Jozef Kabaň
Jednou z nejzářivějších hvězd současného autodesignu je neuvěřitelně talentovaný a pracovitý, ale stejnou měrou paličatý slovenský designér Jozef Kabaň. Za mnohé Škodovce vděčí a Škodovka vděčí za mnohé jemu. Poprvé se jméno rodáka z Námestova objevilo v Mladé Boleslavi začátkem devadesátých let. Tehdy osmnáctiletý Jozef Kabaň přihlásil do soutěže vyhlášené Škodou Auto svůj návrh klasického sedanu.
On i okolí to rychle pochopili: je dobrý; místo na slunci chce hlavně pro sebe. Jako jeden z mála má dnes ovšem fyzickou i mentální kapacitu na to, aby vytvořil celé auto, které chápe a vytvoří komplexně. Jozef Kabaň skvěle vnímal charakter a pozici značky. S delikátní vnímavostí ji posunul od „jednoduchých“ škodovek výš, ale přesně o tolik, aby se neodcizily praktickému a dostupnému autu. Je to jednoduchá krása bez ozdob.
Nesnesitelný géniusJozef Kabaň Fantasticky talentovaný, neskutečně pracovitý, ale stejnou mírou paličatý slovenský designér je jednou z nejzářivějších hvězd dnešního autodesignu. Za mnohé Škodovce vděčí a Škodovka vděčí za mnohé jemu. Čtěte dále. |
Tvář moderním škodovkám Kabaň dával téměř deset let. Vedení ateliéru v Mladé Boleslavi převzal v roce 2008, kdy automobilku vedl Reinhard Jung. A svůj vstup pojal ve velkém stylu. V roce 2011 přišel se studií Vision D. Ta byla slabikářem slohu, se kterým značka slaví úspěchy dodnes. Zřetelný, čistý „kubistický“ styl Škody je jednoznačně identifikovatelný. Jen málo automobilek má dnes tak silnou genetiku jako Škoda a čerpá z ní i aktuální designérský jazyk.
Jeho odchod byl náhlý, nečekaný a dost překotný. Boleslav ovšem Kabaň neopustil. Kromě toho, že tam má dům, Škoda dnes vyrábí „jeho“ modely Kodiaq, Karoq a Superb (podle mnohých nejkrásnější sériovou škodovku novodobé historie).