Prozatím jsou v Česku první čtyři kusy (bílý, červený, modrý a černý), které dorazily z šanghajské fabriky značky. Až na podzim odstartuje výroba v nově budované fabrice u Berlína, budou na český trh mířit Tesly Y z Německa.
Tesla Model Y patří mezi malá SUV, kterým se říká crossover. Velikostně i cenově patří mezi modely 3 a X, přičemž technikou se blíží víc novější „trojce“, koncepcí pak „iksku“. Oproti němu ale chybí impozantní výklopné zadní dveře Falcon. Modelovou řadu značky nyní tvoří čtyři sériově vyráběné modely, jejichž označení dají dohromady slovo S3XY. Tesla už slíbila další elektromobily: roadster a tahač, pracuje se také na menším laciném elektrovoze.
Model Y se premiérově v těchto dnech představuje ve více zemích Evropy.
Kromě obecných informací a toho, co lze najít na internetových stránkách značky, při premiéře zástupci automobilky pro český trh více neprozradili. „ U žádné Tesly vám nikdo kromě Elona (Muska, vládce automobilky - pozn. red.) rozhovor nikdo nedá,“ přivítali novináře v Průhonicích.
Tesla má ambici s modelem Y, který je nejnovějším v evropské nabídce, proniknout mezi nejprodávanější elektromobily na trhu.
Ve verzi Long Range, která bude prozatím na českém trhu jediná k dispozici, je model Y osazen 82kWh akumulátorem (uživatelsky využitelných je 76 kWh), se kterým má dojezd kolem 505 kilometrů podle WLTP, reálně čekáme kolem 460 kilometrů.
Průměrná spotřeba je udávána 16,9 kWh / 100 kilometrů, díky rychlému 250kW nabíjení (s nabíječkami Supercharger V3, nebo třeba Ionity) tak za pět minut nabíjení můžete doplnit dojezd o sto kilometrů. V domácích podmínkách můžete dobíjet výkonem 11 kW.
O pohon se starají dva motory, každý na jedné nápravě. Dohromady mají výkon 340 kW a točivý moment 493 Nm. Na „stovku“ se dostane za 5,1 sekundy, maximální rychlost je přes 215 km/h. Všechny informace platí pro provedení Long Range, verze Performance pak nabídne vyšší výkon i maximální rychlost a o trochu menší dojezd. V Česku je k mání pouze verze s pohonem všech kol.
Model Y Long Range lze objednat za cenu 1 724 490 korun, verze Performace, která se dá také objednat, o 150 000 dráž. Ta bude ovšem k dodání až příští rok. Takzvané „plně autonomní řízení“ (FSD - Full Self-Driving) je hardwarově zabudované v každém voze, jeho softwarová aktivace přijde až na 200 000 Kč.
Kdo chce Y co nejdřív, dostane vůz asi do měsíce. Vybírat bude z vozů, které jsou už vyrobené, naloděné na cestu do Evropy. Podle slov prodejců je aut na výběr dost. O detailních plánech prodeje automobilka nemluví, spekulovat se dá o stovkách aut prodaných a předaných v Česku do konce roku. Mnoho zákazníků totiž na uvedení menší SUV Tesly čekalo.
Konkurenční elektrická SUV, včetně domácí Škody Enyaq, se s cenou pohybují okolo jednoho až 1,2 milionu korun. Tesla nabízí nejdelší dojezd na jedno nabití, u Enyaqu je to přes 400 km podobně jako u Kia EV6, naproti tomu Audi Q4 e-tron nebo Volkswagen ID.4 udávají kolem 350 km. Model Y má také nejvyšší výkon, a to 225 kW, Audi, Kia i Hyundai Ioniq 5 mají o 100 kW méně, Enyaq pak konkuruje agregátem s 132 kW.
Americká automobilka Tesla, která vyrábí výhradně elektromobily, prodala v Česku letos do konce července 136 aut, což je o 48 procent méně než loni. Za celý minulý rok to bylo 396 vozů.
Nákup vozů Tesla je vždy online, bez ohledu na to, zda objednávku dělá zákazník z domova, nebo se vůz rozhodne objednat v obchodě.