Neděle 29. května 2022, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. května 2022 Maxmilián, Maxim

Na nových autech se nevydělává, prodejci se proto vrhli na ojetiny

Počty nově prodaných aut klesají, s nimi i jejich marže pro dealery. Čím dál víc zákazníků platí hotově nebo si seženou vlastní financování a berou dealerům příjmy i v této oblasti. Kromě tradičních zisků ze servisu teď automobilky objevily nový zdroj příjmů – ojeté vozy. Ohrozí to nějak tradiční autobazary?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Dealeři se vrhli na prodej ojetin, někteří jich brzy můžou prodávat víc než nových aut.

Ne že by prodejci nových aut neprodávali ojetiny už dříve. Ale snad s jedinou výjimkou, kterou jsou značky koncernu Volkswagen, tedy programy Škoda Plus a DasWeltAuto, to po dlouhá léta byla spíš nechtěná nebo přehlížená činnost. „V rámci obchodních oddělení existují lidé, kteří si uvědomují, že je dobré, aby byl dealer silný v ojetinách, a snaží se vytvořit prémiový bazar, kde by měl zákazník větší pocit jistoty než jinde. Je to šlechetná myšlenka, ale málokteré značce se to podaří. Zejména lidi ve finančním oddělení na to kašlou, takže se vždycky program vyhlásí a tím to končí. Vymyslet název, přijmout vedoucího projektu, nějaká pravidla, to je jednoduché. Klíčové ale je, aby import uměl vygenerovat pravidelný přísun ojetin, jinak žádný program fungovat nebude,“ říká pod podmínkou anonymity člověk, který působil v několika českých zastoupeních automobilek.

Program prodeje ojetých vozů DasWeltAuto v České republice funguje již od roku 2001, tedy téměř 20 let. Dlouholetým „zdrojem“ ojetin, zejména těch zánovních, je pro něj leasingová společnost VW Financial Services, dříve Škofin, a pak zákazníci, kteří přivezou auto tzv. na protiúčet. „Když si u autorizovaného partnera vyberete nový vůz a po pár letech ho chcete obměnit, není snazší cesta, než ho nabídnout u toho samého partnera na protiúčet a odjet novým vozidlem,“ shrnuje pohled v podstatě všech automobilek Zuzana Baudyšová, vedoucí marketingu DasWeltAuto. 

Škoda Plus funguje deset let, ovšem až od letošního roku se přes něj prodávají všechny prověřené ojeté vozy nabízené v síti automobilky. „Díky tomu máme zajištěné odbytiště pro vozy z operativních leasingů, pro vozy z výkupu protiúčtem a podobně,“ říká Pavel Kašpar, zodpovědný za program Škoda Plus. A programu se velmi daří, v loňském roce se Škoda Plus stal dokonce jedničkou na českém trhu ojetin. S téměř 55 tisíci prodanými vozy předstihl i tradiční největší český autobazar AAA Auto.

Letošek je pro Škoda Plus minimálně stejně úspěšný, i ve světle čísel pandemické krize. „Prodeje za první tři kvartály dosáhly téměř 40 tisíc certifikovaných ojetých vozů. Vyrovnaly se tak loňským číslům za stejné období, přestože dealerství musela být letos kvůli lockdownu dva měsíce zavřená,“ komentuje letošní výsledky mluvčí českého zastoupení Škody Pavel Jína.

Do prodeje ojetin se nedávno intenzivně pustily i značky koncernu PSA v ČR. Kromě značkových programů jako je třeba Peugeot Vyzkoušené vozy, který běží cca deset let, vznikl i program zastřešující všechny značky PSA pod názvem Emil Frey Select. Ten se zaměřuje zejména na zánovní (referentské) vozy. „Naši koncesionáři provozují tyto programy z několika důvodů,“ vysvětluje tisková mluvčí Peugeotu i Emily Frey Select Radka Matthey. „První je zákaznická loajalita. Chceme si udržet zákazníka - prodáme mu vůz, servisujeme ho a pak ho odkoupíme a nabídneme mu jiný. Z hlediska příjmů jde o tzv. „druhou nohu”, na které stojí obchodní aktivity koncesionáře (pokud se jedné aktivitě nedaří, druhá to může kompenzovat). A samozřejmě je zde ekonomický efekt, jedná se o aktivitu, která generuje tržby, v některých případech z hlediska finančního jedná o aktivitu srovnatelnou s prodejem nových vozů.“ A intenzivní práce se vyplácí, pro firmu, která je importérem značek Peugeot, Citroën, DS a Opel, je dnes obchod s ojetinami jedním z pilířů podnikání. 

Výhodu má také v tom, že díky působnosti skupiny v dalších evropských zemích a provázanosti s jednotlivými značkami si při nedostatku ojetin vypomůže jejich dovozem. Lépe také může pracovat se zákaznickými preferencemi, typicky dražší ojetiny modelů vyšších kategorií vozí na bohatší západ a do Česka naopak levnější.

Víc nových, než ojetých?

Některé značky, jako třeba Ford, nechávají aktivitu v tomto směru na dealerech, u řady značek ale firemní programy prodeje ojetých vozů zažívají velký rozmach. „Obchod s ojetými vozy má pro naše prodejce dlouhodobou tradici, pro naše dealery jde o jeden z pilířů obchodní činnosti,“ říká třeba Jitka Jechová za českou Toyotu. „Zdokonalená platforma pro prodej ojetých vozů bude pro značku Toyota spuštěna v nejbližších dnech, pro značku Lexus jsme ji spustili v létě.“

Tradičně velký podíl lehce ojetých aut prodají dealeři prémiových značek. „Zákazníkovi je nutné nabídnout co nejkomplexnější služby v odpovídající kvalitě. Jedním z článků řetězce je i prodej certifikovaných ojetých vozidel. Hlavním zdrojem ojetých vozů musí být místní trh, což dále podporuje prodej nových vozidel. Pokud se podíváme např. na Rakousko, je tam prodej ojetých vozidel zhruba na 50 % prodeje nových. Vidíme tedy poměrně velký potenciál na další rozvoj,“ dodává David Haidinger z českého zastoupení BMW. Právě Mnichovská automobilka má dlouhodobě velmi propracovaný systém „výroby“ mladých ojetin z různých zákaznických i zaměstnaneckých programů.

Na importéry tlačí i dealeři. „V poslední době evidujeme vzrůstající poptávku po kvalitních ojetinách akcelerovanou pandemií COVID-19, což ještě více zvýšilo zájem jednotlivých dealerů o účast na programu,“ potvrzuje Kateřina Jouglíčková z českého zastoupení Kia.

Pro představu, o jak velký objem trhu jde - síť autobazarů AAA Auto prodala v Česku za prvních devět měsíců letošního roku 31 700 ojetých aut. Jen v DasWeltAuto jich bylo 11 854, ve Škoda Plus necelých 40 tisíc. V síti Toyota to bylo na 1200 ojetých vozů této značky, ale přibližně 4600 ojetin všech značek dohromady. U PSA 1348 vozů, u Kia kolem 500 jen této značky plus další ojetiny jiných výrobců. Dokonce i u prémiové značky, jakou je BMW, činil letos do od ledna do září prodej ojetých vozů v dealerské síti zhruba 1400 kusů.

Pro některé dealery je prodej ojetých vozů už pomalu důležitější částí byznysu než prodej nových aut. Samozřejmě se stále musejí prodávat nová auta, aby z nich časem vznikala ta ojetá, na druhou stranu ojeté auto se může prodat víc než jednou. Radek Donner, generální ředitel Auto Palace k tomu říká: „Jsem si jist, že již nyní je na našem trhu celá řada dealerů, kteří prodávají více ojetých než nových vozů. Konkrétně naše situace je ale jiná, vedle velkých investic do prodeje ojetin masivně investujeme i do našich aktivit v oblasti prodeje nových vozů a podpory fleetového byznysu. Přesto, že je náš střednědobý plán překonat hranici 10 000 prodaných ojetých vozů ročně, stále očekáváme vyšší počet prodaných nových vozů.“

Radek Donner si také všímá, že si pro ojeté vozy - často i drahé modely prémiových značek - chodí stéle více zákazníků, kteří donedávna kupovali zásadně nová auta. Koronavirová krize tento trend pravděpodobně ještě posílí.

Zkrachují autobazary?

Ohrožují tyto aktivity podnikání klasických autobazarů? „Dealeři se snaží o prodej ojetin už více než deset let, nemáme pocit, že by v tom v poslední době byli nějak dramaticky úspěšnější,“ tvrdí Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA AUTO. „Bereme je spíš jako partnery v edukaci zákazníků. Máme stejný cíl: vysvětlit zájemcům o koupi ojetého vozu, že bezpečnější je obchod řešit s profesionálním prodejcem, než individuálně, na inzerát, takzvaně „na ulici“. Tak se u nás stále prodává několik set tisíc ojetin ročně a je to nejméně bezpečný způsob nákupu. Naše čísla neukazují, že bychom kvůli aktivitám dealerů přicházeli o zákazníky.“

„Myslím, že klasickým autobazarům tyto programy moc nekonkurují,“ potvrzuje i Zbyněk Janeček, majitel nezávislého prodejce aut Azisfin a odborník na automobilový trh. „Klasický autobazar prodává nejčastěji auta v hladině 120-200 tisíc korun, značkové programy převážně od 350 000 Kč výš. Mají i jiné zákazníky. Ovšem dealer, který dnes nemá fungující prodej ojetin, je na tom zle. Být na prodeji nových aut na nule vzhledem k vysokým nákladům je velký úspěch. Zisky proto musí přicházet odjinud. Platí, že dealer, který je silný v ojetinách, je téměř vždy silný ve firemních prodejích, často má svoji nabídku operativního leasingu a fungující půjčovnu. Toto všechno je další zdroj zisku, ale vyžaduje to práci navíc.“

Nejnověji rozjel nový speciální program Premium autobazar Auto ESA. „S projektem jsme začali až v polovině září a jsme velmi spokojeni. V programu jsou auta do pěti let stáří a 50 tisíc kilometrů. Ovšem ihned po startu programu zákazníci kupují až 40 procent, aut která jsou maximálně půl roku stará a mají najeto do 10 tisíc kilometrů,“ popisuje marketingový ředitel firmy Filip Kučera. „Už z  prvních čísel lze odhadnout, že o tento segment bude nebývalý zájem,“ komentuje. A dodává, že s aktuální koronavirovou uzávěrou firma opět oživuje službu dovážku vyhlídnuté ojetiny k zákazníkovi domů. „Očekáváme, že právě spojení s ESA Premium bude o tuto službu zájem.“ 

Autor:
  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

České Aygo dokazuje, že elektřina není jedinou cestou, říká inženýr Toyoty

Svět drtí ekonomická krize, automobilky řeší nedostatek komponentů a výroba stojí. Na nové vozy se čeká rok i více....

VIDEO: Traktor versus humvee. Zemědělec s vojákem zápasili v bahně

Luxusní traktor versus americké bojové vozidlo. Takovou potyčku vymyslel magazín Autosalon. Moderní vládce polí Fendt...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

VIDEO: Amazonka testuje vytuněný kamion. Je jich jen čtyři sta na světě

Radka Balousová alias Amazonka Truck otestovala pro magazín Autosalon limitovanou edici tahače Mercedes Actros 5 1853...

Provozovat nabíječku je charita. Kilowatthodina by musela stát 40 korun

Aktuálně je v Evropě v provozu kolem 340 tisíc veřejných nabíjecích stanic. Je právě v tom jeden z hlavních problémů...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrická bouřka, sedadla, co vám změří teplotu a ožívající legendy

Třetí generaci Range Roveru Sport si nadále koupíte s osmiválcem a nový výtvor Horacia Paganiho dostane opět...

Škodě se stále nedaří vyrábět na plnou kapacitu, už došla i USB

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto stále nevyrábí na maximum své kapacity. Nadále se potýká s nedostatkem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Zakladatel Microsoftu Bill Gates používá mobil, který byste nečekali

Miliardář a zakladatel Microsoftu Bill Gates se pochlubil tím, jaký aktuálně používá smartphone. Ačkoli Microsoft...

Konec přetáčení reklam. Na televizi Prima je musíte přetrpět, nebo zaplatit

Od prvního června nebude možné přetáčet reklamy stanic TV Prima při odloženém zhlédnutí pořadů v IPTV a OTT službách....