Být největší automobilkou se nevyplácí. Asi proto to každý počítá jinak

aktualizováno 
Jeden by si řekl, že to musí být jednoduché: počítadlo u brány, excelové tabulky, výkazy, všechno to přece musí jasně ukázat, kolik aut je vyrobeno. Jenže - možná i proto, aby v tom zmatek opravdu byl - se zas chtějí chlubit titulem největší automobilky světa hned dvě firmy. Navíc se ukazuje, že být první zavání průšvihem.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Automobilky už tradičně zveřejňují v lednu bilanci za předchozí rok. Takže, která je oficiálně číslo jedna? Je to německá Volkswagen Group, která sesadila Toyotu z prvního místa v roce 2016? Nebo jeden z novějších konglomerátů, který zahrnuje několik automobilových společností?

Odpověď je kupodivu stejně jako loni nejednoznačná. Vše závisí na tom, co výrobci zahrnují do globálních údajů o prodejích. A rozhodně to, co chápeme pod označením auto.

Německý koncern Volkswagen loni zůstal pátým rokem za sebou největší automobilkou na světě z hlediska celkového objemu prodeje. Vyplývá to podle agentury Reuters z nejnovějších údajů o odbytu jednotlivých výrobců. Bez započítání těžkých nákladních vozů však Volkswagen opět předstihla aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.

Volkswagen, jehož součástí je mimo jiné česká Škoda Auto, již dříve oznámil, že v loňském roce zvýšil prodej o 0,9 procenta na rekordních 10,83 milionu vozů. Tento údaj však zahrnuje rovněž těžké nákladní automobily MAN a Scania. Bez jejich započítání činil odbyt Volkswagenu pouze 10,6 milionu vozů. Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, která těžké nákladní vozy nenabízí, přitom loni podle výpočtu agentury Reuters prodala 10,76 milionu aut.

Japonsko-francouzská skupina koupila v roce 2016 Mitsubishi a tvoří ji deset značek, jako Dacia, Datsun, Infiniti, Renault Samsung Motors, Lada a samozřejmě trojice, která dala alianci jméno.

Loňský odbyt Nissanu podle zveřejněných údajů klesl o téměř tři procenta na zhruba 5,65 milionu vozů, zatímco odbyt Mitsubishi se zvýšil o 18 procent na 1,22 milionu vozů. Renault již dříve oznámil, že loni zvýšil prodej o tři procenta na 3,88 milionu vozů.

Údaje o loňském prodeji zveřejnila rovněž japonská automobilka Toyota Motor, která zvýšila odbyt o dvě procenta na 10,59 milionu vozů. Bez zahrnutí nákladních automobilů Hino činil její odbyt pouze 10,39 milionu vozů.

Prokletí být první

A možná je to ještě úplně jinak a nikdo nechce být na špici. Být totiž největší automobilkou světa začíná vypadat jako prokletí. Jste pod drobnohledem a pád z vrcholu může přijít znenadání. A o to bude tvrdší.

Začalo to u Toyoty, dlouhé roky neohrožené královny světových prodejů. Před deseti lety odstartovala celosvětová monstrózní svolávací akce kvůli vadnému plynovému pedálu, který se mohl zaseknout. Problém byl v plíšku velkém jako známka (čtěte podrobnosti), byly z toho ovšem obrovské trable, miliony aut svolávaných do servisu a miliardy ztráty pro Toyotu. Renomé šampionky spolehlivosti ovšem Toyota neztratila. Jen už není první.

Volkswagen, který na pozici světové jedničky nastoupil po ní, dostihla karma v roce 2015, kdy propukla aféra Dieselgate, která změnila svět aut jako žádná jiná událost předtím a s jejímiž následky se potýká nejen německý koncern dodnes. Sluší se dodat, že prodeje Volkswagenu ani tato aféra neovlivnila, prodeje automobilce stále rostou; žehlení toho planetárního průšvihu ji stálo (a ještě bude stát) miliardy. 

Dieselgate stála místo tehdejšího neohroženého vládce automobilky Martina Winterkorna, který sice dostal zlatý padák, ale dodnes chodí po soudech a ještě po nich dlouho chodit bude. 

Stejně jako Winterkorn, možná si dnes říká, že kdyby nebyl tak na očích, nebyl by v problémech, muž jménem Carlos Ghosn. Dnes už bývalého charismatického vládce aliance Renault-Nissan-Mitsubishi odvedli v želízkách rovnou od jeho soukromého tryskáče po přistání na tokijském letišti. Ghosna drží už třetí měsíc ve studené vazbě, o třech miskách rýže. Prý se měl nezákonně obohacovat, spíš se však mluví o palácovém převratu nespokojených manažerů z Nissanu. Více o Carlosu Ghosnovi čtěte zde

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

Najdete na iDNES.cz