Údaj o hodnotě investice automobilka neposkytla. Maďarský ministr zahraničí Péter Szijjártó projekt označil za jednu z největších investic v historii maďarské ekonomiky. Dodal, že maďarská vláda poskytne čínské firmě finanční pobídky, o kterých kabinet zveřejní podrobnosti později.
Nová továrna bude podle agentury Bloomberg vyrábět pro evropský trh automobily s čistě elektrickým pohonem i hybridní vozy umožňující dobíjení z elektrické sítě. Společnost BYD již v Maďarsku provozuje továrnu ve městě Komárom u slovenských hranic, která vyrábí autobusy s elektrickým pohonem.
Čínský BYD se dostal mezi deset největších automobilek světa |
Podle agentury Bloomberg se o novou továrnu automobilky BYD ucházely také další evropské země, včetně Německa a Francie. Automobilka BYD rozhodnutím postavit továrnu v Maďarsku potvrdila dřívější informace zdrojů německého listu Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.
Pro evropské automobilky, například německý koncern Volkswagen, znamená plánovaná továrna BYD vyhlídku na dalšího silného konkurenta na evropském trhu s elektromobily, píše Bloomberg.
BYD i další čínské automobilky se snaží expandovat v Evropě, aby snížily závislost na domácím trhu, kde se potýkají s převisem nabídky nad poptávkou a s cenovou válkou, kterou rozpoutal americký výrobce elektromobilů Tesla.
Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou |
„BYD zintenzivňuje zahraniční expanzi, protože její podíl na domácím trhu již dosahuje svého vrcholu,“ uvedli analytici ze společnosti Bernstein. Výrobní kapacita nové továrny v Maďarsku se podle nich pravděpodobně bude pohybovat kolem 200 000 vozů ročně.
Fenomén BYD: Čínská elektromobilní štika vyráží do evropského rybníku |
Rozhodnutí BYD je podle agentury Bloomberg odměnou pro maďarského premiéra Viktora Orbána za roky nadbíhání čínským investicím. Szijjártó uvedl, že nová továrna posílí maďarskou ekonomiku i roli Maďarska v přechodu globálního automobilového průmyslu k elektromobilitě.