Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

Jezdili jsme, aby nám nikdo nestačil, vzpomíná vývojář Škody Favorit

aktualizováno 
Dnes se prototypy aut testují několik let, třeba Škoda Kodiaq během nich ujela téměř 700 tisíc km. Ale jak probíhaly testy před 30 lety u Favoritu? Tehdejší norma předepisovala životnostní zkoušky na 80 tisíc km, které měly trvat šest měsíců a nepočítaly s tím, že by se během té doby na autě něco vylepšovalo.

Unikátní snímek prototypu Favoritu s maskovací nástavbou tajně pořídil amatérský fotograf Jiří Hera v roce 1986. | foto: Jiří Hera

Favorit, který letos oslavil třicet let od premiéry na výstavišti v Brně, vznikal pod velkým časovým tlakem. První kompletní auto bylo postaveno na Silvestra 1984 a na dlouhodobé testy dostali vývojáři jen pět měsíců.

Ústav pro výzkum motorových vozidel v Praze ve spolupráci s Tatrou Kopřivnice proto vymyslel metodiku urychlených zkoušek, jež probíhaly na kopřivnickém polygonu. Přinesly na svou dobu opravdu drsné namáhání vozu na trati, kde se běžně testovaly náklaďáky. Mezi nejtěžší testy patřila třeba buližníková dráha – „kočičí hlavy“ ve srovnání s ní představovaly idylickou jízdu po dálnici. Jezdilo se dlážděnými svahy (22% nahoru, 16% dolů), po oválu, kde na auto působily velké odstředivé síly, a podobně.

Testování Škody Favorit při vývoji

Testování Škody Favorit při vývoji

„V Kopřivnici jsme auta extrémně namáhali a porovnávali je se zahraniční konkurencí. Měli jsme Peugeot 205, VW Golf druhé generace, Fiat Uno a také Škodu Rapid 136, která měla shodný motor s favoritem. Všechna auta postupně vyřadila nějaká porucha, jen favorit vydržel,“ vzpomíná jeden z testovacích řidičů Vladimír Berger, který později se škodovkami i závodil.

Netopí to!

Výsledky intenzivního namáhání, při němž auto ujelo 20 tisíc km, tak odpovídaly 80 tisícům podle původní normy. V roce 1986 následovaly testy v běžném provozu. Bylo rozhodnuto, že minimálně jedno auto musí během roku ujet aspoň 150 tisíc kilometrů. Testovací vzorky dostaly maskování a začaly brázdit silnice první a druhé třídy i dálnice od Jičína po Horní Počernice.

„Spolu s dalšími kolegy jsme každý autem denně najezdili zhruba 450 kilometrů ve třech směnách. Přicházeli jsme na různé věci podstatné pro další vývoj, například že na volnoběh auto netopilo, takže se muselo posílit vodní čerpadlo a podobně,“ říká Berger. Prototypy měly maskování, především nástavbu na zadní části. Pak se jezdil okruh po okolí Mladé Boleslavi o délce asi 430 kilometrů.

„Tehdy nebyly předpisy tak přísné, takže se speciálními efkovými značkami jsme rychlost moc neřešili, třeba v noci jsme po dálnici jezdili naplno. I jinde jsme jezdili sice bezpečně, ale rychle, a kolikrát se stávalo, že nám lidé nadávali. Ne že bychom někoho ohrožovali, ale protože se báli, že to krásné auto zničíme. Ptali se, proč ho tak týráme,“ vzpomíná Vladimír Berger.

Třikrát za směnu se měnili řidiči (často aktivní soutěžní jezdci) a doplňoval se benzin. S favoritem vždy jezdilo ještě další auto jako doprovod, aby v případě poruchy mohlo prototyp odtáhnout nebo zakrýt plachtou kvůli utajení. I tehdy se už našla spousta zvědavců, kteří se o maskovaná auta zajímali.

„Snažili jsme se jezdit tak rychle, aby nám nikdo nestačil,“ směje se Berger. „Ale vážně, lidé sice často zvědavě koukali, ale neexistovaly mobilní telefony jako teď, kdy fotí každý všechno. Občas na nás někdo s fotoaparátem číhal, ale většinou jsme zastavili a rozumně se domluvili, aby nás nefotil nebo fotky nikde nepoužíval.“

Fotogalerie

Po „ose“ do Brna

Výsledky testování byly překvapivě dobré. Motor Favoritu zvládl jízdu i na tehdy ne běžný bezolovnatý benzin a důležité součástky vydržely déle, než se čekalo. Třeba první sada brzdových destiček zvládla 48 240 km, obložení zadních brzdových čelistí 90 tisíc km. Hlavní testovací prototyp označený jako BK 3 nakonec dojel až na veletrh do Brna. Při 139 945 km absolvoval předepsanou servisní prohlídku, sundalo se maskování, auto převzala redakce časopisu Automobil a 16. září 1987 vyjelo do běžného provozu.

Nejprve jezdilo po původní zkušební trati mezi Jičínem a Prahou, kde redaktoři kroužili až do 21. září. Plánovanou hodnotu 150 000 km „natočil“ BK 3 cestou po dálnici D1 do Brna, kde se představil veřejnosti a dalším novinářům. V následujících měsících najelo auto ještě dalších 100 tisíc km, takže počítadlo se nakonec zastavilo těsně před hranicí 250 tisíc km.

Kromě toho probíhaly další jízdní i laboratorní zkoušky, třeba brzd, které se prověřovaly na rakouských vysokohorských silnicích u Grossglockneru a Turacherhöhe.

Motor za 350 milionů a pomoc imperialistů

Motor z řady Škoda 105/120 nebylo možné použít, ale strana a vláda nechtěly uvolnit další peníze. Podařilo se to až přes valuty. Lidé z vedení vývoje automobilky řekli, že motor, který nemůže spalovat bezolovnatý benzin, nebude možné prodávat na kapitalistických trzích. To pomohlo a vláda uvolnila dalších 350 milionů korun na vývoj agregátu s hliníkovou hlavou.

Osvědčený čtyřválec OHV o zdvihovém objemu 1 289 cm³ o výkonu 46 či 43 kW vybavený karburátorem (později jednobodovým vstřikováním paliva) tak dostal kvůli splnění nových emisních předpisů (i nároků na životnost) odolnější materiál ventilových sedel, písty s ocelovými jádry, kvalitnější vložky válců, ale i vyztužený blok motoru, kalený klikový hřídel a řadu dalších úprav. Přesto právě specialisté od Porsche označovali motor za nejslabší článek vozu a navrhovali použít pětkrát uložený klikový hřídel a modernější ventilový rozvod OHC (s vačkovým hřídelem v hlavě válců namísto v bloku motoru u klikového hřídele). Na takové – jakkoli pozitivní – změny však už nebyly peníze.

Ačkoli Favorit byl ve své době z ideologických důvodů prezentován jako vrchol socialistického inženýrství, který nám mohou závidět i na Západě, bylo to skoro naopak: bez pomoci západních firem a technologií by auto takových objektivních kvalit vůbec nemohlo vzniknout. A to nemluvíme jen o známém faktu, že design Favoritu mělo na starost italské studio Bertone; taková praxe je běžná i dnes.

Aniž bychom snižovali ohromné nasazení škodováckých techniků a vývojářů, kteří dokázali nemožné, nejhorší bylo, že socialistické podniky nedokázaly vyvinout ani vyrobit obrovské množství dílů. Proto se musely nakupovat zahraniční licence, třeba na brzdy od firmy Girling Colette a Lucas, na karburátory od Pierburgu, zpětná zrcátka ovládaná páčkami z interiéru od firmy Hagus (její název používáme téměř jako synonymum pro podélné střešní nosiče). V motoru se zpočátku používaly písty Mahle, kroužky Goetze, gufera Elring, těsnění pod hlavou motoru zase precizovala německá firma Reinz.

Občas, jak vzpomínají pamětníci, byly některé konstrukční nápady prostě okopírovány z jiných modelů, které automobilka podrobně zkoumala – trochu se upravily, aby si nikdo „venku“ moc nestěžoval. Je třeba dodat, že taková praxe je dnes napříč světovým autoprůmyslem zcela běžná, automobilky auta konkurence kupují a potají roezbirají ve svých vývojových centrech, existují na to i specializované firmy. Také ladění Favorita probíhalo za pomoci „imperialistických“ firem. Na uložení motoru, převodovky, přední nápravy i snížení vnitřního hluku a problematických vibrací pracovali například lidé od Porsche. A na jeho okruhu ve Weisachu se nové auto také finálně testovalo.

Autoři:
  • Nejčtenější

Chytrý nápad rozšíří nabíječky elektromobilů v Praze bez kopnutí do země

Zhruba 60 nových nabíjecích stanic pro elektromobily letos zprovozní Pražská energetika na sídlištích v hlavním městě,...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

První sovětské auto vymysleli koncem války. Poběda se dostala i za hranice

Před 75 lety, 19. června 1945, byl poprvé představen sovětský automobil GAZ M20 Poběda. První prototyp automobilu,...

Fiasko F1 na Kubě. Šampiona Fangia unesli Castrovi revolucionáři

Premium Měl to být odpočinkový závod F1 v samém závěru „maestrovy“ kariéry v příjemném prostředí a velkorysými prize money pro...

Trojkové BMW je ikona, slaví pětačtyřicátiny

BMW řady 3 patří k nejzásadnějším vozům automobilové historie, v úterý slaví půlkulaté výročí. První generace se...

Peklo Masta Kink. Budoucí šampion skončil poleptaný benzinem mezi nedopalky

Premium Formule 1 bývala vždy nebezpečným sportem. Avšak jatka, která se na tratích odehrávala víkend co víkend v 60. a 70....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Influencerka propaguje reálná ženská těla s celulitidou

Danae Mercerová je další z influencerek, která chce ukázat světu, že je Instagram jen klam. Podle novinářky stačí dobrá...