Špičková observatoř používá 40 let stará auta. Nová by rušila měření

aktualizováno 
Americká astronomická laboratoř v Západní Virginii používá pro bádání to nejlepší vybavení současnosti, ale pro dopravu na svých pozemcích používá desítky let stará auta se vznětovými motory. A zbavit se jich rozhodně nechystají. Největší strach tu mají ze zapalovacích svíček motorů.

Chevrolety Suburban C10 v areálu NRAO v Green Bank, Západní Virginie, USA | foto: Jarek Tuszynski / Wikimedia Commons

K obřím teleskopům National Radio Astronomy Observatory (NRAO) v Green Bank v Západní Virginii mohou jen staré herky s naftovými motory. Nejstarším modelům ve vozovém parku NRAO je asi 45 let, většina aut tu slouží už déle než 30 let. Moderní auta k teleskopům nesmějí, důvodem je jejich elektronika.

Fotogalerie

V Green Bank totiž stojí několik velmi citlivých radioteleskopů, mezi nimi i ten momentálně největší řiditelný na světě. Teleskop Roberta C. Byrda má v průměru 100 metrů a jeho ohnisková vzdálenost je 60 metrů. Díky možnosti natáčení dovede při zkoumání pokrýt plných 85 % oblohy. Jde o světový unikát, na kterém se provádí nákladná zkoumání signálů z hloubi vesmíru. Špičková citlivost není dána jen velikostí, ale i mimořádnou přesností povrchu.

Proto je nutné v oblasti zamezit jakémukoli zdroji nežádoucích elektromagnetických impulzů. A takovým zdrojem může být i moderní automobil plný elektroniky. V Green Bank dokonce nemohou používat ani jakákoli auta s benzinovým motorem. Místní teleskopy jsou totiž tak citlivé, že by měřená data mohla být ovlivněna rádiovými pulzy vytvářenými zapalovacími svíčkami. A nejen jimi, vadí například i připomínače nezapnutých pásů a další chytrá elektronika moderních aut.

Zóna rádiového klidu

Areál NRAO v Green Bank stojí v Národní zóně rádiového klidu, která je definována americkými zákony a nařízeními úřadu FCC. Rozkládá se na ploše 34 000 km² na rozhraní Virginie a Západní Virginie. Nejpřísnější pravidla tu platí v okolí 16 km od teleskopů, pak se nároky snižují. V celé oblasti funguje například jen několik nízkovýkonných rozhlasových stanic, pro příjem televize je nezbytné se spolehnout na služby kabelových operátorů nebo satelitní vysílání. Mobilní telefony tu až na výjimky nefungují, protože signál operátorů tu standardním způsobem šířen není.

V bezprostředním okolí teleskopů se může jejich obsluha pohybovat jen ve starých modelech se vznětovými motory. Jde například o velký kombík Chevrolet Suburban sedmé generace, vozy Checker Marathon, International Harvester Travelall a různé pick-upy Chevrolet a GMC.

Některé zdroje tvrdí, že zástavbu blíže neurčených dieselových motorů prováděli sami mechanici NRAO. A nejspíš to bude pravda, protože v roce 1971, ze kterého podle fanoušků používané suburbany pocházejí, Chevrolet vznětové motory do vozů oficiálně nedodával.

Slouží tu však i sériová auta. Jedna z oficiálních fotografií NRAO ukazuje například první generaci Volkswagenu Golf, která se v USA prodávala pod označením Rabbit. Na fotografii si nelze nevšimnout značky s přeškrtnutou zapalovací svíčkou a dodatkovým textem "diesels only". Tu jen tak někde nepotkáte.

V používaných autech je elektroniky naprosté minimum, což snižuje případné rušení radioteleskopů na nejnižší možnou úroveň. V Green Bank se o vozy náležitě starají. Především zajišťují, aby motory vydržely množství startů a krátkých cest po areálu. Mimo něj se pak k dopravě používají běžná auta, takže jinak nemusí být technický stav používaných aut kdovíjak skvělý. Na běžnou silnici se nedostanou a nejspíš vůbec neprocházejí technickými prohlídkami.

Vadí notebook i mikrovlnka

Celkově není o vozovém parku v Green Bank k dispozici mnoho informací. Hlavními hvězdami jsou tu teleskopy, které se řády a pravidla snaží maximálně chránit proti nežádoucím elektromagnetickým vlnám. Areál se řídí přísnými pravidly používání elektrických zařízení, takže například počítačové servery nebo mikrovlnné trouby jsou umístěny výhradně ve speciálních odstíněných budovách. Využívání bezdrátových zařízení je tu zakázáno a třeba notebooky mohou zaměstnanci používat pouze s vypnutými bezdrátovými moduly a jen po nezbytně nutnou dobu.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Bugatti za sto třicet milionů jsou hlavními hvězdami pražské slavnosti aut

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Šestý ročník automobilové slavnosti Legendy právě otevírá na pražském Výstavišti v Holešovicích. Až do neděle tu bude k...

První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný...

Mstivý Francouz ukradl sousedovu SPZ a projel rychle kolem radaru

Francouzská silnice

Ve městě Mont-de-Marsan na jihozápadě Francie se před soudem ocitl muž, který podle policie zneužil poznávací značku...

Najdete na iDNES.cz