VIDEO: Unikátní prototyp tatry vzkřísili z vraku. Poslechněte, jak zní

  16:44aktualizováno  16:44
Mohlo to být slavné auto, jenže o prototypu Tatra 603 A věděli jen velcí znalci osobních vozů z Kopřivnice. Do sériové výroby se tatrovka nikdy nedostala a prototypu mnoho nescházelo, aby skončil ve šrotu. Po několikaleté práci restaurátorů z Kopřivnice-Lubiny opět vypadá jako před padesáti lety.

Byla, je a už zůstane jediným exemplářem na světě. Tatra 603 A se měla stát pokračovatelkou populární "šestsetrojky". Postaveny však byly jen dva prototypy, z nichž jeden záhy přeměnili na sanitku.

Zbývajícímu osobnímu vozu už také do zániku mnoho nescházelo. Nyní po několikaleté práci restaurátorů se opět skví v plné kráse.

Prototyp T 603 A

Objem motoru: 2 472 cm³
Pohotovostní hmotnost: 1 470 kg
Maximální výkon: cca 115 koní
Rychlost: až 170 km/h
Spotřeba: 12-13 litrů na 100 km
Délka: 5 065 mm
Šířka: 1 910 mm
Výška:  1 550 mm 

"Dokonce když se přišli na auto podívat lidé z někdejšího tatrováckého vývoje, tak říkali, že v takové kondici Tatra 603 A nikdy nebyla, protože prototyp měl ještě řadu chyb, na kterých se ale pak už nic nedělalo," podotkl Jaroslav Špaček, který na autě odpracoval minimálně stovky hodin.

Vůz vznikl v roce 1962 a hned na první pohled se od typické T 603 odlišuje.

"Nový typ byl lehčí a řešil také nedostatky šestsettrojky, například s palivovou nádrží, která při silnějším čelním střetu lehce praskala a vůz pak shořel," uvedl historik a někdejší ředitel tatrováckého muzea Karel Rosenkranz.

Největší změnou však byla karoserie, která už zjevně nepočítala s tehdy typickým proudnicovým tvarem tatrovek.

Ani sanitka v hodnocení neobstála

Plánovalo se, že až na konci 60. let bude druhá verze šestsettrojky zastaralá, přijde na řadu nově vyvíjený vůz. Ale osud tomu chtěl jinak.

"Vyjádření komise přímo v podniku, ale také na ministerstvu bylo nepříznivé. Šéf odbytu Václav Lebeda poznamenal, že některé používané prvky se na Západě dělají už dva roky. Když se k tomu přidaly nějaké technické a výrobní problémy, tak nakonec padlo rozhodnutí, že tento 603 A do sériové výroby nepůjde," vzpomenul Rosenkranz.

Druhý typ T 603 tak nahradil jen mírně upravený třetí typ a pak už se přešlo na zcela novou T 613. Ani sanitka se nakonec do provozu nedostala. Při zkouškách se přišlo na to, že není moc praktická, například pacient ležel moc vysoko a lékař by k němu měl jen obtížný přístup. Nyní stojí jako exponát v technickém muzeu v Kopřivnici.

Prototyp vozu Tatra 603 A před zahájením renovace. (24. ledna 2013)
Prototyp vozu Tatra 603 A před zahájením renovace. (24. ledna 2013)
Renovace prototypu vozu Tatra 603 A byla náročná. (24. ledna 2013)

Prototyp před zahájením renovace.

A co se dělo s prototypem? Po několika letech ho od firmy koupil přes Mototechnu pracovník autoopraven. Protože žádné náhradní díly neexistovaly, postupně kvůli udržení provozuschopnosti mnohé měnil. Nakonec vůz odstavil.

Koupil ho další fanda starých automobilů, možná si ho chtěl sám opravit, ale brzy poznal, že to bude velmi náročné a nákladné. Hlavně však mimo jeho možnosti

"Někdy v roce 2006 si dal do novin inzerát a vůz koupil sběratel veteránů z Uherského Hradiště," řekl Vítězslav Hinner, šéf restaurátorské firmy Ecorra z Kopřivnice-Lubiny.

Právě této firmě svěřil nový majitel úplnou renovaci unikátního automobilu. "Netušili jsme, co nás čeká. Renovace prototypu a sériově vyráběného vozu je totiž zcela odlišná," poznamenal Hinner. Zatímco u starých, ale běžně vyráběných vozů existuje řada náhradních dílů a restaurátoři se mohou podívat do jiných automobilů, u prototypu se začíná od nuly.

Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)

Detaily renovovaného vozu Tatra 603 A.

"Nebylo se moc čeho chytit. Kolikrát jsem už byl opravdu nešťastný, ale naštěstí jsme sehnali pár fotografií z vývoje, což nám moc pomohlo," vzpomenul Špaček.

"Třeba jsme měli zaručenou informaci, že se tehdy okna vzala ze staršího typu chrysleru. Nechali jsme si je poslat, ale pak chyběl centimetr a půl," přidal se Hinner

Ačkoliv v původním voze zůstalo ještě dost původních součástí, mnohé se muselo dělat nanovo a doslova na koleně. "Od zahájení oprav do předávky uplynulo pět let. Ale to jsme pochopitelně stále nerenovovali. Měli jsme i jiné zakázky, sháněli fotky a mnoho dalšího," řekl Hinner.

Kolik oprava stála a jakou hodnotu má vůz nyní, Hinner nechtěl říci. "Berte to tak, že jsme odpracovali 4 500 hodin, nic dalšího opravdu nemohu sdělit."

Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)

Prototyp je v takové kondici, v jaké nebyl ani před padesáti lety.

Ohlasy jsou pozitivní. Zvláště pamětníci se pohledu na vůz, který naposledy viděli někdy před půl stoletím, nemohou nabažit.

"Hoši odvedli fakt kvalitní práci," podotkl historik Rosenkranz. "Ale objevili se i tací, kteří prototyp sice nikdy neviděli, ale řekli, že něco bylo jinak. Ale to je mezi námi restaurátory docela běžné," usmál se Špaček.

Opravená Tatra 603 A je plně funkční, ale na každodenní jízdu se vůz nehodí, ostatně spotřeba zhruba dvanáct až třináct litrů na sto kilometrů není moc praktická. Majitel však prý počítá s účastí na různých srazech veteránů.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Najdete na iDNES.cz