Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Premiéra Škody Favorit v Brně

Od šedesátých let minulého století vyráběla mladoboleslavská škodovka automobily s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Zastaralou koncepci udržovala při životě ještě dlouho poté, co většina automobilek přešla na řešení „všechno vpředu“. Změnu přinesla až Škoda Favorit, vyvinutá v polovině osmdesátých let v rekordně krátké době.
Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987

Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987 | foto: Archiv Veletrhy Brno

Mladoboleslavská značka veřejnosti poprvé představila Favorita 16. září 1987 na 29. mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Povedený automobil, který se mohl směle postavit i západní konkurenci, o pár let později přispěl k tomu, že se továrna stala součástí expandujícího koncernu Volkswagen.

Český autoland by nevznikl nebýt Škody Favorit

Favorit, který dostal jméno po prvorepublikovém osobním voze vyšší střední třídy, vznikl díky enormnímu nasazení týmu kolem konstruktéra Petra Hrdličky (mimochodem syna předválečného ředitele Škody).

Práce na autě, které mělo škodovku dostat z technického útlumu, začaly na jaře 1983 a kromě konstruktérů z Mladé Boleslavi se Hrdlička obrátil i do ciziny. „Byla to mission impossible. Za dva a půl roku odevzdat závazně všechny výkresy. Každý výkres musíte projednat na nějaké komisi, kde byli technologové, jestli se to dá vyrobit, pak invesťáci, jestli jsou peníze, aby se koupila zařízení,“ vzpomínal po letech na hektickou dobu.

Česká specialita: Škoda Favorit jako veterán za sto třicet tisíc

Technický vývoj mohl do jisté míry navázat na prototypy modelů s motorem vpředu a pohonem předních kol, které mladoboleslavští konstruktéři stavěli od konce sedmdesátých let, pro podobu karosérie se však Hrdlička raději obrátil na odborníky z Apeninského poloostrova.

Jak se hledal krejčí pro favorita. Giugiaro škodováky vyhodil

Zástupci Škody nejprve oslovili proslulé italské designéry, Giorgetto Giugiaro ani studio Pininfarina však z různých důvodů nemohli zakázku přijmout. Nakonec se uvolil Nuccio Bertone. „Museli jsme mu dát nákresy celého podvozku, včetně toho, kde jsou sedačky, kde je volant. To se mu líbilo, že rozmístění prostoru je dobré,“ vyprávěl Hrdlička.

S vývojem Škody 781 (jak znělo interní označení) ale pomáhala i konstrukční kancelář Porsche, která se mimochodem na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let podílela i na vzniku sovětské Lady Samara. S německými odborníky škodováci konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si od nich navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace.

Hrdlička však zároveň dostal zadání, že všechny součásti automobilu se musejí vyrábět v Československu, což nebylo právě jednoduché – například kvůli velkému plastovému nárazníku z jednoho kusu si musel podnik Plastimat pořídit nový stroj.

VIDEO: Škoda Favorit testovala brzdy převlečená za mazdu

Některá omezení československého průmyslu se však vyřešit nepodařilo a projevily se i na vnější podobě nového automobilu. Bertone třeba původně navrhl přední masku s moderními nízkými světlomety, jenže v továrně Autopal v Novém Jičíně neuměli vylisovat potřebnou nízkou parabolu, a tak Favorit nakonec dostal velké přední světlomety.

„Bylo to také v naší praxi poprvé, kdy jsme byli nuceni navrhnout tvar vozu podle daných světlometů, nikoli naopak,“ vzpomínal designér Filiberto Giannini. Některé díly – například karburátor nebo přední brzdy – se pak sice vyráběly v Československu, ale v západní licenci.

Jezdili jsme, aby nám nikdo nestačil, vzpomíná vývojář Škody Favorit

Vyvíjený Favorit zdědil část dílů i od starších modelů škodovky, například plastové vnější kliky dveří motoristé důvěrně znali ze „stodvacítek“. A přestože nové auto dostalo motor uložený vepředu napříč, jednalo se stále jen o evoluci pohonné jednotky, která se poprvé objevila už v roce 1964 v „embéčku“. Pro Škodu Favorit se použila varianta o objemu 1 289 kubických centimetrů, která dostala novou hliníkovou hlavu válců. Od počátku se přitom počítalo s provozem na v té době v Evropě zaváděný bezolovnatý benzín, zpočátku se auta na oba druhy paliva lišila provedením sedel ventilů.

VW koupil Škodu díky dobře postavenému favoritu, říká otec slavného auta

Při představení v Brně vzbudila Škoda Favorit obrovský zájem, do prodeje se však první kusy dostaly až v následujícím roce. „Při používání automobilu Škoda Favorit v provedení 136 L oceníme především využití obestavěného prostoru, míru poskytovaného pohodlí i možnost variabilního uspořádání zavazadlového prostoru. Souhrnem svých vlastností je vůz vhodný pro cesty na kratší i větší vzdálenosti a podle počtu přepravovaných osob také k přepravě většího nebo menšího množství zavazadel,“ napsali o nové škodovce ve svém hodnocení redaktoři Světa motorů.

Skromný fachman, který vymyslel, jak vyrobit Favorita a nesmrtelnou Octavii

Při uvedení do prodeje v roce 1988 stál Favorit 84 600 korun, což byl osmadvacetinásobek tehdejšího průměrného platu v Československu, přesto se na něj před prodejnami Mototechny stály dlouhé fronty.

Zastaralá Škoda 120 stála zhruba o čtvrtinu méně, 65 630 korun, západní konkurence prodávaná v podniku zahraničního obchodu Tuzex byla ovšem podstatně dražší. Například Fiat Uno stál 26 000 tuzexových korun, takzvaných bonů, které se na černém trhu prodávaly kolem pěti korun za jeden, italské auto tak přišlo asi na 130 000 korun.

Autofotka týdne: Třicet let vyšperkovaných červených škodovek

Nelehký vývoj Škody Favorit se mladoboleslavské automobilce vyplatil nejen díky zájmu kupujících. Po listopadu 1989 byl jedním z důvodů, proč měl o továrnu zájem tehdy expandující Volkswagen.

Favoritem placatým Pobaltím. Odemykání na pavouka a koncert poctivé techniky

Po jeho vstupu do škodovky zavedl v roce 1991 nejprve drobné změny, od ledna 1993 pak přišel velký facelift, po kterém se Favorit i kombi Forman a užitkový Pick-up konečně dočkaly například tvarovaných výplní dveří a ke konci výroby namísto karburátoru také jednobodového vstřikování s katalyzátorem, což si vynutily přísnější emisní předpisy.

Elektromobilní pravěk: Škoda Favorit na baterky, do které lijete benzin

Do roku 1995, kdy skončila výroba Formanů a Pick-upů (krátká verze se přestala vyrábět už o rok dřív) opustilo závody v Mladé Boleslavi a Kvasinách přes milion aut této modelové řady. Nejvíc připadlo na Škodu Favorit (přes 783 000 kusů), následovalo kombi (223 000), nejméně vzniklo malých dodávek (téměř 71 000). Ještě úspěšnější pak byl nástupce Favoritu, Škoda Felicia, která vznikla jeho dalším vývojem a která se vyráběla mezi roky 1994 a 2001. Automobilu, který se dočkal i většího benzinového motoru o objemu 1,6 litru nebo dieselu od Volkswagenu, vzniklo přes 1,4 milionu exemplářů.

Autoři: ,

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...