Sportovní sedan Seal je přímou odpovědí na Teslu Model 3.

Sportovní sedan Seal je přímou odpovědí na Teslu Model 3. | foto: BYD

GLOSA: Kolik aut se vlastně vyrobí? Dlouhé počítání je záměr, nebo šlendrián

  • 1
Za rok 2023 jsme vyrobili 3 024 417 aut, pochlubil se ambiciózní elektrický rejnok BYD druhého ledna nového roku. Co je na tom divného? Že ostatní automobilky teď budou svou produkci analyzovat několik týdnů.

Jeden by si řekl, že to musí být jednoduché: počítadlo u brány, excelové tabulky, výkazy, všechno to přece musí jasně ukazovat, kolik aut bylo vyrobeno. I chráněná dílna vyrábějící perníčky ví, jak na to: s příchodem nového roku, 1. ledna v 00:00 hodin šéf udělá tlustou čáru a vyčte z excelové tabulky nebo na počítadle na stroji, kolik toho za uplynulý rok zvládli.

Tesla se přetahuje s Enyaqem o vládu nad českým trhem s elektromobily

Jenže v autoprůmyslu je to všechno složitější, zdá se. I takový zdánlivě jednoduše zjistitelný základní údaj automobilky zkoumají dlouhé týdny.

Tedy, jak které. Zrovna dravý čínský BYD se pochlubil svou produkcí jako jeden z prvních. Protože dotírá na Teslu a nevynechá jedinou příležitost se o ni otřít. Takže se svými čísly vyrukoval hned, jak to šlo.

Čínská automobilka BYD postaví svou první evropskou továrnu v Maďarsku

Ale co je tak komplikovaného na tom do předepsané zprávy o produkci za uplynulý rok vepsat číslo? Pravda, někdo to musí zkontrolovat, další schválit… Ale proč to třeba koncernu VW trvá obvykle do konce ledna?

Tady něco neštymuje. Buď je v těch obrovských korporátech obří nepořádek, anebo jsou za tím čachry. Napadá vás něco dalšího?

Být největší automobilkou se nevyplácí. Asi proto to každý počítá jinak

Vymlouvat se na to, že jako koncern s celosvětovou působností máte fabriky po celé Zemi a ta si při otáčení kolem své osy dá silvestra pokaždé jindy, je v jednadvacátém století trochu (dost) dětinské. Už by to za ty roky mohli mít vychytané, řekl by si laik. A třeba použít počítač.

Oficiálně se říká, že ty dlouhé počty a analýzy zohledňují to, co výrobci zahrnují do globálních údajů o prodejích. A občas je trochu nejasné, co chápou pod označením auto. Čaruje se také s terminologií – někdo počítá vyrobená auta, druhý vyexpedovaná (odbyt).

Loni se prodalo o 15 procent víc aut. Nejvíce šla na odbyt Škoda, v závěsu Hyundai

Přetahovaná o to, kdo bude největší automobilkou světa, je pravda trochu dětinská zábava zainteresovaných. Obecné publikum to moc nezajímá. Na druhou stranu, automobilky se tím rády chlubí. Tedy hlavně v případě, že jsou čísla lepší než v předchozím roce.

Tesla vs BYD

Tesla dodala ve čtvrtém čtvrtletí 2023 na trh 484 507 vozů, což je víc, než se čekalo.

BYD, konkurent americké elektromobilky, neméně ambiciózní, vyrábí kromě elektroaut i hybridní vozy. Loni tedy zvýšil prodej nad tři miliony vozů. Zhruba 1,57 milionu vozů byly elektromobily s plně bateriovým pohonem a 1,4 milionu byla hybridní auta.

Tesla ovšem zůstala největším výrobcem bateriových elektromobilů. Celkem Tesla zákazníkům loni dodala téměř 1,81 milionu vozů. To je meziročně o 38 procent víc. Z toho 1,74 milionu připadá na Model 3 a Model Y. Kompletní výsledkovou zprávu za čtvrté čtvrtletí i za celý loňský rok Tesla zveřejní ve středu 24. ledna. Letos firma očekává, že dodá na trh 2,2 milionu vozů, což by bylo přibližně o 22 procent víc než loni.


Elektromobil