Být největší automobilkou se nevyplácí. Asi proto to každý počítá jinak

aktualizováno 
Jeden by si řekl, že to musí být jednoduché: počítadlo u brány, excelové tabulky, výkazy, všechno to přece musí jasně ukázat, kolik aut je vyrobeno. Jenže - možná i proto, aby v tom zmatek opravdu byl - se zas chtějí chlubit titulem největší automobilky světa hned dvě firmy. Navíc se ukazuje, že být první zavání průšvihem.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Automobilky už tradičně zveřejňují v lednu bilanci za předchozí rok. Takže, která je oficiálně číslo jedna? Je to německá Volkswagen Group, která sesadila Toyotu z prvního místa v roce 2016? Nebo jeden z novějších konglomerátů, který zahrnuje několik automobilových společností?

Odpověď je kupodivu stejně jako loni nejednoznačná. Vše závisí na tom, co výrobci zahrnují do globálních údajů o prodejích. A rozhodně to, co chápeme pod označením auto.

Německý koncern Volkswagen loni zůstal pátým rokem za sebou největší automobilkou na světě z hlediska celkového objemu prodeje. Vyplývá to podle agentury Reuters z nejnovějších údajů o odbytu jednotlivých výrobců. Bez započítání těžkých nákladních vozů však Volkswagen opět předstihla aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.

Volkswagen, jehož součástí je mimo jiné česká Škoda Auto, již dříve oznámil, že v loňském roce zvýšil prodej o 0,9 procenta na rekordních 10,83 milionu vozů. Tento údaj však zahrnuje rovněž těžké nákladní automobily MAN a Scania. Bez jejich započítání činil odbyt Volkswagenu pouze 10,6 milionu vozů. Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, která těžké nákladní vozy nenabízí, přitom loni podle výpočtu agentury Reuters prodala 10,76 milionu aut.

Japonsko-francouzská skupina koupila v roce 2016 Mitsubishi a tvoří ji deset značek, jako Dacia, Datsun, Infiniti, Renault Samsung Motors, Lada a samozřejmě trojice, která dala alianci jméno.

Loňský odbyt Nissanu podle zveřejněných údajů klesl o téměř tři procenta na zhruba 5,65 milionu vozů, zatímco odbyt Mitsubishi se zvýšil o 18 procent na 1,22 milionu vozů. Renault již dříve oznámil, že loni zvýšil prodej o tři procenta na 3,88 milionu vozů.

Údaje o loňském prodeji zveřejnila rovněž japonská automobilka Toyota Motor, která zvýšila odbyt o dvě procenta na 10,59 milionu vozů. Bez zahrnutí nákladních automobilů Hino činil její odbyt pouze 10,39 milionu vozů.

Prokletí být první

A možná je to ještě úplně jinak a nikdo nechce být na špici. Být totiž největší automobilkou světa začíná vypadat jako prokletí. Jste pod drobnohledem a pád z vrcholu může přijít znenadání. A o to bude tvrdší.

Začalo to u Toyoty, dlouhé roky neohrožené královny světových prodejů. Před deseti lety odstartovala celosvětová monstrózní svolávací akce kvůli vadnému plynovému pedálu, který se mohl zaseknout. Problém byl v plíšku velkém jako známka (čtěte podrobnosti), byly z toho ovšem obrovské trable, miliony aut svolávaných do servisu a miliardy ztráty pro Toyotu. Renomé šampionky spolehlivosti ovšem Toyota neztratila. Jen už není první.

Volkswagen, který na pozici světové jedničky nastoupil po ní, dostihla karma v roce 2015, kdy propukla aféra Dieselgate, která změnila svět aut jako žádná jiná událost předtím a s jejímiž následky se potýká nejen německý koncern dodnes. Sluší se dodat, že prodeje Volkswagenu ani tato aféra neovlivnila, prodeje automobilce stále rostou; žehlení toho planetárního průšvihu ji stálo (a ještě bude stát) miliardy. 

Dieselgate stála místo tehdejšího neohroženého vládce automobilky Martina Winterkorna, který sice dostal zlatý padák, ale dodnes chodí po soudech a ještě po nich dlouho chodit bude. 

Stejně jako Winterkorn, možná si dnes říká, že kdyby nebyl tak na očích, nebyl by v problémech, muž jménem Carlos Ghosn. Dnes už bývalého charismatického vládce aliance Renault-Nissan-Mitsubishi odvedli v želízkách rovnou od jeho soukromého tryskáče po přistání na tokijském letišti. Ghosna drží už třetí měsíc ve studené vazbě, o třech miskách rýže. Prý se měl nezákonně obohacovat, spíš se však mluví o palácovém převratu nespokojených manažerů z Nissanu. Více o Carlosu Ghosnovi čtěte zde

Nejčtenější

Sicilský švec Ciccio obouvá nejlepší závodníky světa už šedesát let

Ciccio Liberto: švec, který více než půl století obouvá ty nejlepší závodníky

Jeho archiv je plný nohou. Má je obkreslené na papíře a podle nich šije na míru boty. Sicilián Francesco „Ciccio“...

Rady zkušeného karavanisty. Řízení připomíná náklaďák, přespání plánujte

Karavany

Na cestování s obytným autem se lidem líbí zejména pocit svobody a to, že i cesta je cíl. Jenže myslet si, že člověk...

Od Alfy Romeo k Žigulíku. Víte, jak vznikala slavná automobilová loga?

Ferrari

Mohli jsme se chlubit svým novým horchem, balit dívky na sporťák SS a podivovat se nad geniální jednoduchostí vozítka...

Jak se jezdí v Řecku. Projeli jsme se autem za největšími památkami

Oktagonová pevnost v Methoni

Prázdninové destinace, jakými jsou Chorvatsko nebo Itálie, berou Češi každoročně útokem. Neméně zajímavé je i donedávna...

Dámy na prskoletech: Vespa je láska i životní styl

Vespařky

Může mít člověk pěkný vztah k vose? Ano, pokud ji bude oslovovat italsky, přidá dvě kola, elegantní design a pohodlný...

Další z rubriky

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Na Velikonoce vyjíždí sváteční jezdci a policie kontrolující alkohol

Ilustrační snímek

O Velikonocích se zvyšuje závažnost dopravních nehod, varuje BESIP. Na negativní bilanci se podle policie více...

Prodej aut se mění. Ke Škodovce na kávu a hokej

Vizualizace nového konceptu showroomu Škody

Prodej aut se mění, už to nejsou jen klasické showrooomy, ale kavárny a butiky v centrech měst, kde často ani nejsou...

Najdete na iDNES.cz