Úterý 26. září 2023, svátek má Andrea
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. září 2023 Andrea

Obnovená premiéra: unikátní Škoda 935 Dynamic v plné kráse po 80 letech

Přesně 80 let po světové premiéře na pražském autosalonu v roce 1935 slaví raritní prototyp Škoda 935 Dynamic s proudnicovou karoserií návrat na scénu. Jediný existující exemplář patřil k hvězdám víkendového setkání veteránů Bensberg Classics.
Škoda 935 Dynamic

Škoda 935 Dynamic | foto: Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka patřila ve třicátých letech minulého století k průkopníkům v oblasti automobilové aerodynamické optimalizace. Jedním ze zásadních výsledků vývoje byla výroba zajímavého konceptu s proudnicovou karoserií a s dalšími technickými a konstrukčními inovacemi. V dubnu 1935 tak na pražském autosalonu způsobil senzaci vůz Škoda 935 Dynamic, který kromě jiného zaujal i nízkou hodnotou součinitele odporu vzduchu.

Auto bylo před zahájením renovace unikátem i pro muzejníky Škodovky. V archivu o něm našli jedinou poznámku: 935 jezdí dobře.

Po premiéře na pražském autosalonu 1935 vůz několikrát změnil majitele a Boleslavákům tak zmizel z dohledu. Jedinečné auto se znovu objevilo v roce 1968. Škodovka tehdy otvírala své muzeum a oslovila veřejnost, aby přivezla své zajímavé kousky. Ozval se zemědělec z Banské Bystrice s tajemným prototypem. Auto od něj vykoupili a stalo se jedním z prvních deseti aut nově vznikajícího muzea značky.

A protože o autě ve Škodovce moc nevěděli a měli všehovšudy jen tři fotky, bylo to velké překvapení. Svou koncepcí se totiž vymyká všemu, co automobilka do té doby stavěla. Architekturou i tvary je to totiž spíše tatrovka.

Minulý rok se částečně zrekonstruovaný skelet vozu objevil na veteránském autosalonu v Paříži, kde způsobil senzaci. Přečtěte si: Škodovka maskovaná za Tatrovku. Záhadný prototyp hvězdou Paříže

Automobilka po výstavě pokračovala v náročné renovaci a nádherným vozem dovedeným do původního stavu se pochlubila na setkání veteránů Schloss Bensberg Classics v německém Bergisch Gladbachu nedaleko Kolína nad Rýnem.

„Škoda 935 Dynamic je skutečným pokladem naší značky,“ říká Michal Velebný, koordinátor restaurátorské dílny škodováckého muzea. „Dokončený celek je naprosto věrný původnímu originálu. A to včetně odstínu laku.“

Škoda 935 Dynamic

Na unikátním prototypu čeká restaurátory ještě práce. „Po dokončení exteriéru se bude ještě intenzivně pracovat na interiéru a funkčnosti vozu,“ uvádí aktuální vydání firemních novin Škoda Mobil.

Zajímavá konstrukce

Škoda 935 Dynamic je krásným reprezentantem designérských a konstrukčních experimentů třicátých let a ve své době měla velký vliv na další automobilový vývoj. Proudnicová karoserie s protáhlou zádí byla tehdy znakem konstruktérské moderny.

Rys karoserie Škody 935 Dynamic

Škodováckým vývojářům se podařilo udržet nízkou hmotnost karoserie použitím kombinace hliníku a oceli.

„Kapkovitá karoserie se silně skloněnou zádí s ploutví zlepšovala stabilitu při vysokých rychlostech až do 140 km/h, pohotovostní hmotnost vozu činí pouhých 1 170 kilogramů,“ popisuje Vítězslav Kodym ze Škody Auto.

Dynamic je dlouhý 4,86 metru, široký 1,68 metru, vysoký 1,54 metru a rozvor náprav činí 3,2 m. „Rozchod kol 1,25 vpředu a 1,30 metru vzadu podtrhuje impozantní vzhled vozu a umožňuje vytvořit v interiéru místo až pro pět cestujících,“ říká Kodym. Zavazadlový prostor se nachází vpředu a má objem téměř 300 litrů. „Rezervní kolo, umístěné horizontálně v zavazadlovém prostoru, slouží jako dodatečný deformační člen.“

Škoda 935 Dynamic
Škoda 935 Dynamic
Škoda 935 Dynamic

Konstruktéři zvolili umístění motoru před zadní poháněnou nápravou – šlo o kapalinou chlazený plochý čtyřválec (boxer) o objemu 1 995 cm³ se dvěma karburátory Zenith s výkonem 40 kW (55 k).

„Vývojáři si od toho slibovali lepší jízdní vlastnosti, větší dynamiku při jízdě do stoupání a snížení vibrací v interiéru,“ vysvětluje Kodym. Točivý moment motoru se přes čtyřstupňovou elektromagnetickou poloautomatickou převodovku francouzského dodavatele Cotal přenášel na zadní kola. Pozoruhodné bylo využití nosné roury páteřového rámu jako palivové nádrže o objemu 40 l.

Podívejte se na prezentaci nerekonstruovaného vozu 935 Dynamic na veteránském autosalonu v Paříži v loňském roce:

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Češi stále častěji nakupují auta online. Atraktivní vozy přitom mizí takřka obratem

Advertorial Stejně jako v sousedních zemích je i v České republice nedostatek kvalitních ojetých automobilů. Situace je příznivá...

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Pomocník vinaře, co maká za polovic, bez přestávek. Robot ovládaný telefonem

Sezona burčáku je v plném proudu. Od vinice po posezení u sklenky vína je ovšem dlouhá cesta. Dřinu ve vinohradu umí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...