Pátek 10. července 2020, svátek má Libuše, Amálie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 10. července 2020 Libuše, Amálie

Být největší automobilkou se nevyplácí. Asi proto to každý počítá jinak

aktualizováno 
Jeden by si řekl, že to musí být jednoduché: počítadlo u brány, excelové tabulky, výkazy, všechno to přece musí jasně ukázat, kolik aut je vyrobeno. Jenže - možná i proto, aby v tom zmatek opravdu byl - se zas chtějí chlubit titulem největší automobilky světa hned dvě firmy. Navíc se ukazuje, že být první zavání průšvihem.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Automobilky už tradičně zveřejňují v lednu bilanci za předchozí rok. Takže, která je oficiálně číslo jedna? Je to německá Volkswagen Group, která sesadila Toyotu z prvního místa v roce 2016? Nebo jeden z novějších konglomerátů, který zahrnuje několik automobilových společností?

Odpověď je kupodivu stejně jako loni nejednoznačná. Vše závisí na tom, co výrobci zahrnují do globálních údajů o prodejích. A rozhodně to, co chápeme pod označením auto.

Německý koncern Volkswagen loni zůstal pátým rokem za sebou největší automobilkou na světě z hlediska celkového objemu prodeje. Vyplývá to podle agentury Reuters z nejnovějších údajů o odbytu jednotlivých výrobců. Bez započítání těžkých nákladních vozů však Volkswagen opět předstihla aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.

Volkswagen, jehož součástí je mimo jiné česká Škoda Auto, již dříve oznámil, že v loňském roce zvýšil prodej o 0,9 procenta na rekordních 10,83 milionu vozů. Tento údaj však zahrnuje rovněž těžké nákladní automobily MAN a Scania. Bez jejich započítání činil odbyt Volkswagenu pouze 10,6 milionu vozů. Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, která těžké nákladní vozy nenabízí, přitom loni podle výpočtu agentury Reuters prodala 10,76 milionu aut.

Japonsko-francouzská skupina koupila v roce 2016 Mitsubishi a tvoří ji deset značek, jako Dacia, Datsun, Infiniti, Renault Samsung Motors, Lada a samozřejmě trojice, která dala alianci jméno.

Loňský odbyt Nissanu podle zveřejněných údajů klesl o téměř tři procenta na zhruba 5,65 milionu vozů, zatímco odbyt Mitsubishi se zvýšil o 18 procent na 1,22 milionu vozů. Renault již dříve oznámil, že loni zvýšil prodej o tři procenta na 3,88 milionu vozů.

Údaje o loňském prodeji zveřejnila rovněž japonská automobilka Toyota Motor, která zvýšila odbyt o dvě procenta na 10,59 milionu vozů. Bez zahrnutí nákladních automobilů Hino činil její odbyt pouze 10,39 milionu vozů.

Prokletí být první

A možná je to ještě úplně jinak a nikdo nechce být na špici. Být totiž největší automobilkou světa začíná vypadat jako prokletí. Jste pod drobnohledem a pád z vrcholu může přijít znenadání. A o to bude tvrdší.

Začalo to u Toyoty, dlouhé roky neohrožené královny světových prodejů. Před deseti lety odstartovala celosvětová monstrózní svolávací akce kvůli vadnému plynovému pedálu, který se mohl zaseknout. Problém byl v plíšku velkém jako známka (čtěte podrobnosti), byly z toho ovšem obrovské trable, miliony aut svolávaných do servisu a miliardy ztráty pro Toyotu. Renomé šampionky spolehlivosti ovšem Toyota neztratila. Jen už není první.

Volkswagen, který na pozici světové jedničky nastoupil po ní, dostihla karma v roce 2015, kdy propukla aféra Dieselgate, která změnila svět aut jako žádná jiná událost předtím a s jejímiž následky se potýká nejen německý koncern dodnes. Sluší se dodat, že prodeje Volkswagenu ani tato aféra neovlivnila, prodeje automobilce stále rostou; žehlení toho planetárního průšvihu ji stálo (a ještě bude stát) miliardy. 

Dieselgate stála místo tehdejšího neohroženého vládce automobilky Martina Winterkorna, který sice dostal zlatý padák, ale dodnes chodí po soudech a ještě po nich dlouho chodit bude. 

Stejně jako Winterkorn, možná si dnes říká, že kdyby nebyl tak na očích, nebyl by v problémech, muž jménem Carlos Ghosn. Dnes už bývalého charismatického vládce aliance Renault-Nissan-Mitsubishi odvedli v želízkách rovnou od jeho soukromého tryskáče po přistání na tokijském letišti. Ghosna drží už třetí měsíc ve studené vazbě, o třech miskách rýže. Prý se měl nezákonně obohacovat, spíš se však mluví o palácovém převratu nespokojených manažerů z Nissanu. Více o Carlosu Ghosnovi čtěte zde

  • Nejčtenější

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Octavia RS bude také bez hybridu. Dostane i TSI se samosvorem nebo superTDI

Škoda odhalila nové motorizace pro vrcholové provedení Octavie. RS bude mít poprvé v historii v nabídce tři druhy...

Bydlíky jen za pár korun. Jak správně vybrat obytný přívěs

Premium Nejkrásnější dovolená je prý v domku na dvou kolech. Komfortní, romantická, a přitom levná. Jak vybrat co nejlepší...

Dovolená v apartmánu na kolech je zážitek. Ale levné to není

Dobrodružství, nezávislost, romantika, komfort. Dovolená v luxusním apartmánu na kolech je skvělý zážitek na celý...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrické SUV Škody už trénuje na českých cestách. Představí se v září

První škodovka postavená na modulární elektrifikované platformě MEB koncernu Volkswagen si vzala jméno z irského slova...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Emise aut rostou třetí rok po sobě. Elektromobilita nezabírá

Podle nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) rostly přes všechny snahy o elektrifikaci...

Evropa v prodeji elektroaut zaostává. Prohrává o parník i s Amerikou

Premium Zdaleka největší trh s elektrickými auty představuje Čína, kde momentálně jezdí téměř čtyři miliony vozů ročně. V...

Poláci chystají novou státní automobilku. Bude vyrábět elektromobily

Na konci července se chystá premiéra úplně nová značky automobilů. Překvapivě to bude v Polsku, kde se spojilo několik...

Virtuální premiéra. Optimistické Audi představilo sourozence Škody Enyaq

I když ta nejpřísnější opatření kvůli koronaviru padají, premiéry nových aut se konají nadále převážně online. Audi v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...