Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

VIDEO: Unikátní prototyp tatry vzkřísili z vraku. Poslechněte, jak zní

  16:44
Mohlo to být slavné auto, jenže o prototypu Tatra 603 A věděli jen velcí znalci osobních vozů z Kopřivnice. Do sériové výroby se tatrovka nikdy nedostala a prototypu mnoho nescházelo, aby skončil ve šrotu. Po několikaleté práci restaurátorů z Kopřivnice-Lubiny opět vypadá jako před padesáti lety.

Byla, je a už zůstane jediným exemplářem na světě. Tatra 603 A se měla stát pokračovatelkou populární "šestsetrojky". Postaveny však byly jen dva prototypy, z nichž jeden záhy přeměnili na sanitku.

Zbývajícímu osobnímu vozu už také do zániku mnoho nescházelo. Nyní po několikaleté práci restaurátorů se opět skví v plné kráse.

Prototyp T 603 A

Objem motoru: 2 472 cm³
Pohotovostní hmotnost: 1 470 kg
Maximální výkon: cca 115 koní
Rychlost: až 170 km/h
Spotřeba: 12-13 litrů na 100 km
Délka: 5 065 mm
Šířka: 1 910 mm
Výška:  1 550 mm 

"Dokonce když se přišli na auto podívat lidé z někdejšího tatrováckého vývoje, tak říkali, že v takové kondici Tatra 603 A nikdy nebyla, protože prototyp měl ještě řadu chyb, na kterých se ale pak už nic nedělalo," podotkl Jaroslav Špaček, který na autě odpracoval minimálně stovky hodin.

Vůz vznikl v roce 1962 a hned na první pohled se od typické T 603 odlišuje.

"Nový typ byl lehčí a řešil také nedostatky šestsettrojky, například s palivovou nádrží, která při silnějším čelním střetu lehce praskala a vůz pak shořel," uvedl historik a někdejší ředitel tatrováckého muzea Karel Rosenkranz.

Největší změnou však byla karoserie, která už zjevně nepočítala s tehdy typickým proudnicovým tvarem tatrovek.

Ani sanitka v hodnocení neobstála

Plánovalo se, že až na konci 60. let bude druhá verze šestsettrojky zastaralá, přijde na řadu nově vyvíjený vůz. Ale osud tomu chtěl jinak.

"Vyjádření komise přímo v podniku, ale také na ministerstvu bylo nepříznivé. Šéf odbytu Václav Lebeda poznamenal, že některé používané prvky se na Západě dělají už dva roky. Když se k tomu přidaly nějaké technické a výrobní problémy, tak nakonec padlo rozhodnutí, že tento 603 A do sériové výroby nepůjde," vzpomenul Rosenkranz.

Druhý typ T 603 tak nahradil jen mírně upravený třetí typ a pak už se přešlo na zcela novou T 613. Ani sanitka se nakonec do provozu nedostala. Při zkouškách se přišlo na to, že není moc praktická, například pacient ležel moc vysoko a lékař by k němu měl jen obtížný přístup. Nyní stojí jako exponát v technickém muzeu v Kopřivnici.

Prototyp vozu Tatra 603 A před zahájením renovace. (24. ledna 2013)
Prototyp vozu Tatra 603 A před zahájením renovace. (24. ledna 2013)
Renovace prototypu vozu Tatra 603 A byla náročná. (24. ledna 2013)

Prototyp před zahájením renovace.

A co se dělo s prototypem? Po několika letech ho od firmy koupil přes Mototechnu pracovník autoopraven. Protože žádné náhradní díly neexistovaly, postupně kvůli udržení provozuschopnosti mnohé měnil. Nakonec vůz odstavil.

Koupil ho další fanda starých automobilů, možná si ho chtěl sám opravit, ale brzy poznal, že to bude velmi náročné a nákladné. Hlavně však mimo jeho možnosti

"Někdy v roce 2006 si dal do novin inzerát a vůz koupil sběratel veteránů z Uherského Hradiště," řekl Vítězslav Hinner, šéf restaurátorské firmy Ecorra z Kopřivnice-Lubiny.

Právě této firmě svěřil nový majitel úplnou renovaci unikátního automobilu. "Netušili jsme, co nás čeká. Renovace prototypu a sériově vyráběného vozu je totiž zcela odlišná," poznamenal Hinner. Zatímco u starých, ale běžně vyráběných vozů existuje řada náhradních dílů a restaurátoři se mohou podívat do jiných automobilů, u prototypu se začíná od nuly.

Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)

Detaily renovovaného vozu Tatra 603 A.

"Nebylo se moc čeho chytit. Kolikrát jsem už byl opravdu nešťastný, ale naštěstí jsme sehnali pár fotografií z vývoje, což nám moc pomohlo," vzpomenul Špaček.

"Třeba jsme měli zaručenou informaci, že se tehdy okna vzala ze staršího typu chrysleru. Nechali jsme si je poslat, ale pak chyběl centimetr a půl," přidal se Hinner

Ačkoliv v původním voze zůstalo ještě dost původních součástí, mnohé se muselo dělat nanovo a doslova na koleně. "Od zahájení oprav do předávky uplynulo pět let. Ale to jsme pochopitelně stále nerenovovali. Měli jsme i jiné zakázky, sháněli fotky a mnoho dalšího," řekl Hinner.

Kolik oprava stála a jakou hodnotu má vůz nyní, Hinner nechtěl říci. "Berte to tak, že jsme odpracovali 4 500 hodin, nic dalšího opravdu nemohu sdělit."

Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)

Prototyp je v takové kondici, v jaké nebyl ani před padesáti lety.

Ohlasy jsou pozitivní. Zvláště pamětníci se pohledu na vůz, který naposledy viděli někdy před půl stoletím, nemohou nabažit.

"Hoši odvedli fakt kvalitní práci," podotkl historik Rosenkranz. "Ale objevili se i tací, kteří prototyp sice nikdy neviděli, ale řekli, že něco bylo jinak. Ale to je mezi námi restaurátory docela běžné," usmál se Špaček.

Opravená Tatra 603 A je plně funkční, ale na každodenní jízdu se vůz nehodí, ostatně spotřeba zhruba dvanáct až třináct litrů na sto kilometrů není moc praktická. Majitel však prý počítá s účastí na různých srazech veteránů.

Autor:
  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Škoda skoncuje se spalovacími motory v roce 2035, prozradil šéf odborů

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto skončí se spalovacími motory v roce 2035, uvedl předseda podnikové rady Škoda...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Autofotka týdne: Nové Bugatti je elektrické, jede maximálně třicítkou

Bugatti právě v uplynulém týdnu oznámilo, že kompletní produkce jeho aktuálního modelu Chiron je vyprodána. Pro ty, na...

Na autoškoláky čekají nové otázky. Do testů přibývají videa

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představily první tři videootázky, se kterými se budou adepti řidičského...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...