Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Špičková observatoř používá 40 let stará auta. Nová by rušila měření

Americká astronomická laboratoř v Západní Virginii používá pro bádání to nejlepší vybavení současnosti, ale pro dopravu na svých pozemcích používá desítky let stará auta se vznětovými motory. A zbavit se jich rozhodně nechystají. Největší strach tu mají ze zapalovacích svíček motorů.
Chevrolety Suburban C10 v areálu NRAO v Green Bank, Západní Virginie, USA

Chevrolety Suburban C10 v areálu NRAO v Green Bank, Západní Virginie, USA | foto: Jarek Tuszynski / Wikimedia Commons

K obřím teleskopům National Radio Astronomy Observatory (NRAO) v Green Bank v Západní Virginii mohou jen staré herky s naftovými motory. Nejstarším modelům ve vozovém parku NRAO je asi 45 let, většina aut tu slouží už déle než 30 let. Moderní auta k teleskopům nesmějí, důvodem je jejich elektronika.

V Green Bank totiž stojí několik velmi citlivých radioteleskopů, mezi nimi i ten momentálně největší řiditelný na světě. Teleskop Roberta C. Byrda má v průměru 100 metrů a jeho ohnisková vzdálenost je 60 metrů. Díky možnosti natáčení dovede při zkoumání pokrýt plných 85 % oblohy. Jde o světový unikát, na kterém se provádí nákladná zkoumání signálů z hloubi vesmíru. Špičková citlivost není dána jen velikostí, ale i mimořádnou přesností povrchu.

Proto je nutné v oblasti zamezit jakémukoli zdroji nežádoucích elektromagnetických impulzů. A takovým zdrojem může být i moderní automobil plný elektroniky. V Green Bank dokonce nemohou používat ani jakákoli auta s benzinovým motorem. Místní teleskopy jsou totiž tak citlivé, že by měřená data mohla být ovlivněna rádiovými pulzy vytvářenými zapalovacími svíčkami. A nejen jimi, vadí například i připomínače nezapnutých pásů a další chytrá elektronika moderních aut.

Zóna rádiového klidu

Areál NRAO v Green Bank stojí v Národní zóně rádiového klidu, která je definována americkými zákony a nařízeními úřadu FCC. Rozkládá se na ploše 34 000 km² na rozhraní Virginie a Západní Virginie. Nejpřísnější pravidla tu platí v okolí 16 km od teleskopů, pak se nároky snižují. V celé oblasti funguje například jen několik nízkovýkonných rozhlasových stanic, pro příjem televize je nezbytné se spolehnout na služby kabelových operátorů nebo satelitní vysílání. Mobilní telefony tu až na výjimky nefungují, protože signál operátorů tu standardním způsobem šířen není.

V bezprostředním okolí teleskopů se může jejich obsluha pohybovat jen ve starých modelech se vznětovými motory. Jde například o velký kombík Chevrolet Suburban sedmé generace, vozy Checker Marathon, International Harvester Travelall a různé pick-upy Chevrolet a GMC.

Některé zdroje tvrdí, že zástavbu blíže neurčených dieselových motorů prováděli sami mechanici NRAO. A nejspíš to bude pravda, protože v roce 1971, ze kterého podle fanoušků používané suburbany pocházejí, Chevrolet vznětové motory do vozů oficiálně nedodával.

Slouží tu však i sériová auta. Jedna z oficiálních fotografií NRAO ukazuje například první generaci Volkswagenu Golf, která se v USA prodávala pod označením Rabbit. Na fotografii si nelze nevšimnout značky s přeškrtnutou zapalovací svíčkou a dodatkovým textem "diesels only". Tu jen tak někde nepotkáte.

V používaných autech je elektroniky naprosté minimum, což snižuje případné rušení radioteleskopů na nejnižší možnou úroveň. V Green Bank se o vozy náležitě starají. Především zajišťují, aby motory vydržely množství startů a krátkých cest po areálu. Mimo něj se pak k dopravě používají běžná auta, takže jinak nemusí být technický stav používaných aut kdovíjak skvělý. Na běžnou silnici se nedostanou a nejspíš vůbec neprocházejí technickými prohlídkami.

Vadí notebook i mikrovlnka

Celkově není o vozovém parku v Green Bank k dispozici mnoho informací. Hlavními hvězdami jsou tu teleskopy, které se řády a pravidla snaží maximálně chránit proti nežádoucím elektromagnetickým vlnám. Areál se řídí přísnými pravidly používání elektrických zařízení, takže například počítačové servery nebo mikrovlnné trouby jsou umístěny výhradně ve speciálních odstíněných budovách. Využívání bezdrátových zařízení je tu zakázáno a třeba notebooky mohou zaměstnanci používat pouze s vypnutými bezdrátovými moduly a jen po nezbytně nutnou dobu.

  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia
Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia

Dětská sestra a laktační poradkyně Lucia Berešová se pohybuje ve zdravotnictví již 19 let. Přestože se ke studiu střední zdravotnické školy dostala...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...