Česká armáda koupí vrtulníky od Bellu. Podívejte se, co dostaneme

Camp Pendleton (Od zpravodaje Technet.cz) - Po velmi dlouhém rozhodování, které bojové helikoptéry si česká armáda pořídí, máme odpověď. Vítězem má být kombinace strojů UH-1Y a AH-1Z z dílen amerického Bellu. Právě do těchto dílen dostala pozvání redakce Technet.cz, viděli jsme i helikoptéru v akci.

Obě nové helikoptéry jsou součástí řady H-1, jejíž stroje bojovaly už ve Vietnamu. Těmi byly legendární UH-1 Iroquis, přezdívaný „Huey“ a AH-1 Cobra. Novinky jsou v lecčems podobné, vychází z původní designu, ale jde o úplně nové vrtulníky vybavené nejnovějšími technologiemi a materiály. Nesou označení UH-1Y Venom a AH-1Z Viper a tvoří páteř helikoptérové flotily americké námořní pěchoty. Teď by měly nahradit i stárnoucí ruské helikoptéry Mil v české armádě.

Na první pohled vypadají venomy a vipery podobně jako předchůdci (mezi Iroquisem a Venomem byla ještě jedna generace zvaná Twin Huey) a k zorientování se v nich nepomáhá ani menší zmatek v jejich přezdívkách. Někdy se totiž používají ty oficiální, tedy Venom a Viper, ale stejně často se o nich i zaměstnanci Bellu vyjadřovali jako „Yankee“ a „Zulu“, podle posledních písmen jejich „kódu“. A když o helikoptérách mluvili samotní mariňáci, nejčastěji zaznělo prostě „Huey“ nebo „Cobra“, ačkoliv to jsou stroje staré bezmála 60 let.

Bell se každopádně snažil zdůraznit, že nehledě na to, jak moc připomínají své předchůdce, UH-1Y i AH-1Z jsou zcela nové a velmi moderní helikoptéry. Vzali nás proto do své centrály ve městě Fort Worth v Texasu, kde firma sídlí už přes 65 let. Kromě centrály se v okolí v Texasu nachází i další budovy Bellu – firma si dodnes sama vyrábí řadu součástek a částí helikoptér, včetně materiálů na ně. 

Podle Scotta McGowana, ředitele programu H-1, se tím odlišují od konkurence, která už je spíše v roli „assemblera“ helikoptér ze součástek od dodavatelů. I díky tomu může s obřími koncerny Lockheed Martin nebo Boeing držet krok. „Bell je malá firma, ale zvládá bojovat s behemoty,“ říká McGowan.

Vyrobeno v Texasu

Bell je hrdě texaská firma. Ve Fort Worth sídlí už přes 65 let.

Naše první kroky vedly do budovy Advanced Composite Center, kde vytváří důležité části helikoptér z moderních kompozitních materiálů: kombinace nosných uhlíkových nebo skelných vláken a plastového pojiva. Z těchto kompozitů se vyrábí například rotory, což je novinkou jak v sérii H-1, tak i odlišností například od konkurenčních black hawků, které používají klasické ocelové rotory. Změna materiálu má být velkou výhodou: kompozitní rotory jsou lehčí a odolnější.

To se pozitivně projevuje v lepší manévrovatelnosti helikoptéry (umožňuje pohyby s větším přetížením) i balistické odolnosti. V případě zásahu kulkou se materiálem nešíří praskliny, na rozdíl od křehčí oceli. Údajně se dokonce stalo, že piloti až po přistání zjistili, že mají prostřelený list vrtule, v letu je to vůbec neomezovalo. 

Kompozitní materiály mají také další velkou výhodu: nerezaví. Jsou jednodušší na údržbu a mají dlouho vydržet. V kompozitním centru se vyrábí i křídla a jiné části pro další ze slavných strojů z dílen Bellu: V22 Osprey (ten však vyrábí ve spolupráci s Boeingem).

Další zastávkou bylo Drive Systems Center, kde si Bell pro své helikoptéry vyrábí například transmisní soustavy. To, že i zde je celý proces v jejich kompetenci, považují opět za důležitou odlišnost vůči konkurenci. Všechny vyrobené části pak putují do továrny v Amarillu v Texasu, kde helikoptéry  kompletují.

Poslední návštěvou v Texasu bylo Flight Research Center, kde probíhá výzkum a experimentální či testovací lety. V současnosti je jeho hlavním úkolem vývoj nové civilní helikoptéry 525 Relentless a vojenského konvertoplánu V-280 Valor. 

Oba stroje jsme mohli vidět, respektive jejich prototypy – existují jen čtyři kusy 525, Valor je jen jediný. Od něj si Bell slibuje, že bude velkým úspěchem u mariňáků. Stroj, který vizuálně připomíná Osprey, je opravdu rychlý: v testovacích letech už dosáhl rychlosti 556 km/h. V hangáru Flight Research Centera jsme měli možnost vidět i český letoun L-39. Helikoptéry jsou totiž jako doprovodné stroje při zkušebních letech V280 příliš pomalé, a tak přišel na řadu starý dobrý Albatros.

Mariňáci už mají helikoptéry otestované

Druhá část předváděcí cesty nás zavedla do Kalifornie, konkrétně na základnu Camp Pendleton poblíž San Diega. Jak už bylo řečeno, UH-1Y a AH-1Z jsou v aktivní výbavě mariňáckého letectva. Celkový počet strojů v jejich flotile se má vyšplhat na 349: konkrétně 160 Venomů a 189 Viperů. Obě helikoptéry jsme viděli na živo, mohli jsme si do nich sednout, proletět se v simulátoru a AH-1Z nám byl předveden i v letu, včetně vzletu a přistání.

Helikoptéra UH-1Y Venom je víceúčelovým strojem, kromě pasažérů pojme i slušnou výzbroj. Na boku je vidět nosič na rakety a prostor pro upevnění bočního kulometu.

AH-1Z je oproti tomu čistě bojovým vrtulníkem. Mohutnější raketovou výzbroj nese pomocné křídlo, na jeho konce lze umístit i Sidewindery proti vzdušným cílům. Nad 20mm kanonem v přídi je vidět kulová hlavice pokročilého zaměřovacího systému (TSS, Target Sight System) Lockheed Martin AN/AAQ-30.

AH-1Z je čistým bitevníkem, který má hodně palebné síly. Jeho kokpit je velmi úzký a sezení v něm připomíná spíše stíhačku. Základní výzbroj tvoří 20mm kanon v otáčivé věžičce pod přídí. Pomocné křídlo může nést raketnice se 70mm neřízenými střelami Hydra nebo z nich vycházejícími laserem naváděnými střelami APKWS II, nesmíme zapomenout ani na řízené střely Hellfire, určené především k protitankovému boji. 

Vipery mají dokonce možnost osazení konců křídel řízenými protiletadlovými střelami Sidewinder s infračerveným naváděním. Útočné schopnosti ještě podporuje Bellem i mariňáky hojně zmiňovaný zaměřovací systém AN/AAQ-30, který kombinuje infračervenou a běžnou kameru a obsahuje laserový značkovač cílů. Zaměřovací systém umožňuje zacílení na vzdálenost až 24 kilometrů.

UH-1Y je oproti tomu víceúčelový vrtulník s řadou možných využití: od průzkumných přes eskortní, transportní nebo i jako vzdušná podpora pro pozemní operace. Vedle dvou pilotů pojme až deset pasažérů a má také různé možnosti výzbroje. Kromě střel Hydra 70 nebo APKWS II se na každém boku vrtulníku nachází po jednom úchytném bodě pro kulomety ovládané palubními střelci z trupu při otevřených bočních dveřích. Ty jsou velmi užitečné při spolupráci venomů a viperů, jelikož v kombinaci s kapacitou AH-1Z pro silný frontální útok značně zvětšují palebný úhel.

Bojují nejlépe společně

Oba stroje jsou od počátku navržené pro společné nasazení. Kromě doplňujících se schopností se to projevuje i v samotné konstrukci. Mezi oběma helikoptérami je prý pětaosmdesátiprocentní shoda v použitých dílech a vybavení: společná je celá pohonná jednotka, rotory, ale třeba i software nebo helma pro piloty. To má spoustu praktických výhod – je potřeba skladovat méně náhradních dílů, protože většina z nich je použitelná pro oba stroje, což šetří místo i peníze. Usnadňuje to též výcvik techniků i pilotů. 

Manuály pro tyto vrtulníky jsou prý tak podobné, že jeden z pilotů si při skládání teoretické zkoušky všiml až na jejím konci, že vyplňuje test pro špatný vrtulník. Ačkoliv američtí mariňáci to tak nedělají, neměl by podle nich být vůbec problém používat stejné piloty pro vipery i venomy, což by pro menší ozbrojené síly, jako jsou ty tuzemské, mohla být opět značná výhoda.

Na základně Camp Pendleton jsme navštívili i mariňáckou klubovnu. Vyzdobena je mimo jiné vyřazenými zbraněmi

V americké vlajce je logo jednotky HMLAT-303: Marine Light Attack Helicopter Training Squadron 303.

Všichni piloti, se kterými jsme na základně hovořili, si helikoptéry od Bellu pochvalovali. Kapitán Kahleel Richards oceňoval schopnost Venomu přistát i na omezeném prostoru, nebo široké možnosti konfigurace, umožňující plnit různorodé mise.

„Nezáleží moc na tom, jaká je podstata konfliktu, ve kterém jste,“ myslí si Richards. „UH-1 Yankee je stroj, který vám vždy pomůže, protože ho můžete nakonfigurovat přesně na to, co potřebujete.“ Mimo bojové úkoly byly venomy využity také pro humanitární účely, například při hašení požárů v Kalifornii nebo při pomoci v Haiti.

Není příliš překvapivé, že mariňákům tyto stroje vyhovují: byly od počátku vytvářeny pro ně. To se odráží v některých charakteristikách, například „marinizaci“, tedy úpravě pro nasazení v námořním prostředí, vyžadující odolnost proti vlivům mořské vody. Podle plukovníků Walshe a Bartheomea jsou tyto vlastnosti smysluplné i pro vnitrozemskou Českou republiku. 

Marinizace totiž snižuje riziko koroze, se kterou se musí potýkat všichni, a zajišťuje celkově schopnost operovat v nehostinných podmínkách: H-1 byly úspěšně nasazeny v suchém Afghánistánu nebo trénovaly ve studeném Norsku. Navíc, jak plukovníci podotýkali: „Nikdy nevíte, kde nakonec budete bojovat.“

Nejčtenější

Atentát na Kima. Diktátora zachránil sovětský důstojník skokem na granát

V zemích s nestabilním uspořádáním nejsou politicky motivované atentáty ničím neobvyklým. Severní Korea, jako jedna z nejtužších komunistických diktatur světa, nebyla výjimkou. Prvního diktátora Kim...

USAF nakupuje pancéřované „Turbočmeláky“. Jeden kus vyjde na 880 milionů

Americké letectvo si převzalo první exemplář turbovrtulového letadla Skyraider II. Vzhledem vzdáleně připomíná československého Turbočmeláka. Není divu. Vznikl úpravou civilního letounu používaného...

Z vesmíru se vrátila ryze ženská posádka s Katy Perry i přítelkyní Bezose

Teprve podruhé v historii se dostala do kosmického prostoru posádka složená pouze z žen. Právě v pondělí totiž odstartoval nosič New Shepard, aby posádku vynesl. Nejznámější členkou týmu mise NS-31...

Nejtemnější doba Sudet. Mrtvé pohřbívali jen tak po lesích

V dalším dílu našeho seriálu o konci druhé světové války v Sudetech se díky rozsáhlé badatelské práci dozvíme o skutečnostech, které se podařilo odkrýt teprve nedávno. Jde o velmi temnou kapitolu...

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Vzácné a netradiční vozidlo pro motorizovaný přesun pěchoty, které najdete i ve znělce našeho seriálu Poklady z depozitáře, určitě stojí za zmínku. Tříkolka je dílem belgické zbrojovky FN, nicméně...

Výzkum 14 153 443 projevů v americkém Kongresu: zákonodárci opouštějí fakta

Zástupci amerických občanů se ve svých řečech přestávají odkazovat na ověřitelné skutečnosti. Nahrazují je intuicí a osobními dojmy. Pokles začal už v sedmdesátých letech minulého století. Současný...

18. dubna 2025  10:02,  aktualizováno  10:02

Viděl padat své nejoblíbenější letadlo. Na letištích natáčí skoro třicet let

Jeho zájem o letectví se zrodil na vyhlídkové terase pražského ruzyňského letiště, kam jej někdy v roce 1985 vzal tatínek. Letecký kameraman Jan Jánský vytvořil za téměř třicet let videoarchiv,...

18. dubna 2025

Vzdálená planeta má známky života, hlásí vědci. Je tu však několik „ale“

Vesmírný teleskop Jamese Webba přinesl podle skupiny vědců z Cambridgeské univerzity zajímavý objev na 124 světelných let vzdálené planetě K2-18b. V atmosféře této planety totiž odhalili molekuly...

17. dubna 2025  12:57

Bulharsko zažilo před 100 lety nejbrutálnější teroristický útok v dějinách

V polovině dubna 1925 se v bulharské Sofii odehrál nejhorší teroristický útok v dějinách země. Konečná bilance: 213 mrtvých a 500 zraněných. Bombový útok měli na svědomí místní komunisté, spekulovalo...

17. dubna 2025  10:30

Apple připravuje systém, který má změnit to, jak využíváte jeho iPady

Za necelé dva měsíce by měla společnost Apple představit novou generaci operačního systému pro své tablety. A mohla by to být změna, která konečně přinese větší využití potenciálu, který toto...

17. dubna 2025

USAF nakupuje pancéřované „Turbočmeláky“. Jeden kus vyjde na 880 milionů

Americké letectvo si převzalo první exemplář turbovrtulového letadla Skyraider II. Vzhledem vzdáleně připomíná československého Turbočmeláka. Není divu. Vznikl úpravou civilního letounu používaného...

17. dubna 2025,  aktualizováno  12:05

Spotify postupně nabíhá po masivnímu výpadku po celém světě

Pokud vám dnes hudební služba Spotify nefunguje, nejste sami. Uživatelé z celého světa hlásí výpadky této nejrozšířenější cloudové hudební platformy.

16. dubna 2025  15:54,  aktualizováno  16:46

„Ségro, nežer mě,“ pavouci mají podivné skrupule vůči pojídání sourozenců

Pokoutníci nálevkovití se zdráhají žrát své bratry a sestry. Chovají se tak ale jen, když vyrůstají v kolektivu. Jedináčci si na nich klidně smlsnou.

16. dubna 2025  15:02,  aktualizováno  15:02

OpenAI buduje sociální síť. Když bude úspěšná, může být zdrojem dat pro AI

OpenAI před dvěma a půl lety nastartovala současný boom generativní umělé inteligence. Nyní podle portálu The Verge pokukuje po možnosti vytvořit vlastní sociální síť. Může se jí hodit, když bude...

16. dubna 2025  10:22

Co udělá s tělem těhotenství? Kosti a játra se vzpamatovávají i déle než rok

Ani rok nestačí na to, aby se organismus matky vrátil po porodu do stavu, v jakém byl před otěhotněním. Nejpomaleji se vzpamatovávají po enormní zátěži kosti a játra. Dlouho „dohořívají“ v organismu...

16. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Velká francouzská železniční revoluce měla barvu oranžovou

Ikonické TGV první generace, kterým na kráse přidávaly decentní hrany, začínaly v barvě oranžové. Připomeňme si tento povedený vytříbený design na fotografiích. Podíváme se mimo jiné i na první...

16. dubna 2025

Osobní dopravu do vzduchu má přenést unikátní rotor i jednomístný dron

O přenesení osobní dopravy do vzduchu se mluví poměrně dlouho, nechybí ani řada pokusů o výrobu létajícího stroje pro přesun na opravdu krátké vzdálenosti. Nedávno se objevily dvě novinky, které...

15. dubna 2025