Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Královna silnic jezdí stařičkou tatrou a velorexem. Do kopce občas tlačí

Hrnou se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného. Posměváčci to však mají marné, tyto „baby“ se volantu už nepustí. Miloslava Reková sedí za volantem vozu už třináct let. Závodí s veterány a její rodina čalouní auta.
Miloslava Reková závodí s veterány

Miloslava Reková závodí s veterány | foto: David Peltán, MAFRA

Když táta dovezl starou Tatru 75 domů, byl Miloslavě sotva rok. Capala kolem veteránu, jehož stav byl podle nálezce „mírně zoufalý“. Teď má tatřička, jak jí něžně říká její paní, polici plnou závodních triumfů. A taky jezdí na výlety, kde si s ní vždycky užijí nějakou legraci. Zvláště, když se dostanou do městské špičky.

„Nemá synchronizovanou převodovku, takže musím vždy vyšlápnout spojku, vyřadit a pustit spojkový pedál. Pak znovu sešlápnout spojku a zařadit příslušný stupeň. Ale dá se na to zvyknout,“ usmívá se Miloslava Reková. Stejně jako na pravostranné řízení, startování táhlem nebo klikou, na aditivum, které musí přidávat do benzinu, kdykoli natankuje, nebo na to, že nevidí dozadu, když je stažená střecha.

„To vše člověk natrénuje, ale problém je třeba rychle zabrzdit na červenou, když náhle blikne, protože vůz má bubnové brzdy, které moc nebrzdí,“ ví veteránistka, jejíž auto jede maximálně osmdesát kilometrů v hodině. „Běžně ale jezdíme tak třicítkou, čtyřicítkou,“ dodává.

Kupodivu se na ni řidiči kolem nezlobí. „Spíše mávají.“ Někdy naopak musí zamávat šoférka na ostatní. To když ukazuje směr jízdy, protože tatra nemá blinkry zrovna při ruce, nebo je kopec příliš strmý a auto ho „nedá“. „Když nejsem rozjetá, musíme občas tlačit i očima,“ zamyslí se Miloslava.

„Hodně tlačíme,“ dodává se smíchem. Alespoň tak trochu ušetří. Zelená krasavice totiž zhltá až patnáct litrů na sto kilometrů.

Závod na celý víkend

Jakmile se přiblíží jaro, kolem Písku začíná být živo. „Musíme před závody auta projet, jestli je vše v pořádku, gumy dofouknout…“ vypočítává řidička, která je v sezoně na závodech i dvakrát do měsíce.

„Takový padesátikilometrový závod je na celý den. Nejde totiž vůbec o rychlost. Během soutěže plníme hlavně úkoly zručnosti, například musíme zastavit přesně metr od čáry, zvládnout slalom nebo odšroubovat kolo, projet čtyři okruhy stejnou rychlostí a podobně,“ říká veteránistka, která si z minulých ročníků odvezla trofej Královna silnic.

Taky se na tu slávu dokáže s tatřičkou sladit, a to nejen jako šoférka, ale i dobovou toaletou. „Těsně před závodem už auto připravuje muž, já se jen pěkně obléknu a nasednu,“ chválí si přípravný tým.

A jak se mezi odborníky na veterány cítí? „Chlapi už ženský celkem berou, na každém závodě jsou tak dvě tři ženy. Ale samozřejmě jsou i takoví, co se o součástkách budou raději bavit s chlapem,“ pobaveně zavzpomíná.

Přitom zkušeností má dost. „Jezdím s několika auty; které je zrovna po ruce, to vezmu. Máme rodinné, náhradní, pracovní… U těch moderních mě vždy překvapí, jak moc už jsou automatizovaná. Umějí všechno sama. Aspoň nemusíte nad řízením tak přemýšlet,“ říká Miloslava Reková.

Miloslava Reková závodí s veterány

Netopýr v červeném oblečku

Auta totiž neodmyslitelně patří i k pracovnímu životu mladé ženy. Její rodiče vedou v Oldřichově u Písku největší zakázkové autočalounictví v Česku. „Začínáme v sedm ráno. A vlastně řešíme pořád to stejné, jak má interiér auta vypadat, jaké látky použijeme, jaké budou sedačky a koberečky,“ říká mladá inženýrka, která proto vystudovala Technickou univerzitu v Liberci.

Žena za volantem

Miloslava Reková

  • 31let
  • 13let za volantem
  • značka vozu: Tatra 75, Velorex 350

Kdy jsem měla na cestách strach?
V Praze na závodě jsem jela přes hodně rušnou křižovatku. Neodhadla jsem rozjezd, auto zůstalo stát a nešlo za boha nastartovat. Stála jsem skoro uprostřed křižovatky. Když padla zelená na protější straně, tak mě začala auta objíždět a tramvaj hlasitě zvonila. Auto jsme museli s partnerem v plném provozu odtlačit a u krajnice zprovoznit.

Co (ne)umím na autě opravit?
Umím vyměnit žárovku, dolít olej, vyměnit a vyčistit svíčky, nahustit pneumatiky. Přidat aditivum do benzinu.

Kterou část práce mám nejraději?
Slavnostní start, kdy se odpíchnete a jedete a okolí tleská, mává...

Její starostí v rodinném podniku je především domlouvat zakázky, představovat klientům materiály a vůbec se co nejvíc trefovat do vkusu řidičů. Miloslava Reková totiž „neobléká“ jen tak obyčejná auta, ale veterány. Nejčastěji Škody Felicie a takzvané hadráky, hadraplány nebo také netopýry, zkrátka velorexy.

Tříkolová či čtyřkolová vozítka s trubkovým rámem potaženým nepromokavou koženkou zpočátku sloužila invalidům. „Nevím, jak se tam soukali. Když si do něho sednete, jste hodně nízko,“ ví řidička, která na veteránských soutěžích závodí i s Velorexem 350. V zimě, kdy je závodní klid, k ní budoucí soupeři zajíždějí pro nové „oblečky“.

Nepromokavou koženku nabízejí nejen v původní tmavě hnědé barvě. Mnozí klienti totiž rádi vybočují. „Zákazníci chtějí i bílé, modré, červen. Je to otázka vkusu i peněz,“ podotýká mladá žena. Za rok jich v novém kabátě odjede z dílny Rekových asi dvacet.

A jak se ve velorexu jezdí? „Je to zábavné auto, na silnici trochu plave, a když jedu s partnerem a malým dítětem, tak se pořádně mačkáme,“ popisuje šoférka. Velorex nemá topení. „Takže v zimě by to asi opravdu bylo na kabát, jako měl pan Abrhám ve Vrchní prchni!“ podotýká s úsměvem Miloslava Reková.

Miloslava Reková závodí s veterány

  • Nejčtenější

Garáž fotbalového boha Ronalda má cenu půl miliardy. Hvězdou je bugatti

16. června 2024

Fotbalová superstar Cristiano Ronaldo, se kterou se česká fotbalová reprezentace utká na Euru 2024...

Bouráky fotbalových idolů. Milionovou garáž má i hvězda bez řidičáku

21. června 2024

K úspěšným fotbalistům patří drahá a luxusní auta. Každý si asi jako první po této větě vybaví...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

GLOSA: Praha v populistickém boji s SUV nacení parkování podle velikosti auta

17. června 2024

Parkování v hlavním městě začíná být velký problém a zdá se, že zastupitelé Prahy se jej rozhodli...

Offroadový drsňák projede všechno. První jízda s novým ineosem

18. června 2024

Znáte značku Ineos? A víte, že už několik let vyrábí auta? Jestli ne, tak se rozhodně nestyďte,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Bouráky fotbalových idolů. Milionovou garáž má i hvězda bez řidičáku

21. června 2024

K úspěšným fotbalistům patří drahá a luxusní auta. Každý si asi jako první po této větě vybaví...

V prvních měsících roku zemřelo 23 motorkářů, zraněných je stovka

21. června 2024

Motocyklisté, přestože nejsou rozježdění a v kondici, nedočkavě vyrazili na silnice. Nehody s...

Elektrická party na vinici. Byli jsme na exkurzi mezi kabelové hvězdy Mercedesu

21. června 2024

Značka Mercedes-Benz a její dealeři pravidelně pořádají speciální akce pro zákazníky, aby si na...

Z vyšetřování automobilek v Číně je podle Pekingu průmyslová špionáž Bruselu

20. června 2024

Rozsah detailních informací, které po čínských firmách na výrobu elektromobilů při osmiměsíčním...

Putine, běž do prd*le, zahlásil na koncertě Rod Stewart. Němci zpěváka vypískali

S překvapivou vlnou nevole se na svém nedělním koncertu v Lipsku setkal rockový král Rod Stewart. Během vystoupení se...

Skandál kolem morbidně obézní Miss Alabama. Co se ztratilo mezi řádky

Sociální sítě počátkem června rozvášnila obézní plus size modelka Sara Millikenová oceněná titulem Miss Alabama 2024....

Ostuda bratrů Bendigů v AZ-kvízu. Jan se vymlouval na trému z Mareše

Ve speciálním díle AZ-kvízu s názvem ČT art kvíz se proti sobě utkali bratři Jan a Marsell Bendigovi. V soutěži se jim...

Výhru ze Survivoru utratil Mikýř za rozhovor v prázdné O2 areně, vydělal miliony

Martin „Mikýř“ Mikyska (30) vytěžil své vítězství v reality show Survivor Česko & Slovensko 2024 na maximum. Povedl se...

Tvrz koupil za 76 tisíc a daroval ji manželce. Pak ruinu 20 let opravoval

Pavel David zahlédl v dubnu roku 2003 v novinách inzerát: „Prodám tvrz za 76 000 Kč.“ Ještě ten den si jel zříceninu...