Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Unikátní prototyp tatry vzkřísili z vraku. Poslechněte, jak zní

  16:44
Mohlo to být slavné auto, jenže o prototypu Tatra 603 A věděli jen velcí znalci osobních vozů z Kopřivnice. Do sériové výroby se tatrovka nikdy nedostala a prototypu mnoho nescházelo, aby skončil ve šrotu. Po několikaleté práci restaurátorů z Kopřivnice-Lubiny opět vypadá jako před padesáti lety.

Byla, je a už zůstane jediným exemplářem na světě. Tatra 603 A se měla stát pokračovatelkou populární "šestsetrojky". Postaveny však byly jen dva prototypy, z nichž jeden záhy přeměnili na sanitku.

Zbývajícímu osobnímu vozu už také do zániku mnoho nescházelo. Nyní po několikaleté práci restaurátorů se opět skví v plné kráse.

Prototyp T 603 A

Objem motoru: 2 472 cm³
Pohotovostní hmotnost: 1 470 kg
Maximální výkon: cca 115 koní
Rychlost: až 170 km/h
Spotřeba: 12-13 litrů na 100 km
Délka: 5 065 mm
Šířka: 1 910 mm
Výška:  1 550 mm 

"Dokonce když se přišli na auto podívat lidé z někdejšího tatrováckého vývoje, tak říkali, že v takové kondici Tatra 603 A nikdy nebyla, protože prototyp měl ještě řadu chyb, na kterých se ale pak už nic nedělalo," podotkl Jaroslav Špaček, který na autě odpracoval minimálně stovky hodin.

Vůz vznikl v roce 1962 a hned na první pohled se od typické T 603 odlišuje.

"Nový typ byl lehčí a řešil také nedostatky šestsettrojky, například s palivovou nádrží, která při silnějším čelním střetu lehce praskala a vůz pak shořel," uvedl historik a někdejší ředitel tatrováckého muzea Karel Rosenkranz.

Největší změnou však byla karoserie, která už zjevně nepočítala s tehdy typickým proudnicovým tvarem tatrovek.

Ani sanitka v hodnocení neobstála

Plánovalo se, že až na konci 60. let bude druhá verze šestsettrojky zastaralá, přijde na řadu nově vyvíjený vůz. Ale osud tomu chtěl jinak.

"Vyjádření komise přímo v podniku, ale také na ministerstvu bylo nepříznivé. Šéf odbytu Václav Lebeda poznamenal, že některé používané prvky se na Západě dělají už dva roky. Když se k tomu přidaly nějaké technické a výrobní problémy, tak nakonec padlo rozhodnutí, že tento 603 A do sériové výroby nepůjde," vzpomenul Rosenkranz.

Druhý typ T 603 tak nahradil jen mírně upravený třetí typ a pak už se přešlo na zcela novou T 613. Ani sanitka se nakonec do provozu nedostala. Při zkouškách se přišlo na to, že není moc praktická, například pacient ležel moc vysoko a lékař by k němu měl jen obtížný přístup. Nyní stojí jako exponát v technickém muzeu v Kopřivnici.

Prototyp vozu Tatra 603 A před zahájením renovace. (24. ledna 2013)
Prototyp vozu Tatra 603 A před zahájením renovace. (24. ledna 2013)
Renovace prototypu vozu Tatra 603 A byla náročná. (24. ledna 2013)

Prototyp před zahájením renovace.

A co se dělo s prototypem? Po několika letech ho od firmy koupil přes Mototechnu pracovník autoopraven. Protože žádné náhradní díly neexistovaly, postupně kvůli udržení provozuschopnosti mnohé měnil. Nakonec vůz odstavil.

Koupil ho další fanda starých automobilů, možná si ho chtěl sám opravit, ale brzy poznal, že to bude velmi náročné a nákladné. Hlavně však mimo jeho možnosti

"Někdy v roce 2006 si dal do novin inzerát a vůz koupil sběratel veteránů z Uherského Hradiště," řekl Vítězslav Hinner, šéf restaurátorské firmy Ecorra z Kopřivnice-Lubiny.

Právě této firmě svěřil nový majitel úplnou renovaci unikátního automobilu. "Netušili jsme, co nás čeká. Renovace prototypu a sériově vyráběného vozu je totiž zcela odlišná," poznamenal Hinner. Zatímco u starých, ale běžně vyráběných vozů existuje řada náhradních dílů a restaurátoři se mohou podívat do jiných automobilů, u prototypu se začíná od nuly.

Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)

Detaily renovovaného vozu Tatra 603 A.

"Nebylo se moc čeho chytit. Kolikrát jsem už byl opravdu nešťastný, ale naštěstí jsme sehnali pár fotografií z vývoje, což nám moc pomohlo," vzpomenul Špaček.

"Třeba jsme měli zaručenou informaci, že se tehdy okna vzala ze staršího typu chrysleru. Nechali jsme si je poslat, ale pak chyběl centimetr a půl," přidal se Hinner

Ačkoliv v původním voze zůstalo ještě dost původních součástí, mnohé se muselo dělat nanovo a doslova na koleně. "Od zahájení oprav do předávky uplynulo pět let. Ale to jsme pochopitelně stále nerenovovali. Měli jsme i jiné zakázky, sháněli fotky a mnoho dalšího," řekl Hinner.

Kolik oprava stála a jakou hodnotu má vůz nyní, Hinner nechtěl říci. "Berte to tak, že jsme odpracovali 4 500 hodin, nic dalšího opravdu nemohu sdělit."

Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)

Prototyp je v takové kondici, v jaké nebyl ani před padesáti lety.

Ohlasy jsou pozitivní. Zvláště pamětníci se pohledu na vůz, který naposledy viděli někdy před půl stoletím, nemohou nabažit.

"Hoši odvedli fakt kvalitní práci," podotkl historik Rosenkranz. "Ale objevili se i tací, kteří prototyp sice nikdy neviděli, ale řekli, že něco bylo jinak. Ale to je mezi námi restaurátory docela běžné," usmál se Špaček.

Opravená Tatra 603 A je plně funkční, ale na každodenní jízdu se vůz nehodí, ostatně spotřeba zhruba dvanáct až třináct litrů na sto kilometrů není moc praktická. Majitel však prý počítá s účastí na různých srazech veteránů.

Nejčtenější

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

DR Automobiles. Konečně auta za konečné ceny

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Italský design a čínské inovace. Přesvědčte se v nových autosalonech DR Automobiles

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

Nová značka DR Automobiles. S nadstandardní výbavou bez skrytých příplatků

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

DR Automobiles nově na českém trhu. Když se italská dravost setká a čínskou inovativností

Značka DR Automobiles letos vstoupila na český a slovenský trh a postupně rozšiřuje síť prodejních míst, v nichž nabízí atraktivní vozy za skvělé ceny. Přináší inovativní prodejní model, kdy...

25. března 2025

EXKLUZIVNĚ: Punkové muzeum plné aut a harampádí otevře, máme fotky z příprav

Automuzeum Pelechov v Luštěnicích je známým – snad trochu tajuplným – místem, které znají milovníci aut. Na mejdany amerických bouráků se do areálu na dohled Milovic se sjíždí milovníci vůně benzinu....

25. března 2025

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk jednou dosti nešikovně zvedl pravou ruku a oheň je na střeše. Majitelé tesel se rázem ocitli na...

25. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čínský elektromobil od Leapmotoru vyrobí Stellantis ve Španělsku

Automobilka Stellantis a její čínský partner Leapmotor si zřejmě pro výrobu elektrického crossoveru B10 určeného pro evropský trh vyberou Španělsko. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na...

24. března 2025

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

24. března 2025

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

24. března 2025

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

23. března 2025

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

22. března 2025

Tesla byla z bezpečnostních důvodů vyřazena z autosalonu ve Vancouveru

Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, byl z bezpečnostních důvodů vyřazen z mezinárodního autosalonu v kanadském Vancouveru. Oznámili to organizátoři akce. Ve...

22. března 2025