Pondělí 11. prosince 2023, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 11. prosince 2023 Dana

VIDEO: Unikátní prototyp tatry vzkřísili z vraku. Poslechněte, jak zní

  16:44
Mohlo to být slavné auto, jenže o prototypu Tatra 603 A věděli jen velcí znalci osobních vozů z Kopřivnice. Do sériové výroby se tatrovka nikdy nedostala a prototypu mnoho nescházelo, aby skončil ve šrotu. Po několikaleté práci restaurátorů z Kopřivnice-Lubiny opět vypadá jako před padesáti lety.

Byla, je a už zůstane jediným exemplářem na světě. Tatra 603 A se měla stát pokračovatelkou populární "šestsetrojky". Postaveny však byly jen dva prototypy, z nichž jeden záhy přeměnili na sanitku.

Zbývajícímu osobnímu vozu už také do zániku mnoho nescházelo. Nyní po několikaleté práci restaurátorů se opět skví v plné kráse.

Prototyp T 603 A

Objem motoru: 2 472 cm³
Pohotovostní hmotnost: 1 470 kg
Maximální výkon: cca 115 koní
Rychlost: až 170 km/h
Spotřeba: 12-13 litrů na 100 km
Délka: 5 065 mm
Šířka: 1 910 mm
Výška:  1 550 mm 

"Dokonce když se přišli na auto podívat lidé z někdejšího tatrováckého vývoje, tak říkali, že v takové kondici Tatra 603 A nikdy nebyla, protože prototyp měl ještě řadu chyb, na kterých se ale pak už nic nedělalo," podotkl Jaroslav Špaček, který na autě odpracoval minimálně stovky hodin.

Vůz vznikl v roce 1962 a hned na první pohled se od typické T 603 odlišuje.

"Nový typ byl lehčí a řešil také nedostatky šestsettrojky, například s palivovou nádrží, která při silnějším čelním střetu lehce praskala a vůz pak shořel," uvedl historik a někdejší ředitel tatrováckého muzea Karel Rosenkranz.

Největší změnou však byla karoserie, která už zjevně nepočítala s tehdy typickým proudnicovým tvarem tatrovek.

Ani sanitka v hodnocení neobstála

Plánovalo se, že až na konci 60. let bude druhá verze šestsettrojky zastaralá, přijde na řadu nově vyvíjený vůz. Ale osud tomu chtěl jinak.

"Vyjádření komise přímo v podniku, ale také na ministerstvu bylo nepříznivé. Šéf odbytu Václav Lebeda poznamenal, že některé používané prvky se na Západě dělají už dva roky. Když se k tomu přidaly nějaké technické a výrobní problémy, tak nakonec padlo rozhodnutí, že tento 603 A do sériové výroby nepůjde," vzpomenul Rosenkranz.

Druhý typ T 603 tak nahradil jen mírně upravený třetí typ a pak už se přešlo na zcela novou T 613. Ani sanitka se nakonec do provozu nedostala. Při zkouškách se přišlo na to, že není moc praktická, například pacient ležel moc vysoko a lékař by k němu měl jen obtížný přístup. Nyní stojí jako exponát v technickém muzeu v Kopřivnici.

Prototyp vozu Tatra 603 A před zahájením renovace. (24. ledna 2013)
Prototyp vozu Tatra 603 A před zahájením renovace. (24. ledna 2013)
Renovace prototypu vozu Tatra 603 A byla náročná. (24. ledna 2013)

Prototyp před zahájením renovace.

A co se dělo s prototypem? Po několika letech ho od firmy koupil přes Mototechnu pracovník autoopraven. Protože žádné náhradní díly neexistovaly, postupně kvůli udržení provozuschopnosti mnohé měnil. Nakonec vůz odstavil.

Koupil ho další fanda starých automobilů, možná si ho chtěl sám opravit, ale brzy poznal, že to bude velmi náročné a nákladné. Hlavně však mimo jeho možnosti

"Někdy v roce 2006 si dal do novin inzerát a vůz koupil sběratel veteránů z Uherského Hradiště," řekl Vítězslav Hinner, šéf restaurátorské firmy Ecorra z Kopřivnice-Lubiny.

Právě této firmě svěřil nový majitel úplnou renovaci unikátního automobilu. "Netušili jsme, co nás čeká. Renovace prototypu a sériově vyráběného vozu je totiž zcela odlišná," poznamenal Hinner. Zatímco u starých, ale běžně vyráběných vozů existuje řada náhradních dílů a restaurátoři se mohou podívat do jiných automobilů, u prototypu se začíná od nuly.

Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)

Detaily renovovaného vozu Tatra 603 A.

"Nebylo se moc čeho chytit. Kolikrát jsem už byl opravdu nešťastný, ale naštěstí jsme sehnali pár fotografií z vývoje, což nám moc pomohlo," vzpomenul Špaček.

"Třeba jsme měli zaručenou informaci, že se tehdy okna vzala ze staršího typu chrysleru. Nechali jsme si je poslat, ale pak chyběl centimetr a půl," přidal se Hinner

Ačkoliv v původním voze zůstalo ještě dost původních součástí, mnohé se muselo dělat nanovo a doslova na koleně. "Od zahájení oprav do předávky uplynulo pět let. Ale to jsme pochopitelně stále nerenovovali. Měli jsme i jiné zakázky, sháněli fotky a mnoho dalšího," řekl Hinner.

Kolik oprava stála a jakou hodnotu má vůz nyní, Hinner nechtěl říci. "Berte to tak, že jsme odpracovali 4 500 hodin, nic dalšího opravdu nemohu sdělit."

Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)
Znovuzrozený prototyp vozu Tatra 603 A. (24. ledna 2013)

Prototyp je v takové kondici, v jaké nebyl ani před padesáti lety.

Ohlasy jsou pozitivní. Zvláště pamětníci se pohledu na vůz, který naposledy viděli někdy před půl stoletím, nemohou nabažit.

"Hoši odvedli fakt kvalitní práci," podotkl historik Rosenkranz. "Ale objevili se i tací, kteří prototyp sice nikdy neviděli, ale řekli, že něco bylo jinak. Ale to je mezi námi restaurátory docela běžné," usmál se Špaček.

Opravená Tatra 603 A je plně funkční, ale na každodenní jízdu se vůz nehodí, ostatně spotřeba zhruba dvanáct až třináct litrů na sto kilometrů není moc praktická. Majitel však prý počítá s účastí na různých srazech veteránů.

Autor:
  • Nejčtenější

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

7. prosince 2023

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada...

Test parkování v obchoďácích. Vánoční boj o auto bez škrábanců začíná

7. prosince 2023

Premium Tři a půl metru dlouhé a třeba taky jen 206 centimetrů široké. I taková parkovací místa jsme našli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

5. prosince 2023

Spectre hýří superlativy, jemně přede a konejšivou jízdou hýčká. Cena je od 9,5 milionu korun, spíš...

Ojetiny zlevňují, cenové šílenství končí, říká průkopník online prodeje

6. prosince 2023  10:30

Exkluzivně Trh ojetin je podle Jakuba Šulty, zakladatele e-shopu s ojetinami Carvago, vlastně skvělým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektroauta bude stát rozdávat od ledna, na osobní auto 200 tisíc

4. prosince 2023

Stát rozdělí firmám z Národního plánu obnovy 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Výzva...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

RECENZE: Lucii se kočky rozutekly a žáby proklouzly mezi prsty

Premium Příští rok to bude třicet let, kdy skupina Lucie vydala své třetí a v mnohém přelomové album Černý kočky mokrý žáby. V...

„To bylo odbojové znásilňování.“ Izrael pouští detaily a dělá si hořkou legraci

Premium Izrael, který je znechucen reakcí OSN a organizací „hájících práva žen“ včetně MeToo, začal světovým médiím a v OSN...

Vlajková loď. Příběh čtyř generací Škody Superb

11. prosince 2023

Advertorial Škoda Superb poslala mladoboleslavskou automobilku do zcela jiných vod, než kterými proplouvala do...

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

11. prosince 2023

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová...

Bible ojetin si posvítila na hříšníky. A nachytala elektroauta na švestkách

11. prosince 2023

Premium Elektromobily se v „závadné statistice“ německé asociace TÜV příliš nevyznamenaly. Tesla skončila...

Autokvíz: Jste Superbznalec?

11. prosince 2023

Nová Škoda Superb je na startu. Čtvrtá novodobá generace vlajkové lodi mladoboleslavské značky je...

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály

Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu a televizi. O úmrtí...

Mám kládu v kalhotách. Hvězdný Depardieu má nové trable kvůli svému chování

Francouzská televize France 2 vzbudila rozruch, když se rozhodla odvysílat nelichotivé záběry slavného herce Gérarda...

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada vozidel dostala tvary a...