Je to oficiální: šéf Škody odejde za půl roku vést VW. Nástupce není

  14:38aktualizováno  18:49
O tak raketové kariéře Thomas Schäfer nejspíš ani nesnil. Když před třemi lety otevíral ve Rwandě montovnu volkswagenů jako zástupce automobilky pro jižní Afriku a subsaharský region, asi netušil, že brzy povede největší a nejdůležitější značku koncernu VW celou. Na cestě do Wolfsburgu se zastavil na zkušenou ve Škodě Auto.
Předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer

Předseda představenstva Škody Auto Thomas Schäfer | foto: Škoda Auto

„K 1. červenci 2022 převezmu funkci předsedy představenstva značky Volkswagen ve Wolfsburgu. Rád bych Vás ale ujistil o jedné věci: Do té doby budu nadále s plným nasazením pracovat pro naši společnost, máme před sebou hodně výzev,“ uvedl Thomas Schäfer v dopise zaměstnancům Škody.

Značka na trh za tu dobu podle něj uvede například další verzi modelu rodiny Enyaq iV, modernizovaný Karoq nebo fabii ve verzi Monte Carlo. „Budeme dále rozšiřovat elektromobilitu a podporovat přerod České republiky v její centrum. Navzdory koronavirové pandemii a nedostatku polovodičů budeme bojovat o každý vůz,“ napsal.

Česká značka bude měnit vedení po necelých dvou letech. 

Zda to tak vyplynulo z událostí posledních týdnů v koncernu VW, kde se hlasitě o slovo přihlásili odboráři nervozní z kroků šéfa koncernu VW Herberta Diesse, nebo byl Thomas Schäfer jeho tajným trumfem schovaným v Mladé Boleslavi, se asi nedozvíme.

Tak hluboko do rozhodování, plánování a politiky v rámci koncernu VW vidí jen pár vyvolených a do hlavy vládce celého koncernu VW Herberta Diesse asi nikdo. Takže je taky možné, že si Thomase Schäfera v jižní Africe vyhlédl, připravil ho do zálohy do Škody a se strategickým plánováním šachisty měl tu spoustu tahů a variant naplánovaných už dávno dopředu. 

Každopádně do té doby spíše neznámého manažera, který se stal specialistou na Asii za svého působení u Daimleru a doplnil si kvalifikaci o specializaci na Afriku u Volkswagenu, vytáhl Diess před rokem a půl do Škodovky.

Nyní tedy Thomase Schäfera posune ještě dál, v hierarchii německého koncernu výš, povede největší značku skupiny, samotný Volkswagen a dostane se až do představenstva koncernu.

Za rok a půl v Mladé Boleslavi toho zažil možná víc než očekával a chtěl. Diess ho tak může prezentovat jako manažera, který uspěl v krizových okamžicích. Bude v něm mít věrného a vděčného spojence, který možná není tolik „zatížen“ atmosférou centrály automobilky ve Wolfsburgu. 

Značka Volkswagen – stejně jako celý koncern – nyní prochází velmi nelehkým obdobím, kromě výpadků ve výrobě kvůli nedostatku čipů a externích faktorů (tlak na snižování emisí, nové předpisy), je ve složité situaci kvůli razantnímu přechodu na elektromobilitu. Právě ten vyvolává rozepře i v samotném koncernu a jeho velký propagátor Diess musí bojovat s odboráři, kteří ve změně směřování firmy vidí ohrožení pracovních míst. Podrobnosti čtěte zde.

Schäfer ve vedení značky Volkswagen nahradí od 1. července příštího roku Ralfa Brandstättera, který se přesune do představenstva celého koncernu a dostane na starost čínské aktivity skupiny. Na důležitém trhu nyní koncern VW výrazně ztrácí své pozice. Změny ve vedení značky Volkswagen jsou součástí rošády ve vedení celé skupiny, kterou schválila dozorčí rada firmy (čtěte více).

Schäfer se v Mladé Boleslavi tedy zdrží jen pár měsíců, necelé dva roky (nastupoval v srpnu 2020). Do Wolfsburgu postěhuje dřív, aby se rozkoukal, od prvního dubna se stane členem představenstva značky Volkswagen, oznámil Brandstätter na Linkedinu. Od prvního srpna 2022 bude Schäfer také členem představenstva koncernu VW. Kdo Schäfera ve vedení Škody Auto nahradí prozatím nebylo oznámeno. 

Se šéfem koncernu Volkswagen Herbertem Diessem se bude na výběru nového předsedy představenstva automobilky podílet odborový předák Jaroslav Povšík. „Nevezmeme člověka, který bude proti Škodě, a nevezmeme člověka, který bude slabý. To si pohlídám,“ řekl Povšík. Dnešní oznámení koncernu pro něj není nové, o personálních změnách ví již déle. „Pan Schäfer je dobrý předseda, férový, gentleman, dobře se mi s ním jedná. Pro něj je to kariérní postup, s vyhlídkou na ještě vyšší metu,“ dodal.

Podle Povšíka zůstane Schäfer ve Volkswagenu na straně škodovky. „Je důležité pro Škodu mít někoho v koncernu na své straně,“ uvedl předseda škodováckých odborářů. Podle něj je pravděpodobné, že do vedení české automobilky přijde někdo, kdo již v koncernu působí na jiné pozici. V každém případě ho podle Povšíka čeká pohovor s vlastnickými rodinami koncernu VW, tedy rodinami Wolfganga Porscheho a Ferdinanda Piëcha.

Změny dozorčí rada vysvětlila nezbytností zefektivnit chod společnosti tak, aby byla připravena na výzvy nadcházejících let, což je především elektrifikace aut a digitalizace.

Koncernový ředitel Herbert Diess, který je v poslední době pod tlakem kvůli neshodám s vlivnou závodní radou koncernu a který měl Čínu na starosti, ve funkci zůstává. Přijde ale o část pravomocí, mimo jiné i na úkor Brandstättera, který se zároveň stane členem představenstva koncernu.

Do představenstva německé automobilové skupiny navíc od února nastoupí Hildegarda Wortmannová, která od Diesse převezme zodpovědnost za odbyt. Wortmannová je nyní šéfkou odbytu v divizi pro výrobu luxusních vozů Audi. Členkou představenstva se od února stane také Hauke Starsová, její odpovědností budou informační technologie. Význam tohoto odvětví se podle koncernu plně projevil za nynější pandemie nemoci covid-19.

Schäfer v Mladé Boleslavi

Z pohledu výsledků, které za sebou ve vedení Škody Auto má, prožil Thomas Schäfer velmi bouřlivé období (čtěte zde). Přišel v době, kdy vrcholila loňská vlna pandemie koronaviru a automobilka opakovaně odstavovala výrobu, v letošním roce zase celý autoprůmysl bojuje s výpadky dodávek komponent, především čipů. A Škoda patří k nejvíce zasaženým.

Krizový management zvládl Schäfer podle všeho dobře. Těžká rozhodnutí zažil i ve strategickém plánování: musel vytvořit celou novou strategii, která automobilku v souladu s koncernovými plány směřuje k elektromobilitě (čtěte více). Automobilka navíc přebrala zodpovědnost za některé mimoevropské trhy za celý koncern. Nově přebírá kompletní vývoj celé platformy pro malá auta pro rozvojové trhy (píšeme zde).

Velké zklamání zažil Schäfer s fabii, které nejprve vedení koncernu odsouhlasilo kombíkovou verzi nové, letos představené generace, aby její vývoj a výrobu nakonec o několik měsíců později sama automobilka vzdala (čtěte více). Spočítala si, že by to byl ekonomicky nerentabilní projekt. A stojí za doplnění, že aktuální tlak na novou emisní a bezpečnostní výbavu takto malých aut natolik prodražuje, že podle hlasů ze zákulisí automobilky má i aktuální nové hatchbackové provedení štěstí, že bylo uvedeno právě nyní, doslova na poslední chvíli. Kdyby měla být tato fabia představena o rok či dva později, pravděpodobně by její uvedení Škoda sama – z důvodu nerentability – vzdala. Test nové Škody Fabie čtěte zde.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice. Během letošního roku musela několikrát výrazně omezit či zcela zastavit výrobu kvůli nedostatku čipů. Firma očekává, že do konce letošního roku kvůli nedostatku dílů vyrobí zhruba o 250 000 vozů méně. Automobilka Škoda Auto v období od ledna do září téměř zdvojnásobila provozní zisk na 900 milionů eur (zhruba 23 miliard Kč) ze 469 milionů eur před rokem.

24. června 2021

Koncern VW dá v příštích pěti letech na investice 159 miliard eur

Německý koncern Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, vydá v příštích pěti letech na investice kolem 159 miliard eur (asi čtyři biliony Kč). Z této sumy půjde 56 procent  (2,26 bilionu Kč) na elektromobilitu a digitalizaci. Volkswagen plánuje, že se díky investicím a rozvoji stane do roku 2025 lídrem trhu s elektromobily.

Volkswagen k tomu očekává, že v roce 2026 bude každé čtvrté prodané auto na elektrický pohon s bateriemi.

Oproti předchozímu pětiletému plánu z loňského roku zvýší koncern investice o devět miliard eur. Loni společnost plánovala, že do roku 2025 investuje kolem 150 miliard eur. Do elektromobility a digitalizace mělo podle tohoto plánu jít kolem 73 miliard eur, což byla méně než polovina celkové investiční sumy.

Vstoupit do diskuse (46 příspěvků)

Nejčtenější

KVÍZ: Kvíz pro automobilové nadšence: Rozumíte řeči servisáků?

Nedůvěra k faktu, že se jako žena zaobírá auty, je v jejím případě rozhodně...

V autoservisu to jede rychle - kozy, momenťák, dvouhmota, žirafa… Rozumíte téhle řeči? Otestujte se v našem Chytrém Kvízu a zjistěte, zda byste se v dílně neztratili.Soutěžit o voucher na Chytrý Kvíz...

Japonci ukázali budoucnost svých aut. Toyota šokuje futuristickou corollou

Toyota v Tokiu představuje koncept Corolla, který naznačuje, jak bude vypadat...

V současnosti probíhající výstava Japan Mobility Show 2025 připomíná širokou nabídkou novinek a konceptů návrat ke zlaté době tokijských autosalonů v 80. a 90. letech. Toyota znovuobjevuje Corollu,...

Festival aut ukáže unikáty, monstra i český supersport. A stopětku v karbonu

Prague Car Festival 2025

Výstavu historických či sportovních vozů, ale také setkání se závodníky, kaskadérská vystoupení a další tematické akce nabízí 14. ročník Prague Car Festivalu, který se o tomto víkendu koná v areálu...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Auto z 3D tiskárny v designsoutěži iDNES.cz, postavíte si ho sami

Soutěž
Automobil má zabudovaný systém výměnných baterii, což urychluje nabíjení.

Elektrická miniatura má výměnné baterie a vytisknete si ji na 3D tiskárně, autor návrhu počítá s tím, že by data pro stavbu malého vozu do města byla volně dostupná. Podívejte se na další příspěvek v...

9. listopadu 2025

Místopředseda Evropské komise: EU musí bránit autoprůmysl před Čínou

Dacia Hipster

Evropská unie musí bránit svůj automobilový průmysl před čínskou konkurencí, včetně přehodnocení cíle ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory. V rozhovoru s italským deníkem La Stampa to...

9. listopadu 2025

V sedmi letech jsem stopovala do Bibione. Žena má výhodu, líčí mistryně v autostopu

Premium
„Stopovat jako žena je výhoda, lidé vám chtějí pomoct. Jen nesmíte mít na...

Anna Houštecká je současnou mistryní České republiky v autostopu. V létě vyhrála se svým kamarádem závod z Prahy do Albánie a zpět. „Celkem jsme vystřídali padesát aut. Nejdelší cestu jsme měli s...

8. listopadu 2025

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

8. listopadu 2025

Český pilot závodí v kopcích už 27. sezonu. Jeho lambo servisují na dálku

Martin Jerman je legendou českých závodů do vrchu. Už více jak pět a dvacet let...

„Tak toto je Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo 2, tovární auto,“ začíná s úsměvem Martin, zkušený jezdec s více než sedmadvacetiletou kariérou. „Evo 2 značí nejnovější a nejvyspělejší specifikaci...

8. listopadu 2025

Čína přestane pumpovat peníze do automobilek. Teď se ukáže, jak jsou dobré

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

„Pro čínské automobilky nastal okamžik pravdy,“ shrnuje lapidárně magazín Caradisiac důležité rozhodnutí čínské vlády, které vyplývá z nového plánu pro patnáctou pětiletku této světové supervelmoci....

7. listopadu 2025

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

7. listopadu 2025

Autozápisník: Benzinový osvěžovač pro „Jágrovo auto“ a černá ovce VW vydělala nejvíc

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač...

I v říjnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Objevil se osvěžovač vzduchu pro elektromobily s vůní benzinu, ale i informace, že tvůrce zkázy koncernu VW byl donedávna jeho nejlépe placeným...

7. listopadu 2025

„Splašené lešení“ Čechie-Böhmerland. Technické muzeum ukazuje nejdelší motorky světa

Výstava Böhmerland nebo Čechie o nejdelších motocyklech na světě. (6. listopadu...

Národní technické muzeum v Praze vystavuje 30 motocyklů značky Čechie-Böhmerland u příležitosti 100. výročí od začátku výroby. Výstava těchto nejdelších vyráběných motorek nabídne první ucelený...

6. listopadu 2025  16:04

Festival domů na kolech roste. Přivítá expediční speciály i Škodu Obytnaq

Campella je český obytný přívěs pro dva dospělé a jedno dítě

Brněnské výstaviště hostí veletrh Caravaning, největší výstavu svého druhu v Česku. Jaké novinky ve výstavních pavilonech neminout?

6. listopadu 2025

Supersport s ploutví je v designsoutěži iDNES.cz, slušel by mu šestiválec

Soutěž
„Disky jsem vytvořil z nostalgie, a také jako důkaz toho že třípaprskové disky...

Černý přízrak s ploutví, to je nekompromisní sportovní kupé Jana Duška, který dal svému návrhu jméno Pinna a inspiroval se speciály pro vytrvalostní závody. Podívejte se na další příspěvek v...

6. listopadu 2025

Ministerstvo vnitra plánuje nákup až 400 elektromobilů za půl miliardy korun

Elroq, který si Policie ČR od Škody Auto pronajala, je kromě tradičních polepů...

Ministerstvo vnitra plánuje nakoupit zhruba 400 nových elektromobilů. O vypsání čtyř zakázek s celkovou předpokládanou hodnotou přes půl miliardy korun informoval server Zdopravy.cz. Víc než polovina...

6. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.