová, která od Diesse převezme zodpovědnost za odbyt. Wortmannová je nyní šéfkou odbytu v divizi pro výrobu luxusních vozů Audi. Členkou představenstva se od února stane také Hauke Starsová, její odpovědností budou informační technologie. Význam tohoto odvětví se podle koncernu plně projevil za nynější pandemie nemoci covid-19.

Schäfer v Mladé Boleslavi

Z pohledu výsledků, které za sebou ve vedení Škody Auto má, prožil Thomas Schäfer velmi bouřlivé období (čtěte zde). Přišel v době, kdy vrcholila loňská vlna pandemie koronaviru a automobilka opakovaně odstavovala výrobu, v letošním roce zase celý autoprůmysl bojuje s výpadky dodávek komponent, především čipů. A Škoda patří k nejvíce zasaženým.

Krizový management zvládl Schäfer podle všeho dobře. Těžká rozhodnutí zažil i ve strategickém plánování: musel vytvořit celou novou strategii, která automobilku v souladu s koncernovými plány směřuje k elektromobilitě (čtěte více). Automobilka navíc přebrala zodpovědnost za některé mimoevropské trhy za celý koncern. Nově přebírá kompletní vývoj celé platformy pro malá auta pro rozvojové trhy (píšeme zde).

Velké zklamání zažil Schäfer s fabii, které nejprve vedení koncernu odsouhlasilo kombíkovou verzi nové, letos představené generace, aby její vývoj a výrobu nakonec o několik měsíců později sama automobilka vzdala (čtěte více). Spočítala si, že by to byl ekonomicky nerentabilní projekt. A stojí za doplnění, že aktuální tlak na novou emisní a bezpečnostní výbavu takto malých aut natolik prodražuje, že podle hlasů ze zákulisí automobilky má i aktuální nové hatchbackové provedení štěstí, že bylo uvedeno právě nyní, doslova na poslední chvíli. Kdyby měla být tato fabia představena o rok či dva později, pravděpodobně by její uvedení Škoda sama – z důvodu nerentability – vzdala. Test nové Škody Fabie čtěte zde.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice. Během letošního roku musela několikrát výrazně omezit či zcela zastavit výrobu kvůli nedostatku čipů. Firma očekává, že do konce letošního roku kvůli nedostatku dílů vyrobí zhruba o 250 000 vozů méně. Automobilka Škoda Auto v období od ledna do září téměř zdvojnásobila provozní zisk na 900 milionů eur (zhruba 23 miliard Kč) ze 469 milionů eur před rokem.

24. června 2021

Koncern VW dá v příštích pěti letech na investice 159 miliard eur

Německý koncern Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, vydá v příštích pěti letech na investice kolem 159 miliard eur (asi čtyři biliony Kč). Z této sumy půjde 56 procent  (2,26 bilionu Kč) na elektromobilitu a digitalizaci. Volkswagen plánuje, že se díky investicím a rozvoji stane do roku 2025 lídrem trhu s elektromobily.

Volkswagen k tomu očekává, že v roce 2026 bude každé čtvrté prodané auto na elektrický pohon s bateriemi.

Oproti předchozímu pětiletému plánu z loňského roku zvýší koncern investice o devět miliard eur. Loni společnost plánovala, že do roku 2025 investuje kolem 150 miliard eur. Do elektromobility a digitalizace mělo podle tohoto plánu jít kolem 73 miliard eur, což byla méně než polovina celkové investiční sumy.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

Služebák hipíků se teď ovládá displejem. California dostala dvoje šoupačky

9. května 2024

Příběh kompaktního obytňáku se značkou Volkswagen rozhodně nekončí. Německý výrobce představil...

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...