Středa 28. září 2022, Den české státnosti
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. září 2022 Den české státnosti

V Česku testují senzory a kamery, které mohou zachránit život i plechy

Nové parkovací asistenty, systémy pro udržení vozidla v jízdním pruhu, systémy nouzového brzdění, automatického parkování a autonomního řízení pro velké automobilky se zkouší v bývalém vojenském újezdu kousek od Prahy. V reportáži vám ukážeme, jak takové testování vypadá.

Přistávaly tu německé focke-wulfy a messerschmitty, startovaly ruské antonovy, iljušiny, suchoje, nebo třeba legendární stíhačky MiG-21. Dnes se po ranveji na milovickém letišti Boží Dar prohání mercedesy, nissany, volkswageny a další vozidla, ve kterých společnost Valeo testuje vyvíjené senzory a systémy pro jízdní asistenty a autonomní vozidla.

Zatím tu je pouze malé zázemí ze stavebních buněk, plocha pro testy v pomalých rychlostech a plocha pro zkoušky ve vysokých rychlostech, elektřinu zajišťuje dieselová centrála, stejný zdroj mají i osvětlovací rampy pro přípravy testů ve tmě. To se však brzy změní.

Firma se se Středočeským krajem dohodla na dvacetiletém pronájmu části letiště, na němž vybuduje moderní testovací polygon s různými druhy povrchů pro testování podle NCAP pravidel, včetně dešťových bran pro simulaci nepřízně počasí, model městečka s různými dopravními zapeklitostmi městského provozu pro testy systémů autonomního řízení, halu pro kalibrování laserových senzorů za přesně definovatelných světelných podmínek a spoustu dalších prvků. Minimálně zde mají podle smlouvy proinvestovat 100 milionů korun, ale podle Gábora Ifflanda, ředitele komunikace společnosti Valeo, je již nyní jasné, že to bude mnohem více.

Bude sem také přivedena elektřina z rozvodné sítě a vysokorychlostní internet. Počítá se s koexistencí s Aeroklubem Milovice a s hudebními festivaly Votvírák či Let It Roll. V těch dnech si dají testovací inženýři pauzu a pivo a ranvej uvolní.

A co a jak se tu vlastně testuje?

Honba za dostupnými senzory

Asistenční systémy se pomalu přesouvají z kategorie „exkluzivní příplatková výbava“ do kategorie „nezbytnost“ a hrají stále větší roli v hodnocení bezpečnosti podle EuroNCAP. Postupně se budou dostávat i do nižších modelových řad automobilek, kde však naráží na problém, zatímco v luxusních vozech se cena senzorů snadno „vsákne“, auto z nižší cenové kategorie může výrazně prodražit. Většina senzorů je navíc montována do nárazníku, který, jak název napovídá, je na voze doslova první na ráně. I menší kolize může vyústit v nákladnou opravu.

Asistenční systémy zpravidla využívají více senzorů najednou, typicky kombinují obrazový výstup kamery třeba s lidarem (laserový radar). Velkým tématem jsou nyní sdružení funkcí více senzorů do jednoho a hledání levnějších alternativ některých čidel.

Jednou ze slibných cest je využití kamery jako jediného zdroje dat. V modulu kamery je schována i výpočetní část, která rozpoznává tvar a okraje vozovky, dopravní značení, lidi a zvířata, detekuje objekty a samozřejmě další vozidla v provozu. Používá se například pro systémy adaptivního tempomatu, udržení vozidla v jízdním pruhu nebo systému nouzového brzdění.

Valeo
Valeo

Příklad instalace testované kamery za čelním sklem vozu

Testovat v různých fázích vývoje takové systémy v ostrém provozu by samozřejmě nešlo. Extrémně problematické by bylo i testování za použití opravdových vozidel v roli „cílů“, tedy objektů, kterým se bude vozidlo vyhýbat, nebo před kterými bude brzdit.

Proto při testech využívají takzvané UFO, celým názvem Ultra Flat Overrunable, tedy „ultraploché přejeditelné“.

Pěnová konstrukce na suchých zipech

Pohled na UFO, na kterém konstrukce stojí

UFO je nízký a extrémně odolný podvozek s elektrickým pohonem, na který se připevní standardizovaný model vozidla. Na fotce je varianta s pěnovou konstrukcí a plachtovým pláštěm, pro některé testy je i varianta s molitanovými nebo polystyrenovými bloky.

Pokud systém nezareaguje správně, testovací vozidlo narazí do měkkého cíle, ten se bez větší destrukce rozletí do okolí, přičemž pohonné ústrojí jednoduše přejede. Během několika minut může být vše na svých místech.

UFO není žádný louda, může jet až stokilometrovou rychlostí, navíc se s ním dá poměrně svobodně manévrovat. Řídí jej operátor z nedaleko zaparkovaného vozidla, nejde však o obyčejné auto „na dálkové ovládání“.

Přijímač diferenční GPS

Základnová stanice referenčního GPS

Operátor může nastavit potřebné parametry testu a UFO si z nich samo spočítá, kdy a jakou rychlostí má vyrazit, aby se jako překážka ocitlo na naprosto přesném místě (v souladu s NCAP pravidly). Všechna vozidla jsou proto vybavena přijímači diferenčního GPS signálu pro přesné měření pozice (a vzájemné vzdálenosti) vozidel. Díky referenční GPS jednotce u ranveje je poloha detekována s přesností dvou centimetrů.

My jsme si i v roli pasažérů mohli vyzkoušet testovaný AEB (Autonomous Emergency Braking, tedy samočinné nouzové brzdění) a ačkoli měl kameraman co dělat, aby objektivem neprorazil čelní sklo, byl zároveň trochu zklamán, protože jsme s kvílením pneumatik zastavili pár desítek centimetrů před UFO. V opačném případě by si odnesl atraktivnější záběr.

Valeo

Dalším senzorem, který nám technici Valea předvedli, byla nová generace 3D laserového skeneru Scala. Ta zde fungovala v roli zdroje dat pro adaptivní tempomat a systém udržení vozidla v jízdním pruhu. Na skener se můžete podívat ve fotogalerii, na jeho řízení ve videu.

Vyzkoušeli jsme průjezd kužely uměle vytvořenou šikanou, kterou vozidlo naprosto čistě a elegantně projelo, žádné „ode zdi - ke zdi“ ani trhaný pohyb volantem, prostě čistý průjezd.

Na jiném vozidle, tentokrát šlo o dodávku, jsme viděli testované „near field“ radary pro skenování bližšího okolí vozu. Využívat se mají při asistentech parkování a především spolehlivé detekci chodců a cyklistů, které by řidič mohl přehlédnout.

Všechna data ze senzorů a kamer míří do elektronické zástavby v kufrech testovacích vozů, kde se nahrávají na velkokapacitní disky a podle potřeby zpracovávají. Tu jsme však fotit nesměli.

  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Průšvih jako Brno. Kamion jel tunelem v protisměru, dispečink nereagoval

Premium Brněnským Královopolským tunelem projel před dvěma týdny kamion v protisměru. Kamery v dispečinku, které na tunel...

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Autofotka týdne: Ford Cortina přijel před 60 lety, znalo ho i Československo

Před 60 lety, 20. září 1962, představila britská pobočka automobilky Ford nový model Cortina, ze kterého se stal...

VIDEO: Ze starého hasičského auta postavili v Česku expediční speciál

Není obytné auto jako obytné auto. Marcel Hauser si jako základ vybral nákladní auto s pohonem všech čtyř kol....

Suverén závodů. Nejúspěšnější závodní Porsche všech dob slaví 40 let

Premium Porsche 956/962 bylo v 80. a na začátku 90. let takřka neporazitelné jak ve vytrvalostních závodech, tak v krátkých...

Čínská ofenziva elektroaut převálcuje Evropu, varuje analýza

Před pár lety byla čínská auta Evropanům k smíchu. Kopie evropských nebo amerických aut z mnohdy nefunkčními částmi...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuch u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...