Neděle 22. května 2022, svátek má Emil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 22. května 2022 Emil

Chybí mladé ojetiny, o které je zájem. Pokud jsou, míří do zahraničí

  14:00
Na trhu ojetých aut letos vládne kvůli koronaviru nestabilita. Po jarním zlevnění začaly ceny ojetin opět mírně stoupat, zvyšuje se věk vozů dovezených ze zahraničí a ubývá zánovních vozů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Drahoslav RamíkČTK

Celkově se letos do Česka dovezlo 114 493 osobních ojetých vozů, tedy o 21 490 vozů méně než loni, což představuje meziroční pokles o
16 procent. Největší propad dovozů osobních ojetých aut zaznamenal trh v dubnu, kdy se meziročně do Česka dovezlo o 53 procent méně vozů.  Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia.

Na problém s dodávkami kvalitních ojetých aut dlouhodobě poukazuje generální ředitelka skupiny Aures Holdings Karolína Topolová. Když byly v první vlně koronavirové epidemie zavřené hranice, dovoz ojetých aut ze zahraničí se zastavil úplně.

Český startup se snaží prorazit na trhu ojetin. Online jich nabízí milion

Až v září se počet ojetých aut ze zahraničí meziročně navýšil o čtyři procenta. Podíl ojetých aut ze zahraničí tvořil na trhu prodávaných ojetin zhruba polovinu nabídky. Kromě letos dovezených aut se přeprodávají i vozy dovezené v minulých letech. Pětinu nabídky (21 procent) tvoří auta z Německa, respektive ta, u nichž prodejce deklaruje německý původ.

Jak tvrdí Cebia, ve třetím čtvrtletí vzrostl průměrný věk dovážených aut. Podíl těch, která vykazují více než 10 let stáří, se meziročně navýšil o 2,2 procentního bodu na 53,6 %, přičemž průměrné stáří dosahovalo 10,7 let. Před rokem to bylo 10,3 roku. Dovozy starších aut mají nepříznivý vliv na stárnutí českého vozového parku, jehož stáří dlouhodobě narůstá a v kategorii osobních aut překonává hranici 15 let. Průměrné stáří všech prodávaných ojetin činilo letos zatím 9,5 roku.

Ve třetím čtvrtletí ožila poptávka po ojetých autech, což vedlo ke snížení průměrné prodejní doby ze 106 na 98 dní proti první polovině roku. V meziročním srovnání se ojetá auta prodávala o 15 dní déle. „Jarní poptávka, která byla letos utlumená kvůli koronaviru, se tak přesunula do letních měsíců, kdy řada lidí nakupovala auto pro cestu na dovolenou, nebo lidé využili volných dní k výběru ojetého auta,“ dodal Pajer.

To je však jen jeden pohled na věc – stáří všech prodávaných ojetin se zahraničním původem, tedy včetně těch dovezených v minulých letech, dosahovalo 11,5 roku. Výrazně mladší se prodávají české ojetiny, jejichž průměrné stáří bylo letos 7,1 roku. Jde často o vozy z firemních flotil a operativních leasingů, kterých už však začíná být na trhu nedostatek. 

Nižší počet zánovních vozů

Podle Cebia by tento trend měl i nadále pokračovat, protože kvůli menšímu počtu nových aut, která se letos vyrobila, a menší ochotě firem nyní měnit auta za mladší, bude počet mladých vozů s českým původem ještě klesat. Příkladem může být program Škoda Plus, který hlásí od července snížení nabídky vozů o 20 procent na téměř 7 000 vozů, z toho 5 500 vozů značky Škoda. Většina z nich jsou vozy do stáří 4 let.

Právě nižší počet zánovních a mladých vozů vedl v důsledku k jejich zdražení. „Ve třetím kvartálu se mladé ojetiny často vyvážely k prodeji do zahraničí a vzhledem k jarnímu významnému poklesu výroby nových aut napříč Evropou lze očekávat, že se vozy budou do zahraničí vyvážet i nadále. Vývozům totiž nahrává i slabší kurz koruny, který na druhou stranu pro český trh znamená, že se k nám budou dovážet levnější ojetiny – tedy zpravidla starší, případně opravené po havárii či poškození,“ tvrdí Cebia.

„Ojetiny, a zejména ty zánovní, nejsou na trhu z několika důvodů,“ říká Zbyněk Janeček, majitel firmy Azisfin, který dříve působil na vysokých firemních pozicích v několika českých zastoupeních automobilových značek. „Na úrovni Evropy zkrachovaly v podstatě všechny letištní půjčovny, které ročně kupovaly statisíce aut, respektive si je braly na krátký operativní leasing do dvanácti měsíců a pak je vracely na trh. Tato auta, na kterých automobilky nejvíce prodělávají, teď na trhu nejsou.“

Dalším důvodem jsou podle Janečka emisní limity. Jejich zpřísňování silně zdražuje cenu nových aut. Například cena dvojčat PSA Peugeot 208 / Opel Corsa je dnes téměř stejná jako dříve dvojice Peuget 308 / Opel Astra, elektrické verze Peugeotu 208 a Opelu Corsa pak stojí jako Peugeot 508 nebo Opel Insignia. „Lidé tak logicky raději koupí mladou ojetinu, i proto, že nechtějí nové překombinované technologie, které jsou často na úkor uživatelského komfortu,“ komentuje pro iDNES.cz Janeček.

Zdražování a stáčení

Průměrná cena ojetých vozů se tedy začala ve třetím kvartále zvyšovat. Zatímco v prvním pololetí klesla meziročně o sedm procent na
212 000 Kč, na konci třetího čtvrtletí už dosahovala 228 600 Kč, což představuje navýšení o téměř osm procent. Meziročně pak došlo ke zvýšení průměrné ceny o jedno procento. Kromě zdražování zánovních ojetin táhnou růst cen také nekalé praktiky na trhu, které vedou k umělému navyšování hodnoty vozů. 

Oproti prvnímu pololetí se snížil průměrný počet najetých kilometrů o
5 000 na 161 000 km, což vzhledem k nižší nabídce nových ojetin může znamenat, že se více stáčejí tachometry. „Lidé nejsou ochotni platit více za vozy s vyšším kilometrovým nájezdem, a tak dochází k manipulacím s tachometry, aby vozy byly za požadovanou cenu lépe prodejné,“ uvádí Cebia. Auta na naftu vykazovala v průměru o 47 000 najetých km více než auta na benzin.

Vyšším cenám nahrává také časté zatajování havárií. Jen za polovinu září odhalila Cebia u aut ze zahraničí 2443 havárií a poškození v celkové hodnotě 231 milionů korun. Podíl ojetých aut, která mají uvedeno, že jsou havarovaná, byl přitom na velkých inzertních portálech 0,7 procenta. Ve skutečnosti vykazuje havárii či poškození podle Cebie zhruba 25 procent pětiletých vozů, v případě desetiletých aut je po havárii či poškození přibližně 60 procent z nich.

Autoři:
Témata: ojetina, Cebia
  • Nejčtenější

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault odevzdal Ladu Rusům. Chtějí také znovu vyrábět moskviče

Francouzská automobilka Renault převedla veškerá aktiva své ruské pobočky na město Moskva, svůj podíl 67,69 procenta v...

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

Vynález století od zapomenutého génia z tiskárny. Pneumatika, co funguje

Premium Výkon motoru, maximální rychlost, přesnost řízení, ovladatelnost. To všechno jsou vlastnosti auta, které by už tři...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Nová corolla v Česku. Slavná toyota přijíždí jako SUV

Corolla patří k nejslavnějším jménům automobilového světa. Tradičně střižené modely tohoto jména doplňuje úplně nové...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cesta k ježdění na elektřinu nebude lidová. Vysvětlí to Volkswagen ID.5

Volkswagen se momentálně čím dál víc vzdaluje kořenům, ze kterých vzešel. „Lidový vůz“ byste v jeho nabídce už hledali...

Monte Carlem do Monte Carla. První kilometry s novou nejnašňořenější Fabií

Tři dny, celkem 2 800 kilometrů a téměř dvanáct hodin jízdy denně. Tak intenzivnímu testu jsme podrobili novou Škodu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

Po seskoku s padákem zůstala ochrnutá, nyní odešla přehlídku prádla

Dnes devětadvacetiletá Emma Carey v roce 2013 odcestovala z Austrálie do Evropy na plánovanou dovolenou. Tehdy se ve...